Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2006, 13:43   #61
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
Frans is een taal die nog enkel wordt gesproken door marginalen en illegalen , en mag voor mijn part gerust ophoepelen .
je beseft toch wel dat er meer Franstaligen zijn in de wereld als Nederlandstaligen???
Oud 30 november 2006, 13:44   #62
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Beste Jan, bij mijn weten gaat de discussie over Franstalige Belgen. Niet over Fransen.

Nee, Hans het gaat er over dat de Vlaamse jeugd niet meer naar de waalse pijpen wil dansen.

"Waals paars front nodig tegen de Vlamingen"

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...BottomArtikels

Dit zegt wel genoeg zekers over de mening van de Walen, als het gaat over economische zelfontwikkeling en respect.

Tot beiden zijn ze blijkbaar niet instaat en dan zou men nog willen dat de vlaamse jongeren hen met respect behandelen en hun taal gaat spreken tegen hen. Het minste dat de walen nu eens kunnen gaan doen als teken dat zij wel vooruit willen geraken en dat zij even solidair zijn als de Vlamingen met hen, is zelf nu eens Nederlands leren. Opdat België echt tweetalig zou zijn.

Want de Walen zijn nu wel even de laatste die iets te zeggen hebben over de talenkennis van de Vlamingen, ze zouden beter wat meer respect er voor opbrengen, want hun regio leeft voor 40% van de Vlaamse meertaligheid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 13:50   #63
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Allé, omdat gij het zijt...

Ik zei dus dat ik sinds jaar en dag in contact ben met Walen uit alle hoeken van Wallonië en uit alle sociale lagen van de bevolking. En weet je wat: ik heb nooit (nooit) ondervonden dat er een probleem was om mekaar in het Frans (dus spreek ik niet over Waals, hé) te verstaan ...
Jij met hen niet nee, en je hoge geschoolde collega's zullen ook geen problemen ondervinden.

Maar bij de lager geschoolden franstaligen heb je dus nog steeds het zelfde probleem als men vroeger had onder Vlamingen. Ieder spreekt zijn dialect en kan het Algemene frans wel verstaan, maar niet spreken.
Oud 30 november 2006, 13:51   #64
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, Hans het gaat er over dat de Vlaamse jeugd niet meer naar de waalse pijpen wil dansen.

"Waals paars front nodig tegen de Vlamingen"

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...BottomArtikels

Dit zegt wel genoeg zekers over de mening van de Walen, als het gaat over economische zelfontwikkeling en respect.

Tot beiden zijn ze blijkbaar niet instaat en dan zou men nog willen dat de vlaamse jongeren hen met respect behandelen en hun taal gaat spreken tegen hen. Het minste dat de walen nu eens kunnen gaan doen als teken dat zij wel vooruit willen geraken en dat zij even solidair zijn als de Vlamingen met hen, is zelf nu eens Nederlands leren. Opdat België echt tweetalig zou zijn.

Want de Walen zijn nu wel even de laatste die iets te zeggen hebben over de talenkennis van de Vlamingen, ze zouden beter wat meer respect er voor opbrengen, want hun regio leeft voor 40% van de Vlaamse meertaligheid.
Het was Kim, niet Hans...

Ge denkt toch zeker niet dat ik Frans ben gaan leren uit respect voor de Walen???

Ik heb er alles aan gedaan om Frans zo goed mogelijk te kunnen om de beste troeven te hebben in mijn professionele loopbaan, ja. En ik heb er nog geen enkel moment spijt van gehad, integendeel.
Oud 30 november 2006, 13:52   #65
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry, dit is gewoon bullshit.

Een Waal uit Luik die Frans spreekt, kan perfect een Waal uit Namen die Frans spreekt, verstaan, evenals hij een Fransman uit Parijs of uit Marseille zal verstaan. Ze spreken dezelfde taal, Frans, maar met een verschillende tongval.

