Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2010, 11:28   #9501
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Wilders is geen vriend van de monarchie hoor:

Trouwens, Marijnissen is uitgesproken republikein, ook hij was van harte welkom op het paleis.
Wilders is geen antimonarchist. Ik heb wilde Wilders nog nooit horen pleiten voor de afschaffing van uw koningshuis. Wel wil hij de (politieke) macht terugdringen van de koningin. Het VB echter is wel rabiaat antimonarchist.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 11:45   #9502
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik vraag me toch wel eens af of het niet eerder zo is dat een meerderheid - het maakt niet uit wèlke - niet tégen het niet-regeren van het VB m?*g zijn, op straffe van verbanning uit de fähige salons. En dan - maar niet enkel dan - vraag ik me ook af hoe perfect die democratie van ons nu eigenlijk ècht is.
Mochten we naast een voor-stem voor een partij ook een tegen-stem mogen geven, en de tegen stemmen worden dan afgetrokken van het totaal.

Ik vraag me af of het VB nog boven de 0 zou geraken.
Oud 20 maart 2010, 11:48   #9503
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Nederland is wel democratischer dan Belgie.
Wilders wordt door Beatrix ontvangen.
CDA en VVD willen eventueel met de PVV regeren.
In Belgie zijn dergelijke zaken niet mogelijk.
Persoonlijk vind ik dit een pluspunt voor België.

Ik herhaal dat, indien Wilders aan het beleid zou meedoen, dat het aan de andere Europese regeringen is de samenwerking met Nederland eens goed onder de loep te nemen en te herbekijken.

De vraag stelt zich dan zelfs: 'Hoort een land met een racistisch getint beleid nog thuis in Europa'

(hetzelfde geldt mocht het VB hier aan de macht komen).
Oud 20 maart 2010, 11:55   #9504
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederland is wel democratischer dan Belgie.
Wilders wordt door Beatrix ontvangen.
CDA en VVD willen eventueel met de PVV regeren.
In Belgie zijn dergelijke zaken niet mogelijk.
Ik neem het de Nederlanders alleszins niet kwalijk dat ze terug op papier zijn gaan stemmen

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 11:59   #9505
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik dit een pluspunt voor België.

Ik herhaal dat, indien Wilders aan het beleid zou meedoen, dat het aan de andere Europese regeringen is de samenwerking met Nederland eens goed onder de loep te nemen en te herbekijken.

De vraag stelt zich dan zelfs: 'Hoort een land met een racistisch getint beleid nog thuis in Europa'

(hetzelfde geldt mocht het VB hier aan de macht komen).
U heeft gelijk.
Zo'n land hoort niet in Europa thuis.
Niet alleen in Nederland ,ook in ander Europese landen, komen extreem rechtse partijen voor.Je kunt dat niet verbieden ,want het hoort bij de democratie.
Nederlanders hebben lang volgehouden ,dat hun land fatsoenlijker was dan Belgie met het Vlaaams belang.Nu blijkt dat ook Nederland een gewoon land is als andere EU landen.
De vraag blijft wat moet Europa doen met dit soort bewegingen en kunnen Nederland en Belgie iets van elkaar leren op dit gebied?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 12:06   #9506
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik ben van mening dat Etienne Vermeersch geen kemel schoot toen ie het had over links en het gebrek aan een visie. 'De arbeider' is waarschijnlijk het getal waar dergelijke partijen op steunen.
Ten tweede wint men ook stemmen bij de andere lagen en soorten van bevolking omdat dergelijke partijen bepaalde problemen of wrijvingen durven benoemen waar de gevestigde partijen al te lang omheen bleven draaien.

Hoe mee omgaan: nooit meer problemen doodzwijgen, maar aanpakken zonder groepen te viseren, maar individuen binnen groepen mag en moet men benoemen en oplossingen aandragen.

Laatst gewijzigd door Burry : 20 maart 2010 om 12:07.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 12:11   #9507
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wilders is geen antimonarchist. Ik heb wilde Wilders nog nooit horen pleiten voor de afschaffing van uw koningshuis. Wel wil hij de (politieke) macht terugdringen van de koningin. Het VB echter is wel rabiaat antimonarchist.
U zegt niets over Marijnissen?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 12:12   #9508
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Maak u maar niet druk. Ik heb een heilig geloof in de democratie en het zelfreinigend vermogen ervan.
Oud 20 maart 2010, 12:16   #9509
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U heeft gelijk.
Zo'n land hoort niet in Europa thuis.
Niet alleen in Nederland ,ook in ander Europese landen, komen extreem rechtse partijen voor.Je kunt dat niet verbieden ,want het hoort bij de democratie.
Nederlanders hebben lang volgehouden ,dat hun land fatsoenlijker was dan Belgie met het Vlaaams belang.Nu blijkt dat ook Nederland een gewoon land is als andere EU landen.
De vraag blijft wat moet Europa doen met dit soort bewegingen en kunnen Nederland en Belgie iets van elkaar leren op dit gebied?
Het verheugt me dat u dat inziet. Maar uw minitocht naar Canossa is niet voldoende. U moet ook nog leren inzien dat ook op andere vlakken Nederland niet zo goed scoort als u wel eens denkt.

