Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2007, 12:15   #61
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E Bekijk bericht
Het boek is te vinden in alle goede boekhandels. 'Gewillig belgie' heet het. Misschien moet je het gewoon eens lezen Het is zo hilarisch op dit forum om altijd maar opnieuw mensen van alle strekkingen grootsprakerige meningen te zien formuleren over dingen waar ze echt niéts over weten. En op die onwetendheid zijn ze dan nog trots ook Zó moeilijk is het toch niet om een keer een boekske te lezen
Het is buitengewoon hilarisch op dit forum om altijd maar opnieuw mensen met een zeer duidelijke strekking belachelijke meningen te zien formuleren over forumgenoten die ze van haar noch pluim kennen. Op die onwetendheid zijn ze dan nog trots ook

Na het lezen van interviews met de auteurs, het bekijken van de korte inhoud van het boek, etc. kan ik niet aan de indruk ontkomen dat het boek zelf geen nieuwe elementen aandraagt, maar eerder een soort samenvatting is van eerder onderzoek. Vooraleer ik dus 70 euro ga spenderen om een samenvatting van eerder onderzoek dat al in mijn boekenkast staat, te kopen, kunt ge dus eens een knopke losmaken van uw hemd zodat uwen dikke nek wat meer ruimte krijgt, en antwoorden op mijn vraag.
Oud 30 oktober 2007, 12:19   #62
E
Schepen

Standaard

Ter info wil ik wel een beetje helpen

Wat is er nieuw aan het SOMA rapport? Het bundelt nieuw onderzoek naar de repressie- en deportatie-politiek van de bezetter tijdens de oorlogsjaren, met name ten aanzien van de joden

Er bestaat/bestond al erg veel onderzoek naar de politieke collaboratie in belgie, naar de pro-duitse en pro-nazi sympathieën van bepaalde politieke groepen enzovoort.

Maar terwijl redelijk goed gedocumenteerd was wat er (over de joden) door belgen werd gedacht, wasveel minder duidelijk wat er tijdens de oorlogsjaren door belgen (tegen de joden) werd gedaan. De politiek-ideologische context was ruim onderzocht, de houding van de administratie en de (lokale) besturen veel minder.

Daarom: dit onderzoek maakt duidelijk hoe lokale administraties mee hebben gewerkt aan de Duitse deportatiepolitiek of hoe zij juist hebben tegengewerkt. Inderdaad is niet van alle lokale besturen archief bewaard gebleven - maar van een aantal belangrijke waalse én vlaamse plaatsen wel.

Onderzoek van die archieven toont aan dat zowel in Brussel en antwerpen bestuurders waren te vinden die de duitsers tegenwerkten. Voor alle duidelijkheid: in het rapport staan cijfers over méérdere besturen, en wordt de medeplichtigheid van Vlaamse én Waalse bestuurders belicht. Het boek gaat dus helemaal niét alleen over Antwerpen.

Wel zijn er een aantal specifieke tendenzen voor Antwerpen te noteren. In Antwerpen blijken de ambtelijke 'tegenwerkers' tegen de duitsers een veel kleinere minderheid te hebben gevormd dan op sommige andere plaatsen. In A'pen is ongeveer 60% van de joden gedeporteerd, in Brussel was dat 30%.
Met name is door de Antwerpse bestuurders de enige 'spontane' razzia georganiseerd tegen de joden in heel Europa: naast de door de duitsrers georganiseerde razzia's heeft de antwerpse burgemeester delwaide en zijn ondergeschikten ook op eigen initiatief nog een extra razzia georganiseerd (die zelfs niet eens door de nazi's was "gevraagd"). Dat maakt dat het plaatje van de antwerpse ambtelijke medewerkers met de duitsers wel erg triest oogst.

Tenslotte staat er in het rapport ook een bijzonder verhelderend onderzoek van Lieven Saerens naar de concrete personen die de Antwerpse razzia's in - vooral - de zomer van 1942 uitvoerden. ook dat onderzoek geeft een ontstellend beeld van heel 'gewone' Antwerpenaren die de verschillende razzia's uitvoerden (met én zonder hulp van Duitse officieren). Het gaat daarbij om vrijwilligers, die met ontstellende brutaliteit tegen de joden tekeer zijn gegaan, uit persoonlijke antisemitische overtuiging, en niet omdat ze daartoe werden gedwongen (nogmaals: vrinwilligers). Het ging om middenklasse-mannen, hoofdzakelijk dertigers, in meerderheid gelieerd met collaborerende politieke partijen als het VNV.

Ook dat is ontnuchterend: er zijn niet alleen 'gewillige' belgen geweest in het bestuur die héél vlotjes met de deportatiepolitiek hebben meegewerkt (die enthousiast hebben ondersteund), er zijn ook belgen geweest die méé de joden uit hunhuizen hebben gesleurd, hun bezittingen geroofd, bejaarden en kinderen op transport hebben gesteld (allemaal te lezen id stukken van Saerens, geschreven op basis van duitse en belgische archieven, ambtelijke bronnen, en egodocumenten van de daders zelf)

E is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 12:23   #63
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Dat klopt, maar ik denk dat Kortaf gelijk heeft: hierop reageren is volstrekt zinloos.

Wat Janssens gedaan heeft past in de 'excuus'-traditie van onze politici: excuus voor de slavernij, voor de kolonisatie, voor de armoede in de wereld,... niet dat we er nog veel kunnen aan doen maar we laten toch zien dat we het goed bedoelen en denk volgende verkiezingen nog eens aan mij...

Bart De Wever had beter gezwegen, want hier was nu eens werkelijk niks te rapen behalve miserie... zelfs al heeft hij eigenlijk wel gelijk.

En dat De Gucht, Somers (tiens...) en Dewael (begrijpelijk) de Vlaamsnationalisten verwijten met een onverwerkt verleden te zitten is misschien omdat wij nog altijd geen excuses hebben gekregen voor - ik zeg maar wat- de vernieling van de grafzerkjes met AVV-VVK om er een weg mee te leggen.
Wanneer krijgen wij eens échte excuses én op tijd door daders.
V.b. van een Martens wegens mismanagement van de staat
van een Maystadt, met speculeren op de munten 25 miljard frankskes verliezen
van een Schouppe, miljarden verloren in het ABX-avontuur
van een Willy Claes
van een Verhofstadt, die ons bedrogen heeft door niets van zijn burgermanifesten te realiseren
.......

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 30 oktober 2007 om 12:24.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 12:25   #64
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
PS: Gisteren goed gezien op de RTBF (nieuws) hoe de naoorlogse burgemeester alles onder het tapijt schoof. Dat is men blijven doen, tot zondag.
Waarom laat men dan Baron Delwaide, zoon van de burgemeester in 1940-44in A'pen (verantwoordelijk voor de politie), jarenlang schepen geweest in A'pen, niet de excuses uitspreken?
Of kan een Baron dat niet? Of is het omdat dat een VLD-er is?

Bart de Wever was dom z'n uitspraak te doen, omdat je niet tègen excuses kan zijn in deze toch zwarte bladzijde van de Antwerpse geschiedenis. Maar hij heeft wel gelijk dat het gebruikt wordt om stemmen te halen en bij andere weg te halen. Het is vooral goedkoop dat het niet eerder gebeurde door mensen die er iets dichter bij stonden dan de huidige politici die na '50 geboren zijn.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 12:26   #65
E
Schepen

Standaard

De Garde: ik heb het bijzonder moeilijk met een tendens in de huidige literatuur die aan die interpretatie een politiek correcte versie van de feiten gaat geven voor hedendaags gebruik.

Bijvoorbeeld de theorie over de collectieve Duitse schuld, laat staan dan nog de schuld over de generaties Duitsers die er op gevolgd zijn

Fernand:ik heb mij nergens voo r te verontschuldigen. ik was nog niet geboren. en ik neem geen verantwoordelijkheid op waar ik GEEN deel heb aan gehad. de rest is zever inpakskes.

