Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen?
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. 32 36,78%
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. 29 33,33%
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. 21 24,14%
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. 5 5,75%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2010, 07:23   #841
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Intern...nsie-vla.dhtml

Misschien moet de Vlaamse regering er eens aan denken om samen te werken met de Nederlandse regering en een Dietse extensie maken.
Ik denk dat dit voor bedrijven en instellingen handig kan zijn om hun identiteit aan te tonen.
Aan die identiteit wordt op het front van de culturele samenwerking ook hard gewerkt:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege heeft vandaag de nieuwe Nederlandse staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Halbe Zijlstra ontmoet. Het onderhoud vond plaats in Breda waar beiden de najaarsvergadering van de Nederlandse Taalunie bijwoonden. De bewindslieden spraken de ambitie uit om de culturele samenwerking nog te verbeteren.

Belangrijk onderdeel van die samenwerking is de Commissie cultureel verdrag Vlaanderen-Nederland (CVN). In haar beleidsbrief Cultuur 2011, die minister Schauvliege woensdag 10 november in de commissie Cultuur van het Vlaams Parlement voorstelt, vormt de CVN een belangrijk element. Minister Schauvliege: “De Commissie cultureel verdrag Vlaanderen-Nederland zal een nieuwe koers varen, met de nadruk op cultuur. Cultuur is in Nederland een veel ruimer begrip dan in Vlaanderen: onderwijs en welzijn vallen daar ook onder die noemer.”

Andere gespreksonderwerpen waren de toekomst van deBuren in Brussel en De Brakke Grond in Amsterdam. Voor het Vlaams-Nederlands Huis deBuren in Brussel heeft de Nederlandse staatsecretaris toegezegd om de beheersovereenkomst met een jaar te verlengen. Nederland had dat tot nog nog niet gedaan. Beide bewindslieden wisselden ook van gedachten over het Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond. Tal van Vlaamse kunstenaars en gezelschappen hebben de afgelopen jaren via De Brakke Grond de weg naar Nederland gevonden.

Tot slot vroeg minister Schauvliege haar nieuwe Nederlandse collega naar de bezuinigingen op het vlak van cultuur en kunst in Nederland, en naar de mogelijke effecten op de culturele samenwerking.

Vlaams Cultuurminister Joke Schauvliege: “De staatssecretaris heeft verklaard dat de besparingen tot -30% in Nederland niet direct een weerslag zullen hebben op onze samenwerking en dat die ook niet eenzijdig gewijzigd zal worden. Onze eerste ontmoeting was alvast erg constructief. Volgend jaar tekenen we een traject uit dat vanaf 2012 tot een vernieuwde culturele relatie moet leiden. De betrokken instellingen - de Nederlandse Taalunie, CVN, De Brakke Grond, deBuren én Ons Erfdeel – gaan binnenkort ook zelf bekijken hoe ze de Vlaams-Nederlandse samenwerking in de toekomst nog kunnen verbeteren.”

Persinfo:

Patrick Verstuyft

Woordvoerder van Vlaams minister Joke Schauvliege

[email protected]

Bron: politics.be
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 07:38   #842
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik vrees U te moeten teleurstellen.
Volgens mij is System bekommerd om zijn Limburgs taal-patrimonium, wat U daar weer van maakt is verhelderend.
Dan zou system toch moeten weten dat het Limburgs in Nederland wél erkenning als streektaal heeft gekregen, terwijl dat in België (nog) niet mogelijk is.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 08:03   #843
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik vrees U te moeten teleurstellen.
Volgens mij is System bekommert om zijn Limburgs taal-patrimonium, wat U daar weer van maakt is verhelderend.
Voor een Belgische regionalist als system kan ik mij dat wel voorstellen ook, maar system weet ook dat zijn opponenten zich zorgen maken over het Nederlandse taalpatrimonium, dat hij geweld aandoet met zijn inmiddels evenzo hilarische als karikaturale pleidooiden voor de invoering van droogkuis in Noord-Nederland.
Oud 11 november 2010, 09:12   #844
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Voor een Belgische regionalist als system kan ik mij dat wel voorstellen ook, maar system weet ook dat zijn opponenten zich zorgen maken over het Nederlandse taalpatrimonium, dat hij geweld aandoet met zijn inmiddels evenzo hilarische als karikaturale pleidooiden voor de invoering van droogkuis in Noord-Nederland.
Ik heb de discussie destijds niet gevolgd. Maar ik heb toch ook mijn frustraties gehad. Aan de balie van een hotel in Amsterdam vroeg ik een briefomslag. De dame dacht ik haar voor de gek hield.
En ik blijf een duimspijker mooier vinden dan een punaise.

