Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2007, 19:46   #61
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Fransen spreken Frans en dat is genoeg om door veel Vlaams-nationalisten veroordeeld te worden.
Wie Frans als moedertaal heeft, .. sorry daar moet iets mis mee zijn; en dat kan nooit meer goed komen.

Vlamingen spreken "flamand" of "ménapien", volgens de Franstaligen een reeks oerwoudgeluiden , en dit is voldoende als reden om de verfransing der Vlamingen te rechtvaardigen.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2007, 20:53   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Is er ooit een tijd geweest (in de voorbije duizend jaar!)dat kennis van het Diets bij ambtenaren, handelaars, geestelijken,... een pluspunt was en bijgevolg door sommigen nagestreefd werd?
Jazeker, tijdens het Ancien Régime was dit heel belangrijk. Ik herinner me een zaak uit de late middeleeuwen/begin renaissance waarbij een door de aartsbisschop nieuw aangeduide aartspriester door het kapittel van Ieper werd geweigerd, omdat de man geen woord Diets sprak. Hij kwam immers uit Romaans gedeelte van het graafschap (wat schijnbaar geen probleem was), maar hij beheerste de taal van het Ieperse volk en kapittel blijkbaar niet. Dus werd hij gewraakt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2007, 22:21   #63
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henry Wilder Bekijk bericht
En wat Brussel betreft : een Europees district onder de knoet van Europa lijkt mij niet zo'n aantrekkelijk idee. Er zijn zeker argumenten voor maar ik zou eerder kiezen voor een meertalig onafhankelijk Brussel in Europa. Dus als onafhankelijke stadstaat. De Brusselse regionalisten van www.Bruxsel.org lijken mij alvast niet zo warm voor dat idee van een Europees district want wie zegt dan dat de Brusselse autonomie dan wel gewaarborgd zal zijn?
wat moet ik mij voorstellen in een 'meertalig onafhankelijk brussel in europa'? Wie gaat die stad onderhouden? Ze kunnen daar nu amper overleven mét transfers uit Vlaanderen en een belgisch federaal dak, laat staan zonder, als onafhankelijk stadstaatje.
Wélk Brussel gaat er precies een 'onafhankelijk Brussel in Europa' zijn? Is dat Brussel-19 of gaan ze nog eerst rap wat extra Vlaamse gemeenten inpikken? Is dat Brussel zonder het getto van Schaarbeek en Molenbeek, want het is ondenkbaar dat de rijke FDF'ers uit de zuidelijke rand binnen hun staatje gaan willen instaan voor dat sociaal uitschot.

Een onafhankelijk Brussel, ik blijf het lachwekkend vinden. Er is in het geheel niks dat de levensvatbaarheid van dat landje kan garanderen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2007, 23:13   #64
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
wat moet ik mij voorstellen in een 'meertalig onafhankelijk brussel in europa'? Wie gaat die stad onderhouden? Ze kunnen daar nu amper overleven mét transfers uit Vlaanderen en een belgisch federaal dak, laat staan zonder, als onafhankelijk stadstaatje.
Wélk Brussel gaat er precies een 'onafhankelijk Brussel in Europa' zijn? Is dat Brussel-19 of gaan ze nog eerst rap wat extra Vlaamse gemeenten inpikken? Is dat Brussel zonder het getto van Schaarbeek en Molenbeek, want het is ondenkbaar dat de rijke FDF'ers uit de zuidelijke rand binnen hun staatje gaan willen instaan voor dat sociaal uitschot.