En ik ken geen enkele, maar dan geen enkele, Waal die geen "gewoon" Frans kan. Het enige dat correct, is dat ze mekaar niet verstaan wanneer ze WAALS spreken, maar Waals is nu eenmaal geen "Frans", zoals pakweg West-Vlaams (dat voor mij trouwens onbegrijpelijk is) geen "AN" is.

Quebec is een ander verhaal omdat de tongval enorm verschillend is en omdat ze aparte uitdrukkingen gebruiken. Maar een Franstalige zal een "Québecquois" na een tijdje aanpassing wel zonder problemen verstaan.
100% akkoord met u.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 13:57   #66
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij met hen niet nee, en je hoge geschoolde collega's zullen ook geen problemen ondervinden.
Zijt ge wel zeker dat ge Frans begrijpt???

Ik zei dus: "Je travaille avec des francophones, et ceux-ci ne sont certainement pas tous universitaires, très loin de l�*" (vertaald: "ik werk met Franstaligen, en die zijn niet allemaal universitair, verre van zelfs") ...

Citaat:
Maar bij de lager geschoolden franstaligen heb je dus nog steeds het zelfde probleem als men vroeger had onder Vlamingen. Ieder spreekt zijn dialect en kan het Algemene frans wel verstaan, maar niet spreken.
Zoals ik reeds zei, schakel eens over naar een Franstalige zender en luister naar de laaggeschoolde Franstaligen tijdens interviews of uitzendingen ...

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 30 november 2006 om 13:58.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 13:59   #67
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was Kim, niet Hans...

Ge denkt toch zeker niet dat ik Frans ben gaan leren uit respect voor de Walen???

Ik heb er alles aan gedaan om Frans zo goed mogelijk te kunnen om de beste troeven te hebben in mijn professionele loopbaan, ja. En ik heb er nog geen enkel moment spijt van gehad, integendeel.
Oei, fout gekeken, al een geluk dat ze mij niet kent. Ze is in staat aan mijn oren te trekken voor zo'n zware belediging.

Ook ik heb mijn frans maar geleerd omdat ik het nodig had hoor.

Mijn engels trouwens ook.

En de andere talen omdat ik het op een prettige manier kon doen.
En omdat ik er voordeel bij had ze te kennen als zeeman.

Je staat er soms versteld van hoe snel men een taal kan leren, als men er sociale voordelen aan heeft.
Oud 30 november 2006, 14:02   #68
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oei, fout gekeken, al een geluk dat ze mij niet kent. Ze is in staat aan mijn oren te trekken voor zo'n zware belediging.

Ook ik heb mijn frans maar geleerd omdat ik het nodig had hoor.

Mijn engels trouwens ook.

En de andere talen omdat ik het op een prettige manier kon doen.
En omdat ik er voordeel bij had ze te kennen als zeeman.

Je staat er soms versteld van hoe snel men een taal kan leren, als men er sociale voordelen aan heeft.
Beste Jantje,

Mijn opmerking was eigenlijk enkel en alleen gericht aan Jvdb. Hij begint spontaan over Fransen en Frankrijk, dit terwijl deze discussie enkel gaat over Franstaligen in België.

Frankrijk =/= België.

In de hoop dat het bij deze uitgeklaard is!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 14:07   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijt ge wel zeker dat ge Frans begrijpt???
heb vrienden en familie die zelfs geen ja of nee kennen in een andere taal dan het frans.
Ik zei dus: "Je travaille avec des francophones, et ceux-ci ne sont certainement pas tous universitaires, très loin de l�*" (vertaald: "ik werk met Franstaligen, en die zijn niet allemaal universitair, verre van zelfs") ...

Ik had dus geschreven dat ik het vertik om op een nederlandstalig forum Frans te lezen.