Zonder taalkundige te zijn lijkt het mij toch belangrijk dat het woord zo precies mogelijk uitdrukt wat men wil zeggen. Ik vermoed dat men in Nederland stomerij gebruikt. Er kwam (komt?) stoom aan te pas, anderzijds er is geen water - dus droog. Toch mis ik het belangrijkste in beide woorden: men gebruikt een oplosmiddel (trichloorethyleen) dat niet helemaal onschuldig is. In beide woorden vind ik daar niets in terug. Chemische reiniging is ook niet correct want waspoeders zijn ook chemische hulpmiddelen.

Esperanto legt vooral de nadruk op taal als communicatiemiddel. Ik weet dat zij fier zijn dat zij het woord zaktelefoon hebben gevonden. In België spreekt men nog altijd over een GSM. Met GPS e.d. ontstaat dan verwarring en is de verklaring van de afkorting noodzakelijk. Wat alles weer omslachtiger maakt.

Zou het niet nuttig zijn moest Europa een aantal begrippen eenvormig maken: het normeren van een aantal woorden.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 10:45   #845
Ganzenbordfan
Banneling

Standaard

Ja, ik ben voor. Vlamingen kunnen wat cultuurverheffing gebruiken. En attitudes zoals assertief zijn en dergelijke aanleren.

Nederlanders kunnen dan weer wat eetcultuur gebruiken.
Ganzenbordfan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 10:56   #846
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Ik heb de discussie destijds niet gevolgd. Maar ik heb toch ook mijn frustraties gehad. Aan de balie van een hotel in Amsterdam vroeg ik een briefomslag. De dame dacht ik haar voor de gek hield.

Zonder taalkundige te zijn lijkt het mij toch belangrijk dat het woord zo precies mogelijk uitdrukt wat men wil zeggen. Ik vermoed dat men in Nederland stomerij gebruikt. Er kwam (komt?) stoom aan te pas, anderzijds er is geen water - dus droog. Toch mis ik het belangrijkste in beide woorden: men gebruikt een oplosmiddel (trichloorethyleen) dat niet helemaal onschuldig is. In beide woorden vind ik daar niets in terug. Chemische reiniging is ook niet correct want waspoeders zijn ook chemische hulpmiddelen.

Esperanto legt vooral de nadruk op taal als communicatiemiddel. Ik weet dat zij fier zijn dat zij het woord zaktelefoon hebben gevonden. In België spreekt men nog altijd over een GSM. Met GPS e.d. ontstaat dan verwarring en is de verklaring van de afkorting noodzakelijk. Wat alles weer omslachtiger maakt.

Zou het niet nuttig zijn moest Europa een aantal begrippen eenvormig maken: het normeren van een aantal woorden.
Ik ben in ieder geval blij dat u antwoordt op mijn posting, want ik heb niets tegen woorden en uitdrukkingen die in Vlaanderen worden gebruikt, sterker zelfs - en dat heb ik ook altoos benadrukt in mijn onvermoeibare discussies met system - ik maak mij ervoor sterk de woorden en de uitdrukkingen die in Vlaanderen worden gebruikt, ingang te doen vinden in Noord-Nederland. Op de socialenetwerkwebstek Hyves heb ik daarvoor zelfs een topic geopend:

http://nederlandsetaal.hyves.nl/foru...ren_in_het_AN/

Waarvoor ik wil waarschuwen - en ook dat weet system niet alleen van mij, maar ook van vele anderen op dit forum maar al te goed - is dat dit streven �* la system niet tot in het bespottelijke wordt doorgedreven. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet, zeg ik altijd maar.

