Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2008, 13:49   #81
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En dan? Dat uw uitspraak nietszeggend is. U zegt immers: 'in ieder geval bent u een Nederlander'. Wat wil dat nu zeggen. Dat heeft toch geen inhoud. Dat heeft weinig betekenis of geen of een heel vage betekenis.
En jouw "tegenwerping" dat de Nederlanden meertalig waren/zijn, levert geen kracht aan de stelling "Dat lost het probleem niet op.", als antwoord op "U bent in iedergeval een,,,,,,,,,,,,,,,Nederlander! "...
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 18:41   #82
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
dan is jouw kennis heel summier...
en een Haspengouwer is geen apart ras...

�* Lietch dji djâse Wallon de Lietch...
èn Zeuid Limbeurg klap ich plat van 'os kaa-ante...
Je schijnt een paar woorden Waals te kennen. Heel goed. Kan je me eens vertellen hoe het komt dat zeer veel mede-belgicisten van je zo neerkijken op dat patois en die taal niet als een officiële landstaal willen erkennen?
Oud 1 september 2008, 18:43   #83
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan? Dat uw uitspraak nietszeggend is. U zegt immers: 'in ieder geval bent u een Nederlander'. Wat wil dat nu zeggen. Dat heeft toch geen inhoud. Dat heeft weinig betekenis of geen of een heel vage betekenis.
Ik heb om te beginnen niet gezegt dat die een Nederlander is. Ten tweede antwoord je niet. Ben jij een taalracist die er van uit gaat dat een Franstalige per definitie geen Vlaming (of zelfs Nederlander) kan zijn?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 19:20   #84
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ik heb om te beginnen niet gezegt dat die een Nederlander is. Ten tweede antwoord je niet. Ben jij een taalracist die er van uit gaat dat een Franstalige per definitie geen Vlaming (of zelfs Nederlander) kan zijn?

Juist het tegenovergestelde. Een Duitstalige, een Franstalige, een Nederlandstalige, zij kunnen allemaal Nederlanders zijn. Maar als dat laatste nu zo is, wat dan? Dat heeft toch geen betekenis. Wat is dan volgens u de betekenis van : u bent een Nederlander. Wat wil dat dan zeggen? Leg het me eens uit.

Laatst gewijzigd door system : 1 september 2008 om 19:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 20:07   #85
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bethere Bekijk bericht

Ik heb geschreven dat "sommige" flaminganten dit doen.
Ja, nadat je eerst gezegd hebt dat je "de flaminganten" zeveraars vindt. Op zijn minst dubbelzinnig te noemen. Je hebt je bovendien een imago aangemeten dat niet overeenstemt met de werkelijkheid. Allemaal niet erg fraai om het zeer gematigd uit te drukken.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 20:56   #86
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Tja, ik ken uw ras...
In Luiks Haspengouw spreekt U Frans met uw vrienden van aldaar...
En als uw Franstalige vrienden in Limbrugs Haspengouw komen, spreekt U … Frans met hen...
Vandaag een Vlaamse ontmoet met een appartement in De Panne.
Ik zei: ideaal om daar FR te leren.
Ze zei: nee hoor, de laatste tijd hoor ik er alleen maar Franstaligen die hun uiterste best doen om NL te spreken met mij.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 21:00   #87
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hallo,

Door heel die media-circus over de splitsing van België ben ik mij beginnen af te vragen wat er met mij zou gebeuren indien België gesplitst wordt.

Ik heb 1 Waalse ouder van wie beide ouders Waals zijn.

En 1 Vlaamse ouder van wie beide ouders Vlaams zijn.

Ik heb een deel van mijn studies in het Vlaams gedaan en een deel in het Frans, mijn einddiploma is in het Frans.

Ik spreek beide talen heel goed en ik kan moeilijk zeggen wat mijn moedertaal nu eigenlijk is, op deze vraag antwoord ik telkens : «*beide*»;

Mijn identiteitskaart is in het Vlaams.

Ik woon nu in Brussel.

Ik ben in een Brusselse gemeente geboren.

Ik heb in Vlaanderen en in Brussel gewoont maar nooit in Wallonië.

