Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zou u onder de Nederlandse monarchie willen leven?
JA, liever onder Nederlandse monarchie dan een republiek Vlaanderen 10 16,67%
NEE, wij zijn republikeinen en vechten tegen elke monarchie 41 68,33%
ik steun het Belgisch Koningshuis 9 15,00%
Aantal stemmers: 60. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 december 2006, 10:55   #61
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Kasavubu?

Of bedoel je Lumumba, die was premier en daar had Boudewijn idd een vieze hand in.
Ik bedoelde idd Lumumba.
Oud 5 december 2006, 11:06   #62
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kweeni, ge wilt ze van kant maken......in princiepe hebben die mensen nooit een misdaad begaan.
permanente schending van de mensenrechten én de belze grondwet waarin staat dat elke burger gelijk is.
Maar allee, pek en veren en eeuwige ballingschap is ook goed hoor.
Oud 5 december 2006, 11:08   #63
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Mijn liefste, wij horen samen, laten we voor eeuwig samensmelten. Wij zijn één.
Alleen moet je je kapsel veranderen en je gebruiken staan me ook niet zo aan, je billen zijn lelijk en je stinkt.
Zo maak je echt niemand het hof.

Fraai hoor. Ik ben voorstander van een Verenigde Nederlanden op basis van één persoon, één stem. Iedereen gelijkwaardig. Om dat te kunnen bereiken best ik best bereid op sommige punten toe te geven. Hoofdstad en regeringscentrum mogen bijvoorbeeld van mij best in Vlaanderen. Er zijn hier echter een aantal belgen die best samen willen maar onze monarchie deugt niet, onze democratie deugt niet etc. Best. Maar zo komen we nooit een stap verder.
er zijn hier ook gewoon mensen die helemaal géén imperium willen met de kezen.
Oud 5 december 2006, 11:20   #64
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
En waarom wil jij als rattachist België per se bewaren?
Ik ben helemaal geen rattachist. Ik voel me dichter bij Frankrijk dan bij België, wat helemaal niet hetzelfde is.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2006, 11:26   #65
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Everytime wil Belgique helemaal niet in stand houden. Vlaanderen is er immers teveel aan en moet alleen nog zoveel mogelijk grondgebied ontfrutseld worden ten voordele van zijn franstalige broedervolk.
De Belgische monarchie kan hem aan de reet roesten. Zijn homeland Frankrijk is immers allang een republiek.
Everytime kijkt gewoon uit naar de feestelijke dag waarop 'zijn' Bruxelles, samen met Wallonië, bij La douce France zullen aansluiten.
Ah ja? Ik heb nog nooit voor een separatistische of rattachistische partij gestemd en het is niet voor morgen dat dit zal gebeuren.
Oud 5 december 2006, 11:33   #66
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk moet ik altijd lachen met dat argument. Als het koningshuis het bindend element is voor België en dat het verdwijnen van de monarchie gelijk staat met het uiteenvallen van België, betekent dat dat er maar een heel zwakke Belgische "identiteit" en eigenheidsgevoel bestaat. Dit uit de mond van de belgicisten te horen, is een duidelijke bekentenis dat er eigenlijk geen Belgische identiteit bestaat en dat een feodale instelling het land moet bijeenhouden (net als zovele monarchieën in het verleden die heersten over een rijk zonder enige gemeenschappelijke identiteit).
Er zijn minder en minder Belgische identiteitsgevoelen. Als men ziet dat de Franstalige pers in België meer over Ségolène Royal of Nicolas Sarkozy spreekt dan over een Jean-Marie Dedecker die naar de N-VA gaat, als men ziet dat Elio Di Rupo liever Ségolène in Parijs gaat steunen dan de VW-arbeiders in Vorst, kunnen we ons vragen stellen, ja.
Oud 5 december 2006, 11:42   #67
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Er zijn minder en minder Belgische identiteitsgevoelen. Als men ziet dat de Franstalige pers in België meer over Ségolène Royal of Nicolas Sarkozy spreekt dan over een Jean-Marie Dedecker die naar de N-VA gaat, als men ziet dat Elio Di Rupo liever Ségolène in Parijs gaat steunen dan de VW-arbeiders in Vorst, kunnen we ons vragen stellen, ja.
Bij dat laatste stel ik mij eerlijk gezegd ook vragen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2006, 11:47   #68
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben helemaal geen rattachist. Ik voel me dichter bij Frankrijk dan bij België, wat helemaal niet hetzelfde is.
Maar zou je er ook maar één traantje om laten de dag dat dit land uiteenvalt en Wallonië zich bij Frankrijk zou aansluiten?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2006, 11:58   #69
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah ja? Ik heb nog nooit voor een separatistische of rattachistische partij gestemd en het is niet voor morgen dat dit zal gebeuren.
Et alors?
Wat bewijs je daarmee?
Dat je geen afkeer hebt van de Vlamingen én van Vlaanderen?
Dat je geen uitbreiding wil van Bruxelles?
Dat je het erg zou vinden als de monarchie niet langer cement is van Belgique en Bruxelles en Wallonië bij Frankrijk zouden aansluiten?
Oud 5 december 2006, 12:06   #70
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Et Alors?
Wat heeft het voor zin je over die feiten vragen te stellen?

