Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bestaan volkeren?
Ja. 39 75,00%
Neen. 13 25,00%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2007, 21:38   #61
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Dit is een heel enge definitie die op maat geschreven is van de nationalistische opvatting van het begrip "volk". Volgens deze definitie zouden de zigeuners, toearegs en andere nomaden geen volkeren zijn omdat ze als nomaden geen eigen grondgebied hebben.Daarom hebben nationalisten en andere grondmonopolisten zo'n afkeer van nomaden: ze kunnen deze vrije volkeren namelijk maar heel moeilijk onderwerpen.
Gelieve niet te veralgemenen.
Trouwens, die "daarom" is toch nogal verdacht hoor; u legt hier een verband wat ik moeilijk kan aannemen. Volgens mij hadden de nazi's bijvoorbeeld iets tegen zigeuners en joden omdat die "anders" waren tout court, niet omdat ze geen grondgebied zouden hebben.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 21:39   #62
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

ik begrijp niet waarom er zo gewichtig moet gedaan worden over 'volk'.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 21:41   #63
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is een heel enge definitie die op maat geschreven is van de nationalistische opvatting van het begrip "volk". Volgens deze definitie zouden de zigeuners, toearegs en andere nomaden geen volkeren zijn omdat ze als nomaden geen eigen grondgebied hebben. Daarom hebben nationalisten en andere grondmonopolisten zo'n afkeer van nomaden: ze kunnen deze vrije volkeren namelijk maar heel moeilijk onderwerpen.
Zoals bij de meeste ideologiën is die Westers van oorsprong. Maar het feit dat je ze zelf onderscheidt, wat door nationalisten wel wordt erkend, betekent dat ze gangbaar als een eigen etnische groep worden aanzien. De opsomming van de kenmerken betekent niet dat er geen uitzondering is: de Ieren bijvoorbeeld, of de Schotten, hebben nog nauwelijks een eigen taal en toch zal niemand in Ierland zeggen dat het Britten zijn. De geschiedenis van de Duitsers is ook nog even één: de Beieren zullen zich geschiedkundig weinig verboden voelen met de Hamburgers en eerder bij de Oostenrijkers.

Er is wel een grondig verschil tussen nationalisme en imperialisme: nationalisten zijn zo gek niet om in Afrika te beginnen over de 'Galliërs, onze voorouders'. Net zomin wij als Vlamingen de geschiedschrijving van Pirenne slikken.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 21:43   #64
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ja, dat klopt.
Alleen vrees ik wel niet dat metalfans hun leven, sociale contacten, publieke opinie, etc bepaald wordt door metalmuziek alleen.
maar bon, in bepaald opzicht vormen ze idd een volkske.
Zie ook de diskussie over autonomie voor het metalvolk:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=91817
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 21:45   #65
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

jee, zie die gewichtigheid eens.
beieren die zich al dan niet verbonden voelen met hottentotten zus en zo.
moet voor sommigen een hele opgave zijn om door het 'volk' te dringen, tot bij het individu.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 21:49   #66
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Gelieve niet te veralgemenen.
Trouwens, die "daarom" is toch nogal verdacht hoor; u legt hier een verband wat ik moeilijk kan aannemen. Volgens mij hadden de nazi's bijvoorbeeld iets tegen zigeuners en joden omdat die "anders" waren tout court, niet omdat ze geen grondgebied zouden hebben.
Mijn beste Ambiorix,

de oorsprong van de jodenhaat gaat terug tot de tijd dat de katholieke kerk handel verbood als er winst mee gemaakt werd. Dat gold natuurlijk niet voor de joden en die werden dan geldschieters voor de bestuurlijke machten. Af en toe kwam het dan handig uit dat de joden Christus aan het kruis hadden genageld en de 'goedgelovigheid' van onze voorouders als het ging om allerlei verhalen was er toen ook.

In de 19e eeuw kwam daar ook nog eens bij dat de joden hofleverancier waren van de marxisten: Lenin bijvoorbeeld, Trotski en nog een aantal.

Maar het is ook de tijd van de Dreyfus-historie in het Franse leger. joden hadden dus al een traditie van zondebok.

In de Eerste wereldoorlog zie je dat de joden onderhandelen met zowel de Duitsers als de Engelsen voor een eigen vaderland, meer bepaald Palestina. Met de Balfour-declaration krijgt het zionisme de steun voor het kapitaal. In Duitsland zakte de publieke moraal in elkaar en capituleert het land. Het verhaal dat de joden verantwoordelijk zijn voor die zaak past is een lange, lange traditie.