Zoals ik reeds zei, schakel eens over naar een Franstalige zender en luister naar de laaggeschoolde Franstaligen tijdens interviews of uitzendingen ...
Ik heb geen distributie en moet het dus stellen met de paar zenders die ik via een oude schotel kan ontvangen.
Ik heb de distributie op gezegd toen mijn ex het afbolde, zat toen toch alleen en keek geen tv. Mijn kids die nu al met 3 terug hier wonen, zijn al blij dat ze die paar zenders kunnen ontvangen en hangen tenminste niet meer heel de dag voor tv of zitten niet heel de dag op internet. Daar staat een tijdklok op en die heeft een code, zodat ze wel verplicht zijn gewoon te spelen of hun eigen fantasie te gebruiken.
Oud 30 november 2006, 14:12   #70
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Beste Jantje,

Mijn opmerking was eigenlijk enkel en alleen gericht aan Jvdb. Hij begint spontaan over Fransen en Frankrijk, dit terwijl deze discussie enkel gaat over Franstaligen in België.

Frankrijk =/= België.

In de hoop dat het bij deze uitgeklaard is!
Maar ik was het die de andere franstalige er heb bij gehaald hoor.

Juist om te bewijzen dat men met het frans dat men hier op school leerd niet overal te recht kan. En men in de economische en politieke werelden veel verder komt met meertaligheid dan met frans.
En dat frans daarvoor zelfs geen noodzaak is, het zijn enkel de walen die willen dat de Valmingen frans spreken. Dan moeten zij geen moeite doen om een andere taal te leren.
Oud 30 november 2006, 14:24   #71
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Het is niet omdat anderen zich idioot gedragen, dat jij dat ook moet doen, of omdat er wantoestanden zijn, dat jij je moet afsluiten. Laat de Franstaligen, Engelstaligen, voor mijn part Bantoetaligen zich maar wentelen in de superioriteit van hun eigen taal, maar zij dwalen. Als je enken één van die talen spreekt, dan leg je het in dagelijks contact af tegen de moedertaalsprekers, maar uiteindelijk heb jij het voordeel wanneer je naast die talen ook nog toegang hebt tot minstens één ander cultuurgebied. Als twee sollicitanten zich aanbieden voor eenzelfde job, één die pefect Engels spreekt en één die degelijk Engels en Frans spreekt, dan weet ik onmiddellijk wie de job krijgt...

Kijk, Engels in tegenwoordig onontbeerlijk, maar dat betekent allerminst dat je je Frans, Duits of Spaans mag verwaarlozen... Talenkennis is één van de fortes van het Vlaamse onderwijs: dat verwaarlozen is een schande: Engels, Frans en - minstens - de passieve kennis van een derde wereldtaal, dat moeten we nastreven. Geloof me vrij, mijn collega's hier in Nederland zijn razend haloers dat ik vlot Engels en Frans spreek, dat ik mij uit de slag kan trekken in Duits en mijn Spaans passief goed is...
Is talenkennis een pre: ja.
Is kennis van het Frans in het bijzonder een pre: nee.
Waarom dan het Frans zo bevoordelen in het onderwijs?

Ik snap niet waarom je talenkennis en kennis van het Frans in de discussie door elkaar haalt. Natuurlijk is talenkennis belangrijk en goed, maar waarom moet persé het Frans de belangrijkste taal zijn?

De grote fout die Vlamingen nog altijd lijken te maken, is dat ze zich superieur voelen door het spreken van vreemde talen. Het is altijd prettig om andermans taal te kunnen spreken als hij of zij dat waardeert, maar het grote probleem is dat die waardering juist bij Franstaligen niet of nauwelijks bestaat. De gemiddelde Franstalige vindt het nog steeds vanzelfsprekend dat hij buiten zijn eigen taalgebied in het Frans te woord wordt gestaan. In plaats van bewondering voor de kennis van het Frans bij anderstaligen, wordt er moeilijk gedaan als die anderstalige geen of slechts matig Frans spreekt. Met zo'n houding zou mij elke vorm van superioriteit vergaan, maar Vlamingen blijkbaar niet. "Goed hè, dat wij overal Frans kunnen spreken" lijkt een groot deel nog steeds te denken. En de Franstaligen denken tegelijkertijd "mooi zo, wij hoeven ons niet aan te passen, want zij passen zich wel aan". En de toerist denkt "goh, ze spreken hier allemaal Frans, ik zal ook maar meedoen." En dan zijn er nog mensen die het vreemd vinden dat alles in Brussel e.o. verfranst, dat eerst de allochtonen en later de Europeanen rustig aan die verfransing meedoen en dat het Nederlands stilletjesaan alleen nog een taal is die door de Vlaamse minderheid onder elkaar gesproken wordt.

