Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2012, 12:36   #781
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U zegt het nu zelf: de VIaamse elite heeft zich laten verfransen. Daar zit het hele probleem. Indien de Vlaamse elite er echt had gestaan als Nederlandstalige elite (leiders van een bevolkingsgroep) dan had ze kunnen stellen: 'luister eens, wij hebben veel respect voor de Franse taal, maar in het nieuwe België zijn de Vlamingen in de meerderheid en we vragen, neen we eisen, dat het Nederlands evenwaardig wordt behandeld als het Frans', dan was er geen probleem geweest. Maar onze elite stond er niet.
Neen die elite bestond niet in 1830 in het parlement. Ge verwart geografische maar Nederlandsonkundige Vlamingen met Nederlandssprekende Vlamingen!
Mijn punt is echter dat zoals ik hierboven beschreef de Vlamingen het slachtoffer werden van een geïnstitutionaliseerde verfransingsmachine.
En gij ontkent dat sociologisch-staatskungig mechanisme.
Mijn Franstalige kollega's geven zelfs toe dat Brussel verfranstre door het België van 1830.

Maw. hoe ver ge toch wel niet kunt gaan om de verfransing van Brussel (door toedoen van het Belgische feit) te vergoeilijken in naam van datzelfde Belgicisme.
Staatsnationalisme ten top. Zoals Stalin die Georgië verraadde en napoleon Corsica! U bent in fraai gezelschap.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 april 2012 om 12:38.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 12:36   #782
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Willem deed in praktijk net het tegendeel van de Fransen die de Vlamingen een volksvreemde taal oplegden. En neen, het Nederlands is voor de Vlamingen geen vollksvreemde taal. Nu gaat ge weer komen aandraven dat de Vlamigen in Brussel het AN niet verstonden. Belachelijk! Willem bracht hun (terug) in kontakt met hun kultuurtaal.
Zoals ik reeds uitvoerig aantoonde (zelfs met een vaststelling en een uitspraak door Jan Frans Willems, een medewerker van Willem I en zeker een onverdacht persoon in uw ogen) werd het Nederduits als volksvreemde taal ervaren door onze mensen hier. Ik wil die uitspraak anders nog even opdiepen indien u dit wenst. En Willems leefde in die tijd. Hij kon het dus weten.

Willem deed zeker exact hetzelfde als de Fransen. Hij keek het systeem af van de Fransen zelfs . Hij wilde één landtaal (zoals de Fransen). Desnoods opgelegd met dwang.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 12:40   #783
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Willem deed zeker exact hetzelfde als de Fransen. Hij keek het systeem af van de Fransen zelfs . Hij wilde één landtaal (zoals de Fransen). Desnoods opgelegd met dwang.
Maar dan wel de juiste landstaal voor Vlaanderen en daarvoor zijt ge blijkbaar blind. Die dwang was er enkel voor de bestuurders en die is er nu nog in Vlaanderen.
Oud 27 april 2012, 12:47   #784
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zoals ik reeds uitvoerig aantoonde (zelfs met een vaststelling en een uitspraak door Jan Frans Willems, een medewerker van Willem I en zeker een onverdacht persoon in uw ogen) werd het Nederduits als volksvreemde taal ervaren door onze mensen hier. Ik wil die uitspraak anders nog even opdiepen indien u dit wenst. En Willems leefde in die tijd. Hij kon het dus weten.
We hadden dat reeds ergens en ge moest reeds bakzeil halen!
Willems bedoelde dat de dialektspreker die geen standaardtaal kent die standaardtaal als vreemd ervaart. Logisch!
De weldaad van het Nederlandse bestuur was nu net van de Vlamingen terug in kontakt te brengen met hun kultuurtaal nadat ze er 20 jaar van verstoken zijn gebleven.