EDIT: Ik zag dat de link niet uitkomt op de desbetreffende tekst. Zie onder:

Citaat:
De Vlamingen zijn over het algemeen tevreden over het werk en het nut van de Nederlandse Taalunie, maar een aantal Vlamingen zou het zeer waarderen als er woorden en begrippen die in Vlaanderen gemeengoed zijn, (vaker) worden gebruikt in Noord-Nederland. Woorden als:

- goesting (zin hebben);
- droogkuis (stomerij);
- plezant (prettig);
- hesp (ham);
- droogzwierder (centrifuge);
- duimspijker (punaise);
- ontslagnemend (demissionair);
- enz.

verdienen het gebruikt te worden in het hele Nederlandse taalgebied. Dat bevordert niet alleen het saamhorigheidsgevoel, maar ook de levendigheid van onze taal. Het is tevens een oproep aan woordenboekmakers als Van Dale om het label (Zuid-Ned.), dat aan deze woorden geplakt wordt en dat in Vlaanderen nog al eens als een affront wordt ervaren, uit hun woordenboeken te verwijderen. Het gaat immers om één taal: het Algemeen Nederlands.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 11 november 2010 om 11:05.
Oud 11 november 2010, 13:51   #847
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Misschien dat er zo hier en daar een paar zonderlingen rondlopen die buiten het scheppen van een zak geld ook nog aan andere dingen waarde hechten?
Enfin, theeft dus geen direct nut voor de modale burger die er niet wakker van ligt, want daarop komt het toch neer wat ge zegt?
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 15:09   #848
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Misschien dat er zo hier en daar een paar zonderlingen rondlopen die buiten het scheppen van een zak geld ook nog aan andere dingen waarde hechten?
Ik zou niet denigrerend doen over geld. Het geeft mogelijkheden en vrijheid.
Vooral uit nieuwsgierigheid: aan welke waarden dacht je?
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Oud 11 november 2010, 16:30   #849
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hopelijk ontstaat er in Nederland nooit zo'n gedoe over taal als in Belgie. Gelukkig kunnen Nederlanders het zich veroorloven om achteloos met hun taal om te gaan. Taal is geen issue in Nederland. Gelukkig maar.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 17:12   #850
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Hopelijk ontstaat er in Nederland nooit zo'n gedoe over taal als in Belgie. Gelukkig kunnen Nederlanders het zich veroorloven om achteloos met hun taal om te gaan. Taal is geen issue in Nederland. Gelukkig maar.
Tja, jullie hebben nooit een taalstrijd gekend. Vlaanderen ervaart al eeuwen (in bepaalde delen) een enorme verfransingsdruk. In de 19e eeuw was de verdrukking hier totaal: geen eigen onderwijs, geen eigen rechtspraak... Brussel en andere gebieden zijn we gewoonweg kwijtgeraakt aan het Frans.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 20:28   #851
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Tja, jullie hebben nooit een taalstrijd gekend. Vlaanderen ervaart al eeuwen (in bepaalde delen) een enorme verfransingsdruk. In de 19e eeuw was de verdrukking hier totaal: geen eigen onderwijs, geen eigen rechtspraak... Brussel en andere gebieden zijn we gewoonweg kwijtgeraakt aan het Frans.
maastricht was vroeger ook vooral franstalig.
en daar spreekt men nog enkel nederlands ondertussen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 07:27   #852
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
O nee? Dat dacht u maar! De verengelsing van het bedrijfsleven, het (hoger) onderwijs, de media en het openbare leven heeft inmiddels zo'n hoge en absurde vlucht genomen dat Engelsen en Amerikanen zich hier gewoon 'thuis' voelen.

Een Amerikaanse kennis van mij was vorig jaar maart in Nederland. Hij heeft Nederlands geleerd door onder meer vaak naar Radio Nederland Wereldomroep te luisteren. Hij vindt Nederland een prachtig land, maar het straatbeeld vindt hij 'onthutsend Engelstalig'. Het begon al in het KLM-vliegtuig, waar de veiligheidsinstructie, weergegeven op de lcd-monitor in de rugleuning van de stoel, in het Engels was en, uiteraard, in het Nederlands ondertiteld.

