![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik probeer altijd zo hebzuchtig mogelijk te denken, kwestie dat je dan beter begrijpt hoe de mens werkt. Stel, ik ben een makelaar. Elke maand kan ik 100 huizen tonen aan klanten. Op een jaar zijn dat 1200 bezoekjes. Als ik na 50 bezoekjes 1 huis kan verkopen voor 200.000 euro en ik pak 3%, heb ik 144.000 euro verdiend op een jaar. Kan ik na 200 bezoekjes pas een huis kan verkopen aan 300.000 euro, heb ik slechts 54.000 euro verdiend op een jaar. Wie heeft er dus belang bij om de prijzen te boosten? Niet de makelaar, want die moet meer werken voor zijn geld. Maar juist de eigenaar, want voor hem maakt het toch niet uit hoeveel mensen het huis zien, als het maar verkocht wordt tegen een hoge prijs. Is de eigenaar dan de zondebok? Ik vind van niet, zou jij niet graag veel geld voor je eigendom krijgen? Dat vind ik menselijk... Of hoe verklaar je het anders dat huizen die verkocht worden zonder immokantoor OOK duur zijn? Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, kijk het is inderdaad veel geld maar je moet er iets voor over hebben zeker? Zolang mensen het willen betalen is het zijn geld waard, zo simpel is het.
Iets wat zeker niet zal helpen is het verminderen van de registratierechten of de BTW want dat wordt stantepede in de marktprijzen doorgerekend. Ik vind het ook jammer dat ik een lening af te betalen heb van 1600 euro per maand maar het is nu eenmaal zo. Er over klagen zal niet helpen hoor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Politiekers kunnen niet lezen. Alleen maar voorlezen. en da's niet hetzelfde.
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad ... de grond en huizen was/waren relatief goedkoop (tov van nu) maar de rentes stonden torenhoog.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister-President
|
![]() Ge vergeet daar wel bij te vermelden dat de inflatie toen ook vaak 7 �* 8 procent per jaar bedroeg (en de loonstijging dus ook), in de periode 1970-1985, en dat het bedrag dat je nog moest afbetalen, met vaste rente, na een aantal jaren al veel minder hoog was. De leninglast kwam eigenlijk met heel die herrekening bijna op hetzelfde neer. De mensen vergeten deze invloed van mogelijke inflatie en de bijbehorende indexaanpassingen veel te weinig in rekening te brengen. Als ik als single met een behoorlijke job en verloning, in vergelijking met vandaag, bijvoorbeeld in 1980 iets had willen kopen, had ik op een termijn van twintig jaar makkelijk een goed onderhouden en behoorlijk rijhuis kunnen afbetalen. Daar betaal je nu 250.000 �* 300.000 Euro voor. Een bedrag dat je als gezin van tweeverdieners met beiden een bovengemiddeld loon met moeite kunt loskrijgen bij de banken. Woningen zijn de jongste dertig, twintig, maar vooral tien jaar gewoon veel te veel in verhouding met onze lonen gestegen. De baksteen in onze maag zou weleens een indigestie kunnen veroorzaken ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de nafte stond laag.
![]() |
![]() |
#88 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Minister-President
|
![]() Nogmaals Mambo: ooit gehoord van een torenhoge inflatie in die 'gouden jaren' (=het geld wordt elk jaar een pak minder waard)? Wie bijvoorbeeld een rente op een spaarboekje van jaarlijks 10 % kreeg, maar de inflatie bedroeg voor dat jaar 8 %, had in feite maar 2 % winst gerealiseerd. Waarschijnlijk leerstof economie of boekhouden 3 de middelbaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() hehe een ware verademing deze draad - eindelijk begint "iedereen" het door te krijgen dat het echt niet verder kan zo
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 28 mei 2008 om 22:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad, dit is hier één van de meest zinvolle draden van de laatste maanden (in ieder geval vl interessanter dan communautair-gewauwel draad 1213 bis). We spreken hier dan ook van het grootste maatschappelijke probleem heden ten dage bij de 'modale' jongere Vlaming / Belg. Indien de tendensen zich voortzetten dreigt dit binnenkort te ontaarden in een maatschappelijke tragedie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Minister-President
|
![]() Laten we met z'n allen in Turkije gaan wonen ! Aan de Turkse Rivièra gemeubelde appartementen te koop met zeezicht, concierge en gemeenschappelijk waterpretpark en sportfaciliteiten voor amper een goede 50.000 euro. Misschien is binnenkort een immigratie van jonge werkende Vlamingen naar het land van Ataturk aan de orde, als het ware na veertig jaar de omgekeerde beweging ! Met internet en het promoten van thuiswerk kan daar werken op je knus flatje (met zeezicht !) toch niet zo'n probleem zijn? Zijn ze hier ineens vanaf van die zeurende jongeren die vinden 'dat de woningen toch wel aan de dure kant zijn'.