Liefst blijf ik in de toekomst in Brussel wonen.

Zo…. Zou ik een Vlaming zijn of een Waal in geval van splitsing?

Allereerst: welkom op dit forum.

Uw verschillende bijdrages in deze draad deden mij onwillekeurig denken aan iemand die ik ken, maar ik vermoed dat u toch iemand anders bent.

Hoedanook hoeft u uw anonimiteit hier niet prijs te geven.

Strikt genomen is uw moedertaal de taal die uw moeder met u sprak toen ze u als baby en peuter en kleuter en ... door het leven probeerde (en nog probeert?) te sleuren tot de dag dat u in staat is uw eigen boontjes te doppen.

De taal waarin u door haar in slaap werd gezongen, de taal die ze gebruikte terwijl ze trachtte de door u zo gehate babyvoeding in uw mondje te proppen, de taal waarin ze u berispte als u kattekwaad uithaalde of u prees omdat u zich zo netjes gedroeg, de taal van de verhaaltjes die ze u voorlas bij het slapen gaan, enzovoort enzovoort.

Uw moedertaal bepaalt alleszins voor een deel uw identiteit, maar ook niet meer dan dat deel. U kan er wèl voor kiezen dat deel groter, en zelfs héél groot, te laten worden.

Uw nationaliteit wordt echter door heel andere zaken bepaald, terwijl ze zelf een heel beperkte invloed op uw identiteit heeft (al kan u er eveneens zèlf voor kiezen die beperkte invloed sterk te vergroten, wat ik u niet echt kan aanraden).

Bij een eventuele splitsing van België in twee (of meer) onafhankelijke landen zal u wellicht moeten kiezen, tenzij er nog een rest-België overblijft waar u dan staatsburger van kunt worden.

Misschien wordt dat wel Brussel, en dan zit u veilig, lijkt me.

Als een onafhankelijk Vlaanderen mét Brussel als integraal onderdeel daarvan tot stand komt, zal u probleemloos de Vlaamse nationaliteit krijgen, en ze ongetwijfeld al even probleemloos kunnen afwijzen.

U zult niet eens hoeven te verhuizen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 1 september 2008 om 21:24.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 21:20   #88
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
U moet dringend eens om u heen kijken. Heel wat "flaminganten" blijken geheel toevallig ook nog eens een keer een probleem te hebben met alles wat een ander origine , cultuur, religie of identiteit heeft. Dat er een rechtgeaarde vlaamsgezindheid bestaat betwijfel ik niet , maar die komt zelden boven drijven. En al helemaal niet op dit forum. Bij sommigen is het pure walenhaat , pure xenofobie. Dat u daar niet aan lijdt is 1 , maar doen alsof de gehele Vlaamse beweging bestaat uit rechtgeaarde respectabele mensen is onzin. Als mensen 's avonds aan een of ander gemeentehuis als wildemannen te keer gaan met slogans als : "rolt uw matten waalse ratten" , dan kunt u niet anders dan toegeven dat dat soort flamingantisme niets meer is dan hatelijke bekrompenheid. Dat is hetgene wat veel mensen willen bestrijden, niet de Vlaamse eisen. Het is de "ikke ikke ikke - mentaliteit" die jammergenoeg vaak overduidelijk aanwezig is bij mensen die zichzelf vlaams-nationalist noemen. Het egoisme en het gebrek aan respect voor de visie van "de tegenpartij", kortom het gebrek aan empathie. Want hoe het u ook draait of keert , iedere keer u de Vlaamse leeuw staat te zingen , zingt een horde islamofoben , xenofoben , antisemieten enzov... met u mee . Nogmaals , dat berust niet op toeval. Nationalisme is een vorm van navelstaarderij , het is geen gezonde instelling. Het fixeert op polarisering. Om als rechtgeaarde Vlaams-nationalist serieus genomen te worden zal men eerst moeten bewijzen dat men zich distantieert van bepaald schorremorrie die schuimbekkend en vol haat met de Vlaamse Leeuw staan te zwaaien.
moser, het is jammer dat ook de Brabançonne wel eens wordt gezongen door mensen die slechts in één détail verschillen van de door u gesignaleerde foben van de horde: zij zingen en dromen in het Frans.