Beste DeGarde, beste Fernand,

Ik ga mij niet uitlaten over 'politieke spelletjes', ik laat mij alleen uit over het boek zelf. En ik kan jullie geruststellen: de stelling van de 'collectieve duitse schuld' (�* la Goldhagen) wordt daarin niét aangehangen - de publieke opinie is eenvoudigweg zelfs geen onderwerp van het boek. Ook wordt er niét gezegd dat Fernand of wie dan ook schuldig is.

Er wordt zelfs helemaal geen uitspraak gedaan over de evt 'historische' schuld van de stadantwerpen. Er wordt alleen nuchter en droog een nogal ontstellend verhaal verteld over de zéér vergaande samenwerking van niet-politieke, ambtelijke functionarissen met de duitse deportatiepolitiek. En er wordt geconcludeerd dat die samenwerking ook in belgie erg ver ging (anders dan wij zelf geneigd zijn te denken;zie het onjuiste beeld van een 'dapper belgie' tegenover een 'meegaand nederland' ttv de tweede wereldoorlog)

Oud 30 oktober 2007, 12:34   #66
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Wever zal gedacht hebben : "Al die nabestaanden van de collaborateurs stemmen ofwel voor ons, ofwel voor het VB, dus even scoren is de boodschap"
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 12:47   #67
E
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Wanneer krijgen wij eens échte excuses én op tijd door daders.
V.b. van een Martens wegens mismanagement van de staat
van een Maystadt, met speculeren op de munten 25 miljard frankskes verliezen
van een Schouppe, miljarden verloren in het ABX-avontuur
van een Willy Claes
van een Verhofstadt, die ons bedrogen heeft door niets van zijn burgermanifesten te realiseren
.......
zonder de minste sympathie voor die vervelende klier van een martens, maar euh... is medewerking aan massamoord niet een iets ernstiger zaak dan mismanagement?

misschien had je ook nog kunnen vragen "wanneer excuses van mijn vrouw voor die keer dat ze zonder reden kweeniehoeslechtgezindwas?"

Oud 30 oktober 2007, 13:03   #68
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Weeral iets om van te smullen, mwuhahahaha
Oud 30 oktober 2007, 13:15   #69
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Het blijft duidelijk dat de VLD dé jodenpartij bij uitstek is.
ze hebben daar ene Heer Marinower

°4/12/1954, Advocaat en Volksvertegenwoordiger voor de VLD sinds 2003, zetelt onder meer in de Commissie Justitie. Claude Marinower (VLD), Antwerpenaar en lid van de joodse gemeenschap, wil de nagedachtenis aan de holocaust levendig houden.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 13:16   #70
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
ze hebben daar ene Heer Marinower

°4/12/1954, Advocaat en Volksvertegenwoordiger voor de VLD sinds 2003, zetelt onder meer in de Commissie Justitie. Claude Marinower (VLD), Antwerpenaar en lid van de joodse gemeenschap, wil de nagedachtenis aan de holocaust levendig houden.
is daar iets mis mee?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 13:18   #71
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Ik vraag me nog altijd af wat De Wever verkeerd gezegd heeft, het onderlijfje is een platte vijg en niet te vertrouwen, waarom heeft hij zijn excuses niet aangeboden in zijn vorige legislatuur als bugemeester, waarom juist nu?
tja,...

hij is toch al langer burgemeester ?

een strategie van een publiciteitsbureauke...
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 30 oktober 2007, 13:19   #72
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
De Wever zal gedacht hebben : "Al die nabestaanden van de collaborateurs stemmen ofwel voor ons, ofwel voor het VB, dus even scoren is de boodschap"
Nee, hij reageerde op die gratuite daden van onderlijveke.
Oud 30 oktober 2007, 13:19   #73
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ja, blijkbaar hebben de Antwerpse Joden toch wel iets aan de show van Janssens. Dat is ook een element om in aanmerking te nemen, vind ik.
De joodse gemeenschap moet zich weinig illusies maken. De Rwandacrisis in 1994 heeft laten zien dat als het erop aankomt we niets tegen een genocide zullen ondernemen. En die was nogal wat makkelijker tegen te houden dan de holocaust. Verhofstadt is erna, geheel volgens de mode van deze tijd, zijn excuses gaan aanbieden, iets waar de nabestaanden van ca. 800.000 dode rwandezen waarschijnlijk erg veel aan hebben.