Een onafhankelijk Brussel, ik blijf het lachwekkend vinden. Er is in het geheel niks dat de levensvatbaarheid van dat landje kan garanderen.
De grenzen van Brussel zullen niet veranderd worden, want de Vlaming die daar voor tekent, tekent het doodsvonnis van zijn partij, zo niet, erger! Uitbreiding is dus onmogelijk. Een corridor evenmin.
Brussel zit in Vlaanderen, en is een Vlaamse stad. En de EU zal NIET bereid zijn om voor Brussel te betalen, want ze hebben kandidaat jhoofdsteden zat die dat zelf wel willen betalen, en waar de vrijheid van de EU parlementsleden niet in het gedrang komt...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2007, 23:14   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
De grenzen van Brussel zullen niet veranderd worden, want de Vlaming die daar voor tekent, tekent het doodsvonnis van zijn partij, zo niet, erger! Uitbreiding is dus onmogelijk. Een corridor evenmin.
Brussel zit in Vlaanderen, en is een Vlaamse stad. En de EU zal NIET bereid zijn om voor Brussel te betalen, want ze hebben kandidaat jhoofdsteden zat die dat zelf wel willen betalen, en waar de vrijheid van de EU parlementsleden niet in het gedrang komt...
Inderdaad, er kan van alles uit de huidige regeringsvorming komen, maar één ding staat als een paal boven water: aan de grenzen van de gewesten en taalgebieden zal er geen centimeter, geen millimeter veranderd worden. Iedereen die dit ook maar enigszins zou wagen, wordt genadeloos en meedogenloos afgeslacht bij de komende verkiezingen.
Oud 17 september 2007, 05:26   #66
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, er kan van alles uit de huidige regeringsvorming komen, maar één ding staat als een paal boven water: aan de grenzen van de gewesten en taalgebieden zal er geen centimeter, geen millimeter veranderd worden. Iedereen die dit ook maar enigszins zou wagen, wordt genadeloos en meedogenloos afgeslacht bij de komende verkiezingen.
Ten eerste een regeringsvorming is onmogelijk, mathematisch en ideologisch absoluut niet te doen dus herverkiezingen zijn volgens mij de ENIGE optie.

Ten tweede taalgrenzen zijn klotegrenzen, als ze toch moeten gehandhaafd worden moeten ze DRINGEND hertekend en opnieuw vastgelegd worden door een echte TAALTELLING van huis tot huis.
Ten derde ik ben geen brusselaar maar een blinden kan zien dat brussel veel te klein geworden is en dringend meer grond nodig heeft om uit te breiden, dat doet iedereen goed.

Waarom niet gewoon ALLE gemeenten die in een straal van 25 km rond brussel liggen erbij voegen, dat lost alle problemen op.

Laatst gewijzigd door janPieter : 17 september 2007 om 05:27.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2007, 06:58   #67
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Fransen spreken Frans en dat is genoeg om door veel Vlaams-nationalisten veroordeeld te worden.
Wie Frans als moedertaal heeft, .. sorry daar moet iets mis mee zijn; en dat kan nooit meer goed komen.
Wel, het blijkt alvast dat hoe dichter Franstaligen bij Frankrijk wonen, hoe minder intellectueel bekwaam om andere talen te leren, en hoe meer geneigd om anderen hun taal op te leggen... Het lijkt alsof ze met de taal een soort Herrenvolkcomplex meegekregen hebben.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2007, 21:17   #68
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jazeker, tijdens het Ancien Régime was dit heel belangrijk. Ik herinner me een zaak uit de late middeleeuwen/begin renaissance waarbij een door de aartsbisschop nieuw aangeduide aartspriester door het kapittel van Ieper werd geweigerd, omdat de man geen woord Diets sprak. Hij kwam immers uit Romaans gedeelte van het graafschap (wat schijnbaar geen probleem was), maar hij beheerste de taal van het Ieperse volk en kapittel blijkbaar niet. Dus werd hij gewraakt.
Mja dat is toch niet echt wat ik bedoel, want in jouw verhaal ging de man wel werken in Vlaanderen (als ik het goed begrijp?)
Ik bedoel : was er een tijd dat het in Wallonië voor adel, bestuurslieden, ordediensten, handelaars enig nut had om (wat) Diets te kennen?

Citaat:

Bovendien is "EU-district" wel erg vaag.
Graag wat concreter? Welk statuut is dat? Welke talen zijn er officieel? Hoe zit het met de belastingen? Vanwaar krijgt die stad dan geld? Wie bestuurt er die stad?
Een typisch Belgische paradox is dat Brussel misschien wel een internationale stad, maar daarom nog niet een Europees-internationale stad. Veel inwoners zijn naast niet-Belgisch ook niet-Europees.
Ik wacht nog steeds.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht

Dietse dictatuur in de Zeventien Provinciën! Geen verdeling van de Nederlanden, maar vervolging van alle Waalse rattachisten!
Was Van Severen zelf niet Franstalig?
Oud 27 oktober 2007, 21:21   #69
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waalse_Rattachist Bekijk bericht
De beste verdeling van Belgie is ....
...dewinter als premiere aanstellen !
Oud 27 oktober 2007, 22:41   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mja dat is toch niet echt wat ik bedoel, want in jouw verhaal ging de man wel werken in Vlaanderen (als ik het goed begrijp?)
Ik bedoel : was er een tijd dat het in Wallonië voor adel, bestuurslieden, ordediensten, handelaars enig nut had om (wat) Diets te kennen?