Ik mag er ook niet aan denken hoe veel ex- en neo-koloniale uitzuigers dat lied uit volle borst meezingen als de gelegenheid zich voordoet, en dan heb ik het nog niet gehad over de leden van ons 'fout' koningshuis en de royalistische intrigantenkliek er om heen, of over diegenen die spuwen op de Grondwet en de democratie.

Ik heb mij een eigen volkslied gekozen: 'Allen die willen ter kap'ren varen'.

En ja, ik heb een baard.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 1 september 2008 om 21:20.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 21:57   #89
Bethere
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je hebt je bovendien een imago aangemeten dat niet overeenstemt met de werkelijkheid.
Hoezo? Kun je dit even verduidelijken aub?
Bethere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 10:26   #90
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoezo? Kun je dit even verduidelijken aub?
Geen probleem. Ik raad je aan nog eens aandachtig je openingspost te lezen en daarna je postings 41 en 43, in dewelke je duidelijk zegt waar het je om te doen is. Je hebt het trouwens zelf gezegd, je wou de separatisten uit hun kot lokken. Op zichzelf is dit je goede recht, maar een naïeve jongen zoals je je voorstelt in je openingspost ben je allerminst, je weet verdomd goed waarover je het hebt. Nu moet ik toegeven dat de situatie in Brussel uiterst complex is en jouw persoonlijke gemengde opvoeding maakt de zaal nog ingewikkelder. Mag ik je ook eens een vraag stellen? Hoe zie jij de evolutie van Brussel bij een verregaande autonomie van onze beide gemeenschappen? Je bent zeer geplaatst om d�*t eens uit te leggen.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 15:53   #91
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je schijnt een paar woorden Waals te kennen. Heel goed. Kan je me eens vertellen hoe het komt dat zeer veel mede-belgicisten van je zo neerkijken op dat patois en die taal niet als een officiële landstaal willen erkennen?
ik ben bijlange geen Belgicist... ik zegde hier vaker dat men voor mij het wangedrocht België niet moet vervangen door wangedrochten Vlaanderen of Wallonie...

ik ben een mij goed voelende Haspengouwer van zowel Luiks als Limburgs Haspengouw en een groot adept van de Euregio Maas-Rijn...

nationaliteit is er nu eenmaal en die veranderen hoef voor mij niet...
�* propos, wij Haspengouwers praten zowel de dialecten als de officiële talen van de streek en daarbij horen zowel Nederlands als Frans en Duits...
ik ken door verblijf tijdens vakanties in mijn jeugd bij ooms en tantes in het Oosten zelfs een aardig woordje Rijnlands van de streek van Aken-Keulen...

de topic ging over zich Waal of Vlaming voelen...
vermits mijn voorouders van beide kanten al generaties lang over de taalgrens springen in huwen en wonen en leven... is taal en moedertaal een niet belangrijk punt...
ik pik het goede van beide streken mee waar ik kan...

en die enkele woorden "plat" in Luiks en Zuid-Limburgs, die waren een reactie op de gekwote tekst...
meer moet je dar niet achter zoeken...
Oud 2 september 2008, 16:14   #92
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
ik ben bijlange geen Belgicist... ik zegde hier vaker dat men voor mij het wangedrocht België niet moet vervangen door wangedrochten Vlaanderen of Wallonie...

ik ben een mij goed voelende Haspengouwer van zowel Luiks als Limburgs Haspengouw en een groot adept van de Euregio Maas-Rijn...

nationaliteit is er nu eenmaal en die veranderen hoef voor mij niet...
�* propos, wij Haspengouwers praten zowel de dialecten als de officiële talen van de streek en daarbij horen zowel Nederlands als Frans en Duits...
ik ken door verblijf tijdens vakanties in mijn jeugd bij ooms en tantes in het Oosten zelfs een aardig woordje Rijnlands van de streek van Aken-Keulen...

de topic ging over zich Waal of Vlaming voelen...
vermits mijn voorouders van beide kanten al generaties lang over de taalgrens springen in huwen en wonen en leven... is taal en moedertaal een niet belangrijk punt...
ik pik het goede van beide streken mee waar ik kan...

en die enkele woorden "plat" in Luiks en Zuid-Limburgs, die waren een reactie op de gekwote tekst...
meer moet je dar niet achter zoeken...
Zo is dat. De nagel op de kop.

Laatst gewijzigd door system : 2 september 2008 om 16:15.
Oud 2 september 2008, 16:25   #93
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
U bent in iedergeval een,,,,,,,,,,,,,,,Nederlander!

Citaat:
Dat lost het probleem niet op. In de Nederlanden van vroeger sprak men ook Frans (én Duits).
Klopt, de elite heeft nog heel lang Frans gesproken bij officiële gebeurtenissen, maar voorzover ik weet werd en wordt er geen Duits gesproken (op een een wijk in Vaals na).
Nederland is nu officiëel tweetalig: Nederlands en Fries, maar wat zou het letten als daar Frans bijkomt ?
Zolang het maar niet weer de taal van de elite is heb ik daar geen problemen mee!
Oud 2 september 2008, 16:33   #94
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
--------------------------------------------------------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
U bent in iedergeval een,,,,,,,,,,,,,,,Nederlander!

Klopt, de elite heeft nog heel lang Frans gesproken bij officiële gebeurtenissen, maar voorzover ik weet werd en wordt er geen Duits gesproken (op een een wijk in Vaals na).
Nederland is nu officiëel tweetalig: Nederlands en Fries, maar wat zou het letten als daar Frans bijkomt ?
Zolang het maar niet weer de taal van de elite is heb ik daar geen problemen mee!
U begrijpt me niet. Dat bedoel ik niet. Als men zegt dat men 'Nederlander' is,. dan wil dit toch zeggen dat men woont in 'de Nederlanden'. Welnu, de vroegere 'Nederlanden', bevatten gebieden waar men Nederlands en Vlaams sprak, waar men Frans (dus niet alleen de elite, maar ook de gewone bevolking) sprak en waar men Duits sprak .Voor de aanschouwelijkheid: zie de kaart van 'de Nederlanden' of de Lage Landen op Wikipedia.

Dus wanneer iemand zegt : 'troost u, u bent Nederlander, dan wil dit zeggen dat hij in een bepaalde streek woont waar men verschillende talen spreekt. Maar verder wil dat niets zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 2 september 2008 om 16:39.
Oud 2 september 2008, 16:35   #95
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo is dat. De nagel op de kop.
Je zou beter eens antwoorden op de vraag waarom het Waals geen officiële erkenning krijgt.
Oud 2 september 2008, 16:43   #96
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je zou beter eens antwoorden op de vraag waarom het Waals geen officiële erkenning krijgt.
Wat interesseert mij nu het Waals. Het zogenaamde 'Waals' is een verzameling van dialecten waar men probeert eenheid in te krijgen. Zoals men dat gedaan heeft met het Nederlands in België. Want het Vlaams is nog wat anders dan het Brabants of het Limburgs. En dan spreek ik nog niet over het onnoemelijk aantal dialecten, die, tot voor kort geleden, in feite de echte volkstaal was.

Laatst gewijzigd door system : 2 september 2008 om 16:45.
Oud 2 september 2008, 17:52   #97
Bethere
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Geen probleem. Ik raad je aan nog eens aandachtig je openingspost te lezen en daarna je postings 41 en 43, in dewelke je duidelijk zegt waar het je om te doen is. Je hebt het trouwens zelf gezegd, je wou de separatisten uit hun kot lokken. Op zichzelf is dit je goede recht, maar een naïeve jongen zoals je je voorstelt in je openingspost ben je allerminst, je weet verdomd goed waarover je het hebt. Nu moet ik toegeven dat de situatie in Brussel uiterst complex is en jouw persoonlijke gemengde opvoeding maakt de zaal nog ingewikkelder. Mag ik je ook eens een vraag stellen? Hoe zie jij de evolutie van Brussel bij een verregaande autonomie van onze beide gemeenschappen? Je bent zeer geplaatst om d�*t eens uit te leggen.
Mijn eerste post is heel erg verschillend van post 41 en 43. De bedoeling van de eerste post was om te weten hoe men in de toekomst Vlamingen van Walen zouden definiëren in geval van splitsing en meer bepaald in mijn geval. In vele gevallen is dit vanzelfsprekend maar in mijn geval wordt dit toch ingewikkeld, vandaar de vraag.

