![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Enfin, ik hoop dat u er plezier aan beleeft, aan die second life regering... ![]() Laatst gewijzigd door Rob Roy : 21 maart 2008 om 16:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Minister
|
![]() Ok, ik kan dan concluderen dat u niets heeft.
En u heeft die zelfde regering tenminste als u in Belgie woont. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
H. de Kok is een doctorandus en archeoloog die opzoekingswerk verrichtte in de Kempen(Turnhout en omstreken). Hij is (of was) stadsarchivaris te Turnhout. Hij schreef ook over de Belgische Revolutie of opstand en meer bepaald over de Tiendaagse Veldtocht in een werkje 'De Belgische Opstand in Turnhout en Tilburg'. Uit dit geschrift komt mijn informatie. Het heeft dus niets te maken met een 'Pirenne-achtig' boek, ontsproten uit uw fantasie. Probeert u in het vervolg even nauwgezet te zijn? Uw vooroordelen wat weg te poetsen? Het zou anders zeer welkom zijn én hoognodig. Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 16:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Minister
|
![]() Ik heb de gazetten eens nagekeken en moet u bij nader inzien gelijk geven: België heeft een bijzonder veerkrachtige regering gekregen, eigenlijk één van de meest performante sinds lang, en Yves Leterme is bezig het land een tweede jeugd te geven. U heeft me overtuigd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Rob Roy : 21 maart 2008 om 17:08. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() [quote=Rob Roy;3314720]
Citaat:
En, mogen we nu uw bron weten. Of leest u ook 'Pirenne-achtige' boekjes? Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 17:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() En, mogen we nu uw bron weten? Of leest u ook 'Pirenne-achtige' boekjes? Het zullen eerder 'Paardekoper-achtige' boekjes zijn, vermoed ik.
Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 17:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
U daarentegen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Minister-President
|
![]() Dat wordt door geen enkel nuchter mens verdedigd, me dunkt. Toch werd, toen ik nog op school zat, stelselmatig verzwegen dat vele Vlamingen (en mss ook Walen) helemaal geen onafhankelijk België wilden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb nooit beweerde dat iedereen tegen Willem was. Ik heb wel gesteld dat het cliché is, te suggeren dat de onafhankelijkheid van België slechts het werk was van 'malloten' of 'janhagel' of 'franstaligen' of alleen maar 'Fransen' en dergelijke. Dat is gewoon niet zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Banneling
|
![]() De Walen hadden er alle belang bij om bij Willem te blijven zo op het eerste zicht. Daar zat de zware industrie die Willem zeker niet stiefmoederlijk behandelde. En toch is het Zuiden niet bij Willem gebleven. Onder meer omdat het Noorden hoge schulden had. En het Zuiden deze schulden moest helpen afbetalen terwijl het Zuiden bijna geen schulden had. Omdat Willem de voorkeur gaf aan vrijhandel en het Zuiden daar niet altijd mee gediend was. En wegens de taalkwestie. En de tegenstelling protestant-katholiek. En de bemoeienissen van Willem als 'verlichte vorst'. En het verschil in mentaliteit tussen het Noorden en het Zuiden.Dat zijn zo enkele redenen waarom het niet ging tussen de twee.
Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Minister-President
|
![]() Belgicisten hebben dat probleem...ze denken teveel zwart-wit. De orangisten wonnen in Brussel de gemeenteraadsverkiezingen na 1830, wist u dat? Maar dat kregen we natuurlijk niet te horen op de schoolbanken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Banneling
|
![]() Dat zijn feiten, Dat is geen cliché. Neem een goed geschiedenisboek ter hand.Volgens mij zegt u clichématig zo maar wat en hebt u het over 'Belgicisten' enz. U doet er beter aan u bij de feiten te houden. Het heeft geen zin de geschiedenis te willen zetten naar uw hand. U valt zo door de mand. Net zoals uw minder illustere en eerder simplistische voorganger, poster Rob Roy, die het had over 'janhagel' en 'mallemoten' om de afscheiding van België te 'verklaren'.
Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2008 om 19:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is overigens malloten, maar dat terzijde. |
|
![]() |
![]() |