![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen? | |||
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. |
![]() ![]() ![]() |
32 | 36,78% |
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. |
![]() ![]() ![]() |
29 | 33,33% |
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. |
![]() ![]() ![]() |
21 | 24,14% |
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,75% |
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#861 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In Maastricht spraken en spreken alle lagen van de bevolking Mestreechs. Citaat:
Citaat:
Het is o.a. dank zij de invloed van kinderen van (rijke) Maastrichtse inwijkelingen dat aan deze zijde van de grens veel kinderen in de kleuterklas en lagere school terug de eigen streektaal gebruiken. Iets dat enkele tientallen jaren geleden beschouwd werd als 'not done'. Citaat:
Citaat:
Nederlands als officiële taal is er pas een dikke eeuw geleden gekomen. Een Maastrichtenaar blijft 'Mestreechs' praten, of het bestuur nu Hollands, Frans of Duits als bestuurstaal oplegt. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#862 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#863 |
|
![]() ![]() Lees eens wat 'echte Mestreechteneire' schrijven Beknopte woordenlijst Mestreechs - Hollands http://www.observant.unimaas.nl/jrg1...20-%20Hollands PS let op het aantal woorden dat uit het Frans komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#864 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=V7QAqIIoqsc Gerd Leers en het echte Volk (231.000 hits) 2008 In Maastricht spreekt het volk Nederlands met soms een licht accent. Al weer een tijdje hoor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#865 |
Europees Commissaris
|
![]() Enkel tijdens Carnaval leeft er soms nog een ietwat 'speciale' cultuur:
http://www.youtube.com/watch?v=gO9SPy2m0xw
![]() |
#866 | |
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=zjhQc...eature=related 1.398.543 hits |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#867 | |
|
![]() Citaat:
dagelijks 24/24u dialectmuziek: http://www.l1.nl/popups/plat-eweg_ra...refpage/1_5213 Laatst gewijzigd door pajoske : 24 november 2010 om 22:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#868 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
een artikel van nog geen twee jaar geleden. Wie leeft er in het verleden? Of beter wie heeft er oogkleppen op? Ter info: mijn contact met huisarts, gemeentepersoneel enz; gebeurt altijd in het dialect. Geloof me ik ben géén uitzondering. Laatst gewijzigd door pajoske : 24 november 2010 om 22:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#869 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) Ten eerste is mijn voorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=V7QAqIIoqsc Het leven zoals het is. Gezongen door de jongens van de blok. Volksbuurt dus. Uw voorbeeld is een carnavalshit waarin de zanger zijn best doet dialectsprekers belachelijk te maken. Satire dus. 2) Over het onderzoek: "Het onderzoek was een enquête via internet, waaraan iedereen kon deelnemen die daartoe de behoefte voelde. Het is dus geen representatief onderzoek onder een zorgvuldig geselecteerde doorsnede van de bevolking." Een internet enquete van Veldeke. "Wat doet Veldeke Veldeke Limburg wil de Limburgse taal en de Limburgse volkscultuur bevorderen en verder ontwikkelen. Veldeke Limburg wil dit doen door het zelf nemen van initiatieven en uitvoeren van activiteiten en de ondersteuning van initiatieven en activiteiten van anderen." Eigenlijk zijn de dialect-cijfers zeer laag, in dit licht. 3) Voor de rest hoop ik dat u het verschil tussen stad (Maastricht) en platteland kent. In Maastricht spreken aardig wat mensen met een accent, en weinigen dialect. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 november 2010 om 23:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#870 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door pajoske : 25 november 2010 om 09:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#871 | |
|
![]() Citaat:
Waar heb ik dat nog gehoord. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#872 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#873 | |
|
![]() Citaat:
Wie heeft het over allochtonen? Ik niet. Ik heb het voor wat bv Ned Limburg betreft over Hollanders die naar het zuiden gekomen zijn. Wat integratie van Buitenlandse allochtonen betreft denk ik dat Limburg niks te leren heeft van andere provincies. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#874 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat dialect waarvoor u het meent te moeten opnemen, is bij alles gebaat, behalve bij dit soort nodeloze polarisaties. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#875 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#876 | |
|
![]() Citaat:
Zou het dan toch waar zijn dat Vlaanderen op een dictatuur afstevent? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#877 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ken mensen die ook jaren in de Limburg wonen en geen woord dialect praten. Verstaan gaat nog wel. Ben ook al 40jaar import-Limburger maar ligt het dan zuiver aan mijn persoonlijke voorliefde voor Limburg dat ik het dialect wel geleerd heb? En mijn kinderen zijn hiet geboren en getogen dus die praten plat genoeg. Er is ook wel verschil tussen allochtonen en Nederlanders uit een andere streek. Logisch dat de buitenlanders niet-Nederlands-talig wel AN leren spreken en later naar persoonlijke keuze het streekdialect. Tegen echte hollanders die hier al jaren wonen praat ik plat. Ik pas me niet aan bij hun. Wie sjoen os Limburg is...... ![]() Kiek wel oet veur ge de tunnel bie Remunj inrieds, angers kum se vast te zitte... ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#878 |
|
![]() [QUOT%E=quercus;5125897]Als die "Hollanders" (?) die naar het zuiden komen zich in fatsoenlijk Nederlands uitdrukken, dan zijn het de dialectkwekkers die zich beter zouden aanpassen. Want dat Nederlands is ook de taal van "het zuiden". Zij horen het te kennen en te kunnen gebruiken.[/quote]
Jaja. Die dialectsprekers die daar meer dan 50% van de bevolking uitmaken moeten zich aanpassen aan die minderheid. En die 90% Franstalige Brusselaars moeten maar Nederlandse Leren voor die 10% Nederlandstaligen te dienen. Van arrogantie gesproken. Deze 'misnoegde, verongelijkte en enggeestige superregionalist' heeft zich wel tijdens de jaren dat hij in Brussel woonde zonder problemen aangepast aan de plaatselijke cultuur (90% van de bevolking is Franstalig). Ik vraag me af hoeveel Vlamingen die hiet komen stoefen met hun brede kijk op de wereld dat doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#879 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kortom, u deelt doelbewust schimpscheuten uit op taal- en landgenoten. Ik durf dat gerust ongehoord te noemen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#880 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Moet ik uw post zo lezen en interpreteren? Ongehoord. ![]() |
|
![]() |
![]() |