Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2007, 13:46   #61
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ideologisch oppurtunisme. Dát vind ik iets verwerpelijk.
Ideologie is op zich al verwerpelijk, daarvoor hoeft het niet eens opportunistisch te zijn.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 13:47   #62
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ideologie is op zich al verwerpelijk, daarvoor hoeft het niet eens opportunistisch te zijn.
Ah, dat is een interessante stelling.
Daar gaan we in real life - boven pint en ice tea - op verder.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 13:53   #63
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ah, dat is een interessante stelling.
Misschien is dat wel de enige politieke kloof die nog overblijft in de 21ste eeuw: de kloof tussen degenen die zich nog een of andere uit de 19de eeuw stammende ideologie permitteren (de romantici, zeg maar), en de pragmatici.

Ook hier op het forum is de kloof merkbaar.
Oud 2 september 2007, 13:54   #64
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien is dat wel de enige politieke kloof die nog overblijft in de 21ste eeuw: de kloof tussen degenen die zich nog een of andere uit de 19de eeuw stammende ideologie permitteren (de romantici, zeg maar), en de pragmatici.

Oh, maar ik kan zeer pragmatisch zijn, hoor. Ik ben dat zelfs meestal.
Maar waar is daar de fun van op een forum?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 2 september 2007, 14:22   #65
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Met idealisten alleen kom je nergens.
inderdaad, dat zeg ik toch?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 14:23   #66
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Stef jongen, je bent uitgeschakeld! Als een autoriteit zoals Adrian Healey, die beslist over de geloofwaardigheid van de berichten die hier geplaatst worden, een vernietigend oordeel over je velt, kan je het wel schudden. De enige mogelijkheid die je nog rest is nederig je excuses aanbieden, misschien betoont Adrian enig meededogen, maar ik zou me toch niet te veel begoochelingen maken!
Oud 2 september 2007, 14:40   #67
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oh, maar ik kan zeer pragmatisch zijn, hoor. Ik ben dat zelfs meestal.
Maar waar is daar de fun van op een forum?
Niet elk bericht van mij gaat over jou, hoor.
Oud 2 september 2007, 14:42   #68
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet elk bericht van mij gaat over jou, hoor.
Echt niet?
Sorry dan.

Ik zal de vraag voor den 8ste houden.
Oud 2 september 2007, 16:59   #69
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:

Is pragmathiek dan ook niet een ideologie misschien?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 17:17   #70
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Uit de recente studie van de Wereldbank over de globale rijkdom van landen (dus niet enkel het GDP) blijkt dat België en Vlaanderen veel rijker zijn dan Nederland.

Als België staan we 10de in de wereld, Nederland staat op de 11de plaats. Maar als Vlaanderen apart wordt genomen (wat het geval zou zijn bij een aanhechting bij Nederland), dan staan we op de 1ste plaats.

Het verschil met Nederland is dus enorm. Vlaanderen is te rijk. De kans op transfers van onze rijkdom naar Nederland is dus reëel.

Net zo met de Human Development Index. Wij staan daar als Begië 13de, Nederland 11de, maar Vlaanderen apart zou op de 1ste plaats staan.

Kortom, als we samengaan met Nederland moeten we toch sterke eisen stellen en garanderen dat onze rijkdom niet wegvloeit naar het armere Nederland.
Vlaanderen moet onafhankelijk worden, desnoods (en misschien zelfs liefst) zonder die multiculturele etterbuil Brussel. Vlaanderen moet dan een taboeloos rechts vreemdelingenbeleid voeren waarbij zowel de islamisering als de negrisering een halt worden toegeroepen. Op sociaal-economisch vlak moet Vlaanderen "een werkende middenklasse eerst"-beleid voeren, waarbij zowel het parasiterend sociaal profitariaat als de fiscale fraude hard worden aangepakt. Vlaanderen moet een soort Beieren aan de Noordzee worden. Vlaanderen hoeft helemaal niet samengevoegd te worden met het al bij al veel te linkse Nederland, waar de islamisering en de negrisering reeds in een veel te ver gevorderd stadium beland zijn. Vlaanderen moet uitgroeien tot een het meest rechtse Europese land.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 2 september 2007 om 17:47.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 17:45   #71
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
C2C jij hebt 'ijzersterke' argumenten!?
Vlaanderen is een van de rijkste regio"s van de Europa, Wallonië is arm.
Als Vl te rijk is voor nederland, dan is Vl zeker veeeeeel te rijk voor Wallonië.
Vloeit onze rijkdom nu niet weg naar Wallonië?
Maar ik vind dat een rijk land eerder een arm land moet helpen, dan een ander relatief rijk land.

