Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2007, 00:08   #61
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Opdat mijn beste, jij ook van ANDEREN organen kunt krijgen, de dag dat je ze nodig hebt. Of ga jij liever 'wachten' tot tante die, of nonkel azo, sterft voor JIJ geholpen word, met de kans dat het daartegen te laat is?
als ik een nier nodig heb, als dat écht een levenskwestie is, ga ik daar niet op wachten: ik ga me er ééntje kopen.In Indië kost dat 10.000 euros, verblijf in de kliniek inbegrepen.Ginder verkopen de mensen hun nieren...En daar komt véél volk naar toe hoor, naar die klinieken, die doen daar niks anders.Privé-klinieken, de donors wonen in een dorp rond de kliniek gebouwd, en worden door de kliniek onderhouden.In ruil moeten ze alles afgeven wat ze kunnen missen zonder ervan te sterven.Dat is nu ultraliberalisme zie...Volledig legaal allemaal.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2007, 07:07   #62
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Hoewel ik vind dat een overheid zich niet te moeien heeft met wat wel en niet mag worden uitgezonden, of wat iemand al dan niet met het eigen lichaam doet, vind ik de uitzending onethisch.

Maar, een overheid behoort zich niet te moeien met 'normen en waarden' en moet absoluut neutraal blijven zonder deze of gene 'normen en waarden' op te leggen of andere af te remmen. Dat is een elementaire eigenschap van een goede overheid.

Het is aan de samenleving (de mensen) om dergelijke zaken te sturen, door in dit geval, niet te kijken.
Maar weet je, ik ben er vrijwel zeker van dat veel momentele schreeuwers als eerste voor de buis zitten, lang voor de uitzending begint om zeker niks van het 'spektakel' te missen. Waarmee ze impliciet de daad die ze openlijk afkeuren, eens privé goedkeuren.

Natuurlijk is het begrijpelijk dat mensen zich - emotioneel - toespitsen op een gegeven dat hen raakt, maar het is aan de overheid om zich boven die emotie te plaatsen. Vandaar vond ik de reactie van de Nederlandse PvdA-minister voor Media correct door voorstellen tot ingrijpen - zelfs dat van een 'gewoon telefoontje' - van de hand te wijzen.
Indien een overheid er niet in slaagt zich boven een emotionele massa-impuls te stellen dan krijgen we emo-wetgeving en die komt per definitie ondoordacht tot stand.

Een quote uit één van mijn lievelingsboekjes...

“Bij de raad der ouden geldt verder dit gebruik; dat er over een zaak nooit wordt beraadslaagd op dezelfde dag dat die zaak aan de orde is gesteld, daarmee wacht men tot de volgende vergadering. Dit heeft een reden: je hebt immers mensen die geneigd zijn eruit te flappen wat hun voor de mond komt, en dan later argumenten gaan zoeken voor hun standpunt”.

Een observatie door Thomas More die hij ongeveer vijfhonderd jaar geleden neerschreef in zijn boek 'Utopia'. Soms gelden zaken in alle tijden en worden ze - om het toepasselijk te stellen - wetmatig.

Laatst gewijzigd door La Chunga : 30 mei 2007 om 07:09.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2007, 07:37   #63
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
De uitwassen van een liberale maatschappij.
Inderdaad, in een liberale maatschappij heeft men de kans om gebrekkige functionering van de overheid op deze manier aan te klagen. Goed hé !
Oud 30 mei 2007, 08:13   #64
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Maar, een overheid behoort zich niet te moeien met 'normen en waarden' en moet absoluut neutraal blijven zonder deze of gene 'normen en waarden' op te leggen of andere af te remmen. Dat is een elementaire eigenschap van een goede overheid.
De overheid heeft imho reeds een bepaalde norm opgelegd waardoor als gevolg die zeer lange wachtrijen voor orgaandonatie zijn ontstaan. Nu, van mij mag de overheid aan norm-regulering doen, maar dan moet ze ook maar erbij nemen dat daartegen gereageerd wordt.
Oud 30 mei 2007, 11:56   #65
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ik heb al papieren getekend om mijn organen af te staan
Uw familie kan nog steeds protest aan tekenen
Oud 1 juni 2007, 20:59   #66
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Zoals ik had verwacht bleek het wel degelijk een lokkertje te zijn om mensen te doen kijken naar een show die aandacht wou vragen voor het tekort aan donoren. Een lokkertje met effect tot in het parlement en de internationale pers toe!

Laatst gewijzigd door Edina : 1 juni 2007 om 21:05.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2007, 21:03   #67
badkarmazen
Burger

badkarmazen's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad een mooie actie van BNN.
Hopelijk krijgt de orgaandonorproblematiek nu de politieke steun die ze dient te krijgen.

Eindelijk eens een punt waar Belgie wel bij de eerste van de klas hoort.
Oud 1 juni 2007, 21:15   #68
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door badkarmazen Bekijk bericht
Inderdaad een mooie actie van BNN.
Hopelijk krijgt de orgaandonorproblematiek nu de politieke steun die ze dient te krijgen.

