![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Na het lezen van interviews met de auteurs, het bekijken van de korte inhoud van het boek, etc. kan ik niet aan de indruk ontkomen dat het boek zelf geen nieuwe elementen aandraagt, maar eerder een soort samenvatting is van eerder onderzoek. Vooraleer ik dus 70 euro ga spenderen om een samenvatting van eerder onderzoek dat al in mijn boekenkast staat, te kopen, kunt ge dus eens een knopke losmaken van uw hemd zodat uwen dikke nek wat meer ruimte krijgt, en antwoorden op mijn vraag.
![]() |
![]() |
#62 |
Schepen
|
![]() Ter info wil ik wel een beetje helpen
Wat is er nieuw aan het SOMA rapport? Het bundelt nieuw onderzoek naar de repressie- en deportatie-politiek van de bezetter tijdens de oorlogsjaren, met name ten aanzien van de joden Er bestaat/bestond al erg veel onderzoek naar de politieke collaboratie in belgie, naar de pro-duitse en pro-nazi sympathieën van bepaalde politieke groepen enzovoort. Maar terwijl redelijk goed gedocumenteerd was wat er (over de joden) door belgen werd gedacht, wasveel minder duidelijk wat er tijdens de oorlogsjaren door belgen (tegen de joden) werd gedaan. De politiek-ideologische context was ruim onderzocht, de houding van de administratie en de (lokale) besturen veel minder. Daarom: dit onderzoek maakt duidelijk hoe lokale administraties mee hebben gewerkt aan de Duitse deportatiepolitiek of hoe zij juist hebben tegengewerkt. Inderdaad is niet van alle lokale besturen archief bewaard gebleven - maar van een aantal belangrijke waalse én vlaamse plaatsen wel. Onderzoek van die archieven toont aan dat zowel in Brussel en antwerpen bestuurders waren te vinden die de duitsers tegenwerkten. Voor alle duidelijkheid: in het rapport staan cijfers over méérdere besturen, en wordt de medeplichtigheid van Vlaamse én Waalse bestuurders belicht. Het boek gaat dus helemaal niét alleen over Antwerpen. Wel zijn er een aantal specifieke tendenzen voor Antwerpen te noteren. In Antwerpen blijken de ambtelijke 'tegenwerkers' tegen de duitsers een veel kleinere minderheid te hebben gevormd dan op sommige andere plaatsen. In A'pen is ongeveer 60% van de joden gedeporteerd, in Brussel was dat 30%. Met name is door de Antwerpse bestuurders de enige 'spontane' razzia georganiseerd tegen de joden in heel Europa: naast de door de duitsrers georganiseerde razzia's heeft de antwerpse burgemeester delwaide en zijn ondergeschikten ook op eigen initiatief nog een extra razzia georganiseerd (die zelfs niet eens door de nazi's was "gevraagd"). Dat maakt dat het plaatje van de antwerpse ambtelijke medewerkers met de duitsers wel erg triest oogst. Tenslotte staat er in het rapport ook een bijzonder verhelderend onderzoek van Lieven Saerens naar de concrete personen die de Antwerpse razzia's in - vooral - de zomer van 1942 uitvoerden. ook dat onderzoek geeft een ontstellend beeld van heel 'gewone' Antwerpenaren die de verschillende razzia's uitvoerden (met én zonder hulp van Duitse officieren). Het gaat daarbij om vrijwilligers, die met ontstellende brutaliteit tegen de joden tekeer zijn gegaan, uit persoonlijke antisemitische overtuiging, en niet omdat ze daartoe werden gedwongen (nogmaals: vrinwilligers). Het ging om middenklasse-mannen, hoofdzakelijk dertigers, in meerderheid gelieerd met collaborerende politieke partijen als het VNV. Ook dat is ontnuchterend: er zijn niet alleen 'gewillige' belgen geweest in het bestuur die héél vlotjes met de deportatiepolitiek hebben meegewerkt (die enthousiast hebben ondersteund), er zijn ook belgen geweest die méé de joden uit hunhuizen hebben gesleurd, hun bezittingen geroofd, bejaarden en kinderen op transport hebben gesteld (allemaal te lezen id stukken van Saerens, geschreven op basis van duitse en belgische archieven, ambtelijke bronnen, en egodocumenten van de daders zelf)
![]() |
#63 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
V.b. van een Martens wegens mismanagement van de staat van een Maystadt, met speculeren op de munten 25 miljard frankskes verliezen van een Schouppe, miljarden verloren in het ABX-avontuur van een Willy Claes van een Verhofstadt, die ons bedrogen heeft door niets van zijn burgermanifesten te realiseren ....... Laatst gewijzigd door boerenverstand : 30 oktober 2007 om 12:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Of kan een Baron dat niet? Of is het omdat dat een VLD-er is? Bart de Wever was dom z'n uitspraak te doen, omdat je niet tègen excuses kan zijn in deze toch zwarte bladzijde van de Antwerpse geschiedenis. Maar hij heeft wel gelijk dat het gebruikt wordt om stemmen te halen en bij andere weg te halen. Het is vooral goedkoop dat het niet eerder gebeurde door mensen die er iets dichter bij stonden dan de huidige politici die na '50 geboren zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Schepen
|
![]() De Garde: ik heb het bijzonder moeilijk met een tendens in de huidige literatuur die aan die interpretatie een politiek correcte versie van de feiten gaat geven voor hedendaags gebruik.
