![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Elders beweer je nog dat de staat min of meer een sociaal contract is; hier blijkt nu dat de contracterende partijen daar zelf blijkbaar niets over te zeggen mogen hebben. Nou, dat is weinig nieuws onder zon uiteraard; ik heb je al een arrestje van de Raad van State geciteerd waaruit duidelijk blijkt dat de staat, a fortiori de wetgevende macht, geen emanatie van het volk is.
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is immers een verschil tussen het funderen van een stelling op een tekst of het het illustreren van een stelling met teksten die de weerslag zijn van een of andere ideologie. Dat onderscheid willen sommigen niet zien, in hun drift om toch maar niet op de naakte tekst zelf te hoeven ingaan en om stromangevechten te kunnen blijven voeren........ Citaat:
Wat betreft het recht op secessie: dat erken ik evenzeer, wanneer secessie de democratische en daardoor legitieme wil is van een bepaalde groep burgers. Dat neemt niet weg dat ik sommige secessies als niet opportuun beschouw voor mij en de mijnen. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
|
![]() Ik heb daar trouwens een tekst van liggen, door Dies. Ook al eeuwen geleden dat ik die nog gehoord heb.
Zal straks eens zoeken.
![]() |
![]() |
#64 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als jij niet verder raakt dan in het ijle na te trappen zonder klare (kon)tekst te citeren, dan begrijp ik best dat hij zijn energie daar niet insteekt. Citaat:
Voor paardebrildenkers is het uiteraard moeilijk om aan te nemen dat verschillende problemen ook verschillende benaderingswijzen vragen, nu eens progressief, dan weer behoudend. Voor mensen die rigide aanhangers zijn van één denkmodel 't zij progressief, 't zij conservatief, is het blijkbaar niet makkelijk om in te zien dat flexibiliteit in opvatting naargelang het item dat zich aandient, wel eens de meest voor de hand liggende houding kan zijn. Citaat:
Probeer misschien eens het verschil te snappen tussen funderen en illustreren. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
|
![]() Als Black Cat daarenboven zélf niet eens weet wat er in die mensenrechten staat, zou hij er beter over zwijgen.
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook ongeïnformeerden en onwetenden dienen het recht te hebben om hun waardeloze opinies in het publiek voor de leeuwen te gooien.
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() Akkoord, ter vermaak van de massa.
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laat me zeggen dat ik het zeer positief vind dat je zoekt naar een refentiekader. Sleutel lustig verder, binnen tien jar zal het er anders uitzien dan nu. Ik wil je wel meegeven dat het woord "absoluut" dat ik terugvind in je tekst al je goede bedoelingen zal stukmaken. Misschien heb je daar een punt van reflectie?
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 30 juli 2006 om 12:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt trouwens nog heel wat werk voor de boeg met je analyse van Jos tekst om je onbezonnen uitlatingen te funderen.
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
|
![]() 1. "Geen enkele regel mag verabsoluteerd worden."
2. "Bovenstaande is een regel." => "Geen enkele regel mag verabsoluteerd worden" mag niet verabsoluteerd worden. 3. "Geen enkele regel mag verabsoluteerd worden, zelfs deze niet."
![]() |
![]() |
#71 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad, en dus is er verscheidenheid.
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Minister-President
|
![]() En waar leidt u dat uit af? Als u bedoelt dat ik denk dat mensenrechten niet in het absolute mogen geduwd worden dan is dat juist, maar dat is niet hetzelfde als "relativeren".
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op maat snijden?
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar kom, leg het dan zelf maar eens uit, het verschil tussen "niet absoluut" en "relatief" veel succes! (en verslik u niet) Laatst gewijzigd door born2bewild : 30 juli 2006 om 12:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Minister-President
|
![]() Neen: niet verabsoluteren.
Bv: het recht op vrije meningsuiting is niet absoluut. het recht op privacy is niet absoluut. Mensenrechten houden elkaar in evenwicht (zie nr 30), welk evenwicht behoedt voor misbruik. (iets wat Frank Van Dun maar niet kan/wil begrijpen) "Niet-absoluut" betekent dat de regel uitzonderingen heeft. Relativeren betekent dat je de regel zelf in vraag stelt.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 30 juli 2006 om 12:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Denkt Black Cat écht 'concreet' aan Tsjetsjenië? Heeft Black Cat niet Belgique in het achterhoofd als hij de volgende woorden schrijft? Citaat:
Hij zou trouwens geen enkel referendum een kans geven daar hij in een referendum over directe democratie hoe dan ook tegen zou stemmen. Daarbovenop vindt hij een 'absoluut' zelfbeschikkingsrecht van volkeren strijdig met de mensenrechten, maakt Vlaanderen volgens hem de mensen ongelukkig. Hoe minder Vlaamsgezind ze zijn, hoe gelukkiger. Wie de "Vlaamse zaak" steunt, steunt in de eerste plaats het VB en het separatisme. Wie het VB afwijst, wijst separatisme en verdergaande staatshervorming af. Moet ik nog verdergaan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mensenrechten zijn <in te vullen> absoluut Laatst gewijzigd door born2bewild : 30 juli 2006 om 12:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#80 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als je betoog tot een conclusie leidt, mag je die natuurlijk ook vermelden.
![]() |