Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2007, 20:05   #61
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De oplossing is dit in stappen te doen. Eerst België provinciaal federaliseren, Nederland provinciaal federaliseren, instellingen en regelingen convergeren, en vervolgens fuseren.
Akkoord. De Re-unificatie van de Nederlanden hoort ook de Re-unificatie van de Limburgen in de houden
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 21:31   #62
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Als Hans het heeft over grenzen slopen in België bedoelt hij wellicht stiekem die van het Brussels Gewest en de taalgrens.
Hopelijk sloopt er iemand die oer-onozele taalgrens!
Zij is namelijk de oorzaak van alle kwaad in dit prachtig land.

Er moet trouwens volgens mij dringend een nieuwe volkstelling komen ( Niet meer gebeurd sedert 1961; wegens te laf)

Waar iedereen zich kan uitspreken: waar hij woont ,waar hij werkt, waar hij zijn belasting betaald en of hij als nederlandstalige, franstalige, duits of twee- of drietalige belg wil worden behandelt.
Zo kan een franstalige belg in Oostende in zijn moedertaal worden verwent net zoal de nederlandstalige die zich in de ardennen heeft teruggetrokken in het frans.

Het is toch godgeklaagd dat men in zijn eigen meertalig klein landje, zich niet overal kan vestigen en uitdrukken in zijn eigen moedertaal,
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 21:48   #63
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht

Er moet trouwens volgens mij dringend een nieuwe volkstelling komen ( Niet meer gebeurd sedert 1961; wegens te laf)

Waar iedereen zich kan uitspreken: waar hij woont ,waar hij werkt, waar hij zijn belasting betaald en of hij als nederlandstalige, franstalige, duits of twee- of drietalige belg wil worden behandelt.
Zo kan een franstalige belg in Oostende in zijn moedertaal worden verwent net zoal de nederlandstalige die zich in de ardennen heeft teruggetrokken in het frans.

Het is toch godgeklaagd dat men in zijn eigen meertalig klein landje, zich niet overal kan vestigen en uitdrukken in zijn eigen moedertaal,
Het zijn juist het instellen van de taalgrens en het afschaffen van de volkstellingen die Vlaanderen behoed hebben van verdere verfransing en haar territoriale integriteit verzekerden. Gezien het feit dat de Vlamingen zich meestal snel aanpassen waar ze zich vestigen - en dus zelf geen vragende partij zijn voor taalrechten in Wallonië - en Franstaligen dat niet doen, is het duidelijk waar zulks een systeem naartoe zou leiden. Dit is dan ook compleet uitgesloten.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 22:00   #64
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Het zijn juist het instellen van de taalgrens en het afschaffen van de volkstellingen die Vlaanderen behoed hebben van verdere verfransing en haar territoriale integriteit verzekerden. Gezien het feit dat de Vlamingen zich meestal snel aanpassen waar ze zich vestigen - en dus zelf geen vragende partij zijn voor taalrechten in Wallonië - en Franstaligen dat niet doen, is het duidelijk waar zulks een systeem naartoe zou leiden. Dit is dan ook compleet uitgesloten.

Waarom is dit compleet uitgesloten?
Waarom zich angstig barrikaderen achter zo een kunstmatige grens, laat de natuurlijke gang van zaken toch eens hun gang gaan. Ik ben voor de vrijheid van taalgebruik.
Elke vogel zingt zoals hij gebekt is
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 22:17   #65
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zich angstig barrikaderen achter zo een kunstmatige grens, laat de natuurlijke gang van zaken toch eens hun gang gaan. Ik ben voor de vrijheid van taalgebruik.
Kortzichtige ideeën als dit kunnen op termijn leiden tot het totaal ontwrichten van het Nederlandstalige karakter van Vlaanderen.

Waarom is Brussel grotendeels verfranst? Omdat er geen afdoende bescherming voor het Nederlands voorzien was.

Waarom is de verfransing van steden als Gent gestopt? Omdat het Nederlands als enige officiële taal ingesteld werd.

Waarom zijn de faciliteitengemeenten grotendeels verfranst? Omdat er faciliteiten voor Franstaligen voorzien werden en deze zich verder weigerden aan te passen aan het Nederlandstalige karakter van de gemeente.

Waarom zijn de faciliteitengemeenten in Wallonië niet vernederlandst? Omdat de Vlamingen zich er aangepast hebben.

Wat zal er dus aan het Franstalige karakter van Wallonië veranderen indien men zich er van het Nederlands kan bedienen? Weinig tot niets.

