![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Zij is namelijk de oorzaak van alle kwaad in dit prachtig land. Er moet trouwens volgens mij dringend een nieuwe volkstelling komen ( Niet meer gebeurd sedert 1961; wegens te laf) Waar iedereen zich kan uitspreken: waar hij woont ,waar hij werkt, waar hij zijn belasting betaald en of hij als nederlandstalige, franstalige, duits of twee- of drietalige belg wil worden behandelt. Zo kan een franstalige belg in Oostende in zijn moedertaal worden verwent net zoal de nederlandstalige die zich in de ardennen heeft teruggetrokken in het frans. Het is toch godgeklaagd dat men in zijn eigen meertalig klein landje, zich niet overal kan vestigen en uitdrukken in zijn eigen moedertaal, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Waarom is dit compleet uitgesloten? Waarom zich angstig barrikaderen achter zo een kunstmatige grens, laat de natuurlijke gang van zaken toch eens hun gang gaan. Ik ben voor de vrijheid van taalgebruik. Elke vogel zingt zoals hij gebekt is |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom is Brussel grotendeels verfranst? Omdat er geen afdoende bescherming voor het Nederlands voorzien was. Waarom is de verfransing van steden als Gent gestopt? Omdat het Nederlands als enige officiële taal ingesteld werd. Waarom zijn de faciliteitengemeenten grotendeels verfranst? Omdat er faciliteiten voor Franstaligen voorzien werden en deze zich verder weigerden aan te passen aan het Nederlandstalige karakter van de gemeente. Waarom zijn de faciliteitengemeenten in Wallonië niet vernederlandst? Omdat de Vlamingen zich er aangepast hebben. Wat zal er dus aan het Franstalige karakter van Wallonië veranderen indien men zich er van het Nederlands kan bedienen? Weinig tot niets. Wat zal er tot slot met Vlaanderen gebeuren indien Frans hier een officiële bestuurstaal wordt? Ik laat je op deze vraag zelf het antwoord geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Veel mensen denken dat wij allen weigeren andere talen te leren. Het is ver gekomen als een Amerikaan ons zou moeten de les spellen. Kortom, ik wil maar zeggen dat de meligheid van Janpieter's ideeën afdruipt, zonder weinig met de realiteit rekening te houden.
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De laatste volkstelling ging niet door, niet om zogezegde "lafheid", maar wel omdat de twee voorgaande talentellingen alleen maar hadden aangetoond op welke schaal er vervalsingen, drukkingsmiddelen... waren gebeurd om toch maar de taalgrens naar het noorden te verschuiven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, als ik mij in de Ardennen vestig, zal ik moeite doen mij te schikken naar het daar geldend taalgebruik. Met de mensen van de streek zal ik Frans spreken. Ik zal mijn beste Frans bovenhalen als ik gebruik moet maken van de gemeentediensten. Enzovoort. Dat lijkt me iets heel wezenlijk. Een teken van beleefdheid als van burgerlijke loyauteit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een taalgrens is niet "kunstmatig"; het is een organisch gegroeide grens waarvan in de jaren zestig is afgesproken, terwille van de stabiliteit van dit land, die vast te leggen en die in de toekomst te respecteren. In Zwitserland is dat al altijd van kracht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() België is al 25 jaar gefederaliseerd.
De provincies zijn uitvindingen van de Franse bezetter uit de 18de en begin 19de eeuw, en zijn al decennialang dode beleidsniveau's. Ze dienen voor niets en moeten zo snel mogelijk afgeschaft worden. Laatst gewijzigd door baarle : 16 februari 2007 om 08:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waarom het slopen van grenzen beperken tot de Vlaams-Waalse grens? Ook de Belgisch-Nederlandse grens is totaal kunstmatig, bestaat de facto steeds minder en kan dus snel opgeruimd worden. Hetzelfde geldt voor de militair tot stand gekomen grens tussen de Oostkantons en Duitsland: laten we met die nutteloze relikwie eindelijk komaf maken. En waarom de dure, nutteloze grens tussen zgn. Brusselse gewest en het Vlaamse gewest nog langer in stand houden? Weg ermee, alle grenzen weg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier hebben de provincies kleine inspraak, maar toch een grote invloed op het sociaal leven van veel Nederlanders. Volgens mij was en is dat in Vlaams Limburg dat ook (tenminste wat ik hoor van forummers). Ik vraag me af in hoeverre ze zich nog verbonden voelen met de overkant van de Maas.
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 16 februari 2007 om 08:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zou Vlaams-Limburg nu al gewoon aansluiten bij Nederland. Ondermeer het probleem Voeren zou meteen van de baan zijn. En als Nederland graag ook de Kempen en het Meetjesland heeft, zou ik die er gewoon bovenop geven. Elk stukje "Belgisch" grondgebied dat bij Nederland komt, is gered. Laatst gewijzigd door baarle : 16 februari 2007 om 08:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 16 februari 2007 om 08:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik herhaal: elk stukje "Belgisch" grondgebied dat bij Nederland komt, is gered.
Je zal het hen wel schoon moeten vragen hoor. En ontdoe je van je Belgicistische ideeën en van je racistische FDF-vriendjes, dat zien ze in Antwerpen niet graag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 16 februari 2007 om 08:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Enkele voorbeelden: http://www.benelux.be/NL/dos/dos02c.asp Laatst gewijzigd door baarle : 16 februari 2007 om 08:49. |
|
![]() |
![]() |