![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen? | |||
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. |
![]() ![]() ![]() |
32 | 36,78% |
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. |
![]() ![]() ![]() |
29 | 33,33% |
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. |
![]() ![]() ![]() |
21 | 24,14% |
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 5,75% |
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#841 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#842 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan zou system toch moeten weten dat het Limburgs in Nederland wél erkenning als streektaal heeft gekregen, terwijl dat in België (nog) niet mogelijk is.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#843 |
Europees Commissaris
|
![]() Voor een Belgische regionalist als system kan ik mij dat wel voorstellen ook, maar system weet ook dat zijn opponenten zich zorgen maken over het Nederlandse taalpatrimonium, dat hij geweld aandoet met zijn inmiddels evenzo hilarische als karikaturale pleidooiden voor de invoering van droogkuis in Noord-Nederland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#844 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En ik blijf een duimspijker mooier vinden dan een punaise. Zonder taalkundige te zijn lijkt het mij toch belangrijk dat het woord zo precies mogelijk uitdrukt wat men wil zeggen. Ik vermoed dat men in Nederland stomerij gebruikt. Er kwam (komt?) stoom aan te pas, anderzijds er is geen water - dus droog. Toch mis ik het belangrijkste in beide woorden: men gebruikt een oplosmiddel (trichloorethyleen) dat niet helemaal onschuldig is. In beide woorden vind ik daar niets in terug. Chemische reiniging is ook niet correct want waspoeders zijn ook chemische hulpmiddelen. Esperanto legt vooral de nadruk op taal als communicatiemiddel. Ik weet dat zij fier zijn dat zij het woord zaktelefoon hebben gevonden. In België spreekt men nog altijd over een GSM. Met GPS e.d. ontstaat dan verwarring en is de verklaring van de afkorting noodzakelijk. Wat alles weer omslachtiger maakt. Zou het niet nuttig zijn moest Europa een aantal begrippen eenvormig maken: het normeren van een aantal woorden.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#845 |
Banneling
|
![]() Ja, ik ben voor. Vlamingen kunnen wat cultuurverheffing gebruiken. En attitudes zoals assertief zijn en dergelijke aanleren.
Nederlanders kunnen dan weer wat eetcultuur gebruiken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#846 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://nederlandsetaal.hyves.nl/foru...ren_in_het_AN/ Waarvoor ik wil waarschuwen - en ook dat weet system niet alleen van mij, maar ook van vele anderen op dit forum maar al te goed - is dat dit streven �* la system niet tot in het bespottelijke wordt doorgedreven. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet, zeg ik altijd maar. EDIT: Ik zag dat de link niet uitkomt op de desbetreffende tekst. Zie onder: Citaat:
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 11 november 2010 om 11:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#847 |
Gouverneur
|
![]() Enfin, theeft dus geen direct nut voor de modale burger die er niet wakker van ligt, want daarop komt het toch neer wat ge zegt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#848 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Vooral uit nieuwsgierigheid: aan welke waarden dacht je?
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#849 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#850 |
Minister
|
![]() Tja, jullie hebben nooit een taalstrijd gekend. Vlaanderen ervaart al eeuwen (in bepaalde delen) een enorme verfransingsdruk. In de 19e eeuw was de verdrukking hier totaal: geen eigen onderwijs, geen eigen rechtspraak... Brussel en andere gebieden zijn we gewoonweg kwijtgeraakt aan het Frans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#851 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
en daar spreekt men nog enkel nederlands ondertussen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#852 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een Amerikaanse kennis van mij was vorig jaar maart in Nederland. Hij heeft Nederlands geleerd door onder meer vaak naar Radio Nederland Wereldomroep te luisteren. Hij vindt Nederland een prachtig land, maar het straatbeeld vindt hij 'onthutsend Engelstalig'. Het begon al in het KLM-vliegtuig, waar de veiligheidsinstructie, weergegeven op de lcd-monitor in de rugleuning van de stoel, in het Engels was en, uiteraard, in het Nederlands ondertiteld. Als taal al geen onderwerp ('issue' in uw woorden) is, dan wordt zij dat ongetwijfeld wel. Let maar op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#853 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In Indonesië is het Nederlands na 1945 niet de bestuurstaal gebleven die het driehonderd jaar was. In Suriname is het Nederlands dan wel de officiële taal, maar het Sranantongo ondermijnt die positie langzaam maar zeker. Op Curaçao, Sint-Maarten, Aruba, Sint-Eustatius, Saba en Bonaire zijn het Papiaments, Frans en Engels ook aan de winnende hand. Dat alles vermag de ogen van de Nederlanders niet te openen. Om maar met Spinoza te spreken: het is geen issue. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#854 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nederlands is vandaag de taal die ze in een paar kleine plaatsjes in de wereld spreken. ("what are the names of those country's again?")