Wat zal er tot slot met Vlaanderen gebeuren indien Frans hier een officiële bestuurstaal wordt? Ik laat je op deze vraag zelf het antwoord geven.
Oud 15 februari 2007, 22:27   #66
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik probeerde ooit eens een Amerikaan uit te leggen wat er aan de hand was. Die zei "I think learning another language can be enriching. I find that I can say things in French that I just can't express in English."
Veel mensen denken dat wij allen weigeren andere talen te leren. Het is ver gekomen als een Amerikaan ons zou moeten de les spellen.
Kortom, ik wil maar zeggen dat de meligheid van Janpieter's ideeën afdruipt, zonder weinig met de realiteit rekening te houden.
Oud 15 februari 2007, 22:30   #67
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Akkoord. De Re-unificatie van de Nederlanden hoort ook de Re-unificatie van de Limburgen in de houden
Is er in Belgisch Limburg veel vraag naar een hereniging met het andere Limburg?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 06:17   #68
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik probeerde ooit eens een Amerikaan uit te leggen wat er aan de hand was. Die zei "I think learning another language can be enriching. I find that I can say things in French that I just can't express in English."
Veel mensen denken dat wij allen weigeren andere talen te leren. Het is ver gekomen als een Amerikaan ons zou moeten de les spellen.
Kortom, ik wil maar zeggen dat de meligheid van Janpieter's ideeën afdruipt, zonder weinig met de realiteit rekening te houden.
Ach, als er één soort mensen is met wie het nog lastiger discussiëren is over communautaire zaken dan met onwetende buitenlanders, dan zijn het wel de zelfverklaarde 'Belgen'.
Oud 16 februari 2007, 07:13   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat is er zo "oer-onnozel" (sic) aan de taalgrens? In andere meertalige landen bestaan er ook taalgrenzen, hoor?! Ierland, Denemarken, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zwitserland... Overal waar de overheid terdege rekening houdt met de meertaligheid van haar bevolking plaatst ze het taalgebruik binnen een geografisch kader.

De laatste volkstelling ging niet door, niet om zogezegde "lafheid", maar wel omdat de twee voorgaande talentellingen alleen maar hadden aangetoond op welke schaal er vervalsingen, drukkingsmiddelen... waren gebeurd om toch maar de taalgrens naar het noorden te verschuiven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 07:27   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er staan twee groteske onwaarheden in uw tekst: in België is iedereen vrij zich te vestigen waar hij of zij dat wilt; daarnaast is het taalgebruik vrij, bijgevolg mag iedereen om het even welke taal hanteren onder familieleden, vrienden, in de kroeg, op straat... Alleen heeft de overheid regels opgesteld om het taalgebruik in haar diensten te regelen. Daar heeft zij het recht toe.

Trouwens, als ik mij in de Ardennen vestig, zal ik moeite doen mij te schikken naar het daar geldend taalgebruik. Met de mensen van de streek zal ik Frans spreken. Ik zal mijn beste Frans bovenhalen als ik gebruik moet maken van de gemeentediensten. Enzovoort. Dat lijkt me iets heel wezenlijk. Een teken van beleefdheid als van burgerlijke loyauteit.
Oud 16 februari 2007, 07:42   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een taalgrens is niet "kunstmatig"; het is een organisch gegroeide grens waarvan in de jaren zestig is afgesproken, terwille van de stabiliteit van dit land, die vast te leggen en die in de toekomst te respecteren. In Zwitserland is dat al altijd van kracht.
Oud 16 februari 2007, 08:16   #72
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerst België provinciaal federaliseren
België is al 25 jaar gefederaliseerd.

De provincies zijn uitvindingen van de Franse bezetter uit de 18de en begin 19de eeuw, en zijn al decennialang dode beleidsniveau's. Ze dienen voor niets en moeten zo snel mogelijk afgeschaft worden.