Eindelijk eens een punt waar Belgie wel bij de eerste van de klas hoort.
Is het in Belgie niet zo dat je de zeggenschap over je organen kwijt bent, totdat je aangeeft dat je niet wilt doneren? Naar mijn idee is een plan voor een vergelijkbaar systeem terecht afgewezen door het Nederlandse parlement, een tijdje geleden. Ik vind het heel erg voor al die mensen die wachten op een orgaan. Maar het zelfbeschikkingsrecht van het individu is voor mij heilig. Mijn organen zijn niet van de staat, maar van mij.

Wel een geniale actie van BNN trouwens.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2007, 21:31   #69
willem1940NLD

Standaard

Ik heb nooit goed mijn mening kunnen vormen over die frankenstein-achtige technieken, weet niet of ik blij moet zijn dat men zo ver is gekomen. Ook de uitzending vond ik griezelig, ik heb heel even gekeken vlak voor de "trekking".

Mwa, op mijn leeftijd nog weinig kans dat ik met zoiets te maken krijg.
Oud 1 juni 2007, 23:06   #70
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Is het in Belgie niet zo dat je de zeggenschap over je organen kwijt bent, totdat je aangeeft dat je niet wilt doneren? Naar mijn idee is een plan voor een vergelijkbaar systeem terecht afgewezen door het Nederlandse parlement, een tijdje geleden. Ik vind het heel erg voor al die mensen die wachten op een orgaan. Maar het zelfbeschikkingsrecht van het individu is voor mij heilig. Mijn organen zijn niet van de staat, maar van mij.

Wel een geniale actie van BNN trouwens.

Van zelfbeschikkingsrecht en eigendomsrecht op het eigen lichaam is bij het overlijden geen sprake want je bent immers niet meer ...
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 07:43   #71
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Van zelfbeschikkingsrecht en eigendomsrecht op het eigen lichaam is bij het overlijden geen sprake want je bent immers niet meer ...
Allez, @tje...
Er zijn er die rijstpap met gouden lepeltjes aan het eten zijn..;
Anderen hebben 70 maagden te hunner beschikking (dat zijn er 20 meer dan Khadafi hier op deze aardkloot)..
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 14:45   #72
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Attentie: De grote donorshow is nep.
(ik ben momenteel te tam om officieel nieuws erover opzoeken)
An Arkos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 14:49   #73
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Duizenden willen een donorformulier 2-06-07
Zo'n 30.000 mensen willen zich mogelijk aanmelden als orgaandonor, na de Grote Donorshow van BNN van vrijdagavond. Tijdens de uitzending stuurden 12.000 mensen een sms'je voor een donorformulier; 18.000 mensen hebben er één gedownload van internet.

Minister Plasterk noemt de Donorshow een fantastische stunt. Vooraf noemde de minister de show onethisch en ongepast, maar nu vindt hij dat de omroep het tekort aan orgaandonoren op een intelligente manier heeft aangekaart.

Naar de Donorshow keken vrijdagavond ruim 1,2 miljoen mensen. Het komt daarmee op de zevende plaats van best bekeken BNN-programma's.

De geest van Bart
De jongerenomroep bleek met de Grote Donorshow iedereen op het verkeerde been te hebben gezet. De zogenaamd doodzieke vrouw die een nier zou afstaan aan één van de drie kandidaten, was een actrice. De drie nierpatiënten waren wel echt, en zaten in het complot.

Het programma is ook goed gevallen bij de Nierstichting. Directeur Beerkens spreekt van een show in de geest van Bart de Graaf, de oprichter van BNN die zelf nierpatiënt was.

Masterplan
Hij hoopt dat de politiek nu met een masterplan komt om de wachttijd voor een nier flink te bekorten.

Dat kan volgens hem alleen worden bereikt als wordt besloten dat mensen donor zijn, tenzij ze vastleggen dat ze daar niet voor voelen.

Bij de uitzending waren meer dan honderd journalisten aanwezig van onder meer de persbureaus Reuters en Associated Press en de zenders Al-Jazeera, ZDF (Duitsland) en Nippon TV (Japan). Ook CNN had aandacht voor het programma.

Afkeuring
De afgelopen dagen was er veel te doen over de show. Binnen- en buitenlandse kopstukken spraken zich in afkeurende bewoordingen uit.

Premier Balkenende liet na afloop van de wekelijkse ministerraad weten dat hij het betreurde dat BNN de Grote Donorshow vanavond zou uitzenden. "Dat komt het imago van Nederland in het buitenland niet ten goede."
Oud 2 juni 2007, 14:53   #74
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

In Nederland moet je een codiciel aanvragen om donor te worden, hier in Belgie is het net andersom, hier moet je een codiciel aanvragen om zeker geen donor te worden.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 15:20   #75
Werner
Burgemeester

Standaard

.....

Nog duizenden wachten voor U...

Als dat niet geslaagd was....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be