Nou, gefeliciteerd met uw talenkennis.

"En wat hebben ze gewonnen, Gaston?"
"Wat dacht je van een geheel verzorgde taalonderdrukking, inclusief minderwaardigheidscomplex naar keuze. Wat een fantastische prijs!"
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 14:37   #72
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht

Ik snap niet waarom je talenkennis en kennis van het Frans in de discussie door elkaar haalt. Natuurlijk is talenkennis belangrijk en goed, maar waarom moet persé het Frans de belangrijkste taal zijn?
In Nederland is de kennis van het Frans misschien (ik zeg wel: misschien) niet zo nodig, maar in Vlaanderen, en dan zeker in Brussel, kan je niet zonder. Dus ja, kennis van het Engels en van het Frans is in België een enorme troefkaart, dat economisch uitgespeeld moet worden...

Citaat:
De grote fout die Vlamingen nog altijd lijken te maken, is dat ze zich superieur voelen door het spreken van vreemde talen. Het is altijd prettig om andermans taal te kunnen spreken als hij of zij dat waardeert, maar het grote probleem is dat die waardering juist bij Franstaligen niet of nauwelijks bestaat. De gemiddelde Franstalige vindt het nog steeds vanzelfsprekend dat hij buiten zijn eigen taalgebied in het Frans te woord wordt gestaan. In plaats van bewondering voor de kennis van het Frans bij anderstaligen, wordt er moeilijk gedaan als die anderstalige geen of slechts matig Frans spreekt. Met zo'n houding zou mij elke vorm van superioriteit vergaan, maar Vlamingen blijkbaar niet. "Goed hè, dat wij overal Frans kunnen spreken" lijkt een groot deel nog steeds te denken. En de Franstaligen denken tegelijkertijd "mooi zo, wij hoeven ons niet aan te passen, want zij passen zich wel aan". En de toerist denkt "goh, ze spreken hier allemaal Frans, ik zal ook maar meedoen." En dan zijn er nog mensen die het vreemd vinden dat alles in Brussel e.o. verfranst, dat eerst de allochtonen en later de Europeanen rustig aan die verfransing meedoen en dat het Nederlands stilletjesaan alleen nog een taal is die door de Vlaamse minderheid onder elkaar gesproken wordt.

"Wat dacht je van een geheel verzorgde taalonderdrukking, inclusief minderwaardigheidscomplex naar keuze. Wat een fantastische prijs!"
Meertaligheid is nu eenmaal een enorme troef, en ik zie niet in waarom ik geen Frans, of Engels zou spreken in het buitenland of zou eisen dat men mij in het Nederlands zou aanspreken. Het is niet omdat de Fransen enkel Frans kunnen, of de Engelsen enkel Engels, dat ik enkel Nederlands moet kunnen.

