![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar kijk toch maar eens naar Zwitserland. Het natiegevoel is daar sterk. Waarom? vrijheid aan kantons, gemeenten en de bevolking zelf. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 26 juni 2006 om 13:19. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat de Rode Duivels winnen tegen San Marino, en ze staan met hun tricolore vlaggen te zwaaien. Maar vertel hen tien minuten later dat André Flahaut een legerkazerne laat verhuizen naar Wallonië, en diezelfde Belgiscist staat te schreeuwen dat "die Walen ons werk afpakken". De eeuwenlange Belgische propaganda heeft nooit dieper kunnen werken dan louter symboliek: de vlag, het volkslied en de term "België". Citaat:
Citaat:
Die eigenheid van Limburgers, West-Vlamingen, Antwerpenaren en Gentenaars beperkt zich tot een beetje folklore. Maar bitter weinig mensen willen daar politieke consequenties aan verbinden. Citaat:
Servië-Montenegro had ook één taal en een complementaire economie (Montenegro de zeehaven en Servië de grote afzetmarkt). Economische mentaliteit, taal, enz... kunnen wel een invloed hebben op het natiegevoel. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() Makkellijk om als niet Limburger dat te claimen. Gelukkig leeft Limburg meer als Vlaanderen hier. Veel meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met andere woorden: Vlamingen hebben een verbondenheid, maar die ligt niet in een Grote Staat, integendeel.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 26 juni 2006 om 13:58. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
|
![]() Uiteraard. En die eigenheid gunnen en zelfs waarderen is pas een echte toekomst voor de Verenigde Nederlanden. Geef toe, Tavek, voor je het weet zal Limburg toch elk land verdedigen, waarin het openlijk zichzelf kan zijn? Het komt erop neer te overtuigen welk land op rationele basis het meest efficient en volksvriendelijk is: België, Vlaanderen of Verenigde Nederlanden. Want een centralistisch Vlaanderen is niet aan mij besteed.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 26 juni 2006 om 14:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Vlaanderen is veel te jong om als bestuurlijke eenheid te gelden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben voor confederatie na het lezen van deze thread tot nu toe.
Er wordt hier een beetje gegoocheld met provincies alsof het niets is. Ik kan mij nog herinneren hoeveel problemen er in Nederland zijn geweest toen er bepaalde gemeentes werden samengetrokken. Ik wil niet weten hoe dit met provincies zou zijn. Een provincie als Utrecht, ook al is het de kleinste provincie van Nederland, is een oer-oud, natuurlijk gevormd iets. De perfecte buffer tussen oost en west. Om dat zomaar bij Holland te voegen... . Van West-Nederland EEN grote provincie maken zou niet verstandig zijn. Alle macht van het land zou daar komen te liggen. Daar zou de rest van Nederland, zelfs met Vlaanderen erbij, niet tegenop kunnen. De kloof tussen west en oost zou alleen maar groter worden. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om mijn geliefde Utrecht op te geven aan Holland. Dus: confederatie, en na een aantal jaren unitair met behoud van provincie-grenzen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
Lijkt me een goed plan! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Btw: dacht dat je een Limburger was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
Binnen die deelstaat kan Utrecht, zo men wil , nog perfect zijn eigenheid bewaren, net zoals Limburg of West Vlaanderen in de deelstaat Vlaanderen. De interne provinciale opsplitsing kan men trouwens overlaten aan die deelstaten zelf. Het gaat hem over een indeling waarbij de onderscheidene delen zodanig zijn samengevoegd dat de gelijkwaardigheid ingebakken zit in het systeem. Bovendien kan Vlaanderen zijn van België overgeërfde wetgeving en zijn regelgewoontes behouden tot zover die het gemeenschappelijke niveau (leger , buitenlandse politiek etc) niet overschrijden. Concreet, kan de eenmaking gebeuren op basis van een compromis waarbij de - toch wel unitaristische - NLse staat bevoegdheden wil delegeren naar beneden toe en waarbij een sterk gewestelijk denkend Vlaanderen bevoegdheden wil afstaan aan het hogere Nederlandse niveau.
![]() |
![]() |
#71 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Minister
|
![]() Brabant als Deelstaat ?? Geweldig ....zolang we in 3 Provincies geplist mogen worden + Stadsstaat Brussel & Stadsstaat Eindhoven
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#74 |
|
![]() De unitaire Vlaamse staat wel ja. Zeker en vast. Er is maar één groot geheel mogelijk en dat zijn de Nederlanden. Ik heb geen nood aan een kost-wat-kost vervlaamsing van Limburg of zo. Antwerpen en Vlaams-Brabant kan je ook nog zelf laten beslissen of ze bij Vlaanderen horen of een eigen provincie vormen "Brabant". Ik ben Vlaming omdat ik Nederlands spreek. Ik ben Nederlander omdat ik Vlaming ben.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 28 juni 2006 om 09:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
|
![]() Vlaming omdat ik Brabander ben? Vlaming omdat ik Gentenaar ben? Enz...
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() eum... ik ben vlaming omdat ik thuis een vlaamse leeuw heb hangen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |