![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Waarover gaat die discussie hier trouwens nog? Of EFL? Of over de zin en onzin van bidden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Djeezes, schrijf ik Chinees of zoiets? Ik zal het eens in het vet afdrukken : Ik vestig jullie aandacht op het feit dat bidden om te beginnen al niet hielp om pedofiele praktijken zowieso tegen te gaan. Waarom zou een pauselijke oproep om (voor de verandering?) nu eens ononderbroken te bidden wèl helpen? Dat jullie het compleet krankzinnige hiervan niet inzien kan ik ook niets aan verhelpen. Dat jullie zichzelf hieromtrent geen vragen stellen kan ik evenmin iets aan verhelpen. Ik kan jullie enkel maar wijzen op het absurde van het geheel. Volgens een zekere katholiek alhier is het not done om over logica te spreken inzake geloofszaken, maar dat het zó erg gesteld is met jullie denkvermogen had ik niet verwacht. BTW, laat ons dan eens veronderstellen dat jullie god regelmatig wèl eens "tussenbeide" komt. Dat is toch één van de bedoelingen van bidden, niet? Lijkt het jullie dan niet bizar dat hij het de ene keer wèl doet en de andere keer niet? Waarom dan niet de gebeden verhoren van de kinderen die zijn misbruikt geweest? En waarom misschien wèl reageren op de pauselijke oproep? Of is-ie een beetje wispelturig? Of weten jullie het zelf ook niet meer? Het is gewoonweg onvoorstelbaar dat jullie, anno 2008, dergelijke nonsens blindelings aanvaarden.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 12 januari 2008 om 22:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wegens het niet bij machte zijn is dit een begrijpelijke oplossing van jouwentwege. Je hebt immers geen alternatief.
![]() |
#85 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister
|
![]() Om te zeveren moet je wel minstens met zijn tweeën zijn, hé.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Makkelijk, de zwarte piet doorschuiven en je eigen aandeel minimaliseren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
|
![]() Citaat:
Waarom zou mijn grootmoeder, die haar leven lang geen vlieg kwaad gedaan heeft, plots moeten beginnen boete te doen voor iets waar zij part nog deel aan had? Die ononderbroken gebedstonde verdoezelt de ware schuldige en de oorzaken, nl het celibaat en het verwrongen beeld dat de Kerk heeft over seksualiteit. Het is dus een gigantisch stap achteruit.
![]() |
![]() |
#89 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb een heel eenvoudige vraag gesteld (al meerdere malen zelfs) ... Citaat:
1° - Het enige waar jij mee voor de dag kunt komen is botweg stellen dat ik over een zwaar gehandicapte notie inzake bidden beschik. 2° - Gezien ik zwaar gehandicapt ben is het dus volkomen verkeerd van mij om te veronderstellen dat één van de hoofdbedoelingen van het bidden namelijk het afsmeken van een goddelijke tussenkomst is. 3° - Bijgevolg heeft de pauselijke oproep geen enkel nut. Of hoe de cirkel zich sluit...
![]() |
![]() |
#90 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tja, met dat verschil dat de HvG niet bepaald de reputatie geniet een zeveraar te zijn...