Maar dat zal waarschijnlijk als redenen hebben dat het spreken van een taal wat mij betreft geen enkele politieke of culturele betekenis heeft. Ik doe liever de "inspanning" Frans of Engels te spreken en begrepen te worden, dan niet begrepen te worden...
Oud 30 november 2006, 15:46   #73
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je hebt geen ongelijk, maar zo simpel is het toch niet?
De handelaar die weigert klanten in het Frans bedienen zal snel die klanten zien weglopen naar een andere die het wel doet. En in een ziekenhuis of zo bijvoorbeeld, denk ik niet dat Vlaamse dokters zo gemeen zullen zijn dat ze weigeren iets anders dan Nederlands te spreken.In Brussel daarentegen...Maar ik denk wel dat als het geen faciliteitengemeente is(maar ik weet niet zeker) dat ze wel degelijk geen administratie in het Frans krijgen.
Trouwens, in Nederland gebeurt toch hetzelde? Werd er onlangs niet voorgesteld om Amsterdan Engelstalig en Nederlandstalig te maken? Zijn in Schiphol de bordjes niet uitsluitend Engelstalig?
Oud 30 november 2006, 17:59   #74
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hum, rond onze kerktorens is het ook vaak moeilijk om elkaar te verstaan. Of moet ik verwijzen naar het aantal keren dat men een Vlaming die op tv Vlaams praat moet ondertitelen zodat iedereen hem begrijpt???
Dialect is dan ook geen AN en die problemen dat komt voor in ELKE taal, niet elke taal gebruikt dan ondertitels, Duitsers dubben vaak over het dialecten Duits heen.. Ik werk met Britten, Spanjaarden,. Duitsers en Fransen. Bij allen verschilt hun tongval erg en worden onbegrijpelijk als ze dialect beginnen te spreken, ook voor hun landgenoten.
erg hé dat Vlamingen hun dialect niet -nog- niet hebben vergeten en ingeruild voor een tussentaaltje.

Een nutteloos argument dus, vooral gebruikt om Vlamingen hun plaats te wijzen als ze over taal beginnen.

Citaat:

Vlamingen voelen zich helemaaol niet superieur met hun talenkennis, het is gewoon hun grootste troef. Vlamingen zijn daarom in het buitenland gegeerd.
het zijn de franstaligen die zich superieur voele en zij beginnen steevast in het frans. en de Vlamingen hadden lang geen andere keuze. Nu verandert dat beetje bij beetje en wordt dat niet meer aanvaard en dan zijn de Vlamingen direct taalfacisten met een minderwaardigheidscomplex...

Prachtige post overigens

Laatst gewijzigd door Miguelito : 30 november 2006 om 18:04.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2006, 08:51   #75
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Dialect is dan ook geen AN en die problemen dat komt voor in ELKE taal, niet elke taal gebruikt dan ondertitels, Duitsers dubben vaak over het dialecten Duits heen.. Ik werk met Britten, Spanjaarden,. Duitsers en Fransen. Bij allen verschilt hun tongval erg en worden onbegrijpelijk als ze dialect beginnen te spreken, ook voor hun landgenoten.
erg hé dat Vlamingen hun dialect niet -nog- niet hebben vergeten en ingeruild voor een tussentaaltje.

Een nutteloos argument dus, vooral gebruikt om Vlamingen hun plaats te wijzen als ze over taal beginnen.
Dit was totaal geen argument, gewoon een reactie op dit...
Ik zei dus niks anders.
Oud 1 december 2006, 11:05   #76
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Kennis Frans gaat achteruit...ja en? Binnen een paar jaar hebben Vlamingen dat toch enkel en alleen nodig om op vakantie te gaan naar een Franstalig land. De kennis van Engels gaat dan weer wel vooruit en dat is toch de wereldtaal. Ik heb trouwens ook het idee dat er meer en meer mensen zijn die Spaans kunnen.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2006, 11:38   #77
Dimitri

Standaard

Citaat:
In Nederland is de kennis van het Frans misschien (ik zeg wel: misschien) niet zo nodig, maar in Vlaanderen, en dan zeker in Brussel, kan je niet zonder. Dus ja, kennis van het Engels en van het Frans is in België een enorme troefkaart, dat economisch uitgespeeld moet worden...
Waarom zou iemand in Maastricht, op steenworp afstand van de taalgrens, niet verplicht Frans nodig hebben, maar iemand in Turnhout op grote afstand van diezelfde taalgrens wel? Die logica ontgaat mij volkomen.