Bijvoorbeeld de theorie over de collectieve Duitse schuld, laat staan dan nog de schuld over de generaties Duitsers die er op gevolgd zijn Fernand:ik heb mij nergens voo r te verontschuldigen. ik was nog niet geboren. en ik neem geen verantwoordelijkheid op waar ik GEEN deel heb aan gehad. de rest is zever inpakskes. Beste DeGarde, beste Fernand, Ik ga mij niet uitlaten over 'politieke spelletjes', ik laat mij alleen uit over het boek zelf. En ik kan jullie geruststellen: de stelling van de 'collectieve duitse schuld' (�* la Goldhagen) wordt daarin niét aangehangen - de publieke opinie is eenvoudigweg zelfs geen onderwerp van het boek. Ook wordt er niét gezegd dat Fernand of wie dan ook schuldig is. Er wordt zelfs helemaal geen uitspraak gedaan over de evt 'historische' schuld van de stadantwerpen. Er wordt alleen nuchter en droog een nogal ontstellend verhaal verteld over de zéér vergaande samenwerking van niet-politieke, ambtelijke functionarissen met de duitse deportatiepolitiek. En er wordt geconcludeerd dat die samenwerking ook in belgie erg ver ging (anders dan wij zelf geneigd zijn te denken;zie het onjuiste beeld van een 'dapper belgie' tegenover een 'meegaand nederland' ttv de tweede wereldoorlog)
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Wever zal gedacht hebben : "Al die nabestaanden van de collaborateurs stemmen ofwel voor ons, ofwel voor het VB, dus even scoren is de boodschap"
![]()
![]() |
#67 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
misschien had je ook nog kunnen vragen "wanneer excuses van mijn vrouw voor die keer dat ze zonder reden kweeniehoeslechtgezindwas?"
![]() |
![]() |
#68 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Weeral iets om van te smullen, mwuhahahaha
![]() ![]() ![]()
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
°4/12/1954, Advocaat en Volksvertegenwoordiger voor de VLD sinds 2003, zetelt onder meer in de Commissie Justitie. Claude Marinower (VLD), Antwerpenaar en lid van de joodse gemeenschap, wil de nagedachtenis aan de holocaust levendig houden.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
hij is toch al langer burgemeester ? een strategie van een publiciteitsbureauke... ![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
|
![]() Nee, hij reageerde op die gratuite daden van onderlijveke.
![]() |
#73 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het wordt tijd dat er een einde komt aan die excuuscultuur die er alleen maar toe lijkt te dienen om de zich excuserende zich goed te laten voelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() nee helemaal niet ! het kan wel uit die hoek komen
waarom ??
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hij wou misschien iets goedmaken ? heeft hij zich ook destijds gaan excuseren voor de tientallen agressies van Antwerpse "jongeren" ?
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
|
![]() Ziekelijk draadje
![]() |
#77 |
|
![]() De Wever bereid om joodse gemeenschap excuses aan te bieden
NV-A-voorzitter Bart De Wever is bereid zijn verontschuldigingen aan te bieden voor zijn uitspraken over de jodenvervolging in Antwerpen. De Wever had de excuses van burgemeester Patrick Janssens aan de joodse gemeenschap zondag 'gratuit' genoemd. De Wever had vanmorgen al contact met de vertegenwoordigers van verschillende joodse organisaties. Vanmiddag zit hij met hen samen. 'Als de joodse gemeenschap dat nodig vindt, wil ik beslist mijn excuses aanbieden', aldus De Wever. De N-VA-voorzitter herhaalt dat het nooit zijn bedoeling was de joodse gemeenschap te schofferen. De uitspraken van De Wever deden veel stof opwaaien bij de joodse gemeenschap. Maar ook politici waren opvallend scherp voor de N-VA-voorzitter. Open VLD schreef een open brief aan De Wever en ook CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen keurde zijn uitspraken af. Vanmorgen al nuanceerde De Wever zijn uitspraken. Hij zei op de VRT-radio dat gratuit 'alleen sloeg op het feit dat ze zo laat komen'. 'Dus het was zeker geen negatieve opmerking naar de joods gemeenschap. En zestig jaar na datum, als iedereen overleden is, is het natuurlijk geen daad van grote politieke moed om nog verontschuldigingen aan te bieden. Maar ik heb me er nooit tegen verzet, nooit.' http://www.standaard.be/Artikel/ Detail.aspx? artikelid= DMF30102007_ 038
Ook zo blij dat 2010 het Europees Jaar van de Strijd tegen de Armoede en de Sociale Uitsluiting was? Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 30 oktober 2007 om 13:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'Sommige agenten hielpen ook joden' in GVA
“Niet elke Antwerpse politieagent was tijdens de Tweede Wereldoorlog fout. Daarom betreur ik het dat burgemeester Janssens zondag aan de joodse gemeenschap excuses heeft aangeboden voor het gedrag van het volledige politiekorps in die periode”, zegt Mieke Loots.
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
als je het naleest lijkt het meer een storm in en glas water.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |