Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2008, 14:42   #81
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Een vraag waar ik al een ganse tijd antwoord op verwacht is: eenmaal Arabisch geleerd, wat valt er dan te lezen in het Arabisch?
De koran natuurlijk. DE enige echte waarheid.
Oud 28 september 2008, 14:44   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Artisjok, schijnbaar ligt onderstaande vraag moeilijk bij u. U gaf mij er nog geen antwoord op:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Horen we dan niet uit de linkerzijde vaak zeggen dat alles getoetst hoort te worden aan de mensenrechten? Welnu, toets bepaalde culturen en hun uitingen aan die universele verklaring, dan zult u misschien weten welke culturen al "achterlijk" kunnen beschouwd worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 14:46   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Vooreerst maakt u dezelfde fout als een aantal blokkertjes hier. Islam en de Arabische cultuur zijn geen synoniem. De Arabische cultuur is ouder dan de Islam en niet alle Arabieren zijn Islamitisch.
Inderdaad, niet "alle" Arabieren zijn moslim. In een zee van miljoenen Arabieren bestaat er nog een onooglijk plukje christelijke Arabieren (Palestina en Syrië). Daarmee hebben we het dan ook gehad. De rest van de christenen in de Arabische wereld behoren tot etnische minderheden: Maronieten, Arameeërs, Armeniërs, Grieken, Assyriërs, Kopten, enz.
Oud 28 september 2008, 14:51   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ahmes Bekijk bericht
Ik herhaal iets zeer belangrijk:

De reden om Grieks en Latijn te leren bestaan er ook voor het Arabisch, en eigenlijk heeft het Arabisch voorrang op Grieks en Latijn.

Grieks en Latijn? maar waarom niet Chinees en Hindi dan ? (..) Deze twee beschavingen hebben ook onrechtstreeks via de islamitische beschaving invloed achter stuur van renaissance.
De Arabische wereld heeft grotendeels als doorgeefluik gespeeld en niet echt als plaats waar er veel nieuws werd uitgedacht. Islamitische bouwkunst is grotendeels het kopieerwerk van de Aramese, Assyrische en Byzantijnse kerkgebouwen (de minaret is een kopie van de Assyrische "kerknaald" van waarop de diaken psalmen zong - de koepel is van de Byzantijnen - de nis komt van de Arameërs, enz.). Wetenschap en geneeskunde werden grotendeels van de veroverde en nabij levende volkeren overgenomen.

Ik zie dan ook niet onmiddellijk veel redenen om Arabisch voor Grieks en Latijn als schooltalen voor te stellen.
Oud 28 september 2008, 14:54   #85
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Artisjok, schijnbaar ligt onderstaande vraag moeilijk bij u. U gaf mij er nog geen antwoord op:
Jamaar hoe kan een cultuur an sich "achterlijk" zijn?
Bepaalde aanhangers van bepaalde culturen: ok ,ik snap wat je bedoelt. (bv. moslimextremisten of creationisten)
Ik zou ze niet echt "achterlijk" noemen (eerder gevaarlijk voor de maatschappij), maar vanuit uw rechts discours snap ik het iets directere taalgebruik.

Maar een cultuur?
Geef dan eens een voorbeeld van een achterlijke cultuur?
Iedereen interpreteert "zijn" cultuur toch anders.
Mag een Oostenrijker de Vlaamse cultuur "achterlijk" vinden adhv van het gedrag van
-Leterme
-Dewever
-Dewinter
-Aelvoet

Welke van de 4 zou het beste criterium zijn?
Alle 4 noemen zich zichzelf "Vlaams" maar welke moet de Oostenrijker handhaven als criterium?
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 14:57   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Jamaar hoe kan een cultuur an sich "achterlijk" zijn?
Bepaalde aanhangers van bepaalde culturen: ok ,ik snap wat je bedoelt. (bv. moslimextremisten of creationisten)
Ik zou ze niet echt "achterlijk" noemen (eerder gevaarlijk voor de maatschappij), maar vanuit uw rechts discours snap ik het iets directere taalgebruik.
In het Westen is het inderdaad moeilijk een algemeen oordeel uit te spreken, om de eenvoudige reden dat onze maatschappij heel divers is en eigenlijk geen interne samenhang meer kent. De Arabische wereld kent grotendeels die eenheid nog wel. Ook heel wat inheemse culturen van nomadische volkeren bijvoorbeeld. Enz.
Oud 28 september 2008, 15:12   #87
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooreerst maakt u dezelfde fout als een aantal blokkertjes hier. Islam en de Arabische cultuur zijn geen synoniem. De Arabische cultuur is ouder dan de Islam en niet alle Arabieren zijn Islamitisch.
http://en.wikipedia.org/wiki/Arab_culture
Je hebt volkomen gelijk en de rest waar ik niet op reageer is ook duidelijk geen gelijk, steeds heb ik het hier nergens over Arabische cultuur maar over de islamitische beschaving die Europa wakker schudde.

Arabische cultuur is absoluut ouder dan islam na Mohammed, maar zeker niet ouder dan islam vóór Mohammed, ik als moslim geloof ik in één en dezelfde God van alle boodschappers die er waren.

De wetenschap, wetenschappelijk denken en ontologisch denken is ongetwijfeld in de Arabische wereld ontstaan vóór de islam na Mohammed, en eeuwen lang voor de Grieken, Chinezen en Indiërs.

Eerst in Mesopotamia (nu Irak), Egypte en Persia, en later gingen grote Griekse filosofen en denkers in scholen van Babylon en Egypte leren.

Ik geef je een voorbeeld, de eerste wetenschappelijke uitvinding in de computer wetenschappen vond plaats in het midden oosten, daar hebben ze de eerste computer ter wereld uitgevonden: de zogenaamde Abacus.

Bon, er is toch mogelijkheid en kans om nieuwe dingen te leren die je niet op school hebt geleerd

De islamitische beschaving na Mohammed is een islamitische beschaving en geen Arabische want er waren niet-Arabische en niet-islamitische geleerden ook, maar allemaal moslims in de zin dat ze allemaal onder islamitische staat (caliphate of khilāfa) waren verenigd.

De hedendaagse materialistische beschaving is geen joodse beschaving maar de meeste grote wetenschappers zijn joden, en zo ook met moslims, christenen, hindoes en anderen (..) en toch allemaal democraten in een democratische systeem.
Naast het toerisme, de architectuur, de interreligieuze dialoog, de tolerante religieuze cultuur, wetenschap, filosofie, recht en sociale wetenschappen was al-Andaloes een paradijs van schoonheid en kunst.
Ahmes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 15:18   #88
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

wat ik raar vind is dat zogezegd door de arabieren europa werd wakker getriggerd doch dat ze zelf bleven plakken raar zeer raar
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 15:28   #89
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De wetenschap, wetenschappelijk denken en ontologisch denken is ongetwijfeld in de Arabische wereld ontstaan vóór de islam na Mohammed, en eeuwen lang voor de Grieken, Chinezen en Indiërs.

Eerst in Mesopotamia (nu Irak), Egypte en Persia, en later gingen grote Griekse filosofen en denkers in scholen van Babylon en Egypte leren.

Ik geef je een voorbeeld, de eerste wetenschappelijke uitvinding in de computer wetenschappen vond plaats in het midden oosten, daar hebben ze de eerste computer ter wereld uitgevonden: de zogenaamde Abacus.

Bon, er is toch mogelijkheid en kans om nieuwe dingen te leren die je niet op school hebt geleerd
Euhm eerlijk gezegd heb ik die dingen vroeger wel op school gezien. Alleen vergeten de meesten stof die ze gezien hebben in hun schooljaren. Ik heb nogal een goed geheugen vandaar...

Maar wat ik niet begrijp is dat u eerst zegt dat u het toch over de Islamitische wereld (na de profeet) hebt en niet de Arabische wereld in het algemeen (voor en na de profeet).
Doch even verder verdedigt u weer met pre-Islamitische voorbeelden.
De fundamentalistische interpretaties van de Islam hebben er net voor gezorgd dat vele werken van Arabische en Perzische geleerden zoals Averroes (het voorbeeld dat u aanhaalde) spijtig genoeg verloren zijn gegaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Averroes

Citaat:
Na de golf van fanatisme door de Almohaden in Andalusië aan het eind van de twaalfde eeuw viel hij in ongenade, zijn werken werden officieel verboden, zelfs verbrand en Averroes werd verbannen naar een geïsoleerde plaats dichtbij Córdoba. Veel van zijn werken in de logica en metafysica zijn permanent verloren gegaan als gevolg van censuur.
Ik kan even niet meer volgen.
De discussie ging dacht ik over het invoeren van (oud) Arabische taal in het secundair onderwijs omwille van wetenschappelijke overwegingen. Niet het invoeren van de Islam (in het vrije onderwijs kan men reeds kiezen tussen alle godsdiensten indien gewenst).

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 28 september 2008 om 15:41.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 15:40   #90
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Horen we dan niet uit de linkerzijde vaak zeggen dat alles getoetst hoort te worden aan de mensenrechten? Welnu, toets bepaalde culturen en hun uitingen aan die universele verklaring, dan zult u misschien weten welke culturen al "achterlijk" kunnen beschouwd worden.
Citaat:
Natuurlijk is je vraag moeilijk.
Ik heb de tekst van de mensenrechten herlezen en probeer ze te toetsen aan verschillende culturen.

Als je de tekst leest, kan je alvast vaststellen dat niet alle westerse culturen door de eeuwen heen even superieur waren, en het nu nog altijd niet zijn.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 16:15   #91
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ahmed. De Abacus is orgineel uitgevonden door de Mesopotamiërs.
De voorlopers van de Perzen.
De Arabieren hebben die gewoon overgenomen, niet uitgevonden. Het verwonderd me dat de Profeet Mohammed dit verderfelijke ding niet heeft verboden op het bevel van Allah. Stel je voor, een paar kralen op een snoer die sneller en beter kunnen rekenen dan een woestijnrover.
Oud 28 september 2008, 16:18   #92
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Er wordt hier gesteld dat de Arabische cultuur en de Islam niet hetzelfde zijn. In theorie hebben ze gelijk en vroeger was die scheiding veel duidelijker merkbaar dan nu. Nu zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden. De Arabische wereld heeft inderdaad een tijd van glorie gehad op gebied van wetenschap zo'n 1.000 jaar geleden, maar dat was niet dankzij de Islam maar ondanks de Islam.

Nu voorspel ik dan ook een grote achteruitgang van de Arabische wereld omdat hun enige troef, hun olie, begint op te raken. Het Westen is afhankelijk van hunne olie maar eenmaal wanneer het op is, is het op.

Arabisch leren lijkt mij de dag van vandaag dan alleen maar op een instrument van de Islam.
Oud 28 september 2008, 16:32   #93
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...)
Ik kan even niet meer volgen.
De discussie ging dacht ik over het invoeren van (oud) Arabische taal in het secundair onderwijs omwille van wetenschappelijke overwegingen. Niet het invoeren van de Islam (in het vrije onderwijs kan men reeds kiezen tussen alle godsdiensten indien gewenst).
Het Arabisch ja, maar niet alleen omwille van wetenschappelijke overwegingen hoor. Er zijn heus andere reden om Arabisch in het algemeen secundair te leren en is van nut voor de moslims in België (Arabieren en niet-Arabieren, buitenlanders en Belgen) en ook voor Arabieren die niet moslims zijn.