Vanwaar Uw halsstarrigheid want ge weet dat goed genoeg. Met andere woorden: hoe groot moet Uw Nederlanderhaaar wel niet zijn want Willem was een Nederlanderder en dus KAN die in uw ogen niets goed doen. Noem een kat een kat! Wat heeft U getraumatiseerd?
Oud 27 april 2012, 16:12   #785
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We hadden dat reeds ergens en ge moest reeds bakzeil halen!Willems bedoelde dat de dialektspreker die geen standaardtaal kent die standaardtaal als vreemd ervaart. Logisch!
De weldaad van het Nederlandse bestuur was nu net van de Vlamingen terug in kontakt te brengen met hun kultuurtaal nadat ze er 20 jaar van verstoken zijn gebleven.

Vanwaar Uw halsstarrigheid want ge weet dat goed genoeg. Met andere woorden: hoe groot moet Uw Nederlanderhaaar wel niet zijn want Willem was een Nederlanderder en dus KAN die in uw ogen niets goed doen. Noem een kat een kat! Wat heeft U getraumatiseerd?
Hoe bakzeil moeten halen? Waar dan. Er staat duidelijk dat de Hollanders 'een taal spraken die onze mensen deed denken aan Hoogduits. Maar het Hoogduits verstonden ze dan toch beter dan het Hollands'. Zo staat het er. Dat lijkt me anders toch me kristalklaar. Wat moet u nog meer hebben?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 april 2012 om 16:14.
Oud 27 april 2012, 19:41   #786
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er staat duidelijk dat de Hollanders 'een taal spraken die onze mensen deed denken aan Hoogduits. Maar het Hoogduits verstonden ze dan toch beter dan het Hollands'. Zo staat het er. Dat lijkt me anders toch me kristalklaar.
Wat moet u nog meer hebben?
1° Dat ge mij de tegenstelling uitlegt met dit Willemscitaat van U:
Citaat:
In 1824 schrijft hij:
"De meesten (de Vlamingen) geloven dat hun het Hollandsch even vreemd zy, als het Hoogduitsch, of eenige andere aanverwante tael, schoon zy het eerste beter kunnen verstaen en het aennemeyker achten".
Ge zit dus verstrikt in Uw eigen citaten die ge overigens uit zijn kontekst rukt en zo de geschiedenis vervast met 1 bedoeling de aandacht afleiden van het feit dat Vlaanderen tijdelijk maar Brussel permanent verfranst is door toedoen van de door België ingestelde taaldiktatuur. Met dezelfde bedoeling hebt ge bladzijden lang Verlooy uit zijn kontekst gerukt en beweerd dat Brussel in die tijd tot 50% verfranst was, tot ik U met cijfers van een talentelling om de oren sloeg en ge afging als een gieter.

2° Ge zijt er tegen dat Willem 1 de Franse bestuurstaal verving door het Nederlands door welke taal had hij dan het Frans moeten vervangen, of had hij dat niet gemoeten?

3° Gij, die U hier opwerpt als een Willemskenner:Wat bedoelde Willems dan werkelijk? Wat wou hij?

4° Een reaktie hierop:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het is meer dan duidelijk dat, als system/Het Oosten voor de keuze zou gesteld worden tussen enerzijds een helemaal verfranst Vlaanderen binnen la Belgique dat blijft voortbestaan of anderzijds een confederatie tussen Nederland en Vlaanderen, hij in ieder geval voor het eerste kiest.
Oud 27 april 2012, 20:50   #787
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1° Dat ge mij de tegenstelling uitlegt met dit Willemscitaat van U:

Ge zit dus verstrikt in Uw eigen citaten die ge overigens uit zijn kontekst rukt en zo de geschiedenis vervast met 1 bedoeling de aandacht afleiden van het feit dat Vlaanderen tijdelijk maar Brussel permanent verfranst is door toedoen van de door België ingestelde taaldiktatuur. Met dezelfde bedoeling hebt ge bladzijden lang Verlooy uit zijn kontekst gerukt en beweerd dat Brussel in die tijd tot 50% verfranst was, tot ik U met cijfers van een talentelling om de oren sloeg en ge afging als een gieter.