Laatst gewijzigd door system : 20 maart 2010 om 12:28.
Oud 20 maart 2010, 12:20   #9510
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U zegt niets over Marijnissen?
De discussie ging over Wilders, niet over Marijnissen. Nu, de partij van Marijnissen vergelijk ik in zeker zin met die van Wilders. Ook bij Marijnissen zaten initieel veel xenofoben en anti-Europeanen (wat soms synoniem is). Die zijn nu massaal overgelopen naar Wilders. Zowel de successen van Marijnissen als deze van Wilders zijn in mijn ogen ééndagsvliegen. Het kiezerspotentieel van zulke partijen zijn uiteindelijk terug te brengen tot 5 ?* 8% voor Marijnissen en 6 ?* 11 % voor Wilders. En dan hebben we het gehad.

Bij de komende landelijke verkiezingen zal wilde Wilders natuurlijk veel hoger scoren dan de partij van Marijnissen. Dat zit er dik in ja.

Laatst gewijzigd door system : 20 maart 2010 om 12:27.
Oud 20 maart 2010, 12:36   #9511
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
De discussie ging over Wilders, niet over Marijnissen.
Het ging over politici die de monarchie willen afschaffen en hoe erop gereageerd wordt.

Citaat:
Nu, de partij van Marijnissen vergelijk ik in zeker zin met die van Wilders. Ook bij Marijnissen zaten initieel veel xenofoben en anti-Europeanen (wat soms synoniem is). Die zijn nu massaal overgelopen naar Wilders. Zowel de successen van Marijnissen als deze van Wilders zijn in mijn ogen ééndagsvliegen. Het kiezerspotentieel van zulke partijen zijn uiteindelijk terug te brengen tot 5 ?* 8% voor Marijnissen en 6 ?* 11 % voor Wilders. En dan hebben we het gehad.
Ja, ook de SP was een tijdlang een ''Tegenpartij''. De grote groei kwam echter toen ze dat niet meer waren. Trouwens, de SP heeft veel meer draagvlak in de maatschappij. Jarenlang zorgvuldig opgebouwd.

Citaat:
Bij de komende landelijke verkiezingen zal wilde Wilders natuurlijk veel hoger scoren dan de partij van Marijnissen. Dat zit er dik in ja.
Ik betwijfel het. Het is nog geen juni en Wilders zakt al in de peilingen.
Oud 20 maart 2010, 12:58   #9512
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van.
Oud 20 maart 2010, 13:10   #9513
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ik heb er eerlijk gezegd geen idee van.
Ik denk dat we niet te hysterisch moeten doen en ideeen waar we het niet mee eens zijn gewoon moeten bestrijden met argumenten.
Oud 20 maart 2010, 15:19   #9514
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het ging over politici die de monarchie willen afschaffen en hoe erop gereageerd wordt.

Ja, ook de SP was een tijdlang een ''Tegenpartij''. De grote groei kwam echter toen ze dat niet meer waren. Trouwens, de SP heeft veel meer draagvlak in de maatschappij. Jarenlang zorgvuldig opgebouwd.
Ik betwijfel het. Het is nog geen juni en Wilders zakt al in de peilingen.
Ja dat dacht ik ook. Maar indien de SP inderdaad een draagvlak heeft, dan is dit eerder klein te noemen. De 'echte' of 'trouwe' SP-kiezers zie ik nauwelijks uitstijgen boven de 5%. Laat ons maar zeggen 6 %. En dit omdat er altijd een radicaal linkse stroming is in elk land, die tegelijkertijd erg behoudsgezind is op bepaalde vlakken. Dat kan wat paradoxaal lijken, maar dat is het in de feiten niet.

Zo is een bepaald segment van de arbeiders eerder geneigd te stemmen op xenofobe partijen en/of anti-Europese partijen. En dit, omdat deze arbeiders 'de vreemdeling' zien als een onwelkome concurrent op de arbeidsmarkt. Hetzelfde geldt voor het openstellen van arbeids-vacatures voor arbeiders uit de voormalige Oostbloklanden door de uitbreiding van de EU. En bijgevolg, partijen die zich opstellen als 'anti-Europees', zullen altijd een deel van de arbeiderstemmen binnenrijven.

