![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() je beseft toch wel dat er meer Franstaligen zijn in de wereld als Nederlandstaligen???
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee, Hans het gaat er over dat de Vlaamse jeugd niet meer naar de waalse pijpen wil dansen. "Waals paars front nodig tegen de Vlamingen" http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...BottomArtikels Dit zegt wel genoeg zekers over de mening van de Walen, als het gaat over economische zelfontwikkeling en respect. Tot beiden zijn ze blijkbaar niet instaat en dan zou men nog willen dat de vlaamse jongeren hen met respect behandelen en hun taal gaat spreken tegen hen. Het minste dat de walen nu eens kunnen gaan doen als teken dat zij wel vooruit willen geraken en dat zij even solidair zijn als de Vlamingen met hen, is zelf nu eens Nederlands leren. Opdat België echt tweetalig zou zijn. Want de Walen zijn nu wel even de laatste die iets te zeggen hebben over de talenkennis van de Vlamingen, ze zouden beter wat meer respect er voor opbrengen, want hun regio leeft voor 40% van de Vlaamse meertaligheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar bij de lager geschoolden franstaligen heb je dus nog steeds het zelfde probleem als men vroeger had onder Vlamingen. Ieder spreekt zijn dialect en kan het Algemene frans wel verstaan, maar niet spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ge denkt toch zeker niet dat ik Frans ben gaan leren uit respect voor de Walen??? ![]() Ik heb er alles aan gedaan om Frans zo goed mogelijk te kunnen om de beste troeven te hebben in mijn professionele loopbaan, ja. En ik heb er nog geen enkel moment spijt van gehad, integendeel.
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik zei dus: "Je travaille avec des francophones, et ceux-ci ne sont certainement pas tous universitaires, très loin de l�*" (vertaald: "ik werk met Franstaligen, en die zijn niet allemaal universitair, verre van zelfs") ... Citaat:
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 30 november 2006 om 13:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook ik heb mijn frans maar geleerd omdat ik het nodig had hoor. Mijn engels trouwens ook. En de andere talen omdat ik het op een prettige manier kon doen. En omdat ik er voordeel bij had ze te kennen als zeeman. Je staat er soms versteld van hoe snel men een taal kan leren, als men er sociale voordelen aan heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn opmerking was eigenlijk enkel en alleen gericht aan Jvdb. Hij begint spontaan over Fransen en Frankrijk, dit terwijl deze discussie enkel gaat over Franstaligen in België. Frankrijk =/= België. In de hoop dat het bij deze uitgeklaard is! ![]()
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb de distributie op gezegd toen mijn ex het afbolde, zat toen toch alleen en keek geen tv. Mijn kids die nu al met 3 terug hier wonen, zijn al blij dat ze die paar zenders kunnen ontvangen en hangen tenminste niet meer heel de dag voor tv of zitten niet heel de dag op internet. Daar staat een tijdklok op en die heeft een code, zodat ze wel verplicht zijn gewoon te spelen of hun eigen fantasie te gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Juist om te bewijzen dat men met het frans dat men hier op school leerd niet overal te recht kan. En men in de economische en politieke werelden veel verder komt met meertaligheid dan met frans. En dat frans daarvoor zelfs geen noodzaak is, het zijn enkel de walen die willen dat de Valmingen frans spreken. Dan moeten zij geen moeite doen om een andere taal te leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Is kennis van het Frans in het bijzonder een pre: nee. Waarom dan het Frans zo bevoordelen in het onderwijs? Ik snap niet waarom je talenkennis en kennis van het Frans in de discussie door elkaar haalt. Natuurlijk is talenkennis belangrijk en goed, maar waarom moet persé het Frans de belangrijkste taal zijn? De grote fout die Vlamingen nog altijd lijken te maken, is dat ze zich superieur voelen door het spreken van vreemde talen. Het is altijd prettig om andermans taal te kunnen spreken als hij of zij dat waardeert, maar het grote probleem is dat die waardering juist bij Franstaligen niet of nauwelijks bestaat. De gemiddelde Franstalige vindt het nog steeds vanzelfsprekend dat hij buiten zijn eigen taalgebied in het Frans te woord wordt gestaan. In plaats van bewondering voor de kennis van het Frans bij anderstaligen, wordt er moeilijk gedaan als die anderstalige geen of slechts matig Frans spreekt. Met zo'n houding zou mij elke vorm van superioriteit vergaan, maar Vlamingen blijkbaar niet. "Goed hè, dat wij overal Frans kunnen spreken" lijkt een groot deel nog steeds te denken. En de Franstaligen denken tegelijkertijd "mooi zo, wij hoeven ons niet aan te passen, want zij passen zich wel aan". En de toerist denkt "goh, ze spreken hier allemaal Frans, ik zal ook maar meedoen." En dan zijn er nog mensen die het vreemd vinden dat alles in Brussel e.o. verfranst, dat eerst de allochtonen en later de Europeanen rustig aan die verfransing meedoen en dat het Nederlands stilletjesaan alleen nog een taal is die door de Vlaamse minderheid onder elkaar gesproken wordt. Nou, gefeliciteerd met uw talenkennis. "En wat hebben ze gewonnen, Gaston?" "Wat dacht je van een geheel verzorgde taalonderdrukking, inclusief minderwaardigheidscomplex naar keuze. Wat een fantastische prijs!" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar dat zal waarschijnlijk als redenen hebben dat het spreken van een taal wat mij betreft geen enkele politieke of culturele betekenis heeft. Ik doe liever de "inspanning" Frans of Engels te spreken en begrepen te worden, dan niet begrepen te worden...