Ik wacht nog steeds.
Heel veel, daar het graafschap Vlaanderen de draaischijf was van de economie in westelijk Europa. De verschillende vreemde kooplieden die zich in Brugge bijvoorbeeld vestigden (in hun onderscheiden kwartieren met eigen handelshuizen) beijverden zich allemaal in het leren van de toenmalige Vlaamse taal.

Net zo spraken de bewindslieden van de steden (de poorters) het Diets, werden de ambtelijke documenten erin opgesteld, en leerden die al vlug schrijven en lezen om aldus te kunnen genieten van de toenmalige literatuur (waarvan Vlaanderen alweer het leidend centrum was). In de Staten van Vlaanderen (net als die van Brabant) was de hoofdtaal het Diets, zelfs wanneer, zoals later onder de Bourgondiërs, de monarch aanwezig was. Van Filips de Goede is geweten dat hij Diets kon spreken en die taal ook gebruikte wanneer hij de Staten-Generaal moest toespreken om nieuwe beden te vragen.
Oud 27 oktober 2007, 22:41   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die priester werd wandelen gestuurd, juist omdat hij de Dietse taal niet sprak.
Oud 27 oktober 2007, 22:42   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Was Van Severen zelf niet Franstalig?
Van Severen kwam inderdaad uit een Franstalige familie. Alleen zie ik niet goed in wat dit komt doen in een discussie over de maatschappelijke positie van het Nederlands in de middeleeuwen.
Oud 27 oktober 2007, 23:38   #73
evilbu

Standaard

Citaat:
Van Severen kwam inderdaad uit een Franstalige familie. Alleen zie ik niet goed in wat dit komt doen in een discussie over de maatschappelijke positie van het Nederlands in de middeleeuwen.
Niets, dit is dan ook een discussie over de verdeling van België.
Oud 27 oktober 2007, 23:39   #74
evilbu

Standaard

Citaat:
Heel veel, daar het graafschap Vlaanderen de draaischijf was van de economie in westelijk Europa. De verschillende vreemde kooplieden die zich in Brugge bijvoorbeeld vestigden (in hun onderscheiden kwartieren met eigen handelshuizen) beijverden zich allemaal in het leren van de toenmalige Vlaamse taal.

Net zo spraken de bewindslieden van de steden (de poorters) het Diets, werden de ambtelijke documenten erin opgesteld, en leerden die al vlug schrijven en lezen om aldus te kunnen genieten van de toenmalige literatuur (waarvan Vlaanderen alweer het leidend centrum was). In de Staten van Vlaanderen (net als die van Brabant) was de hoofdtaal het Diets, zelfs wanneer, zoals later onder de Bourgondiërs, de monarch aanwezig was. Van Filips de Goede is geweten dat hij Diets kon spreken en die taal ook gebruikte wanneer hij de Staten-Generaal moest toespreken om nieuwe beden te vragen.
Was dat dan standaarddiets waarmee men ook in delen van Nederland terecht kon/administratie deed, of sprak en schreef men in elke stad eigenlijk iets anders?
Oud 27 oktober 2007, 23:50   #75
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was dat dan standaarddiets waarmee men ook in delen van Nederland terecht kon/administratie deed, of sprak en schreef men in elke stad eigenlijk iets anders?
Ik weet niet of er op schrift een standaard was, maar gezien de handel in de lage landen, zal er wel een soort spreekstandaard (voor handel en administratieve doeleinden) ontstaan zijn. (Denk aan de handelspositie van: Vlaanderen, Brabant en Holland (en Zeeland; ook onderling).
Oud 27 oktober 2007, 23:52   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overal in de Dietstalige Nederlanden haastte men zich de toenmalige literaire taal na te volgen zoals die in het graafschap Vlaanderen tot stand was gekomen. Daar was immers al een tamelijk belangrijke literatuur, daar waar in andere Nederlandse vorstendommen dat wat achterbleef. Natuurlijk waren er in menig document duidelijk regionale sporen, maar men beijverde zich een soort algemene taal te gebruiken. Bij Van Maerlant vinden we dat heel duidelijk: in zijn Spiegel Historiael schrijft hij dat hij zich wil onthouden van té typische regionale woorden en zich toelegt op het schrijven van een aantal die door alle Dietstaligen kan worden gelezen en begrepen.
Oud 28 oktober 2007, 01:02   #77
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waalse_Rattachist Bekijk bericht
Mijn beste verdeling:

