![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Vlamingen spreken "flamand" of "ménapien", volgens de Franstaligen een reeks oerwoudgeluiden ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jazeker, tijdens het Ancien Régime was dit heel belangrijk. Ik herinner me een zaak uit de late middeleeuwen/begin renaissance waarbij een door de aartsbisschop nieuw aangeduide aartspriester door het kapittel van Ieper werd geweigerd, omdat de man geen woord Diets sprak. Hij kwam immers uit Romaans gedeelte van het graafschap (wat schijnbaar geen probleem was), maar hij beheerste de taal van het Ieperse volk en kapittel blijkbaar niet. Dus werd hij gewraakt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wélk Brussel gaat er precies een 'onafhankelijk Brussel in Europa' zijn? Is dat Brussel-19 of gaan ze nog eerst rap wat extra Vlaamse gemeenten inpikken? Is dat Brussel zonder het getto van Schaarbeek en Molenbeek, want het is ondenkbaar dat de rijke FDF'ers uit de zuidelijke rand binnen hun staatje gaan willen instaan voor dat sociaal uitschot. Een onafhankelijk Brussel, ik blijf het lachwekkend vinden. Er is in het geheel niks dat de levensvatbaarheid van dat landje kan garanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Brussel zit in Vlaanderen, en is een Vlaamse stad. En de EU zal NIET bereid zijn om voor Brussel te betalen, want ze hebben kandidaat jhoofdsteden zat die dat zelf wel willen betalen, en waar de vrijheid van de EU parlementsleden niet in het gedrang komt... ![]()
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ten tweede taalgrenzen zijn klotegrenzen, als ze toch moeten gehandhaafd worden moeten ze DRINGEND hertekend en opnieuw vastgelegd worden door een echte TAALTELLING van huis tot huis. Ten derde ik ben geen brusselaar maar een blinden kan zien dat brussel veel te klein geworden is en dringend meer grond nodig heeft om uit te breiden, dat doet iedereen goed. Waarom niet gewoon ALLE gemeenten die in een straal van 25 km rond brussel liggen erbij voegen, dat lost alle problemen op. Laatst gewijzigd door janPieter : 17 september 2007 om 05:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik bedoel : was er een tijd dat het in Wallonië voor adel, bestuurslieden, ordediensten, handelaars enig nut had om (wat) Diets te kennen? Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() ...dewinter als premiere aanstellen !
![]()
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zo spraken de bewindslieden van de steden (de poorters) het Diets, werden de ambtelijke documenten erin opgesteld, en leerden die al vlug schrijven en lezen om aldus te kunnen genieten van de toenmalige literatuur (waarvan Vlaanderen alweer het leidend centrum was). In de Staten van Vlaanderen (net als die van Brabant) was de hoofdtaal het Diets, zelfs wanneer, zoals later onder de Bourgondiërs, de monarch aanwezig was. Van Filips de Goede is geweten dat hij Diets kon spreken en die taal ook gebruikte wanneer hij de Staten-Generaal moest toespreken om nieuwe beden te vragen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#75 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik weet niet of er op schrift een standaard was, maar gezien de handel in de lage landen, zal er wel een soort spreekstandaard (voor handel en administratieve doeleinden) ontstaan zijn. (Denk aan de handelspositie van: Vlaanderen, Brabant en Holland (en Zeeland; ook onderling).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Overal in de Dietstalige Nederlanden haastte men zich de toenmalige literaire taal na te volgen zoals die in het graafschap Vlaanderen tot stand was gekomen. Daar was immers al een tamelijk belangrijke literatuur, daar waar in andere Nederlandse vorstendommen dat wat achterbleef. Natuurlijk waren er in menig document duidelijk regionale sporen, maar men beijverde zich een soort algemene taal te gebruiken. Bij Van Maerlant vinden we dat heel duidelijk: in zijn Spiegel Historiael schrijft hij dat hij zich wil onthouden van té typische regionale woorden en zich toelegt op het schrijven van een aantal die door alle Dietstaligen kan worden gelezen en begrepen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hmz, correctie. Niet mee eens, het lijkt me verstandiger van Wallonië om onafhankelijk te blijven. Laatst gewijzigd door vooruit : 28 oktober 2007 om 01:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Europees Commissaris
|
![]() Waarom spreek je niet over die Ostkantone??? Ze zijn immers zelfstandig (én Duitstalig) en ze mogen zelf kiezen; les cantons de l'est ervaar ik als licht waals-imperialistisch
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet alle Oostkantons zijn Duitstalig.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Burger
|
![]() Citaat:
* Brussel zou veel te klein zijn zeg je. Ik ben van Brussel en woon er nog altijd en snap niet goed wat je bedoelt. Is het Vlaams gewest dan te groot en moet het dan maar een deel wegschenken aan een Alsmaar-Groter-Brussel? Ik snap het niet. Het heeft alleen maar nadelen : gegarandeerde toename van de verfransing in Vlaams-Brabant en gegarandeerde toename van de verstedelijking van nu nog half landelijke gemeenten. Waar is dat goed voor? Samenwerking tussen Brussel, Vlaams en Waals-Brabant dat zou tenminste een constructief voorstel zijn. Maar annexatie van een groot stuk van Vlaams-Brabant door het Brussels Gewest lijkt mij niet erg constructief. Henry, www.deleeuwendehaan.be www.lecoqetlelion.be
WWW.DELEEUWENDEHAAN.BE : twee en meertalig discussie en uitwisselingsplatform voor Waalse republikeinen, Vlaamse autonomisten, Franstalige rattachisten en Brusselse en Duitstalige regionalisten van diverse horizonten en gezindten ![]() |
|
![]() |
![]() |