Laatst gewijzigd door system : 20 maart 2010 om 15:26.
Oud 20 maart 2010, 21:22   #9515
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verheugt me dat u dat inziet. Maar uw minitocht naar Canossa is niet voldoende. U moet ook nog leren inzien dat ook op andere vlakken Nederland niet zo goed scoort als u wel eens denkt.
Waarom zou Sidharta blootsvoets door de sneeuw moeten? Het is geen Investituurstrijd, iedereen heeft recht op een eigen mening hé. En ja inderdaad de PVV (en de LPF) laat zien dat we in Nederland net zo goed vatbaar voor populisme kunnen zijn, de meeste van mijn landgenoten die dachten dat we daarvoor immuun waren, heb ik vaak al hooghartig gevonden. Het is namelijk ook geen puur Vlaams fenomeen, je hebt bijvoorbeeld in Oostenrijk de FPÖ. Dat zoiets ontstaat heeft naast overeenkomsten ook eigen unieke factoren. Verder heeft u een punt dat Nederland, net zoals België niet perfect is, maar dat we allebei soms andere zaken beter regelen; oftewel we kunnen van elkaar leren. Immers niemand is perfect.
Oud 20 maart 2010, 21:53   #9516
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Waarom zou Sidharta blootsvoets door de sneeuw moeten? Het is geen Investituurstrijd, iedereen heeft recht op een eigen mening hé. En ja inderdaad de PVV (en de LPF) laat zien dat we in Nederland net zo goed vatbaar voor populisme kunnen zijn, de meeste van mijn landgenoten die dachten dat we daarvoor immuun waren, heb ik vaak al hooghartig gevonden. Het is namelijk ook geen puur Vlaams fenomeen, je hebt bijvoorbeeld in Oostenrijk de FPÖ. Dat zoiets ontstaat heeft naast overeenkomsten ook eigen unieke factoren. Verder heeft u een punt dat Nederland, net zoals België niet perfect is, maar dat we allebei soms andere zaken beter regelen; oftewel we kunnen van elkaar leren. Immers niemand is perfect.
Neen, niemand is perfect. Alhoewel Nederlanders dat van hun vaderland wel eens dachten tot nog niet eens zo lang geleden. En een beetje meewarig neerkeken op het 'racistische' of xenofobe België. Maar nu zitten ze er zelf mee. Hun befaamd 'poldermodel' is in mekaar geploft als een Engelse pudding en tevens moeten ze, net als wij, verschillende tientallen miljarden € weten te vinden en bij mekaar scharrelen om hun staatsbudget rond te krijgen; hun regeringen houden niet lang stand, de versplintering van het politieke landschap in Nederland, enz, enz. En zo zien we maar: niets des mensen is ons vreemd.

Laatst gewijzigd door system : 20 maart 2010 om 22:00.
Oud 21 maart 2010, 09:29   #9517
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Neen, niemand is perfect. Alhoewel Nederlanders dat van hun vaderland wel eens dachten tot nog niet eens zo lang geleden. En een beetje meewarig neerkeken op het 'racistische' of xenofobe België. Maar nu zitten ze er zelf mee. Hun befaamd 'poldermodel' is in mekaar geploft als een Engelse pudding en tevens moeten ze, net als wij, verschillende tientallen miljarden € weten te vinden en bij mekaar scharrelen om hun staatsbudget rond te krijgen; hun regeringen houden niet lang stand, de versplintering van het politieke landschap in Nederland, enz, enz. En zo zien we maar: niets des mensen is ons vreemd.
Nederland en Blegie beginnen steeds meer op elkaar te lijken ,daar heeft u gelijk in.
Misschien wordt het tijd om eens over een samengaan na te denken
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2010, 10:11   #9518
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nederland en Blegie beginnen steeds meer op elkaar te lijken ,daar heeft u gelijk in.
Voor zover u het nog niet wist, ik heb nooit iets gehad tegen een samenwerking tussen Nederland en België. Integendeel zelfs.
Oud 21 maart 2010, 10:14   #9519
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor zover u het nog niet wist, ik heb nooit iets gehad tegen een samenwerking tussen Nederland en België. Integendeel zelfs.
Ik denk dat hij wat anders bedoelt hoor.

Ik denk dat het gaat om volledig samen te koken.
We weten hoe dat zal aflopen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2010, 10:41   #9520
Alboreto

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, waarom niet.
Binnen Europa en samen met de andere (buur)landen natuurlijk

Laatst gewijzigd door Alboreto : 21 maart 2010 om 10:41.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be