Als een taal nuttig is om te leren, wordt ze vanzelf wel gekozen door leerlingen. Engels was tot enkele jaren geleden niet verplicht in Nederland, men was alleen verplicht minstens een vreemde taal te leren. Maar praktisch iedereen koos Engels als eerste vreemde taal. Dat is niet voor niets. Als de bereidheid om Frans te leren bij de Vlaamse scholieren afneemt, geeft dat aan dat die taal minder belangrijk geworden is, dat velen het nut er niet (meer) van inzien. Dat je in de buurt van Brussel of de taalgrens veel hebt aan Frans, daar zal iedereen het mee eens zijn, en daar zal de taal dan ook populair blijven op scholen. Net zo goed als Duits in de Nederlands-Duitse grensstreek populair is, ondanks dat het niet verplicht is. Maar in het grootste deel van Vlaanderen is Frans even nuttig als Duits. Om daar dan Frans zelfs boven Engels als eerste vreemde taal te verplichten vind ik absurd. Vlaanderen is veranderd, de wereld is veranderd, maar het verplichte vakkenpakket op Vlaamse scholen blijft daar bij achter. Met als ernstige gevolgen een blijvende reflex bij veel Vlamingen om de Franstalige minderheid in België in haar eigen taal aan te spreken, die daardoor een gevoel van superioriteit behoudt en vaak geen enkele moeite doet om Nederlands te leren, en het uitgroeien van het Frans tot intergemeenschappelijke taal in België, niet alleen tussen Vlamingen en Franstaligen maar ook in contacten met Europese Brusselaars en toeristen.

Citaat:
Meertaligheid is nu eenmaal een enorme troef, en ik zie niet in waarom ik geen Frans, of Engels zou spreken in het buitenland of zou eisen dat men mij in het Nederlands zou aanspreken. Het is niet omdat de Fransen enkel Frans kunnen, of de Engelsen enkel Engels, dat ik enkel Nederlands moet kunnen.
Ik geloof niet dat er iemand is die vindt dat je alleen Nederlands moet spreken in het buitenland, dat zou nogal onnozel zijn. Het gaat erom dat je Franstaligen laat merken hoe onnozel zij zijn door wèl te vinden dat je alleen Frans moet spreken buiten hun taalgebied. Nu vindt men het maar normaal dat men in heel België in het Frans terecht kan.

Als je de verfransing wilt keren, kan dat alleen door het belang en de invloed van het Frans op school te verminderen. In Nederland zal een Franstalige het niet in zijn hoofd halen overal Frans te spreken, want dan komt hij gewoon nergens. In Vlaanderen kom je wel overal met Frans, dus zal hij dat wel blijven doen. Dat Vlamingen onderling daar over klagen en zich een minderwaardigheidscomplex aanpraten zal hem een zorg zijn, zolang ze tegen hem maar netjes Frans blijven spreken is hij dik tevreden. En dat doen de meeste Vlamingen.

Citaat:
Maar dat zal waarschijnlijk als redenen hebben dat het spreken van een taal wat mij betreft geen enkele politieke of culturele betekenis heeft. Ik doe liever de "inspanning" Frans of Engels te spreken en begrepen te worden, dan niet begrepen te worden...
Klinkt heel nobel, maar zolang u die inspanning doet hoeft de ander die inspanning niet te doen. Zolang Franstaligen merken dat ze met hun eigen taal overal terecht kunnen, ontbreekt blijkbaar de motivatie om andere talen goed te leren. Pas als ze geconfronteerd worden met hun gebrek aan talenkennis, zullen ze inzien dat ze ook andere talen moeten leren. De Duitsers hebben dat heel goed begrepen en leren tegenwoordig allemaal Engels. Nu de Franstaligen nog.

