Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Systeem van studiebeurzen afschaffen?
Ja, want wie geen geld heeft is per definitie onverstandig 3 10,00%
Ja, want ik heb er als dom rijkeluiskind belang bij dat slimmeren uit een zwak milieu mij niet voorbijsteken, wat ze met studiebeurzen wel kunnen 6 20,00%
Nee, studiebeurzen behouden 21 70,00%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2007, 23:59   #61
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik ga geen moeite doen om het te laten proberen te begrijpen door een pol en soccer, maar de staat en enkel individu is verplicht zich te verantwoorden aan de samenleving en zijn steentje tot het welzijn van de samenleving bij te dragen naar eigen vermogen. Finacieel, moreel en in kennis.
Hihi. Weer zo 'n onverlaat die zijn handelen aan anderen wil opdringen met geweld.

Ter meerder eer en glorie van DE samenleving!

Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 00:03   #62
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Studeren met het doel geld te verdienen is dus geen commerciële aangelegenheid volgens jou.

Dat is dan genoteerd.
als je enkel studeert om geld te verdienen, dan heb je toch wel de foute richting gekozen.

alhoewel velen het tegenwoordig lijken te vergeten, is studeren toch wel net iets meer dan een stap in de carrièreplanning.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 00:04   #63
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
als je enkel studeert om geld te verdienen, dan heb je toch wel de foute richting gekozen.

alhoewel velen het tegenwoordig lijken te vergeten, is studeren toch wel net iets meer dan een stap in de carrièreplanning.
geld verdienen is vies zeker.
Geld KRIJGEN, dat is plezanter zeker in uw milieu.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 00:04   #64
Heftruck

Standaard

Citaat:

Ik ga maar mee in de "logica" van jantje. En in zijn wereldbeeld draait studeren om geld verdienen.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 00:05   #65
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
so? is dat een politiek argument?
Eigenlijk wel, want het is dankzij een stomme wet dat zij mij hier kan houden.
En ik kan die wet wel omzeilen door naar de rechtbank te gaan, maar tegen dat die dan begint te werken zijn we 10 jaar verder en is die wet niet meer van toepassing voor mij.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 00:06   #66
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eigenlijk wel, want het is dankzij een stomme wet dat zij mij hier kan houden.
En ik kan die wet wel omzeilen door naar de rechtbank te gaan, maar tegen dat die dan begint te werken zijn we 10 jaar verder en is die wet niet meer van toepassing voor mij.
who cares.
Oud 1 oktober 2007, 00:09   #67
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Mensen die eigenlijk geen nood hebben aan een studiebeurs maar deze wel krijgen omdat de ouders een goede boekhouder hebben ingehuurd uit het systeem weren zou al een mooie start zijn.
met het invoeren van de KI-test is dat al een pak verbeterd. indien het inkomen laag is en het kadastraal inkomen erg hoog, krijg je geen beurs.

met een selectief systeem zoals het onze, waarbij enkel een groep die aan bepaalde voorwaarden voldoet een beurs kan krijgen, zullen er echter altijd mensen onterecht een beurs krijgen. nog erger is dat er ook altijd studenten door de mazen van het net glippen en geen beurs krijgen, ook al hebben ze een laag inkomen. een universele vorm van studiefinanciering zoals een basisbeurs of studieloon, heeft dit probleem niet. bovendien behandelt het studenten als wat ze zijn, namelijk meerderjarigen. een systeem dat beurzen afstemt op het inkomen van de ouders is niet meer van deze tijd.

Citaat:
Oud 1 oktober 2007, 00:10   #68
ingenious

Standaard

Citaat:
geld verdienen is vies zeker.
Geld KRIJGEN, dat is plezanter zeker in uw milieu.
en wat is mijn milieu dan?

Citaat:
Oud 1 oktober 2007, 00:11   #69
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
bovendien behandelt het studenten als wat ze zijn, namelijk meerderjarigen.
juist niet.

volwassenen worden verondersteld zelfredzaam te zijn
Oud 1 oktober 2007, 00:11   #70
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
de slaagkansen voor ingangsexamens zijn sociaal vertekend. zie maar naar de geneeskunde. bovendien tonen alle experimenten met selectie aan de poort (bv recent in nederland) aan dat het onmogelijk is om een juiste selectie te doen. studenten die slaagden voor het ingangsexamen slagen niet voor de opleiding. en studenten die wel slagen in de opleiding slaagden niet voor het ingangsexamen. er gaat dus heel wat talent verloren omwille van een eenvoudige test.
dan moeten die ingangsproeven beter uitgebouwd worden.Ofwel moet de selektie al veel vroeger beginnen.Vanaf de eerste klas lagere school word u gevolgd, en uit uw schooldossier blijkt dan of u in aanmerking komt om verder te studeren, aan de universiteit bvb, of niet.Als u op uw 14-15 jaar altijd de laatste van de klas was, word u er op dat moment al uitgefilterd, en een andere richting opgestuurd.Beroeps, technisch, leercontract, noem maar op.De goede leerlingen doen verder, richting hoge studies, en dit, volledig gratis, behalve natuurlijk, als zij zélf uitdrukkellijk te kennen geven dat studeren hun niet bevalt, en ze liever een beroep willen leren.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 00:11   #71
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
en wat is mijn milieu dan?
het milieu waar geld verdienen vies is en geld krijgen (van diegenen die geld verdienen) cool is.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 1 oktober 2007 om 00:12.
Oud 1 oktober 2007, 00:13   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ik ga maar mee in de "logica" van jantje. En in zijn wereldbeeld draait studeren om geld verdienen.
Nee, studeren draait om het benutten van je intelligentie.