2° Ge zijt er tegen dat Willem 1 de Franse bestuurstaal verving door het Nederlands door welke taal had hij dan het Frans moeten vervangen, of had hij dat niet gemoeten?

3° Gij, die U hier opwerpt als een Willemskenner:Wat bedoelde Willems dan werkelijk? Wat wou hij?

4° Een reaktie hierop:
Hoe zou ik nu verstrikt kunnen geraken in mijn eigen citaten. Ik zeg gewoon wat Jan-Frans Willems zegt of, als u wilt, JF Willems zegt maar precies wat ik poneer. Ik vervals dus niets. U bent het die de geschiedenis naar uw hand wil zetten om ze in uw politieke kraam te doen passen.

Ik heb niet gezegd dat Willem I onze taal verving door het Nederlands. Ik heb gesteld dat Willem onze taal verving door een taal, die gesproken en zeker geschreven werd in het noorden: het Nederduits. Een taal die wij hier niet goed verstonden. En ook hier weer eens is Jan-Frans Willems mijn getuige. Want alhoewel hij een collaborateur of trouwe medewerker was van Willem I, vond zelfs Jan-Frans Willems dat Willem I meer rekening moest houden met de taalgevoeligheden van het zuiden. D�*t wilde Jan-Frans Willems. En dat wil al wat zeggen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 april 2012 om 20:54.
Oud 27 april 2012, 20:54   #788
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen die elite bestond niet in 1830 in het parlement. Ge verwart geografische maar Nederlandsonkundige Vlamingen met Nederlandssprekende Vlamingen! Mijn punt is echter dat zoals ik hierboven beschreef de Vlamingen het slachtoffer werden van een geïnstitutionaliseerde verfransingsmachine.
En gij ontkent dat sociologisch-staatskungig mechanisme.
Mijn Franstalige kollega's geven zelfs toe dat Brussel verfranstre door het België van 1830.

Maw. hoe ver ge toch wel niet kunt gaan om de verfransing van Brussel (door toedoen van het Belgische feit) te vergoeilijken in naam van datzelfde Belgicisme.
Staatsnationalisme ten top. Zoals Stalin die Georgië verraadde en napoleon Corsica! U bent in fraai gezelschap.
Natuurlijk bestond die elite. U zou beter uw geschiedenis grondig nakijken.
Oud 27 april 2012, 20:56   #789
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoe zou ik nu verstrikt kunnen geraken in mijn eigen citaten. Ik zeg gewoon wat Jan-Frans Willems zegt of, als u wilt, JF Willems zegt maar precies wat ik poneer. Ik vervals dus niets. U bent het die de geschiedenis naar uw hand wil zetten om ze in uw politieke kraam te doen passen.
Lees die twee citaten en merk de tegenstrijdigheid. Iedereen merkt het behalve gij.
Citaat:
Ik heb niet gezegd dat Willem I onze taal verving door het Nederlands. Ik heb gesteld dat Willem onze taal verving door een taal, die gesproken en zeker geschreven werd in het noorden: het Nederduits.
Nederduits is één der vorige benamingen van Nederlands, met name in die tijd. D' onacht der Nederduytsche tael, weet ge wel. Dat is dus hetzelfde.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 april 2012 om 21:04.
Oud 27 april 2012, 21:01   #790
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Natuurlijk bestond die elite. U zou beter uw geschiedenis grondig nakijken.
Wat gij elite noemt in 1830 waren volksvreemde kollaborerende elementen die die Nederlandstaligen NIET vertegenwoordigden, wél de Franstalige bourgeoisie!
De echte 'elite' die naam waardig, omdat ze wél de NL-taligen vertegenwoordigde deed nadien haar intrede in het parlement en geen wonder dat er dan ook taalwetten kwamen.
Voor Brussel was het echter te laat.
Mijn punt: de verfransing van Brussel is dus louter het gevolg vd. Belgische taaldiktatuur.
Ge gaf het zelf toe: Zonder het separatisme van 1830 was Brussel nu een NL stad. Waar hebben we het dan nog over?