Gewoon omdat ik het begrip solidariteit goed begrijp. Sommigen hebben geen jota verstaan van dat begrip.

Bovendien zijn we historisch vergroeid met de mensen uit Wallonnië, die het sinds de jaren 1980 hard te verduren hebben gekregen. Voordien waren zij rijker en vloeide het geld naar Vlaanderen.

Nu moeten we solidair zijn en iets terug doen. Die mensen hebben nood aan onze steun, want ze hebben hard gewerkt voor ons in het verleden.

Solidariteit is voor mij een belangrijker waarde dan egoïsme en utilitarisme.

We leven maar één keer, en ik zou graag aan mijn overgrootkinderen kunnen zeggen: kijk eens hoe onbaatzuchtig wij zijn geweest, wij hebben een volk in moeilijkheden, onze broeders waarmee wij zoveel gedeeld hebben, geholpen en nu zijn ze erbovenop.

Ik vind dat een mooiere geschiedenis en houding dan die van louter egoïsme en zelfzucht.

Ik meen dat.

Om nog stroperiger te worden: ge kunt volgens mij pas echt gelukkig zijn in uw leven, als ge anderen helpt.

Dus: geven aan Wallonnië, op voorwaarde dat onze bijdrage goed besteed wordt, is eigenlijk een mooi gebaar. De transferts zijn niet overdreven en historisch gezien zeer verdedigbaar.

Laatst gewijzigd door C2C : 2 september 2007 om 17:45.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 17:50   #72
luc broes

Standaard

Citaat:
Maar ik vind dat een rijk land eerder een arm land moet helpen, dan een ander relatief rijk land.

Gewoon omdat ik het begrip solidariteit goed begrijp. Sommigen hebben geen jota verstaan van dat begrip.

Bovendien zijn we historisch vergroeid met de mensen uit Wallonnië, die het sinds de jaren 1980 hard te verduren hebben gekregen. Voordien waren zij rijker en vloeide het geld naar Vlaanderen. .....
Er vloeide nooit geld naar Vlaanderen.
De vlamingen mochten wel zwaar werk verichten in deWaalse industrie. Zonder faciliteiten en in zeer slechte omstandigheden.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 17:51   #73
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We weten intussen allemaal dat de ideologie die 'het einde der ideologieën' voorstaat de meest verwerpelijke van allemaal is. De utilitaristische, pragmatische, kapitalistische politieke ideologie die één grote eenheidsworst van a-politiek consumentisme wil.

Die ideologie van het radicale utilitarisme en pragmatisme is de ware vijand van de 21ste eeuw. En heel de wereld reageert er hoe langer hoe meer tegen.

Zoals iedereen met een beetje inzicht in de globale politiek weet, is "het einde der ideologieën", gepusht door zo'n idioot als Fukuyama, al lang dood.

Ideology is back, with a vengeance, en maar goed ook. Fukuyama heeft zijn nederlaag immers na 9/11 toegegeven en gezegd dat hij het meest idiote boek uit de geschiedschrijving heeft neergepend.

Het einde der ideologieën is compleet passé. De droom dat de hele wereld een a-politiek consumptieparadijs van zich-geen-vragen-stellende idioten zou worden is volkomen stukgeslagen.
Oud 2 september 2007, 17:58   #74
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vlamingen mochten wel zwaar werk verichten in deWaalse industrie. Zonder faciliteiten en in zeer slechte omstandigheden.
Ja, en wilt ge dat dan herhalen ofwa? Ge kunt toch ook grootmoedig zijn en zeggen: dit is de 21ste eeuw, we gaan u op een moderne, redelijke manier helpen.