Het wordt tijd dat er een einde komt aan die excuuscultuur die er alleen maar toe lijkt te dienen om de zich excuserende zich goed te laten voelen.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 13:21   #74
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
is daar iets mis mee?
nee helemaal niet ! het kan wel uit die hoek komen
waarom ??
Oud 30 oktober 2007, 13:26   #75
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Ik vraag me nog altijd af wat De Wever verkeerd gezegd heeft, het onderlijfje is een platte vijg en niet te vertrouwen, waarom heeft hij zijn excuses niet aangeboden in zijn vorige legislatuur als burgemeester, waarom juist nu?
hij wou misschien iets goedmaken ? heeft hij zich ook destijds gaan excuseren voor de tientallen agressies van Antwerpse "jongeren" ?
Oud 30 oktober 2007, 13:26   #76
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Ziekelijk draadje
Oud 30 oktober 2007, 13:26   #77
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

De Wever bereid om joodse gemeenschap excuses aan te bieden

NV-A-voorzitter Bart De Wever is bereid zijn verontschuldigingen aan te bieden voor zijn uitspraken over de jodenvervolging in Antwerpen. De Wever had de excuses van burgemeester Patrick Janssens aan de joodse gemeenschap zondag 'gratuit' genoemd.

De Wever had vanmorgen al contact met de vertegenwoordigers van verschillende joodse organisaties. Vanmiddag zit hij met hen samen. 'Als de joodse gemeenschap dat nodig vindt, wil ik beslist mijn excuses aanbieden', aldus De Wever.

De N-VA-voorzitter herhaalt dat het nooit zijn bedoeling was de joodse gemeenschap te schofferen.

De uitspraken van De Wever deden veel stof opwaaien bij de joodse gemeenschap. Maar ook politici waren opvallend scherp voor de N-VA-voorzitter. Open VLD schreef een open brief aan De Wever en ook CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen keurde zijn uitspraken af.

Vanmorgen al nuanceerde De Wever zijn uitspraken. Hij zei op de VRT-radio dat gratuit 'alleen sloeg op het feit dat ze zo laat komen'. 'Dus het was zeker geen negatieve opmerking naar de joods gemeenschap. En zestig jaar na datum, als iedereen overleden is, is het natuurlijk geen daad van grote politieke moed om nog verontschuldigingen aan te bieden. Maar ik heb me er nooit tegen verzet, nooit.'

http://www.standaard.be/Artikel/ Detail.aspx? artikelid= DMF30102007_ 038

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 30 oktober 2007 om 13:27.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 13:27   #78
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

'Sommige agenten hielpen ook joden' in GVA
“Niet elke Antwerpse politieagent was tijdens de Tweede Wereldoorlog fout. Daarom betreur ik het dat burgemeester Janssens zondag aan de joodse gemeenschap excuses heeft aangeboden voor het gedrag van het volledige politiekorps in die periode”, zegt Mieke Loots.
Oud 30 oktober 2007, 13:30   #79
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Nee, hij reageerde op die gratuite daden van onderlijveke.
die laat geen kans liggen om Vlamingen te schofferen... over die ene ruige kam te scheren !

als je het naleest lijkt het meer een storm in en glas water.
Oud 30 oktober 2007, 13:34   #80
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens Michael Freilich, hoofdredacteur van een joods tijdschrift, zou hij zich zorgen maken om de de Antwerpse joden als de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester.
Wat voor klinkklare zot is me dat

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be