Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 10 augustus 2010, 14:57   #801
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het precieze bedrag is eigenlijk zelfs maar bijkomstig. Of het nu zes, zeven, tien of twaalf miljard is, de kern van de zaak is dat het a) véél is en bovenal b) dat de transfers niet voor structurele oplossingen weten te zorgen.
Ik zou er nog een derde element aan toevoegen, dat voor mij vlak na het 'absoluut nutteloos(*)' zijn van die transferts ligt qua groot frustratiegehalte....

Geen greintje dankbaarheid krijg je ervoor terug. Al ooit een waals politicus vlaanderen horen bedanken voor het vele belastinggeld dat er aan hen wordt gegeven? Net het tegenovergestelde eigenlijk. Enkel beledigingen en afdreigen krijg je ervoor in de plaats.

(*) as in: voor de waalse economie. Voor de partijtrouw van de PS stemmer liggen de zaken anders natuurlijk.
Rr00ttt is offline  
Oud 10 augustus 2010, 14:59   #802
leuri
Provinciaal Statenlid

leuri's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als je dat verdeelt per inwoner weet je hoeveel de Vlaamse staatsschuld zal zijn.
Of dacht je dat Vlaanderen met een schone lei kan beginnen?
Nee, maar wij gaan dan geen 7 miljard aan nieuwe of hogere uitkeringen beloven.
leuri is offline  
Oud 10 augustus 2010, 14:59   #803
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Het Vlaams gewest en de Vlaamse gemeenschap zijn één en ondeelbaar
Hoe komt het dan dat sommige leden van de Vlaamse gemeenschap geen aanspraak konden maken op de Vlaamse jobkorting?
pajoske is offline  
Oud 10 augustus 2010, 15:00   #804
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leuri Bekijk bericht
Nee, maar wij gaan dan geen 7 miljard aan nieuwe of hogere uitkeringen beloven.
Nee. Wat doet men dan vandaag met dat kindergeld?
solidarnosc is offline  
Oud 10 augustus 2010, 15:02   #805
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe komt het dan dat sommige leden van de Vlaamse gemeenschap geen aanspraak konden maken op de Vlaamse jobkorting?
Ik weet niet, wat is de motivatie daarvan?
Oud 10 augustus 2010, 15:03   #806
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat die alleen van toepassing was op mensen die in Vlaanderen wonen.
solidarnosc is offline  
Oud 10 augustus 2010, 15:04   #807
camel
Partijlid

camel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar camel
Standaard

Citaat:
Als je dat verdeelt per inwoner weet je hoeveel de Vlaamse staatsschuld zal zijn.
dat weet ik wel..
Ik reageer gewoon op de bangmakerij van sommigen mocht Vlaanderen ooit een onafhankelijke staat worden.. Vandaar mijn reactie, alsof Belgie het zo goed doet op alle vlakken... Snappie?
camel is offline  
Oud 10 augustus 2010, 15:05   #808
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Geen greintje dankbaarheid krijg je ervoor terug. Al ooit een waals politicus vlaanderen horen bedanken voor het vele belastinggeld dat er aan hen wordt gegeven?
Onder welke vorm wordt er belastinggeld aan de Walen gegeven?
pajoske is offline  
Oud 10 augustus 2010, 15:10   #809
pajoske

Standaard

Citaat:
Omdat Vlaamse gewest en Vlaamse gemeenschap niet één en ondeelbaar zijn. In tegenstelling van wat jij dacht.
Een Vlaming in Brussel (lid van de Vlaamse gemeenschap) gedomicilieerd kreeg die korting niet. Komt daarbij dat een Vlaming die zich 1 meter over de taalgrens domicilieert niet meer tot de Vlaamse gemeenschap behoort. Hetgeen financiele gevolgen kan hebben.
pajoske is offline  
Oud 10 augustus 2010, 15:31   #810
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Omdat die alleen van toepassing was op mensen die in Vlaanderen wonen.
Strikt juridisch gesproken geldt die gemeenschapsbevoegdheid in Brussel enkel voor Vlaamse instellingen, en niet rechtstreeks voor Vlamingen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaamse_Gemeenschap
"Ik heb geen wettelijke mogelijkheid om de Brusselse Vlamingen een jobkorting te geven."
De jobkorting is een Vlaamse gewestbevoegdheid.
maar:
"Niets belet ons om zelf een aanvullende Vlaamse gezinsbijslag te organiseren", aldus Marianne Thyssen. "We kunnen dat doen naar het voorbeeld van de Vlaamse zorgverzekering, zodat alle Vlamingen ervan kunnen genieten, ook de Vlaamse Brusselaars."
Oud 10 augustus 2010, 15:35   #811
leuri
Provinciaal Statenlid