Ge moet toch niet het verleden gebruiken om rancune op te bouwen? Wij hadden toen geen faciliteiten, zij dan ook maar niet! Tellement petit.

Feit is dat solidariteit gewoon een sterke waarde is, die moet afgewogen en bijgesteld worden op basis van pragmatisme en de realiteit van de huidige toestand.

Maar solidariteit gewoon buitengooien omdat ze moeilijk te organiseren is, dat is zo klein.

De Walen misbruiken onze solidariteit toch niet hé. Ze bouwen er wel degelijk iets mee op. Het Marshall plan van Di Rupo levert duizenden jobs op en trekt investeringen aan. We moeten daarmee doorgaan.
Oud 2 september 2007, 18:30   #75
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Hé, C2C, ge bent mijn bericht vergeten. Ik zit hier nog steeds met serieuze vragen hoor... Klaar dat eens even op.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Jamaar, ge moet weten wat ge wilt hé C2C. Nu eens gooit ge feiten op tafel die aantonen dat Vlaanderen op de eerste plaats van de wereld staat qua rijkdom, dan zegt ge weer dat Vlaanderen geen voet heeft om op te staan qua economie. Ik kan niet meer volgen hoor. Allé, leg het mij eens uit.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 18:39   #76
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bewijs?
Oud 2 september 2007, 18:48   #77
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Ja, en wilt ge dat dan herhalen ofwa? Ge kunt toch ook grootmoedig zijn en zeggen: dit is de 21ste eeuw, we gaan u op een moderne, redelijke manier helpen.

Ge moet toch niet het verleden gebruiken om rancune op te bouwen? Wij hadden toen geen faciliteiten, zij dan ook maar niet! Tellement petit.

Feit is dat solidariteit gewoon een sterke waarde is, die moet afgewogen en bijgesteld worden op basis van pragmatisme en de realiteit van de huidige toestand.

Maar solidariteit gewoon buitengooien omdat ze moeilijk te organiseren is, dat is zo klein.

De Walen misbruiken onze solidariteit toch niet hé. Ze bouwen er wel degelijk iets mee op. Het Marshall plan van Di Rupo levert duizenden jobs op en trekt investeringen aan. We moeten daarmee doorgaan.
Eens je leugens ontkracht kom je met wat an,ders af... nen dikke zeveraar ben je.
Vlaanderen onafhankelijk, en nog een tijdje steun voor wallonie, onder VOORWAARDEN!
Dus niet om hun politieke profitariaat te spijzen, maar om die regio economisch vooruit te helpen. Maar dan : gedaan : ieder zijns weegs. We passen totaal niet bij elkaar. Ondanks al jouw geraaskal, leugens, draaien met de wind, en tegenstrijdigheden ponerende zelfje. Je durft niet eens een eerlijke poll aan, want dan zou je ongelijk er gewoon vanaf druipen. Dat je in je eigen topic in 99 van de 100 antwoorden belachelijk wordt gemaakt, zal zeker niet helpen aan jke geestelijke toestand, maar die haal je dan ook zelf op je hals...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 18:53   #78
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Bewijs?
Daar zijn bewijzen genoeg voor en is al lang niet meer bediscussieert. Moet je bewijzen hebben dat de aarde rond is?
Oud 2 september 2007, 18:54   #79
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je kan solidair zijn met je buren ook, daarvoor hoef je niet onder één dak te wonen.
Oud 2 september 2007, 19:01   #80
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Daar zijn bewijzen genoeg voor en is al lang niet meer bediscussieert. Moet je bewijzen hebben dat de aarde rond is?
Ik heb nog nooit enig bewijs gezien dat er nog nooit in de geschiedenis van België geld van W naar V vloeide.

Ik heb wel de studie van Hannes al gezien. Maar dat is geen bewijs van wat beweert wordt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be