Ik stel me eerder vragen waarom jij Vlaanderen aan een Vlaamsvijandig landsdeel zou willen vastgeklonken houden als jij evengoed als ik weet dat zelfs de Franstalige toppolitici die beweren niet rattachistich te zijn zich op Frankrijk richten inplaats van op de Vlaamse geldschieters waar ze financieel afhankelijk van zijn.
Oud 5 december 2006, 12:39   #71
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Je hoeft ook helemaal geen imperium te willen met 'de kezen'.

Maar voor degenen die het wél willen is het nogal vreemd om eerst te zeggen dat je samen wilt, om vervolgens alles af te zeiken.

Het lijkt me dat voor het functioneren van een goede democratie de staatsvorm republiek of monarchie geen beletsel hoeft te zijn. Dat jullie anders gewend zijn is niet onze schuld.

Hetzelfde met de particratie. Hoewel die natuurlijk verbeterd kan worden werkt hij bij ons ruim voldoende tot goed. Maar we hebben dan ook geen kiesdrempels, stemplicht of CS.

Voor mij is de kern het samengaan tot een democratische staat. Voor anderen lijkt het wel of ze beletsel na beletsel opwerpen om maar niet het 'koude water' in te hoeven stappen.

Ooit heb ik een draad geopend "Jammer, het zit er niet in'. Daar lijkt het meer en meer op.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2006, 12:46   #72
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Maar zou je er ook maar één traantje om laten de dag dat dit land uiteenvalt en Wallonië zich bij Frankrijk zou aansluiten?
Toch wel.
Oud 5 december 2006, 12:48   #73
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Et alors?
Wat bewijs je daarmee?
Dat je geen afkeer hebt van de Vlamingen én van Vlaanderen?
Dat je geen uitbreiding wil van Bruxelles?
Dat je het erg zou vinden als de monarchie niet langer cement is van Belgique en Bruxelles en Wallonië bij Frankrijk zouden aansluiten?
Ik ben voor de aansluiting IN GEVAL van splitsing van het land. Maar die splitsing is zeker niet wat ik wens.
Oud 5 december 2006, 12:52   #74
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
De tijd van imperia is voorbij, de tijd van confederaties breekt aan.
Oud 5 december 2006, 12:59   #75
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Et Alors?
Wat heeft het voor zin je over die feiten vragen te stellen?