Als taal al geen onderwerp ('issue' in uw woorden) is, dan wordt zij dat ongetwijfeld wel. Let maar op.
Oud 12 november 2010, 07:34   #853
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het Nederlands heeft ook in Duitsland (Bentheim, Linge, Kleve) gebieden moeten inleveren in de achttiende en negentiende eeuw.

In Indonesië is het Nederlands na 1945 niet de bestuurstaal gebleven die het driehonderd jaar was.

In Suriname is het Nederlands dan wel de officiële taal, maar het Sranantongo ondermijnt die positie langzaam maar zeker.

Op Curaçao, Sint-Maarten, Aruba, Sint-Eustatius, Saba en Bonaire zijn het Papiaments, Frans en Engels ook aan de winnende hand.

Dat alles vermag de ogen van de Nederlanders niet te openen. Om maar met Spinoza te spreken: het is geen issue.
Oud 23 november 2010, 01:41   #854
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Nederlands is vandaag de taal die ze in een paar kleine plaatsjes in de wereld spreken. ("what are the names of those country's again?")
Het kan morgen de taal zijn die ze spreken in Dietsland! De West-Europese natie die het middelpunt van Europa zal zijn op eender welk vlak!

Nederlandstaligen moeten niet verspreid zitten, maar 1 grote natie vormen. Nederlands hoort een wereldtaal te zijn! Omdat eendracht tussen de Nederlanden macht maakt, en 0,5+0,5 nog altijd 1 is.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 23 november 2010 om 01:43.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 00:09   #855
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taal is niet echt maakbaar. Daarom ook zijn vele woorden niet langer de weerslag van wat wij nu weten, kennen, beseffen, enz. Wat te denken over "zuurstof" bijvoorbeeld? Volgens uw uitleg zouden we dat woord dus moeten verwerpen. En dus ook "paddenstoel", want ja, is het misschien een stoel waar een pad op zit? Enz.

Droogkuis is een slaafse vertaling uit het Frans, waarbij men de eigenheid van de Nederlandse taal over het hoofd heeft gezien. Daarom ook is het te verwerpen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 00:11   #856
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat moeten? Iedere taal heeft haar eigenheid, haar wijze van woordvorming, haar eigen basiswoordenschat van waaruit nieuwe woorden kunnen ontstaan. Een taalgroep getuigt van z'n creativiteit als het in staat is op het ritme van de maatschappelijke ontwikkelingen nieuwe woorden te ontwerpen en die ingang te doen vinden onder haar sprekers. De Fransen, Afrikaners, Hongaren, Finnen... getuigen daarvan.
Oud 24 november 2010, 00:13   #857
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maastricht was vroeger ook vooral franstalig.
en daar spreekt men nog enkel nederlands ondertussen.
Neen, Maastricht was vroeger niet "vooral Franstalig". Wel was het zo dat er een belangrijke tweetalige groep bestond onder de hogere en lagere burgerij, maar het gewone volk - de meerderheid van de Maastrichtste bevolking dus - bleef, zoals van oudsher, het plaatselijke Nederlandse dialect spreken.
Oud 24 november 2010, 00:48   #858
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
1) In Indonesië is het Nederlands na 1945 niet de bestuurstaal gebleven die het driehonderd jaar was.

2) In Suriname is het Nederlands dan wel de officiële taal, maar het Sranantongo ondermijnt die positie langzaam maar zeker.

3)Op Curaçao, Sint-Maarten, Aruba, Sint-Eustatius, Saba en Bonaire zijn het Papiaments, Frans en Engels ook aan de winnende hand.
Reality check:

Ad 1) 1949 Gezien je familierelatie had ik je scherper verwacht.

Ad 2) de positie van het Nederlands in Suriname wordt elk jaar sterker. Meer dan 60 % van de inwoners van Paramaribo spreekt NL als thuistaal. Ook de Surinaamse muziek productie wordt meer en meer Nederlands. Altijd een goede indicator van waarvoor het hart klopt. Sranan heeft in Suriname de status die een regionaal dialect in Nederland heeft. Een hele lage status dus.
Een kleine 500.000 Nederlanders met suriroots in Nederland oefenen ook zo hun invloed uit.