![]() |
#91 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Met even veel, of even weinig zin, kan je me de vraag stellen waarom Bach Bach heette, zodat hij de muzieknoten die door de letters van zijn naam gerepresenteerd worden, kon gebruiken om een bijzonder atonaal thema te creëren waarop hij - en vele andere toondichters na hem - zijn creativiteit en inventiviteit kon botvieren. En even zinloos is de vraag waarom Hitlers vader zijn naam Schickelgrüber liet wijzigen in Hitler. Geef toe: Heil Schickelgrüber zou wel heel potsierlijk geklonken hebben - de ironie van het lot wil dat Heil Hitler kort en krachtig klonk. Zou de Tweede Wereldoorlog losgebroken zijn, mocht vader Hitler zijn naam niet gewijzigd hebben? Zou Adolfke dan wel zo'n hypnotiserende invloed gehad hebben op het beginnende nazipartijtje kort na Wereldoorlog I? Je vraag heeft gewoon geen zin, en wel omdat geloof en bidden het utilitaire en het logische overstijgen. Net zoals kunst dat doet, en net zoals vele feiten in de geschiedenis dat doen. Of nog anders gezegd: je vraag gaat voorbij aan een belangrijke eigenschap van het dier dat zich Homo sapiens noemt: irrationaliteit. Je kan nu wel aanvoeren dat de mensheid zijn vooruitgang louter en alleen te danken heeft aan de Ratio. Maar zelfs de Ratio aanvaardt tenvolle de niet-rationele eigenschappen waarmee wij allemaal behept zijn. Een Ratio die het irrationele weigert te benoemen, ontkent een deel van de mens. Overigens - maar dit is een andere discussie - is het niet zo dat we louter de Ratio moeten debet stellen voor vooruitgang, en de irrationaliteit voor achteruitgang, rampen en oorlogen. De geschiedenis leert ons, tot op de dag van vandaag, dat heel redelijke beslissingen eveneens tot onheil kunnen leiden, en dat je zelfs met de Ratio alle richtingen uit kan. Tot nader order lijkt het me daarom opportuun om ook de irrationele kant van Homo sapiens een plaats te geven. En al wat met die irrationele kant vandoen heeft, voldoet per definitie niet aan logische of utilitaristische (lees: rationele) overwegingen; kan er zelfs niet aan voldoen. En daarom kan ik je vraag niet beantwoorden. Met een weigering heeft het niks te maken. Citaat:
Ten tweede: ik heb nooit gesteld dat jij zwaar gehandicapt bent. Je notie van gebed was voorwerp van discussie in deze, niet jijzelf. Ik hoop dat het je er niet om te doen was mijn woorden moedwillig een draai te geven; zulks zou zeer weinig sportief zijn. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 13 januari 2008 om 21:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
|
![]() Citaat:
We kunnen toch niet meer vrij kiezen, als iemand anders al zeker weet wat de uitkomst zal zijn ? Waarom iemand scheppen zoals Hitler, Stalin, Mao, Pol-pot, Yahya Khan, Dutroux, .... als je al van tevoren weet dat deze lugubere personages tientalle miljoenen mensen gaan afslachten ? Als onze keuzes van te voren al zijn te analyseren, kiezen we dus volgens een algoritme. De uitkomst van een algoritme is van te voren berekenbaar, staat dus vast, en er is daarom niks vrij aan. Als ons complete denken, doen & laten van te voren is te analyseren, ook al is het een analyse van zo'n ongelofelijke slimmerik als god, dan zijn we niks meer dan robots van een ultra sadistisch, megalomane opperwezen!
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Minister
|
![]() Tussen wat wij het verleden, het heden en de toekomst noemen kan er voor een alwetend en almachtig iets geen verschil bestaan aangezien een beperking van het weten en het kunnen juist deze termen definieert. Als ik nu plots even zou kunnen teleporteren naar de toekomst, dan wordt die toekomst voor mijn subjectieve gewaarwording even het heden. Voor een alwetend en almachtig iets wordt heel onze tijdsrekening bijgevolg noodzakelijkerwijs als het ware gereduceerd tot een enkele momentopname. Je stelling hierboven zou dus wel kunnen, als je rekening houdt met de verschillende gewaarwordingen van tijd (tussen "we" en "iemand anders").
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
Biddende ouders suikerziek meisje aangeklaagd voor doodslag
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() Daar durf ik niet op te gokken.
![]() |
![]() |
#99 |
Europees Commissaris
|
![]() Daar had de paus ook iets opgevonden als je het artikel naleest. Ze gingen elkaar aflossen. Dus altaarjongetjes zijn nog steeds niet veilig. Zodra mr pastoor van zijn knieen komt kunnen zij weer vooroverbuigen.
![]() |
#100 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() (i)'laat de kinderen tot mij komen'
Laatst gewijzigd door Animalman : 27 mei 2008 om 23:28. |
![]() |
![]() |