De joden hebben ook zelden of nooit verzet gepleegd tegen de zaak, ook al omdat het politieke spanningveld dusdanig was dat heel wat landen liever Hitler zagen in Centraal Europa dan de communisten. En heel wat landen zagen de joden liever niet komen, behalve in de VS waar er een sterke lobby was.
Oud 25 juli 2007, 21:50   #67
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Dit is een heel enge definitie die op maat geschreven is van de nationalistische opvatting van het begrip "volk".
Uitgaan van het bestaan van volkeren is het begin van volksnationalisme, uiteraard is die definitie op maat geschreven van nationalisten... De definitie van het proletariaat is ook geschreven op basis van de marxisten. Definities worden immers bijna altijd in functie opgesteld van de personen/groepen die ze (moeten) gebruiken.
Citaat:
Volgens deze definitie zouden de zigeuners, toearegs en andere nomaden geen volkeren zijn omdat ze als nomaden geen eigen grondgebied hebben.
Dit is slechts één definitie, ik heb niet gezegd dat ze perfect is. Maar voor de sedentaire volkeren voldoet ze in mijn ogen wel grotendeels.
Citaat:
Daarom hebben nationalisten en andere grondmonopolisten zo'n afkeer van nomaden: ze kunnen deze vrije volkeren namelijk maar heel moeilijk onderwerpen.
Wat zou ik tegen de rondtrekkende Mongoolse stammen hebben? En over zigeuners, ga waar ook in Europa eens een gesprek houden over zigeuners. Van Spanje tot in Griekenland heb ik altijd de volgende omschrijving gekregen: "dieven, messentrekkers, krapuul".

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 21:52   #68
Metternich

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
ik begrijp niet waarom er zo gewichtig moet gedaan worden over 'volk'.
Niemand verplicht je om dit onderwerp te lezen.

Oud 25 juli 2007, 21:54   #69
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
jee, zie die gewichtigheid eens.
beieren die zich al dan niet verbonden voelen met hottentotten zus en zo.
moet voor sommigen een hele opgave zijn om door het 'volk' te dringen, tot bij het individu.
Ik heb ook niet echt zin om het belachelijk te maken door op een niveau te schrijven van een 12-jarige.

Voor de rest: doordringen tot het individu is relatief gemakkelijk: je kan tenminste uitgaan van een aantal zaken omdat die persoon deel uitmaakt van een groep en dat je daar, afhankelijk van waar die komt, al dan niet gemeenschappelijke kenmerken mee hebt. Wat is daar nu moeilijk aan? Of kan je maar iemand begrijpen als je hem louter als individu ziet? Als een collectie van beenderen, botten, spieren, vlees en vezels en een hersenvulling die hem of haar in de mogelijkheid stelt om klanken uit te stoten en te communiceren?
Oud 25 juli 2007, 22:03   #70
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Ik heb ook niet echt zin om het belachelijk te maken door op een niveau te schrijven van een 12-jarige.

Voor de rest: doordringen tot het individu is relatief gemakkelijk: je kan tenminste uitgaan van een aantal zaken omdat die persoon deel uitmaakt van een groep en dat je daar, afhankelijk van waar die komt, al dan niet gemeenschappelijke kenmerken mee hebt. Wat is daar nu moeilijk aan? Of kan je maar iemand begrijpen als je hem louter als individu ziet? Als een collectie van beenderen, botten, spieren, vlees en vezels en een hersenvulling die hem of haar in de mogelijkheid stelt om klanken uit te stoten en te communiceren?
Je hebt net een prachtige omschrijving over jezelf gegeven ... een collectie van beenderen, botten, spieren, vlees en vezels en een hersenvulling die hem of haar in de mogelijkheid stelt om klanken uit te stoten en te communiceren

Laatst gewijzigd door AyneRand : 25 juli 2007 om 22:06.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 22:09   #71
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Je hebt net een prachtige omschrijving over jezelf gegeven ... een collectie van beenderen, botten, spieren, vlees en vezels en een hersenvulling die hem of haar in de mogelijkheid stelt om klanken uit te stoten en te communiceren
Aléé, nog zo éne die met oneliners discussieert maar dat niet foutloos kan.
Oud 25 juli 2007, 22:38   #72
duncan
Banneling

Standaard

cool ik zit op 75%

Taal bestaat ni moh volkeren wel vindt ik .
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 23:05   #73
Metternich

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
cool ik zit op 75%

Taal bestaat ni moh volkeren wel vindt ik .
Afgaande op jouw spelling, bestaat taal inderdaad niet...

Oud 25 juli 2007, 23:13   #74
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Een volk bestaat uit identiteitshoeren.
wat fantastisch provokerend zeg! Echt anarchistisch!Bravo hoor! Chapeau
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 23:14   #75
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Merk ik hier enig sarcasme op?

Laatst gewijzigd door Jeronimo : 25 juli 2007 om 23:14.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 23:15   #76
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Een volk is een kudde die allemaal dezelfde identiteire hoer willen bespringen ...
en wie bent u in dit tafereel? Een lid van de kudde, of de hoer?
Oud 25 juli 2007, 23:22   #77
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
AyneRand links?
nee, extreem liberaal.Die hebben met volkeren en rassen geen uitstaans: enkel het Geld telt...Voor huis en auto af te betalen, niewe lifting van het bottox wijf met haar cellulitis kont en poten, t'appartement in Knokke, het golfbaantje en noem maar op.Would be kapitalistjes die op forums de rijke man komen spelen maar op krediet leven...
Oud 25 juli 2007, 23:25   #78
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Merk ik hier enig sarcasme op?
sarcasme? Wasda?
Oud 26 juli 2007, 06:22   #79
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Sarcastisch doen hierover dat gaat wel.
Maar ontkrachten? Neen hoor. Gelijk heb ik, maar gij doet natuurlijk alsof ik het mij te gemakkelijk maak.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 09:26   #80
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Laten we maar ineens heel het forum aan de wetenschap overlaten.
Dat zou met jouw soort topics zéér verstandig zijn.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be