Ad 3) Bovenwinds wint het Engels momenteel. Op Aruba lijkt op de middellange termijn het Engels met het Spaans een eindstrijd uit te vechten. Op Curacao is het zeer moeilijk te voorspellen wat de taaltoekomst zal zijn. Curacao is ontegenzeggelijk behoorlijk vernederlandst in de volksbuurten. Daar waar men vroeger alleen of vooral het Papiamento machtig was, spreekt nu een fiks deel van de bevolking (ook) Nederlands. Simpele reden: Het grote aantal remigranten en 'pendelaars' in deze wijken. De elite was en is vloeiend viertalig: Engels, Spaans, Papiamento en Nederlands. Hun kinderen studeren in NL of de VS. De kolonie Nederlanders groeit flink op Korsou. Nog een verschijnsel dat we waarnemen is dat het Papiamento zelf sterk vernederlandst.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 november 2010 om 00:53.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 12:44   #859
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Taal is niet echt maakbaar. Daarom ook zijn vele woorden niet langer de weerslag van wat wij nu weten, kennen, beseffen, enz. Wat te denken over "zuurstof" bijvoorbeeld? Volgens uw uitleg zouden we dat woord dus moeten verwerpen. En dus ook "paddenstoel", want ja, is het misschien een stoel waar een pad op zit? Enz.

Droogkuis is een slaafse vertaling uit het Frans, waarbij men de eigenheid van de Nederlandse taal over het hoofd heeft gezien. Daarom ook is het te verwerpen.
Zuurstof mag je niet zo maar verwerpen. Het is de benaming van een element zoals stikstof of Helium. Misschien door de tijd gegroeid maar het is duidelijk.
Taal is niet echt maakbaar Is dat juist? Ik denk dat taal juist maakbaar is. Het is een poging tot communicatie. Zich juist uitdrukken - trachten over te brengen wat men bedoelt - is moelijk. U moet eens opletten hoe dikwijls tegenwoordig een spreker het woordje "eigenlijk" gebruikt en dan in een nieuwe zin duidelijker probeert te zeggen wat hij bedoelt.

Mij ging het vooral daarom dat een woord zo precies mogelijk moet zijn en evntuele verwarring zoveel mogelijk moet uitsluiten.

De discussie, enkele weken geleden, ging over het gebruik van woorden die niet in Nederland gebruikelijk zijn. Een dame van een receptie dacht dat ik haar voor de gek hield toen ik om een briefomslag vroeg. Ik van mijn kant, begreep toen niet waarom zij beledigd was. Toch blijf ik briefomslag beter vinden dan enveloppe. Al kan ik mij voorstellen dat voor een Nederlander het begrip enveloppe even precies is.

De verwarring begint dikwijls met de afkortingen. Een GSM vind ik ongeschikt. Een handy of nog beter zaktelefoon zijn beter. Anderzijds geloof ik niet dat men zich moet opwinden wanneer een woord uit een andere taal wordt overgenomen. In onze streek wordt champignon gebruikt voor paddestoel.

Het belangrijkste blijft uiteraard dat men elkaar wil verstaan. Maar met respect en wat goede wil komt men al zeer ver.

Er is daar bij nog een ander aspect van de taal. Het spreken naar de norm - tegenwoordig de VRT norm - is belangrijk. Het is meer dan kleding. De taal laat onmiddellijk beluisteren of men erbij hoort.
Oud 24 november 2010, 14:13   #860
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, Maastricht was vroeger niet "vooral Franstalig". Wel was het zo dat er een belangrijke tweetalige groep bestond onder de hogere en lagere burgerij, maar het gewone volk - de meerderheid van de Maastrichtste bevolking dus - bleef, zoals van oudsher, het plaatselijke Nederlandse dialect spreken.
Het was toch wel een behoorlijke tweetalige groep. Op het erkhof van Maastricht is het opvallend hoeveel oudere grafstenen nog in het Frans zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be