Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Bestaat er een schepper?
Ja zeker weten, het kan gewoon niet anders... 17 23,61%
Ik heb mijn vermoedens maar het is best mogelijk want... 13 18,06%
Neen want... 42 58,33%
Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2007, 16:18   #61
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Ja.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 20:00   #62
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik stel even grote vraagtekens bij zogenaamde kritische mensen die dingen verwerpen zonder eerst relevant onderzoek te hebben verricht nopens diezelfde dingen. En als men daar geen relevant onderzoek naar kan verrichten, dan mag men het zeker apriori verwerpen noch aanvaarden.
Dan is het ook totaal nutteloos om over te spreken. Dus wat zit je hier nog in die thread te doen?
Maar wat je hier beweert is natuurlijk weer dezelfde bullshit die je overal ligt te verkopen. Over de belangrijkste (in gelovers aantal) godsbeelden zijn wel uitspraken te doen, meestal wijzen ze naar de totale onmogelijkheid dat zo'n god bestaat of in beste geval maken ze de kans alleen maar kleiner dat zo'n god bestaat.
Als je jezelf als zuivere agnost ziet, en dus totaal geen uitspraak wilt doen over het al dan niet bestaan van god(en) wat zit je hier dan nog te doen.

Citaat:
En dat is wat gelovigen en atheïsten doen. In deze kwestie zijn ze beiden in hetzelfde bedje ziek.
BS. Weer totaal geen besef wat atheïsme is.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 3 oktober 2007 om 20:04.
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 20:06   #63
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Als er geen onderzoek naar gedaan kan worden dan is het niet eens de moeite waard om te overwegen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 20:06   #64
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Als er geen onderzoek naar gedaan kan worden dan is het niet eens de moeite waard om te overwegen.
Idd.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
Oud 4 oktober 2007, 08:39   #65
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Dan nog geldt dezelfde redenering. Er is niets dat wijst op het bestaan van een god. Er zijn wel talrijke aanwijzingen dat het niet bestaat.
Welke dan?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 08:40   #66
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
Idd.
Wat is 'de moeite waard'? Voor u is dat niet de moeite waard, maar dat is uw appreciatie, die zeer persoonlijk en dus subjectief is. Indien we zo altijd hadden geredeneerd, dan woonden we nu nog in de spelonken. Gelukkig zijn er altijd mensen geweest die iets 'de moeite waard vonden te onderzoeken' terwijl de massa niet de moeite vond daar ook maar enige aandacht aan te besteden. En deze onverschilligheid voor onderzoek vond men vaak terug bij godsdiensten (nu nog bij een zekere islam bijvoorbeeld), bij gelovigen. U redeneert weer zoals een gelovige. Nu, dat laatste verwondert me niet meer.

Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2007 om 08:45.
Oud 4 oktober 2007, 08:58   #67
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Wat is 'de moeite waard'? Voor u is dat niet de moeite waard, maar dat is uw appreciatie, die zeer persoonlijk en dus subjectief is.
Euh, nee, iets dat niet onderzocht kan worden, waarover geen theorieën kunnen gevormd worden noch vastgesteld kan worden is per definitie fictie en dus waardeloos als zijnde realiteit.

Citaat:
Indien we zo altijd hadden geredeneerd, dan woonden we nu nog in de spelonken. Gelukkig zijn er altijd mensen geweest die iets 'de moeite waard vonden te onderzoeken' terwijl de massa niet de moeite vond daar ook maar enige aandacht aan te besteden.
De motivatie achter wetenschap vs religie is wel iets verschillend, gezien wetenschappen gebasseerd zijn op zaken die men kan vaststellen, religie daarentegen is op lucht gebasseerd.

Citaat:
En deze onverschilligheid voor onderzoek vond men vaak terug bij godsdiensten (nu nog bij een zekere islam bijvoorbeeld), bij gelovigen. U redeneert weer zoals een gelovige. Nu, dat laatste verwondert me niet meer.
U snapt de zaak compleet niet.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 4 oktober 2007, 09:35   #68
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Wat is 'de moeite waard'? Voor u is dat niet de moeite waard, maar dat is uw appreciatie, die zeer persoonlijk en dus subjectief is. Indien we zo altijd hadden geredeneerd, dan woonden we nu nog in de spelonken. Gelukkig zijn er altijd mensen geweest die iets 'de moeite waard vonden te onderzoeken' terwijl de massa niet de moeite vond daar ook maar enige aandacht aan te besteden. En deze onverschilligheid voor onderzoek vond men vaak terug bij godsdiensten (nu nog bij een zekere islam bijvoorbeeld), bij gelovigen. U redeneert weer zoals een gelovige. Nu, dat laatste verwondert me niet meer.
Je laat het cruciale stuk weer weg, je aanvallen beginnen eentonig te worden, je laatste reacties eindigen allemaal hetzelfde, een zoveelste mislukte poging.

Om het cru te stellen, als je echt een zuivere agnost bent dan ben jij de laffe persoon hier, jij wil geen uitspraken doen over dingen waar je weldegelijk gefundeerde uispraken over kunt doen.
http://sandwalk.blogspot.com/2006/11...re-whimps.html

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 4 oktober 2007 om 09:46.
Oud 4 oktober 2007, 10:36   #69
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustius Bekijk bericht
Bestaat er een schepper, of is de mens, aarde en heelal allemaal ontstaan uit een reeks toevalligheden?
Tuurlijk bestaat er geen schepper. Net zomin als er een architect van mijn huis is geweest. Uit de miljoenen jaren evolutie zijn, uiteindelijk door aardverschuivingen en vuklanische erupties enz..., de stenen zo bij elkaar gevoegd dat er ooit een huis is gekomen.
Wie beweert dat mijn huis door een ontwerper is gemaakt loochent de oorsprong van het bestaan, de evolutie.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 10:39   #70
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Tuurlijk bestaat er geen schepper. Net zomin als er een architect van mijn huis is geweest. Uit de miljoenen jaren evolutie zijn, uiteindelijk door aardverschuivingen en vuklanische erupties enz..., de stenen zo bij elkaar gevoegd dat er ooit een huis is gekomen.
Wie beweert dat mijn huis door een ontwerper is gemaakt loochent de oorsprong van het bestaan, de evolutie.
U leeft duidelijk in een grot, aan die beschrijving te horen.
Oud 4 oktober 2007, 11:14   #71
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je laat het cruciale stuk weer weg, je aanvallen beginnen eentonig te worden, je laatste reacties eindigen allemaal hetzelfde, een zoveelste mislukte poging.

Om het cru te stellen, als je echt een zuivere agnost bent dan ben jij de laffe persoon hier, jij wil geen uitspraken doen over dingen waar je weldegelijk gefundeerde uispraken over kunt doen.
http://sandwalk.blogspot.com/2006/11...re-whimps.html
Ik moet me steeds herhalen omdat u het niet schijnt te kunnen snappen helaas. U kunt geen gefundeerde uitspraak doen in de zin van 'god bestaat niet' als u daar zelf geen fundament voor heeft om zulke uitstpraken te doen. Het is juist omdat we te weinig informatie hebben dat we geen enkel basis hebben om een uitspraak te doen nog in de ene zin noch in de andere. Uw uitspraak is een persoonlijke appreciatie, gesteund op uw persoonlijk geloof, maar zeker geen wetenschappelijke. U kunt er ook geen wetenschappelijke uitspraak over doen, u zegt dit zelf. U moet het dus in het midden laten. En dat doet u niet.

Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2007 om 11:15.
Oud 4 oktober 2007, 11:19   #72
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Euh, nee, iets dat niet onderzocht kan worden, waarover geen theorieën kunnen gevormd worden noch vastgesteld kan worden is per definitie fictie en dus waardeloos als zijnde realiteit.
Er kan net zo goed een theorie gevormd worden over 'god' als over 'het buitenaardse leven'.

Citaat:

De motivatie achter wetenschap vs religie is wel iets verschillend, gezien wetenschappen gebasseerd zijn op zaken die men kan vaststellen, religie daarentegen is op lucht gebasseerd.
[/quote]

Men kan tot nu toe niet het bestaan van buitenaards leven vaststellen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het niet bestaat.

Citaat:
U snapt de zaak compleet niet.
[/quote]

Wie snapt wat niet. Dat is hier de vraag.

Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2007 om 11:23.
Oud 4 oktober 2007, 11:22   #73
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik moet me steeds herhalen omdat u het niet schijnt te kunnen snappen helaas. U kunt geen gefundeerde uitspraak doen in de zin van 'god bestaat niet' als u daar zelf geen fundament voor heeft om zulke uitstpraken te doen. Het is juist omdat we te weinig informatie hebben dat we geen enkel basis hebben om een uitspraak te doen nog in de ene zin noch in de andere. Uw uitspraak is een persoonlijke appreciatie, gesteund op uw persoonlijk geloof, maar zeker geen wetenschappelijke. U kunt er ook geen wetenschappelijke uitspraak over doen, u zegt dit zelf. U moet het dus in het midden laten. En dat doet u niet.
Voor de zoveelste keer voor de belangrijke godenbeelden kunnen we dat wel. En ik zeg trouwens niet "god bestaat niet".

Citaat:
U kunt er ook geen wetenschappelijke uitspraak over doen, u zegt dit zelf.
Neen. Dat zegt u.

BTW ik wacht nog altijd op jouw uitspraak over de kerstman.

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 4 oktober 2007 om 11:30.
Oud 4 oktober 2007, 11:23   #74
Trapper
Burger

Standaard

natuurlijk is er ne schepper
de wetenschap en haar ontkenning van het goddelijke gaan mensen gebruiken als excuus voor immoreel gedrag
Trapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 11:25   #75
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Men kan tot nu toe niet het bestaan van buitenaards leven vaststellen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het niet bestaat.
Men kan dat wel.

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 4 oktober 2007 om 11:27.
Oud 4 oktober 2007, 11:30   #76
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Voor de zoveelste keer voor de belangrijke godenbelden kunnen we dat wel. En ik zeg trouwens niet "god bestaat niet".
U zegt dan misschien: voorlopig bestaat god voor mij niet. Maar dat is een agnostisch standpunt. Dus op dat vlak zijn we het reeds lang eens. Maar u komt altijd terug met 'niet te bewijzen'. Ik zeg ook niet dat het bestaan van god te bewijzen is. Ik sluit het bestaan gewoon niet uit.

Het belangrijke verschil tussen mijn en uw standpunt is het volgende:

U sluit het bestaan (voorlopig) uit omdat u daar geen bruikbare informatie over heeft, of kan hebben. Ik sluit het bestaan niet uit, ook al heb ik daar voorlopig geen bruikbare informatie over.

Laatst gewijzigd door system : 4 oktober 2007 om 11:30.
Oud 4 oktober 2007, 11:33   #77
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Men kan dat wel en men zal er binnenkort aan beginnen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 11:33   #78
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Er kan net zo goed een theorie gevormd worden over 'god' als over 'het buitenaardse leven'.
En varkens kunnen vliegen als ge ze hard genoeg schopt
Men kan theorieën opstellen over butenaards leven omdat men de vereisten voor bepaalde vormen van leven kent, en daaruit afgeleiden kan bedenken die potentieel kunnen werken, men kan niet hetzelfde doen voor een god.

Citaat:
Hier is de reden practisch, er is geen enkel middel die ons toestaat andere sterrenstelsels te bezoeken, maar aangezien er hier leven is kan men wel al afleiden waar elders eventueel leven kan vormen. In andere woorden, we hebben al één voorbeeld van leven, men heeft geen voorbeeld of prototype van een god.
Oud 4 oktober 2007, 11:38   #79
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Men kan dat wel en men zal er binnenkort aan beginnen.
May be. De kans zit er wel in.
Oud 4 oktober 2007, 11:39   #80
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
U zegt dan misschien: voorlopig bestaat god voor mij niet. Maar dat is een agnostisch standpunt. Dus op dat vlak zijn we het reeds lang eens. Maar u komt altijd terug met 'niet te bewijzen'. Ik zeg ook niet dat het bestaan van god te bewijzen is. Ik sluit het bestaan gewoon niet uit.
Over welke god heb je het dan?

Citaat:
Het belangrijke verschil tussen mijn en uw standpunt is het volgende:

U sluit het bestaan (voorlopig) uit omdat u daar geen bruikbare informatie over heeft, of kan hebben. Ik sluit het bestaan niet uit, ook al heb ik daar voorlopig geen bruikbare informatie over.
Again, over welke god heb je het dan?
Ik sluit het bestaan niet uit ik leid m'n leven gewoon voorlopig met de gedachte dat er geen god (zoals beschreven door christenen, joden, moslims, ...) is wegens gebrek aan bewijs en wegens alleen maar gegevens die de kans praktisch 0 maken.
Als jij dit perse geloven wilt noemen noem dan meteen alles geloven en alles subjectief, maar dat je dit, wat jij perse geloof wilt noemen, op gelijke lijn plaatst met het rotsvast geloof in bv christelijke god, is gewoonweg belachelijk. Vertel me niet dat je een postmodernist bent, die zijn helemaal verwerpelijk.

Noem me een atheistische agnost, maar geen zuivere agnost die niet de minste uitspraak wilt doen over geen enkele god.

BTW voor welke goden ben jij allemaal agnost?

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 4 oktober 2007 om 11:47.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be