Graag nog een reaktie op #786 met name 2° 3° en 4°
Wat 1° betreft zijt ge blijkbaar niet in staat om de vergelijking te maken tussen de twee citaten. Het weze zo.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 april 2012 om 21:06.
Oud 27 april 2012, 21:12   #791
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat gij elite noemt in 1830 waren volksvreemde kollaborerende elementen die die Nederlandstaligen NIET vertegenwoordigden, wél de Franstalige bourgeoisie!
De echte 'elite' die naam waardig, omdat ze wél de NL-taligen vertegenwoordigde deed nadien haar intrede in het parlement en geen wonder dat er dan ook taalwetten kwamen.
Voor Brussel was het echter te laat.
Mijn punt: de verfransing van Brussel is dus louter het gevolg vd. Belgische taaldiktatuur.
Ge gaf het zelf toe: Zonder het separatisme van 1830 was Brussel nu een NL stad. Waar hebben we het dan nog over?

Graag nog een reaktie op #786 met name 2° 3° en 4°
Wat 1° betreft zijt ge blijkbaar niet in staat om de vergelijking te maken tussen de twee citaten. Het weze zo.
Nu pint ge uzelf toch goed tegen de muur Want, hoe ge het ook keert of draait en hoe spijtig ge het ook vindt, de Vlaamse elite van toen waren deze personen die in de Staten-Generaal zaten (voor de Nedrlandstalige gebieden), of de hoge magistratuur in het Vlaamse land, of de hoge ambtenaren, of de hoge prelaten, of de adel, enz. D�*t was de Vlaamse elite toen. En niet wat u ervan maakt. Punt uit. En deze elite was verfranst. En vermits de toenmalige Vlaamse burgerij de elite na-aapte, verfranste een deel van deze burgerij mee. Uit eigen wil en niet door dwang.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 april 2012 om 21:29.
Oud 27 april 2012, 21:20   #792
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Uit eigen wil en niet door dwang.
Natuurlijk niet uit eigen wil maar door taaldwang tengevolge van de taalpolitiek die erin bestond dat men in het parlement de gronwettelijke taalvrijheid invulde als een vrijheid om van de bestuurstaal het Frans te maken. Dat kon omdat er geen Nederlandstalige vertegenwoordigers waren in datzelfde parlement. De Brusselaar had geen andere keuze dan zijn kinderen naar het Franstalige onderwijs te sturen.
Voeg daaarbij dan nog de sociale druk en we hebben de prille verfransingsmachine in de notedop.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 april 2012 om 21:24.
Oud 27 april 2012, 21:32   #793
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet uit eigen wil maar door taaldwang tengevolge van de taalpolitiek die erin bestond dat men in het parlement de gronwettelijke taalvrijheid invulde als een vrijheid om van de bestuurstaal het Frans te maken. Dat kon omdat er geen Nederlandstalige vertegenwoordigers waren in datzelfde parlement. De Brusselaar had geen andere keuze dan zijn kinderen naar het Franstalige onderwijs te sturen.
Voeg daaarbij dan nog de sociale druk en we hebben de prille verfransingsmachine in de notedop.
En dan ik kom terug op mijn initiële stelling. Indien deze Vlaamse elite niet verfranst was geweest, en op haar strepen had gestaan wat hun Vlaamse taal betreft, dan was er nooit een verfransing geweest. Het is de Vlaamse elite die hier gefaald heeft en de rest van het verhaal kennen we. U schiet zich de hele tijd in eigen voet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 april 2012 om 21:34.
Oud 27 april 2012, 21:40   #794
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En dan ik kom terug op mijn initiële stelling. Indien deze Vlaamse elite niet verfranst was geweest, en op haar strepen had gestaan wat hun Vlaamse taal betreft, dan was er nooit een verfransing geweest. Het is de Vlaamse elite die hier gefaald heeft en de rest van het verhaal kennen we. U schiet zich de hele tijd in eigen voet.
Natuurlijk doe ik dat niet maar U ziet het graag zo.