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
De handelaar die weigert klanten in het Frans bedienen zal snel die klanten zien weglopen naar een andere die het wel doet. En in een ziekenhuis of zo bijvoorbeeld, denk ik niet dat Vlaamse dokters zo gemeen zullen zijn dat ze weigeren iets anders dan Nederlands te spreken.In Brussel daarentegen...Maar ik denk wel dat als het geen faciliteitengemeente is(maar ik weet niet zeker) dat ze wel degelijk geen administratie in het Frans krijgen. Trouwens, in Nederland gebeurt toch hetzelde? Werd er onlangs niet voorgesteld om Amsterdan Engelstalig en Nederlandstalig te maken? Zijn in Schiphol de bordjes niet uitsluitend Engelstalig?
![]() |
![]() |
#74 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
erg hé dat Vlamingen hun dialect niet -nog- niet hebben vergeten en ingeruild voor een tussentaaltje. Een nutteloos argument dus, vooral gebruikt om Vlamingen hun plaats te wijzen als ze over taal beginnen. Citaat:
het zijn de franstaligen die zich superieur voele en zij beginnen steevast in het frans. en de Vlamingen hadden lang geen andere keuze. Nu verandert dat beetje bij beetje en wordt dat niet meer aanvaard en dan zijn de Vlamingen direct taalfacisten met een minderwaardigheidscomplex... Prachtige post overigens
Laatst gewijzigd door Miguelito : 30 november 2006 om 18:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zei dus niks anders. ![]()
![]() |
![]() |
#76 |
Minister-President
|
![]() Kennis Frans gaat achteruit...ja en? Binnen een paar jaar hebben Vlamingen dat toch enkel en alleen nodig om op vakantie te gaan naar een Franstalig land. De kennis van Engels gaat dan weer wel vooruit en dat is toch de wereldtaal. Ik heb trouwens ook het idee dat er meer en meer mensen zijn die Spaans kunnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||
|
![]() Citaat:
Als een taal nuttig is om te leren, wordt ze vanzelf wel gekozen door leerlingen. Engels was tot enkele jaren geleden niet verplicht in Nederland, men was alleen verplicht minstens een vreemde taal te leren. Maar praktisch iedereen koos Engels als eerste vreemde taal. Dat is niet voor niets. Als de bereidheid om Frans te leren bij de Vlaamse scholieren afneemt, geeft dat aan dat die taal minder belangrijk geworden is, dat velen het nut er niet (meer) van inzien. Dat je in de buurt van Brussel of de taalgrens veel hebt aan Frans, daar zal iedereen het mee eens zijn, en daar zal de taal dan ook populair blijven op scholen. Net zo goed als Duits in de Nederlands-Duitse grensstreek populair is, ondanks dat het niet verplicht is. Maar in het grootste deel van Vlaanderen is Frans even nuttig als Duits. Om daar dan Frans zelfs boven Engels als eerste vreemde taal te verplichten vind ik absurd. Vlaanderen is veranderd, de wereld is veranderd, maar het verplichte vakkenpakket op Vlaamse scholen blijft daar bij achter. Met als ernstige gevolgen een blijvende reflex bij veel Vlamingen om de Franstalige minderheid in België in haar eigen taal aan te spreken, die daardoor een gevoel van superioriteit behoudt en vaak geen enkele moeite doet om Nederlands te leren, en het uitgroeien van het Frans tot intergemeenschappelijke taal in België, niet alleen tussen Vlamingen en Franstaligen maar ook in contacten met Europese Brusselaars en toeristen. Citaat:
Als je de verfransing wilt keren, kan dat alleen door het belang en de invloed van het Frans op school te verminderen. In Nederland zal een Franstalige het niet in zijn hoofd halen overal Frans te spreken, want dan komt hij gewoon nergens. In Vlaanderen kom je wel overal met Frans, dus zal hij dat wel blijven doen. Dat Vlamingen onderling daar over klagen en zich een minderwaardigheidscomplex aanpraten zal hem een zorg zijn, zolang ze tegen hem maar netjes Frans blijven spreken is hij dik tevreden. En dat doen de meeste Vlamingen. Citaat:
Voor alle duidelijkheid: ja, ik ben er voorstander van dat Vlamingen en Franstaligen in België in gelijkwaardigheid met elkaar spreken. Dus ofwel ieder spreekt zijn eigen taal en men verstaat elkaar, ofwel ieder spreekt Engels en men verstaat elkaar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zie wel redelijk wat Erasmus studenten in Gent uit Duitsland komen die met accent maar vloeiend Engels spreken (soms leren ze Nederlands ook ![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 1 december 2006 om 11:54. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
|
![]() Citaat:
En op de tweede, tja : omdat die zijn Franstalige klanten wel weglopen! (met eventueel nog een "pas de classe" bij ook!) ![]() Citaat:
Kortom : ik snap wel op welke zwakte je ons wil wijzen, maar ik vrees dat het in de praktijk allemaal niet zo simpel is om het te veranderen.
![]() |