Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2008, 16:25   #81
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
En waar haalt u dan dat belgie aan het aftakelen is?
U had gelijk gehad wanneer we nooit een regering zouden hebben maar het tegendeel is waar.
U heeft een regering, wij niet echt. Dat alle Vlaamse kranten (zonder uitzondering) zeer negatief zijn over deze "regering", zou u aan het denken moeten zetten.

Enfin, ik hoop dat u er plezier aan beleeft, aan die second life regering...

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 21 maart 2008 om 16:30.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 16:31   #82
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Ok, ik kan dan concluderen dat u niets heeft.
En u heeft die zelfde regering tenminste als u in Belgie woont.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 16:32   #83
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
U moet uw normen niet aan mij opleggen, maar liefst wel zelf toepassen. U moet objectief zijn, ik niet.

Als er geen bron komt, zullen we nog moeten geloven dat je dat citaat uit één of ander Pirenne-achtig boekje gehaald hebt. Zoals met je onvermogen om een bewijs te leveren voor je bewering dat jij/jou in Vlaanderen zou "opgelegd" zijn....

Nog iets over die malloten uit Tienen (want dat schjint u bijzonder te steken): voor wie zich laat opzwepen door zijn pastoor, is dat nog een eufemisme. In de jaren '30 hebben er dat ook een aantal gedaan, en we hebben er een meer aangepaste naam voor.
U moet niet objectief blijven, maar ik wel. Nu hebben we het gehad. Enfin, u kunt er ook niets aan doen. Maar ik probeer objectief te blijven.

H. de Kok is een doctorandus en archeoloog die opzoekingswerk verrichtte in de Kempen(Turnhout en omstreken). Hij is (of was) stadsarchivaris te Turnhout. Hij schreef ook over de Belgische Revolutie of opstand en meer bepaald over de Tiendaagse Veldtocht in een werkje 'De Belgische Opstand in Turnhout en Tilburg'. Uit dit geschrift komt mijn informatie. Het heeft dus niets te maken met een 'Pirenne-achtig' boek, ontsproten uit uw fantasie.

Probeert u in het vervolg even nauwgezet te zijn? Uw vooroordelen wat weg te poetsen? Het zou anders zeer welkom zijn én hoognodig.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 16:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 17:04   #84
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ok, ik kan dan concluderen dat u niets heeft.
En u heeft die zelfde regering tenminste als u in Belgie woont.
Ik heb de gazetten eens nagekeken en moet u bij nader inzien gelijk geven: België heeft een bijzonder veerkrachtige regering gekregen, eigenlijk één van de meest performante sinds lang, en Yves Leterme is bezig het land een tweede jeugd te geven. U heeft me overtuigd.
Oud 21 maart 2008, 17:05   #85
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet niet objectief blijven, maar ik wel. Nu hebben we het gehad.
Vanzelfsprekend, het was uw norm, niet de mijne, remember?

Citaat:
H. de Kok is een doctorandus en archeoloog die opzoekingswerk verrichtte in de Kempen
Was dat nu zo moeilijk? Allé, in 't vervolg subiet erbij zetten hé!

Citaat:
Probeert u in het vervolg even nauwgezet te zijn? Uw vooroordelen wat weg te poetsen?
Vous persistez? U wilt een historicus van mij maken, maar die ambitie heb ik niet. Een politiek doel wél.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 21 maart 2008 om 17:08.
Oud 21 maart 2008, 17:17   #86
system
Banneling

Standaard

[quote=Rob Roy;3314720]

Citaat:
Vous persistez? U wilt een historicus van mij maken, maar die ambitie heb ik niet. Een politiek doel wél.
U moet wel weten wat u uitkraamt en geen historische onzin verkopen.
En, mogen we nu uw bron weten. Of leest u ook 'Pirenne-achtige' boekjes?