leuri's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Nee. Wat doet men dan vandaag met dat kindergeld?
Dus jij denkt dat dat zou oplopen tot 7 miljard euro? Ik vind dat mensen die kinderen willen financieel gesteund mogen worden om deze een goede opvang en opleiding te laten krijgen, maar dat is mijn zicht op de situatie.
leuri is offline  
Oud 10 augustus 2010, 15:37   #812
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Wallonie Brussel wil wel ja.

Dacht je dat we, alhoewel Brussel een rotte stinkzweer is, het gratis gaan weggeven?

Dan ben je wel heel onnozel.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 10 augustus 2010 om 15:38.
Xenophon is offline  
Oud 10 augustus 2010, 15:38   #813
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Omdat Vlaamse gewest en Vlaamse gemeenschap niet één en ondeelbaar zijn. In tegenstelling van wat jij dacht.
Een Vlaming in Brussel (lid van de Vlaamse gemeenschap) gedomicilieerd kreeg die korting niet. Komt daarbij dat een Vlaming die zich 1 meter over de taalgrens domicilieert niet meer tot de Vlaamse gemeenschap behoort. Hetgeen financiele gevolgen kan hebben.
Vlaanderen besliste in 1980 om de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest samen te voegen. Het heeft daardoor nu één Vlaams parlement en één Vlaamse regering. Hierdoor werden de gemeenschapsbevoegdheden (zoals onderwijs, cultuur, taal en welzijn) overgedragen aan bevoegde ministers van de Vlaamse deelregering. Een soortgelijke overdracht gebeurde met de gewestelijke bevoegdheden van het Vlaamse Gewest. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlaamse_Gemeenschap
Oud 10 augustus 2010, 15:46   #814
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af waarom men altijd enkel praat over transfers tussen de gewestelijk grondgebieden en alle andere transfers vergeet.
Hoeveel transfers zouden er zijn van Werkenden naar niet werkenden? Van zelfstandigen naar werknemers, naar ambtenaren enz. enz...
Daar worden geen studies over gepubliceerd. Verdeel en heers indachtig......Misschien hebben studies als die van de KBC wel als voornaamste doel de aandacht af te leiden van transfers naar de bankwereld toe.

't Moet zijn dat daar geen maatschappelijk-politiek probleem over bestaat, hé Pajos.

Let op, er zijn vele van dergelijke studies; ekonomisten amuseren zich ook graag ..., maar vergelijk het met het volgende:
een weekend met tien doden in zwemvijvers, en de gazetten staan er vol van;
een weekend met tien doden in het verkeer: bwa, 't was een slecht weekend, op naar 't volgende.

Maar de transferts waar we wel over zeveren ... brengen een partij naar de federale kamer, met het grootst aantal parlementairen !! (zonder die van het blok en diene ene dan nog meegerekend)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 10 augustus 2010, 15:51   #815
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dat toccata niet gewonnen is voor Vlaamse onafhankelijkheid, is zijn volste recht. Dat hij daarom blindelings de azert'en, solidarnosc'en en system's de hemel moet in prijzen, vind ik teleurstellend.
Het is oneerlijk om Geert en Solidarnosc op dezelfde lijn als azert en system te zetten, ik hoop dat je dat beseft

Laatst gewijzigd door toccata : 10 augustus 2010 om 15:52.
toccata is offline  
Oud 10 augustus 2010, 15:57   #816
koppijn
Minister-President