Voor alle duidelijkheid: ja, ik ben er voorstander van dat Vlamingen en Franstaligen in België in gelijkwaardigheid met elkaar spreken. Dus ofwel ieder spreekt zijn eigen taal en men verstaat elkaar, ofwel ieder spreekt Engels en men verstaat elkaar.
Oud 1 december 2006, 11:45   #78
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Je hebt geen ongelijk, maar zo simpel is het toch niet?
De handelaar die weigert klanten in het Frans bedienen zal snel die klanten zien weglopen naar een andere die het wel doet.
Ja? Ziet een Franstalige handelaar in Brussel zijn Vlaamse klanten weglopen als hij alleen Frans spreekt? Waarschijnlijk niet, want iedereen vindt het maar normaal dat je in Brussel Frans moet spreken. Waarom zou een Vlaamse handelaar in de Rand zich dan wel moeten aanpassen aan zijn klanten, die nota bene van buiten komen in een eentalig gebied?!

Citaat:
Trouwens, in Nederland gebeurt toch hetzelde? Werd er onlangs niet voorgesteld om Amsterdan Engelstalig en Nederlandstalig te maken? Zijn in Schiphol de bordjes niet uitsluitend Engelstalig?
Dat voorstel om Amsterdam tweetalig te maken heb ik nergens teruggevonden. Op Schiphol zijn de bordjes alleen achter de douane eentalig Engels. Overigens wordt op bijna alle internationale luchthavens in de wereld Engels gebruikt. Niet dat ik het eens ben met het schrappen van het Nederlands achter de douane, maar dat is niet uit een soort minderwaardigheidscomplex gebeurt. Men vond het nodig omdat tweetalige borden onoverzichtelijk zouden zijn.
Oud 1 december 2006, 11:52   #79
evilbu

Standaard

Citaat:
Als een taal nuttig is om te leren, wordt ze vanzelf wel gekozen door leerlingen. Engels was tot enkele jaren geleden niet verplicht in Nederland, men was alleen verplicht minstens een vreemde taal te leren. Maar praktisch iedereen koos Engels als eerste vreemde taal. Dat is niet voor niets. Als de bereidheid om Frans te leren bij de Vlaamse scholieren afneemt, geeft dat aan dat die taal minder belangrijk geworden is, dat velen het nut er niet (meer) van inzien.
Komaan Dimitri, leeghang-gedrag is van alle tijden, zowel in Vlaanderen als Nederland. Van minderjarigen moet je echt niet te veel verwachten.Ik ken iemand die in 2000 in zijn laatste jaar middelbaar de moeite niet nam om twee herexamens degelijk te studeren (zonder ooit problemen ervoor te hebben). Resultaat : nog steeds heeft ie geen middelbaar diploma. Engels werd bij ons zelfs gespijbeld door sommigen. In de les Duits was de anarchie compleet in het eerste jaar dat we het kregen en ging de leerkracht voortdurend vragen om van ons verlost te zijn....

Citaat:
Om daar dan Frans zelfs boven Engels als eerste vreemde taal te verplichten vind ik absurd. Vlaanderen is veranderd, de wereld is veranderd, maar het verplichte vakkenpakket op Vlaamse scholen blijft daar bij achter.
Daar heb je gelijk. Waarom moet aan Frans hier zo snel mogelijk begonnen worden, terwijl het zelfs op Europees vlak niet meer dominant is, terwijl onze zuiderburen soms maar twee jaartjes volgen... We laten ons uitlachen.

Citaat:
Met als ernstige gevolgen een blijvende reflex bij veel Vlamingen om de Franstalige minderheid in België in haar eigen taal aan te spreken, die daardoor een gevoel van superioriteit behoudt en vaak geen enkele moeite doet om Nederlands te leren, en het uitgroeien van het Frans tot intergemeenschappelijke taal in België, niet alleen tussen Vlamingen en Franstaligen maar ook in contacten met Europese Brusselaars en toeristen.
Heb je daar cijfers van? Want zo geneigd ben ik niet om in het Frans te gaan spreken hoor!