Dat je er daarna geld mee kan verdienen is een andere zaak.
Ik ken verschillende mensen die meerdere masters hebben en dan nog in een andere richting werken.

Zo studeren mijn kids ook aan de muziek academie en speelt 1 van hen reeds regelmatig in de kerkmissen, begrafenissen en huwelijken
Die opleidingen hebben mijn en de maatschappij dus wel geld gekost, maar de maatschappij krijg dat nu terug door hun dienstverlening aan de maatschappij. Dat er niets aan verdiend is maakt mijn niet uit, het word wel met plezier gedaan en dat is het belangrijkste in het leven.
Oud 1 oktober 2007, 00:14   #73
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
who cares.
ikke
Oud 1 oktober 2007, 00:37   #74
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
dan moeten die ingangsproeven beter uitgebouwd worden.Ofwel moet de selektie al veel vroeger beginnen.Vanaf de eerste klas lagere school word u gevolgd, en uit uw schooldossier blijkt dan of u in aanmerking komt om verder te studeren, aan de universiteit bvb, of niet.Als u op uw 14-15 jaar altijd de laatste van de klas was, word u er op dat moment al uitgefilterd, en een andere richting opgestuurd.Beroeps, technisch, leercontract, noem maar op.De goede leerlingen doen verder, richting hoge studies, en dit, volledig gratis, behalve natuurlijk, als zij zélf uitdrukkellijk te kennen geven dat studeren hun niet bevalt, en ze liever een beroep willen leren.
Nog een stapje verder en de ingangsproeven worden prematuur uitgevoerd. Zeer Brave New World-achtig, proficiat daarvoor.

Is het misschien al eens in je opgekomen dat zulke proeven onmogelijk onfeilbaar kunnen zijn? Het zijn slechts moment-opnames. Hoe ga je bijvoorbeeld een super-gemotiveerd iemand beoordelen die toch technische kennis laakt omwille van zijn of haar studieverleden? De enige manier om werkelijk de potentie van iemand na te gaan is ze gewoon een kans te geven en hen ervoor te laten gaan.

Triest trouwens dat de idee nog steeds leeft dat beroeps of technisch onderwijs een minderwaardige vorm van onderwijs is.

Laatst gewijzigd door netslet : 1 oktober 2007 om 00:42.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 00:44   #75
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
met het invoeren van de KI-test is dat al een pak verbeterd. indien het inkomen laag is en het kadastraal inkomen erg hoog, krijg je geen beurs.

met een selectief systeem zoals het onze, waarbij enkel een groep die aan bepaalde voorwaarden voldoet een beurs kan krijgen, zullen er echter altijd mensen onterecht een beurs krijgen. nog erger is dat er ook altijd studenten door de mazen van het net glippen en geen beurs krijgen, ook al hebben ze een laag inkomen. een universele vorm van studiefinanciering zoals een basisbeurs of studieloon, heeft dit probleem niet. bovendien behandelt het studenten als wat ze zijn, namelijk meerderjarigen. een systeem dat beurzen afstemt op het inkomen van de ouders is niet meer van deze tijd.
Interessant. Zou je die basisbeurs dan ook toekennen aan leeftijdsgenoten die niet aan het studeren zijn? Een vast basisinkomen voor iedereen tussen 18 en 28 jaar bijvoorbeeld.
Oud 1 oktober 2007, 01:01   #76
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ben jij voor het basisinkomen Netslet?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 01:05   #77
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ben jij voor het basisinkomen Netslet?
Ja, maar ik zie het eerder als een basisschadevergoeding (ivm externaliteiten)
Oud 1 oktober 2007, 01:08   #78
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

indien we de grondwet gewoon toepassen volgens dewelke onderwijs gratis moet zijn dan zouden we studiebeurzen gewoon kunnen afschaffen. ( of maw als we van meet af aan zorgen dat er niks scheeft wordt getrokken moeten we achteraf ook niks rechttrekken )

indien we een beetje innovatief zijn dan kunnen we hoger onderwijs en universiteit heel gemakkelijk en met een minimum aan kosten voor iedereen die interesse heeft online zetten en gratis toegankelijk maken.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 1 oktober 2007 om 01:10.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 01:11   #79
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

in een land waar de grondwet gratis onderwijs garandeerd zouden studiebeurzen overbodig moeten zijn
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 1 oktober 2007 om 01:15.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 01:11   #80
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Ja, maar ik zie het eerder als een basisschadevergoeding (ivm externaliteiten)
Kun je daar een uitleg over geven?
(Dat mag ook in pm. En je mag er bij zetten of je erover wilt discussieren. Ik weet niet goed wat ik met het basisinkomen moet aanvangen. Daarmee lees ik daar altijd graag wat over.)

@Kobav

De dag dat jij een gratis maaltijd kunt creeëren, kom ik bij u. Oké?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be