Pak je koffers en fly away, Freespirit de Ironicus |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
een tragedie die weinig mensen begrepen omdat ze er zelf geen of weinig last van hadden - maar nu wordt het probleem stillaan zo groot dat het voor een groter deel vd bevolking een tragedie dreigt te worden jammer ergens dat de zaken altijd eerst uit de hand moeten lopen voor er iets aan wordt gedaan niet om melig te doen maar eergisteren is er nog een maat van me van een brug gesprongen en de onderliggende reden daarvan was dezelfde tragedie - depressie tgv het feit dat hij er niet in slaagde om in dit klimaat economisch op eigen poten te staan en een eigen leven op te bouwen en dus terug bij zijn ouders moest gaan wonen op zijn dertig jaar enz enz als mensheid kunnen we eigenlijk altijd kiezen hoe we bijleren - ofwel op tijd middels gezond verstand of anders te laat dmv pijn en tragedie ik heb al veel te veel mensen begraven voor wie er eigenlijk geen pleik meer was over gelaten op de aardkloot - en hopelijk was JP Stevens, een lotgenoot die ik bij deze even op het forum wil vereeuwigen, nu de laatste
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 28 mei 2008 om 23:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
het ging dan wel over huren en niet over aankopen uiteraard en de huurprijs bedroeg toen 40 000 bfr in de maand - er was makkelijk plek voor twinitg mensen om er te wonen ( vroeger was het een bejaardentehuis ) dat was dus doenbaar en iedereen is dan enthousiast als je met zo n idee afkomt maar dan komt de praktische kant vd zaak en dat begint met wie het huurcontract op zijn naam neemt en wie er dus ook opdraait voor het totale huurbedrag als het onderbezet geraakt een tijdje ofzo en dan was er natuurlijk niemand meer die het nog wou doen en bleef het een droom we hadden een vzw kunnen oprichten natuurlijk maar draai en keer het zoals je wilt dan moet je nog altijd overeen zien te komen en met hoe meer deelnemers dat is hoe minder evident dat is als jij het dan over kopen hebt dan denk ik dat het helemaal hachelijk wordt want bij ons was het al niet doenbaar om gewoon te huren het hangt er allemaal vanaf denk ik of je de personen met wie je dat zou doen kan vertrouwen - ook de bank kijkt maar raar op als je met drie mannen ofzo binnenstapt om een krediet te krijgen bovendien - die rekenen gewoon van met een koppel is het altijd al een risico en met drie of meer mensen is dat risico dus nog groter hoe dan ook als je de persoon echt vertrouwd dan zou ik het in jouw plaats denk ik wel doen en ik wens je veel succes en verneem graag hoe het je achteraf bevalt enzo maar het beste zou zijn denk ik indien zulke zaken een optie zijn - iets dat je dus kan doen maar niet moet doen mijn ervaring met collectieven van allerlei aard ( en ik kan gerust zeggen hier heel wat ervaring in te hebben ) is dat je ze moet vrijwaren van mensen die er onvrijwillig en niet geheel overtuigd aan deelnemen zelf moet ik dat allemaal niet meer weten en ik sta er de laatste jaren nogal op om op mijn eigen stek te hebben waar ik mijn eigen zin doe en waar enkel ikzelf opdraai voor mijn eigen stommiteiten - zonder economische soevereiniteit is er nooit vrijheid mogelijk en zelfs de mensenrechten bvb blijven een holle doos voor wie dit niet heeft - vandaar dat we daar als vws niet genoeg op kunnen hameren pas wanneer iedereen economisch soeverein wordt geboren ( dmv een automatisch toegekend zg aardeaandeel bvb ) zal zo n collectief niet meer beschermt moeten worden tegen impliciet onvrijwillige deelnemers
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 mei 2008 om 00:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
|
![]() en een gezin of een relatie is bovendien ook een soort van klein collectiefje he en ook hier geldt hetzelfde - nl dat ook onze relatiecultuur pas echt vrij kan worden indien voor eenieder die minimale economische soevereiniteit gegarandeert is
ik zou ze de kost niet willen geven diegenen die gaan samenwonen omdat ze niet anders kunnen ondanks dat de relatie niet super is of bij elkaar blijven louter om economische redenen net zoals de mensenrechten, blijven dus ook voor velen die de economische soevereiniteit ontberen, de verworvenheden van de seksuele revolutie vooralsnog een holle doos
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 28 mei 2008 om 23:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Belangrijk probleem is dat het niet altijd mogelijk is om voor elke "unit" een eigen uniek adres te verkrijgen op het gemeentehuis. Dat heeft zo zijn nadelige gevolgen... de bewoners worden dan als samenwonend beschouwd... ![]() Hoewel het géén commune syseem is, want elke bewoner kan zich teugtrekken in zijn eigen unit, heeft het tal van voordelen. Bv kinderopvang is nooit ver uit de buurt Maar niets is verplicht, men help elkaar op vrijwillige basis als men dat zelf wenst ( normaal doen mensen dat ook spontaan of op eenvoudig verzoek). Men kan er ook steeds uitstappen door zijn deel te verkopen of te verhuren aan een nieuwe bewoner. http://www.samenhuizen.be/cohousingdk/ http://www.cohousing.org/ En ten slotte een prachtig project waarvoor ik helaas niet over de nodige financiele middelen beschik ![]() Cohousing ‘La Grande Cense’
Laatst gewijzigd door @lpha : 29 mei 2008 om 00:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat is het momenteel volgens u?
![]() |
![]() |
#100 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Begin jaren '80 (volgens de krant vandaag) verdienden mensen gemiddeld zo'n 5 �* 6€/uur
De huizen kosten toen pakweg iets minder dan 25000€ Vandaag verdienen de mensen zo'n 10 �* 11€ (gemiddeld) Diezelfde huizen kosten vandaag pakweg iets meer dan 200'000€ Als we het gemiddeld loon en de aankoopprijs naast elkander leggen zouden huizen doorgaans rondom de 50'000€ maar mogen kosten. Het zal dus niet aan dat procentje van de bank liggen.