Ik stel me eerder vragen waarom jij Vlaanderen aan een Vlaamsvijandig landsdeel zou willen vastgeklonken houden als jij evengoed als ik weet dat zelfs de Franstalige toppolitici die beweren niet rattachistich te zijn zich op Frankrijk richten inplaats van op de Vlaamse geldschieters waar ze financieel afhankelijk van zijn.
Vlaamsvijandig?????? Het is niet omdat Walen en Vlamingen twee verschillende culturen hebben dat men het land moet splitsen. Of pleit u in dit geval ook voor de splitsing van Zwitserland bijvoorbeeld.
Oud 5 december 2006, 13:59   #76
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Aan deze opmerking te zien, ben je grof en niet netjes opgevoed. Uitgerekend een verwijt dat je zo graag in de "kezen" hun schoenen schuift. Is een Vlaamse lul (excuse my French) met een grote bek soms per definitie beter dan zijn Nederlandse tegenhanger?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 5 december 2006 om 14:26.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2006, 14:59   #77
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Aan deze opmerking te zien, ben je grof en niet netjes opgevoed. Uitgerekend een verwijt dat je zo graag in de "kezen" hun schoenen schuift.
U mag me de post aanwijzen waar ik de kezen verwijt grof en niet netjes opgevoed te zijn. Ik hou net van groffe en niet netjes opgevoede mensen, weg met de kleinburgerlijke moraal.

Citaat:
Is een Vlaamse lul (excuse my French) met een grote bek soms per definitie beter dan zijn Nederlandse tegenhanger?
neen. Dat heeft dan ook niets maar dan ook niets met de zaak te maken.
Oud 5 december 2006, 15:25   #78
D.Nibelung
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik heb weliswaar voor het tweede gekozen, maar met "élke monarchie bestrijden" ga ik niet akkoord.
Het hangt er altijd vanaf wat de beste optie is. Vele landen met een alom geprezen monarchie hebben een eendrachtig land waar er geen fundamentele verschillen bestaan.
En dan hebben we het nog niet over financiële kronkels of communautaire conflicten gehad, wat zo goed als onbestaande is bij die geprezenen.
De keuze om een monarchie te bestrijden is dus zeker afhankelijk van de situatie en is het logische gevolg van een andere, diepere problematiek.
Indien een monarchie deze problematiek in stand houdt, dan mag je mij een uitgesproken republikein noemen.

Laatst gewijzigd door D.Nibelung : 5 december 2006 om 15:29.
D.Nibelung is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2006, 18:15   #79
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
U mag me de post aanwijzen waar ik de kezen verwijt grof en niet netjes opgevoed te zijn. Ik hou net van groffe en niet netjes opgevoede mensen, weg met de kleinburgerlijke moraal..
Mijnheer, ik woon lang genoeg in het Nederlandse taalgebied om te weten dat "kees" en "kaaskop" geen liefkoosnaampjes zijn voor de Nederlanders. U gebruikt deze benamingen op een forum dat ook door uw noorderburen druk wordt bezocht en vervolgens doet U of Uw neus bloedt als ik U daarop wijs. Verder bestempelt U iedereen die aan de andere kant van de Belgisch-Nederlandse grens woont, zelfs op een centimeter afstand ervan, meteen al een kees en een kaaskop. Dat is een onmiskenbaar teken van primitief verstand. Als ik Uw eigen beoordelingsmethoden zou gebruiken en iedereen onder dezelfde kam zou scheren, zou ik kunnen concluderen dat alle Vlamingen grofgebekt zijn en de hersenen van een dinosaurier hebben. Gelukkig weet ik wel beter.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2006, 18:53   #80
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik had het over de kezen, niet over alle Nederlanders. En ik heb het dan in het bijzonder over die kezen die hun bezitterig oog hebben doen vallen op de Vlaamse natie. En nogmaals, u mag me de post aanwijzen waar ik de kezen verwijt grof en niet netjes opgevoed te zijn. Ik hou net van groffe en niet netjes opgevoede mensen, weg met de kleinburgerlijke moraal..
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be