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 17:21.
Oud 21 maart 2008, 17:19   #87
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
U moet wel weten wat u uitkraamt en geen historische onzin verkopen.
Het enige wat ik moet, m'n beste, is wat ik zelf bepaal en dat is in casu: mijn politiek doel dichterbij brengen.
Oud 21 maart 2008, 17:21   #88
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het enige wat ik moet, m'n beste, is wat ik zelf bepaal en dat is in casu: mijn politiek doel dichterbij brengen.
En, mogen we nu uw bron weten? Of leest u ook 'Pirenne-achtige' boekjes? Het zullen eerder 'Paardekoper-achtige' boekjes zijn, vermoed ik.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 17:40.
Oud 21 maart 2008, 17:48   #89
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Willem sprak zelf Frans. Iedeen in de hoge burgerij en adel of iets te vertellen had in de maatschappij sprak bijna Frans, zeker als tweede taal, maar bij velen als eerste taal. Ik wilde u gewoon duiden op het feit dat het clichématig stellen dat de Belgische revolutie louter gevoerd werd door 'Fransen' en/of door 'franstaligen', door 'janhagel', door enz, enz., dat dit zeer kort door de bocht is en dat dit zeker niet overeenkomt met de historische feiten.
Clichématig is stellen dat alle inwoners van de Zuid-Nederlanden hunkerden naar de Belgische onafhankelijkheid.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 17:52   #90
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Clichématig is stellen dat alle inwoners van de Zuid-Nederlanden hunkerden naar de Belgische onafhankelijkheid.
En even clichématig is stellen dat alle inwoners van het Zuiden hunkerden naar Willem.
Oud 21 maart 2008, 17:57   #91
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En even clichématig is stellen dat alle inwoners van het Zuiden hunkerden naar Willem.
Ja, alleen heb ik dát niemand hier zien beweren, evenmin als dat de Belgische opstand slechts werd uitgevoerd door Fransen. U legt hier mensen uitspraken in de mond die ze niet doen, of hebben gedaan.

U daarentegen...
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 17:59   #92
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat wordt door geen enkel nuchter mens verdedigd, me dunkt. Toch werd, toen ik nog op school zat, stelselmatig verzwegen dat vele Vlamingen (en mss ook Walen) helemaal geen onafhankelijk België wilden.
Oud 21 maart 2008, 18:04   #93
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja, alleen heb ik dát niemand hier zien beweren, evenmin als dat de Belgische opstand slechts werd uitgevoerd door Fransen. U legt hier mensen uitspraken in de mond die ze niet doen, of hebben gedaan.

U daarentegen...
Doe ik niet. De poster zegt dat het cliché is te poneren dat iedereen de opstand wenste. Dat is ook zo. Zoals het even cliché is te denken dat iedereen de eenheid wilde behouden.

Ik heb nooit beweerde dat iedereen tegen Willem was. Ik heb wel gesteld dat het cliché is, te suggeren dat de onafhankelijkheid van België slechts het werk was van 'malloten' of 'janhagel' of 'franstaligen' of alleen maar 'Fransen' en dergelijke. Dat is gewoon niet zo.
Oud 21 maart 2008, 18:11   #94
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat wordt door geen enkel nuchter mens verdedigd, me dunkt. Toch werd, toen ik nog op school zat, stelselmatig verzwegen dat vele Vlamingen (en mss ook Walen) helemaal geen onafhankelijk België wilden.
De Walen hadden er alle belang bij om bij Willem te blijven zo op het eerste zicht. Daar zat de zware industrie die Willem zeker niet stiefmoederlijk behandelde. En toch is het Zuiden niet bij Willem gebleven. Onder meer omdat het Noorden hoge schulden had. En het Zuiden deze schulden moest helpen afbetalen terwijl het Zuiden bijna geen schulden had. Omdat Willem de voorkeur gaf aan vrijhandel en het Zuiden daar niet altijd mee gediend was. En wegens de taalkwestie. En de tegenstelling protestant-katholiek. En de bemoeienissen van Willem als 'verlichte vorst'. En het verschil in mentaliteit tussen het Noorden en het Zuiden.Dat zijn zo enkele redenen waarom het niet ging tussen de twee.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 18:23.
Oud 21 maart 2008, 18:25   #95
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Walen hadden er alle belang bij, bij Willem te blijven zo op het eerste zicht. Daar zat de zware industrie die Willem zeker niet stiefmoederlijk behandelde. En toch is het Zuiden niet bij Willem gebleven. Onder meer omdat het Noorden hoge schulden had. En het Zuiden deze schulden moest helpen afbetalen terwijl het Zuiden bijna geen schulden had. Omdat Willem de voorkeur gaf aan vrijhandel en het Zuiden daar niet altijd mee gediend was. En wegens de taalkwestie. En de tegenstelling protestant-katholiek. En de bemoeienissen van Willem als 'verlichte vorst'. En het verschil in mentaliteit tussen het Noorden en het Zuiden.Dat zijn zo enkele redenen waarom het niet ging tussen de twee.
Jaja...wie had het weer over cliché?
Oud 21 maart 2008, 18:33   #96
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Belgicisten hebben dat probleem...ze denken teveel zwart-wit. De orangisten wonnen in Brussel de gemeenteraadsverkiezingen na 1830, wist u dat? Maar dat kregen we natuurlijk niet te horen op de schoolbanken.
Oud 21 maart 2008, 19:14   #97
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jaja...wie had het weer over cliché?
Dat zijn feiten, Dat is geen cliché. Neem een goed geschiedenisboek ter hand.Volgens mij zegt u clichématig zo maar wat en hebt u het over 'Belgicisten' enz. U doet er beter aan u bij de feiten te houden. Het heeft geen zin de geschiedenis te willen zetten naar uw hand. U valt zo door de mand. Net zoals uw minder illustere en eerder simplistische voorganger, poster Rob Roy, die het had over 'janhagel' en 'mallemoten' om de afscheiding van België te 'verklaren'.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 19:21.
Oud 21 maart 2008, 19:39   #98
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Rob Roy, die het had over 'janhagel' en 'mallemoten' om de afscheiding van België te 'verklaren'.
Een klein beetje meer nauwgezetheid ivm de woorden die u uw opponenten in de mond legt, zou de discussie vlotter maken. Lees het na asjeblief: het "separatistisch janhagel" sloeg op de Belgische regering die tussen 1830 en 1840 diverse repressies tegen orangisten organiseerde, tot en met het leeghalen en vandaliseren van huizen, gesteund door ongeregelde, plunderende Franse troepen. Lang na 1830, hoort u? U zal het met me eens zijn dat voor dat soort volk de omschrijving "janhagel" nog erg positief is.

Het is overigens malloten, maar dat terzijde.
Oud 21 maart 2008, 20:46   #99
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Een klein beetje meer nauwgezetheid ivm de woorden die u uw opponenten in de mond legt, zou de discussie vlotter maken. Lees het na asjeblief: het "separatistisch janhagel" sloeg op de Belgische regering die tussen 1830 en 1840 diverse repressies tegen orangisten organiseerde, tot en met het leeghalen en vandaliseren van huizen, gesteund door ongeregelde, plunderende Franse troepen. Lang na 1830, hoort u? U zal het met me eens zijn dat voor dat soort volk de omschrijving "janhagel" nog erg positief is.

Het is overigens malloten, maar dat terzijde.
U weet wat ik bedoel. Maar ik wacht nog altijd op uw bron.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 20:47.
Oud 21 maart 2008, 20:57   #100
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn feiten, Dat is geen cliché. Neem een goed geschiedenisboek ter hand.Volgens mij zegt u clichématig zo maar wat en hebt u het over 'Belgicisten' enz. U doet er beter aan u bij de feiten te houden. Het heeft geen zin de geschiedenis te willen zetten naar uw hand. U valt zo door de mand. Net zoals uw minder illustere en eerder simplistische voorganger, poster Rob Roy, die het had over 'janhagel' en 'mallemoten' om de afscheiding van België te 'verklaren'.
Sjonge, jonge, wat een hoog niveau is me dat hier. Met u valt er gewoon niet te discuteren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be