Averroes van Berberse komaf werd in 1126 in Cordoba geboren, hij was een jurist, logicus, filosoof, rechter en arts. Omstreeks 1159 belandde hij aan het hof van kalief Aboe Jacob Joesof en hij was hofarts van de Almowahidin maar daarna was er een politieke crisis, en er gebeurde iets dat eigenlijk complex is om uit te leggen, de verhalen in Marrakesh zijn anders dan de verhalen van sommige joodse studenten van Averroes en deze laatste ook anders dan door hem beïnvloedde filosofen in Europa, maar er was ook een soort van strijd tussen islamitische filosofen en islamitisch-Griekse filosofen en deze soortgelijke strijd bestaat en bestond ook in Europa tussen rationalisten en empiristen, of tussen marxisten en revisionisten bijvoorbeeld.

Later schreef Averroes (Ibn Roesjd) in een boek (Tahafut al-tahafut) die ik naast een ander boek in islamitische jurisprudentie heb gelezen, een reactie op een boek van een islamitische filosoof Al-Ghazali en waarin hij duidelijk maakte dat sommige van zijn ideeën niet voor het publiek waren bestemd.
Naast het toerisme, de architectuur, de interreligieuze dialoog, de tolerante religieuze cultuur, wetenschap, filosofie, recht en sociale wetenschappen was al-Andaloes een paradijs van schoonheid en kunst.
Oud 28 september 2008, 16:49   #94
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
en waar is het Chinees dan ?
Citaat:
Ja, waarom niet ?

Moet? nee, je moet het niet leren, maar wat als er een groep is die dat wel wilt leren in plaats van Grieks en Latijn ?

De reden om Grieks of Latijn te leren bestaan er ook voor het Arabisch, of niet?
Ahmes,

Waarom Grieks en Latijn werden en worden geleerd op school weten we ? Maar, welke van die redenen zouden van toepassing kunnen zijn op het Arabisch?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 16:52   #95
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Arabisch ja, maar niet alleen omwille van wetenschappelijke overwegingen hoor. Er zijn heus andere reden om Arabisch in het algemeen secundair te leren en is van nut voor de moslims in België (Arabieren en niet-Arabieren, buitenlanders en Belgen) en ook voor Arabieren die niet moslims zijn.
Goed ja. Ik zie echter nog steeds geen redenen overeenkomstig met het Latijn of Grieks.

Laatst gewijzigd door Rudy : 28 september 2008 om 16:52.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 17:05   #96
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar er was ook een soort van strijd tussen islamitische filosofen en islamitisch-Griekse filosofen en deze soortgelijke strijd bestaat en bestond ook in Europa tussen rationalisten en empiristen, of tussen marxisten en revisionisten bijvoorbeeld.
Akkoord in wetenschappelijke en filosofische kringen is er dikwijls onenigheid en heeft men nooit een concensus, maar men gaat daar nu niet meteen elkanders boeken verbranden en wegcensureren.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Oud 28 september 2008, 17:13   #97
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor moslims?
Hmmm klinkt een beetje chauvinistisch.
Grieks en latijn zijn ook niet ingevoerd omdat Grieken of Romeinen daarop aandrongen. Plus een groot deel van de moslims spreekt geen Arabisch.

Op basis van bevolkingsgroepen lijkt het mij dus geen goed voorstel.
Italiaans werd in de VS ook niet ingevoerd in het schoolprogramma in de jaren 1920 1930.

Oud 28 september 2008, 17:25   #98
Ahmes
Burger

Ahmes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ahmes,

Waarom Grieks en Latijn werden en worden geleerd op school weten we ? Maar, welke van die redenen zouden van toepassing kunnen zijn op het Arabisch?
We gaan dus opnieuw beginnen? lees eerst van begin a.u.b

Dank je
Oud 28 september 2008, 17:27   #99
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
van nut voor de moslims
Ha, bijna 100 reacties verder komt de aap uit de mouw.

Leer dan arabisch op de moslimschool, maar val daar de normale* mensen niet mee lastig.

*: niet geinteresseerd in boeken gedicteerd door schizophrene pederasten
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 17:28   #100
LastMohican
Banneling

Standaard

In Vlaanderen onderwijs in het Vlaams. In Wallonie onderwijs in het Frans. Als ze onderwijs in het arabisch willen, dat ze dan naar Verweggistan verhuizen. Iedereen gelukkig.

Un-fucking-believable.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be