Standaard

Brussel kan onmogelijk zich wettelijk afscheuren van Vlaanderen omdat het onlosmakelijk verbonden is met de Vlaamse gemeenschap door de Vlaamse Brusselaar en aangezien de Vlaamse gemeenschap en het Vlaams geweest één en ondeelbaar zijn is het ook daarmee verbonden willen of niet.
>Vlaamse Gemeenschap: alle inwoners van het Nederlandse taalgebied en de Vlaamse Brusselaars.
>Franse Gemeenschap: alle inwoners van het Franse taalgebied en de Franstalige Brusselaars.
>Duitstalige Gemeenschap: alle inwoners van het Duitse taalgebied.
Oud 10 augustus 2010, 16:14   #817
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de vraag is of het kan van koers veranderen. Je zit met 2 totaal verschillende, op sommige vlakken zelf tegengestelde, ideeën over het toekomstige België. heel toevallig gescheiden door de taalgrens.
Vanaf hier ben ik het al niet meer eens met je post. Je moet maar eens een kijkje nemen in de draden over brugpensioenen om te zien hoe 'eensgezind' dat Vlaanderen in werkelijkheid is. Of Wallonië, of Brussel,...

Enkele politici en journalisten maken daarvan dat Vlaanderen een andere koers kiest dan Wallonië of Brussel. Maar zo dat verschil al zou bestaan bij de bevolking (en dan bedoel ik een verschil in gewenst beleid en dus niet enkel een verschil in gewenste staatsstructuur), dan nog bestaan die verschillen binnenin Vlaanderen. De manier waarop rechts-liberale Vlaamsnationalisten claimen voor 'Vlaanderen' te kunnen spreken zegt genoeg: 'Vlaanderen zou kiezen voor een immigratiestop', 'voor een beperking van werkloosheidsuitkeringen in de tijd',... Ik geloof dat niet. Ik geloof dat er ook binnenin Vlaanderen grote groepen zijn die het met die voorstellen oneens zijn. En uiteindelijk komt het daarop neer: welk beleid wil je ipv binnen welke grenzen wil je een beleid?

Anders verwoord: zijn de verschillen tussen Vlamingen, Walen en Brusselaars echt groter dan die tussen Vlamingen onderling?

Laatst gewijzigd door Andy : 10 augustus 2010 om 16:18.
Andy is offline  
Oud 10 augustus 2010, 16:17   #818
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door camel Bekijk bericht
spread the fear, spread the fear... Amai ik ben bang hoor... Hoe zit het nog met de Belgische staatschuld?
Die zal vergaan naarmate je met het vaandel zwaait.
Another Jack is offline  
Oud 10 augustus 2010, 16:35   #819
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Vanaf hier ben ik het al niet meer eens met je post. Je moet maar eens een kijkje nemen in de draden over brugpensioenen om te zien hoe 'eensgezind' dat Vlaanderen in werkelijkheid is. Of Wallonië, of Brussel,...

Enkele politici en journalisten maken daarvan dat Vlaanderen een andere koers kiest dan Wallonië of Brussel. Maar zo dat verschil al zou bestaan bij de bevolking (en dan bedoel ik een verschil in gewenst beleid en dus niet enkel een verschil in gewenste staatsstructuur), dan nog bestaan die verschillen binnenin Vlaanderen. De manier waarop rechts-liberale Vlaamsnationalisten claimen voor 'Vlaanderen' te kunnen spreken zegt genoeg: 'Vlaanderen zou kiezen voor een immigratiestop', 'voor een beperking van werkloosheidsuitkeringen in de tijd',... Ik geloof dat niet. Ik geloof dat er ook binnenin Vlaanderen grote groepen zijn die het met die voorstellen oneens zijn. En uiteindelijk komt het daarop neer: welk beleid wil je ipv binnen welke grenzen wil je een beleid?

Anders verwoord: zijn de verschillen tussen Vlamingen, Walen en Brusselaars echt groter dan die tussen Vlamingen onderling?
Kijk gewoon naar de uitslagen van de verkiezingen.
Meer moet dat niet zijn.

Oersaai hé, democratie ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 10 augustus 2010, 16:36   #820
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Die zal vergaan naarmate je met het vaandel zwaait.
De driekleur?
Of gaat u straks ook nog beweren dat de staatsschuld er eigenlijk is gekomen op aansturen van de Vlaams-nationalisten om de "federatie" onderuit te halen?

Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 10 augustus 2010 om 16:36.
den ambetantsten is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be