Laatst gewijzigd door baarle : 16 februari 2007 om 08:22.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 08:20   #73
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom het slopen van grenzen beperken tot de Vlaams-Waalse grens? Ook de Belgisch-Nederlandse grens is totaal kunstmatig, bestaat de facto steeds minder en kan dus snel opgeruimd worden. Hetzelfde geldt voor de militair tot stand gekomen grens tussen de Oostkantons en Duitsland: laten we met die nutteloze relikwie eindelijk komaf maken. En waarom de dure, nutteloze grens tussen zgn. Brusselse gewest en het Vlaamse gewest nog langer in stand houden? Weg ermee, alle grenzen weg!
Oud 16 februari 2007, 08:26   #74
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
De provincies zijn uitvindingen van de Franse bezetter uit de 18de en begin 19de eeuw, en zijn al decennialang dode beleidsniveau's. Ze dienen voor niets en moeten zo snel mogelijk afgeschaft worden.
Hier hebben de provincies kleine inspraak, maar toch een grote invloed op het sociaal leven van veel Nederlanders. Volgens mij was en is dat in Vlaams Limburg dat ook (tenminste wat ik hoor van forummers). Ik vraag me af in hoeverre ze zich nog verbonden voelen met de overkant van de Maas.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 16 februari 2007 om 08:26.
Oud 16 februari 2007, 08:31   #75
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hier hebben de provincies kleine inspraak, maar toch een grote invloed op het sociaal leven van veel Nederlanders. Volgens mij was en is dat in Vlaams Limburg dat ook (tenminste wat ik hoor van forummers). Ik vraag me af in hoeverre ze zich nog verbonden voelen met de overkant van de Maas.
Dat de Belgische provincies nutteloze instellingen zijn die zo snel mogelijk moeten verdwijnen (eens België opgeruimd zal dat ook snel gebeuren), belet niet dat Vlaams-Limburg wel degelijk een aparte identiteit heeft binnen Vlaanderen. Hoe sneller ze kunnen herenigen met Nederlands-Limburg, hoe beter.

Ik zou Vlaams-Limburg nu al gewoon aansluiten bij Nederland. Ondermeer het probleem Voeren zou meteen van de baan zijn. En als Nederland graag ook de Kempen en het Meetjesland heeft, zou ik die er gewoon bovenop geven. Elk stukje "Belgisch" grondgebied dat bij Nederland komt, is gered.

Laatst gewijzigd door baarle : 16 februari 2007 om 08:32.
Oud 16 februari 2007, 08:36   #76
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat de Belgische provincies nutteloze instellingen zijn die zo snel mogelijk moeten verdwijnen (eens België opgeruimd zal dat ook snel gebeuren), belet niet dat Vlaams-Limburg wel degelijk een aparte identiteit heeft binnen Vlaanderen. Hoe sneller ze kunnen herenigen met Nederlands-Limburg, hoe beter.

Ik zou Vlaams-Limburg nu al gewoon aansluiten bij Nederland. Ondermeer het probleem Voeren zou meteen van de baan zijn. En als Nederland graag ook de Kempen en het Meetjesland heeft, zou ik die er gewoon bovenop geven. Elk stukje "Belgisch" grondgebied dat bij Nederland komt, is gered.
Mogen we Antwerpen ook hebben? Maar even serieus en voor Breda speciaal, hoe zit het met de Vlaamse Brabanders? Voelen die zich verbonden met Noord-Brabant?

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 16 februari 2007 om 08:42.
Oud 16 februari 2007, 08:40   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Provincies zijn in België inderdaad grotendeels dode instellingen die niet leven bij de mensen. Er bestaat natuurlijk wel een zekere identificatie, maar die is zeker niet algemeen. Mensen in de grensstreek van West- met Oost-Vlaanderen zijn bijzonder sterk gericht op Oost-Vlaanderen. Heel velen gaan regelmatig naar Gent, spreken trouwens een Oost-Vlaams getint dialect, enzovoort. De provinciegrenzen vallen zeker niet samen met een sociologische, identitaire of andere gegevenheid.
Oud 16 februari 2007, 08:42   #78
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mogen we Antwerpen ook hebben?
Ik herhaal: elk stukje "Belgisch" grondgebied dat bij Nederland komt, is gered.

Je zal het hen wel schoon moeten vragen hoor. En ontdoe je van je Belgicistische ideeën en van je racistische FDF-vriendjes, dat zien ze in Antwerpen niet graag.
Oud 16 februari 2007, 08:44   #79
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herhaal: elk stukje "Belgisch" grondgebied dat bij Nederland komt, is gered.

Je zal het hen wel schoon moeten vragen hoor. En ontdoe je van je Belgicistische ideeën en van je racistische FDF-vriendjes, dat zien ze in Antwerpen niet graag.
FDF-vriendjes? Dat ik Everytime een tof persoon vind betekent toch niet dat ik racist ben, of dat hij racist is? Heb hem niet horen zeggen dat ie FDF'er is.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 16 februari 2007 om 08:44.
Oud 16 februari 2007, 08:45   #80
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar even serieus en voor Breda speciaal, hoe zit het met de Vlaamse Brabanders? Voelen die zich verbonden met Noord-Brabant?
Vlaams-Brabant ligt te dicht bij het centrum van de Belgicistische propaganda en te ver van de Vlaams-Nederlandse grens. Dat belet niet dat er nogal wat samenwering is tussen de provinciale instellingen van Vlaams-Brabant, Antwerpen en Noord-Brabant.

Enkele voorbeelden: http://www.benelux.be/NL/dos/dos02c.asp

Laatst gewijzigd door baarle : 16 februari 2007 om 08:49.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be