Het kan morgen de taal zijn die ze spreken in Dietsland! De West-Europese natie die het middelpunt van Europa zal zijn op eender welk vlak! Nederlandstaligen moeten niet verspreid zitten, maar 1 grote natie vormen. Nederlands hoort een wereldtaal te zijn! Omdat eendracht tussen de Nederlanden macht maakt, en 0,5+0,5 nog altijd 1 is. ![]() Laatst gewijzigd door bgf324 : 23 november 2010 om 01:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#855 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Droogkuis is een slaafse vertaling uit het Frans, waarbij men de eigenheid van de Nederlandse taal over het hoofd heeft gezien. Daarom ook is het te verwerpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#856 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou dat moeten? Iedere taal heeft haar eigenheid, haar wijze van woordvorming, haar eigen basiswoordenschat van waaruit nieuwe woorden kunnen ontstaan. Een taalgroep getuigt van z'n creativiteit als het in staat is op het ritme van de maatschappelijke ontwikkelingen nieuwe woorden te ontwerpen en die ingang te doen vinden onder haar sprekers. De Fransen, Afrikaners, Hongaren, Finnen... getuigen daarvan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#857 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, Maastricht was vroeger niet "vooral Franstalig". Wel was het zo dat er een belangrijke tweetalige groep bestond onder de hogere en lagere burgerij, maar het gewone volk - de meerderheid van de Maastrichtste bevolking dus - bleef, zoals van oudsher, het plaatselijke Nederlandse dialect spreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#858 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ad 1) 1949 Gezien je familierelatie had ik je scherper verwacht. Ad 2) de positie van het Nederlands in Suriname wordt elk jaar sterker. Meer dan 60 % van de inwoners van Paramaribo spreekt NL als thuistaal. Ook de Surinaamse muziek productie wordt meer en meer Nederlands. Altijd een goede indicator van waarvoor het hart klopt. Sranan heeft in Suriname de status die een regionaal dialect in Nederland heeft. Een hele lage status dus. Een kleine 500.000 Nederlanders met suriroots in Nederland oefenen ook zo hun invloed uit. Ad 3) Bovenwinds wint het Engels momenteel. Op Aruba lijkt op de middellange termijn het Engels met het Spaans een eindstrijd uit te vechten. Op Curacao is het zeer moeilijk te voorspellen wat de taaltoekomst zal zijn. Curacao is ontegenzeggelijk behoorlijk vernederlandst in de volksbuurten. Daar waar men vroeger alleen of vooral het Papiamento machtig was, spreekt nu een fiks deel van de bevolking (ook) Nederlands. Simpele reden: Het grote aantal remigranten en 'pendelaars' in deze wijken. De elite was en is vloeiend viertalig: Engels, Spaans, Papiamento en Nederlands. Hun kinderen studeren in NL of de VS. De kolonie Nederlanders groeit flink op Korsou. Nog een verschijnsel dat we waarnemen is dat het Papiamento zelf sterk vernederlandst. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 november 2010 om 00:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#859 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Taal is niet echt maakbaar Is dat juist? Ik denk dat taal juist maakbaar is. Het is een poging tot communicatie. Zich juist uitdrukken - trachten over te brengen wat men bedoelt - is moelijk. U moet eens opletten hoe dikwijls tegenwoordig een spreker het woordje "eigenlijk" gebruikt en dan in een nieuwe zin duidelijker probeert te zeggen wat hij bedoelt. Mij ging het vooral daarom dat een woord zo precies mogelijk moet zijn en evntuele verwarring zoveel mogelijk moet uitsluiten. De discussie, enkele weken geleden, ging over het gebruik van woorden die niet in Nederland gebruikelijk zijn. Een dame van een receptie dacht dat ik haar voor de gek hield toen ik om een briefomslag vroeg. Ik van mijn kant, begreep toen niet waarom zij beledigd was. Toch blijf ik briefomslag beter vinden dan enveloppe. Al kan ik mij voorstellen dat voor een Nederlander het begrip enveloppe even precies is. De verwarring begint dikwijls met de afkortingen. Een GSM vind ik ongeschikt. Een handy of nog beter zaktelefoon zijn beter. Anderzijds geloof ik niet dat men zich moet opwinden wanneer een woord uit een andere taal wordt overgenomen. In onze streek wordt champignon gebruikt voor paddestoel. Het belangrijkste blijft uiteraard dat men elkaar wil verstaan. Maar met respect en wat goede wil komt men al zeer ver. Er is daar bij nog een ander aspect van de taal. Het spreken naar de norm - tegenwoordig de VRT norm - is belangrijk. Het is meer dan kleding. De taal laat onmiddellijk beluisteren of men erbij hoort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#860 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |