Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 februari 2022, 21:11   #941
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Van de aanwezige parlementsleden in het Tsjechoslowaakse parlement stemden op 24 nov. 1992 183 voor (68%), 30 tegen en waren er 55 onthoudingen. Ik geef toe dat ik de bron voor deze cijfers - ik heb ze ooit opgeschreven en bewaard - momenteel niet heb.
Dat is niet meer met een stuk spek schieten ,maar eerder met een compleet varken...

Ik lees hieronder wat anders hoor ....

Citaat:
Met een krappe meerderheid van drie stemmen voor heeft het federale parlement van Tsjechoslowakije ingestemd met de opheffing van de 74 jaar oude federatie. Twee eerdere stemmingen waren mislukt.
https://www.trouw.nl/nieuws/opheffin....google.com%2F

Laatst gewijzigd door Svennies : 6 februari 2022 om 21:15.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2022, 22:03   #942
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In 1991 begon de bal niet te rollen. De verkiezingen waarover u het heeft, vonden immers plaats in 1992.
Ik heb voorts nooit beweerd dat die 70% uit de lucht kwam vallen. Maar ze bestond wel. Er was dus geen weerstand van de Tsjechoslowaakse elites tegen die splitsing. Dat is niet alles. Toen in het Slovaaks parlement de soevereiniteitsverklaring werd gestemd, waren er slechts 15% ( ! ) van de parlementairen in dat deel-parlement tégen. Kortom, op politiek vlak was er een enorme meerderheid in Slovakije die zich niet tegen die splitsing verzette.
In 1991 begon de bal wel al te rollen. Toen heeft men immers vanuit Tsjechië beslist om de transfers richting Slowakije te stoppen. Dat is toen diep ingeslagen bij de Slowaken, wat bij de volgende verkiezingen zijn weerslag heeft gekend.

Aanvankelijk was er trouwens wel weerstand. De Tsjechoslowaakse elites beperken zich immers niet tot de... Slowaken (trouwens, ik verwees al eerder naar de stemming in het Slowaaks deelparlement). Er zijn ook de Tsjechen en de meerderheid van de verkozenen in het Tsjechisch deelparlement waren op de hand van Klaus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2022, 22:15   #943
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat is niet meer met een stuk spek schieten ,maar eerder met een compleet varken...

Begin oktober mislukte inderdaad de eerste stemming over het uiteen gaan van de republiek. Toen heeft men besloten om stapsgewijs te werken in de hoop dat de afgevaardigden in het federale parlement het wel zouden goedkeuren. Het daarop volgende wetsontwerp ging over een soort confederatie waarbij de twee nieuwe staten nog wel een gemeenschappelijk beleid zouden voeren door een soort koepel. Dat beleid zou zich beperken tot buitenlands beleid en defensie. Dat werd bij de Tsjechische parlementsleden heel positief onthaald, maar veel minder bij de Slowaakse. Uiteindelijk stemde Mecia daar mee en volgden zijn partijgenoten.
Oud 6 februari 2022, 23:31   #944
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U knikt hele stukken uit de geschiedenis, net alsof er in de ?SFR een 70% meerderheid uit de lucht komt vallen. Eerst was er helemaal geen meerderheid. In 1991 begon de bal te rollen, doordat de leidende Slowaakse en Tsjechische partijen niet meer tot een overeenstemming konden komen. Over de toekomst van het land stonden ze zelfs diametraal tegenover elkaar: Klaus en de Tsjechen wilden een nog nauwere band tussen de twee delen, terwijl de Slowaken een veel breder uitgewerkte federatie wensten. En het waren de Slowaken die de bres definitief en compleet openbraken toen het Slowaakse deelparlement eenzijdig een onafhankelijkheidsverklaring afkondigde.
In '91 begon de bal te rollen.
17 juli '92 : de Slovaakse Nationale Raad verklaart de soevereiniteit van de Slovaakse Republiek als soevereine staat van de Slovaakse Natie.
Op 1 januari werd de federatie formeel ontbonden.
In Bratislava was er een groot vuurwerk
In Praag was er niets...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2022, 00:19   #945
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In september 1992 werd er daarover een opiniepeiling gehouden onder de bevolking...

Toen waren 37% van de Slowaken en 36% van de Tsjechen voorstander van een splitsing...
Klopt. Ik had het ook over het draagvlak bij de elite. Bij de bevolking was dat er niet.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2022, 00:20   #946
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In '91 begon de bal te rollen.
17 juli '92 : de Slovaakse Nationale Raad verklaart de soevereiniteit van de Slovaakse Republiek als soevereine staat van de Slovaakse Natie.
Wat gebeurde er dan in 1991?
Oud 7 februari 2022, 00:32   #947
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat gebeurde er dan in 1991?
Citaat:
In 1991 begon de bal wel al te rollen. Toen heeft men immers vanuit Tsjechië beslist om de transfers richting Slowakije te stoppen. Dat is toen diep ingeslagen bij de Slowaken, wat bij de volgende verkiezingen zijn weerslag heeft gekend.
Oud 7 februari 2022, 10:33   #948
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Ja ,in Laken woont er zo één familie.

Verder zou ik niet weten wie nog in dat geval is ,buiten de Walen natuurlijk.
Ook in Vlaanderen vindt men zo'n mensen. Niet iedereen denkt zoals u.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2022, 10:50   #949
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De lamlendigheid en makke volgzaamheid van de Vlamingen in de coronacrisis hebben mij geleerd dat er nooit een splitsing zal komen als die door de Vlamingen zelf bewerkstelligd zal moeten worden. Een volk zonder ruggengraat. We staan hier mijlenver van de Schotse en Catalaanse daadkracht.
Welke daadkracht? Catalonië ligt nog steeds in Spanje en het is niet echt voor morgen dat de situatie er zal veranderen. Er zal nooit een splitsing komen omdat het gros van het volk geen interesse daarvoor heeft. Het is geen kwestie van ruggengraat.
Oud 7 februari 2022, 10:54   #950
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat zijn geen kiesintenties maar een projectie van de redactie van De Morgen.

Ik herhaal dus mijn vraag: waar ziet u in de Vlaamse bevolking een sterkere ruggegraat dan in hun regering?
Er is er geen.
Oud 7 februari 2022, 11:23   #951
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
MIJN mening is dat alleszins altijd geweest. Het zal idd NIET aan "Vlaamse" draadkracht liggen dat België barst, maar toch zal dit corrupte koningdom ooit barsten. Wie weet al in 2024, als de tsunami voorbij is geraasd, en de hele Belzieke politiek op apegapen ligt.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220204_98203404
In 2024 zal u zien dat we gewoon verder met België zullen gaan, wat de verkienzingsuitslagen mogen zijn.
Oud 7 februari 2022, 11:23   #952
BWarrior

Standaard

Citaat:

https://www.trouw.nl/nieuws/opheffin....google.com%2F
Ik vond inmiddels mijn bron terug:

Citaat:

PRAGUE, Czechoslovakia -- In the final death blow to the 74- year-old union of Czechs and Slovaks, Czechoslovakia's federal Parliament voted Wednesday to dissolve the country at the end of the year.

The constitutional amendment, adopted 183-30 with 55 abstentions assures the country a smooth split into separate Czech and Slovak states on Jan. 1.
Dat is toch geen krappe meerderheid?

https://www.upi.com/Archives/1992/11...1607722667600/

Laatst gewijzigd door BWarrior : 7 februari 2022 om 11:23.
Oud 7 februari 2022, 11:46   #953
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is toch geen krappe meerderheid?
Het artikel dat u aanhaalt, vermeldt echter ook wat hier eerder werd geschreven en bevestigt dat er aanvankelijk geen meerderheid. Vooral de Tsjechen waren aanvankelijk helemaal niet overtuigd en weinig geneigd om in te gaan op de Slowaakse eisen.

Citaat:
The federal legislative body had twice before tried to pass a similar bill but failed to win the required three-fifths' majority in the 300- seat Parliament. Last week, it lacked only three votes in one of Parliament's three chambers.
Oud 7 februari 2022, 11:48   #954
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Welke daadkracht? Catalonië ligt nog steeds in Spanje en het is niet echt voor morgen dat de situatie er zal veranderen. Er zal nooit een splitsing komen omdat het gros van het volk geen interesse daarvoor heeft. Het is geen kwestie van ruggengraat.
Hoeveel Vlamingen krijg je warm om deel te nemen aan een massamanifestaties zoals de Catalanen al meerdere keren hebben opgezet? En ja, daadkracht, want ze zetten door en blijven ervoor gaan, ook al hebben ze al zovele tegenslagen ondervonden.

Of er geen interesse is? Waarom wil Madrid dan een referendum? Als ze daar ze heel zeker van hun stuk zijn, laten ze een referendum toe en blazen ze op die manier de Catalaans-nationalisten van de kaart.
Oud 7 februari 2022, 12:04   #955
BWarrior

Standaard

Citaat:
Het artikel dat u aanhaalt, vermeldt echter ook wat hier eerder werd geschreven en bevestigt dat er aanvankelijk geen meerderheid. Vooral de Tsjechen waren aanvankelijk helemaal niet overtuigd en weinig geneigd om in te gaan op de Slowaakse eisen.
Maar in de stemming waar ik het over had was de meerderheid toch verpletterend?
Oud 7 februari 2022, 12:06   #956
BWarrior

Standaard

Citaat:
Of er geen interesse is? Waarom wil Madrid dan een referendum? Als ze daar ze heel zeker van hun stuk zijn, laten ze een referendum toe en blazen ze op die manier de Catalaans-nationalisten van de kaart.
U bedoelt in uw eerste zin ‘geen’ referendum. Maar vooral: hoeveel maal eisen Vlaams-nationalistische partijen in België een referendum?
Oud 7 februari 2022, 12:30   #957
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar in de stemming waar ik het over had was de meerderheid toch verpletterend?
Mijn eerste repliek op wat u schreef, was juist dat ik erop wees dat die meerderheid het resultaat was van een heel traject waar er aanvankelijk geen meerderheid voor te vinden. U reageerde daar dan op alsof dit niet het geval was.
Oud 7 februari 2022, 12:32   #958
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bedoelt in uw eerste zin ‘geen’ referendum. Maar vooral: hoeveel maal eisen Vlaams-nationalistische partijen in België een referendum?
Het Vlaams Belang.

Citaat:
Ook in Vlaanderen moet het volk opnieuw het laatste woord krijgen over institutionele en andere fundamentele maatschappelijke kwesties.
Aldus de voorzitter.

https://www.vlaamsbelang.org/referen...or-vlaanderen/
Oud 7 februari 2022, 12:33   #959
BWarrior

Standaard

Citaat:
Het Vlaams Belang.

Aldus de voorzitter.

https://www.vlaamsbelang.org/referen...or-vlaanderen/
En waar ijvert het Vlaams Belang specifiek over een referendum over Vlaamse onafhankelijkheid?
Oud 7 februari 2022, 12:35   #960
BWarrior

Standaard

Citaat:
Mijn eerste repliek op wat u schreef, was juist dat ik erop wees dat die meerderheid het resultaat was van een heel traject waar er aanvankelijk geen meerderheid voor te vinden. U reageerde daar dan op alsof dit niet het geval was.
Klopt niet.

In uw eerste repliek zei u:

Citaat:

U knikt hele stukken uit de geschiedenis, net alsof er in de ?SFR een 70% meerderheid uit de lucht komt vallen.
Ik antwoordde:

Citaat:

Ik heb voorts nooit beweerd dat die 70% uit de lucht kwam vallen. Maar ze bestond wel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be