Citaat:
Klinkt heel nobel, maar zolang u die inspanning doet hoeft de ander die inspanning niet te doen. Zolang Franstaligen merken dat ze met hun eigen taal overal terecht kunnen, ontbreekt blijkbaar de motivatie om andere talen goed te leren. Pas als ze geconfronteerd worden met hun gebrek aan talenkennis, zullen ze inzien dat ze ook andere talen moeten leren. De Duitsers hebben dat heel goed begrepen en leren tegenwoordig allemaal Engels. Nu de Franstaligen nog.
Hoewel in mindere mate, kunnen Duitsers ook nog steeds een beetje imperialistisch doen hoor. Af en toe in Vlaanderen blaffen ze "Sprechen Sie Deutsch?!!" naar je toe, of in de zakenwereld wordt er soms gebeld door mensen die enkel Duits kennen en dat eisen. Duitsers zijn ook "dubbers" en geen "subbers" en dat merk je hoor. Mijn vader nam onlangs het vliegtuig in Duitsland en die douanier deed zeer moeilijk maar dus allemaal in het Duits, geen Engels.
Ik zie wel redelijk wat Erasmus studenten in Gent uit Duitsland komen die met accent maar vloeiend Engels spreken (soms leren ze Nederlands ook )....maar dat is niet representatief want zij die perfect eentalig zijn komen ook niet he.

Citaat:
Voor alle duidelijkheid: ja, ik ben er voorstander van dat Vlamingen en Franstaligen in België in gelijkwaardigheid met elkaar spreken. Dus ofwel ieder spreekt zijn eigen taal en men verstaat elkaar, ofwel ieder spreekt Engels en men verstaat elkaar.
Prachtig, ik zou trouwens voor het laatste kiezen.

Laatst gewijzigd door evilbu : 1 december 2006 om 11:54.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2006, 11:59   #80
evilbu

Standaard

Citaat:
Ja? Ziet een Franstalige handelaar in Brussel zijn Vlaamse klanten weglopen als hij alleen Frans spreekt? Waarschijnlijk niet, want iedereen vindt het maar normaal dat je in Brussel Frans moet spreken. Waarom zou een Vlaamse handelaar in de Rand zich dan wel moeten aanpassen aan zijn klanten, die nota bene van buiten komen in een eentalig gebied?!
Op de eerste vraag : ik vrees van niet.
En op de tweede, tja : omdat die zijn Franstalige klanten wel weglopen! (met eventueel nog een "pas de classe" bij ook!)

Citaat:
Dat voorstel om Amsterdam tweetalig te maken heb ik nergens teruggevonden. Op Schiphol zijn de bordjes alleen achter de douane eentalig Engels. Overigens wordt op bijna alle internationale luchthavens in de wereld Engels gebruikt. Niet dat ik het eens ben met het schrappen van het Nederlands achter de douane, maar dat is niet uit een soort minderwaardigheidscomplex gebeurt. Men vond het nodig omdat tweetalige borden onoverzichtelijk zouden zijn.
Oke dan, oeps. Maar je spreekt voortdurend over minderwaardigheidscomplex, maar dat is het niet, het is meer pragmatisch denken. Ik denk dat het gewoon ook deel van onze cultuur is. We zoeken naar een oplossing en willen vooruit, terwijl de Franstaligen eerder (ongelijk of niet) proberen om zoveel mogelijk door te forceren.Zo heb je nu (heb je misschien gehoord) de database in Brussel van dokters waarbij mensen in het Nederlands terecht kunnen. Daarnaast zien we ook het moeilijk doen over de faciliteitenschool in Komen-Waasten (en het nog altijd niet betalen) en het weigeren van het splitsen BHV zonder bonus, hoewel die ongrondwettelijk is.

Kortom : ik snap wel op welke zwakte je ons wil wijzen, maar ik vrees dat het in de praktijk allemaal niet zo simpel is om het te veranderen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be