Vlaanderen: onafhankelijk
Wallonie: Frankrijk
Cantons de l'Est: Duitsland
Brussel: europees district
Mee eens, al spreekt het voor zich dat elke bevolkingsgroep dat voor zichzelf mag kiezen.

Hmz, correctie. Niet mee eens, het lijkt me verstandiger van Wallonië om onafhankelijk te blijven.

Laatst gewijzigd door vooruit : 28 oktober 2007 om 01:03.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 01:24   #78
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Waarom spreek je niet over die Ostkantone??? Ze zijn immers zelfstandig (én Duitstalig) en ze mogen zelf kiezen; les cantons de l'est ervaar ik als licht waals-imperialistisch
Oud 28 oktober 2007, 11:45   #79
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Waarom spreek je niet over die Ostkantone??? Ze zijn immers zelfstandig (én Duitstalig) en ze mogen zelf kiezen; les cantons de l'est ervaar ik als licht waals-imperialistisch
Niet alle Oostkantons zijn Duitstalig.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 23:56   #80
Henry Wilder
Burger

Henry Wilder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
Ten tweede taalgrenzen zijn klotegrenzen, als ze toch moeten gehandhaafd worden moeten ze DRINGEND hertekend en opnieuw vastgelegd worden door een echte TAALTELLING van huis tot huis.
Ten derde ik ben geen brusselaar maar een blinden kan zien dat brussel veel te klein geworden is en dringend meer grond nodig heeft om uit te breiden, dat doet iedereen goed.
Waarom niet gewoon ALLE gemeenten die in een straal van 25 km rond brussel liggen erbij voegen, dat lost alle problemen op.
* België hield tussen 1846 en 1947 verschillende talentellingen. Op basis daarvan werden gemeenten al dan niet verplaatst naar een andere regio af ander talenstelsel. Die verplaatsing was in het merendeel eenzijdig : nederlandstalige gemeenten geraakten verfranst en werden dan op basis van weeral een nieuwe talentelling eerst met een tweetalig statuut en later franstalig statuut bedacht, richting Brussel of richting Wallonië. De talentellingen werden volgens sommigen ook vervalst in het voordeel van de franstaligen en de tellingen waren volgens sommigen vooral een hulpmiddel om België meer en meer te verfransen. Uiteindelijk was de tegenstand in Vlaanderen zo groot - 600 Vlaamse burgemeesters tekenden toen een protestbrief - dat er na de talentelling van 1947 er geen nieuwe telling meer is gekomen. Waarom zou jij nu anno 2007 die talentellingen terug uit de oude doos willen halen?
* Brussel zou veel te klein zijn zeg je. Ik ben van Brussel en woon er nog altijd en snap niet goed wat je bedoelt. Is het Vlaams gewest dan te groot en moet het dan maar een deel wegschenken aan een Alsmaar-Groter-Brussel? Ik snap het niet. Het heeft alleen maar nadelen : gegarandeerde toename van de verfransing in Vlaams-Brabant en gegarandeerde toename van de verstedelijking van nu nog half landelijke gemeenten. Waar is dat goed voor? Samenwerking tussen Brussel, Vlaams en Waals-Brabant dat zou tenminste een constructief voorstel zijn. Maar annexatie van een groot stuk van Vlaams-Brabant door het Brussels Gewest lijkt mij niet erg constructief.

Henry,
www.deleeuwendehaan.be
www.lecoqetlelion.be
WWW.DELEEUWENDEHAAN.BE : twee en meertalig discussie en uitwisselingsplatform voor Waalse republikeinen, Vlaamse autonomisten, Franstalige rattachisten en Brusselse en Duitstalige regionalisten van diverse horizonten en gezindten
Henry Wilder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be