Ik zie trouwens absoluut niet wat je naïef vind aan mijn eerste post, ik somde gewoon een paar details over mij op en stelde mijn vraag. Ik vind die vraag trouwens helemaal niet naïef.

Ik wou weten hoe jullie zelf denken dat het zou gebeuren in geval van splitsing (dus niet zozeer hoe jullie het zelf zouden aanpakken, maar de meest waarschijnlijke scenario). Dus in de eerste post had mijn eigen mening en gevoel (of ik me nu Vlaming of Waal voel) geen belang, had ik in de eerste post mijn eigen mening gegeven hierover had ik heel waarschijnlijk veel minder antwoorden gekregen op mijn vraag en meer reacties op wat ik zelf voel en ook veel minder objectieve antwoorden gekregen.

Ik was zelfs niet van plan om mijn mening hierover te geven maar in sommige reacties vroegen mensen hoe ik me zelf voelde. Aangezien ik in de eerste reacties geen duidelijk antwoord had op mijn eerste vraag en men nog niet goed weet hoe dit feitelijk zou gebeuren vond ik het geen probleem meer om mijn mening te geven.

Separatisten uit hun kot lokken? Waar heb je het over?

Ik schreef in post 41 "Ik stelde deze vraag gewoon omdat ik heel benieuwd was hoe separatisten de vlamingen van de walen zouden onderscheiden in geval van splitsing."

In geval van splitsing zal de splitsing te wijten zijn aan separatisten, juist? Die zouden toch de stappen ondernemen om tot een splitsing te komen. Hoe gaan die separatisten de Walingen van de Vlamingen definiëren in gevallen zoals de mijne, zij wensen de splitsing dus zij zullen hierop toch een antwoord moeten hebben in geval van splitsing.

Ik weet niet wat er met Brussel zou gebeuren, zoals je zelf zegt; het is een zeer complex geval.

Veel Franstaligen en een Vlaamse minoriteit, veel vreemdelingen die over het algemeen frans praten (en hun aantal zal zeker en vast nog toenemen), veel Vlamingen die niet in Brussel wonen maar er wel komen werken, het is gelegen op Vlaams grondgebied, grenst bijna aan Wallonië en is bovendien nog eens de hoofdstad van de Europese Unie.

Spreekt voor zich dat het heel complex is.
Bethere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 23:37   #98
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat interesseert mij nu het Waals. Het zogenaamde 'Waals' is een verzameling van dialecten waar men probeert eenheid in te krijgen. Zoals men dat gedaan heeft met het Nederlands in België. Want het Vlaams is nog wat anders dan het Brabants of het Limburgs. En dan spreek ik nog niet over het onnoemelijk aantal dialecten, die, tot voor kort geleden, in feite de echte volkstaal was.
draai zo niet rond de pot en vertel me eens waarom het Waals geen officiële landstaal mag zijn en Duits, dat door minder mensen wordt gesproken in Belgique, wel?
Oud 3 september 2008, 08:01   #99
system
Banneling

Standaard

Citaat:
draai zo niet rond de pot en vertel me eens waarom het Waals geen officiële landstaal mag zijn en Duits, dat door minder mensen wordt gesproken in Belgique, wel?
Wat is dat voor een onzinnige vraag. Bij de Walen is het Frans de officiële landstaal. Ik zou u ook kunnnen vragen waarom het 'Vlaams' geen officiële landstaal is. Want de Vlamingen spreken geen 'Vlaams', maar Nederlands. Dus zegt u me eens: waarom is het 'Vlaams' geen officiële landstaal?

Laatst gewijzigd door system : 3 september 2008 om 08:03.
Oud 3 september 2008, 08:06   #100
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is eigenlijk een beetje zielig hoe sommige flaminganten ook vinden dat er een Waalse beweging moet zijn. Het is niet omdat er een Vlaamse beweging is dat er persé ook een Waalse beweging moet zijn hé.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be