En dan ik kom terug op mijn initiële stelling: Er waren geen Nerderlandstalige vertegenwoordigers in het parlement idd. omdat ze verfranst waren en zodoende kon de franstalige diktatuur zich vestigen.

En dan kom ik terug op mijn initieel uitgangspunt hetgeen U reeds toegaf: Zonder het separatisme van 1830 was Brussel een NL stad.
Waar hebben we het dan nog over?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 april 2012 om 21:45.
Oud 27 april 2012, 21:51   #795
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk doe ik dat niet maar U ziet het graag zo.

En dan ik kom terug op mijn initiële stelling: Er waren geen Nerderlandstalige vertegenwoordigers in het parlement idd. omdat ze verfranst waren en zodoende kon de franstalige diktatuur zich vestigen.

En dan kom ik terug op mijn initieel uitgangspunt hetgeen U reeds toegaf: Zonder het separatisme van 1830 was Brussel een NL stad.
Waar hebben we het dan nog over?
U moet gaan janken tegen de Vlaamse elite die haar rol niet heeft gespeeld. Daar ligt de bron van het kwaad.

En hiermee sluit ik deze discussie af want we blijven rondjes draaien.
Oud 27 april 2012, 22:02   #796
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U heeft het nogal gemakkelijk over die zogenaamde "Vlaamse elite", maar heeft u er al eens stilgestaan over wie u eigenlijk spreekt.

Wie was dat dan? Is dat sociologisch gesproken dezelfde groep door de tijd? Onder de Oostenrijkers? Onder de Fransen? Onder Nederlands bewind? Kunt u ons dat eens ophelderen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 22:13   #797
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U moet gaan janken tegen de Vlaamse elite die haar rol niet heeft gespeeld. Daar ligt de bron van het kwaad.
Neen de bron van alle kwaad is de ondemokratische franstalige taaldiktatuur.

Citaat:
En hiermee sluit ik deze discussie af want we blijven rondjes draaien.
Hebt ge de tegenstelling gemerkt tussen U beide citaten?
Hallo! Nog een reaktie op wat ik aahaal onder 2°, 3° en 4° !

Besluitend gesteld reageert ge enkel op luttele dingen in mijn posts die ge in het blauw zet. Stilzwijgend gaat de dus akkoord met al waarop ge niet reageert. Voor de buitenstaander win ik dus deze diskussie.

Niet dat ik daarmee hoog oploop maar het toont aan dat mijn Vl.nat. rationeel onderbouwd is terwijl gij voorheen niet verder kwam dan het gezwets uit toeristische folders om uw Belgicisme te onderbouwen met daarbij de materialistische platitude ' B. is een goed land om in te leven'.
Ik word misschien beter 'verzogt' door B. dan gij maar dat materialisme is mij worst.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 april 2012 om 22:29.
Oud 27 april 2012, 22:24   #798
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

En Jan, wat ik ook zou willen opgehelderd zien is hoe die franstalige diktatuur eigenlijk tot stand kwam. Wanneer en met welke parlementaire meerderhied werd beslist om het Frans te kiezen als bestuurstaal? En hoe was de samenstelling van die meerderheid precies?
Misschien ging het zelfs niet zo 'demokratisch' zoals ik hierboven beschreef volgens mijn vermoedens, maar ging het nog achterbakser met het nodige gekonkel. Met andere woorden: misschien was dat wel een franstalige putsch?
Oud 27 april 2012, 22:39   #799
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie was dat dan? Is dat sociologisch gesproken dezelfde groep door de tijd? Onder de Oostenrijkers? Onder de Fransen? Onder Nederlands bewind? Kunt u ons dat eens ophelderen?

Ja
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2012, 22:46   #800
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ja
U wilt het ophelderen?

Goed, doe maar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be