![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vertel me dan eens: waarom zouden die lui hun "heimelijke hoop" niet durven toegeven? Wat let hen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Altijd bereid om jouw ervaringen of jouw kennisbron terzake te beluisteren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U denkt toch niet dat al deze (+/- zwaar zieke) mensen de reis naar Lourdes ondernemen alleen 'voor de leute' en het 'gezellig samenzijn'. Laatst gewijzigd door system : 28 oktober 2008 om 19:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Geef me eens één reden, één enkele, om aan te nemen wat jij aanneemt. Een ervaring van je bvb. die iets dergelijks aantoont. Of een kennisbron. Toch normaal in discussies dat je je argumenten baseert op hetzij bronnen van derden, hetzij eigen ervaringen. Je opponent verwijten dat hij "flauw doet" lijkt me veeleer een teken aan de wand dat je zélf tegenargumenten mankeert... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Plus het zogeheten "bijgeloof"; allemachtig, wat blijken veel mensen rare ideeën te hebben als je gemoedelijk/argeloos wat dieper met ze doorpraat (uiteraard zonder ze er op aan te vallen).
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar zelfs ,als niet katholiek, lijkt me dat toch de evidentie zelf. Het verwondert mij (?) dat u dat niet snapt. De zending van de Kerk bij de zieken De zieken voelen zich in Lourdes thuis. De eerste genezing vond plaats op 1 maart 1858, tijdens de verschijningen. “Wonder” en “Lourdes” zijn sindsdien met elkaar verbonden. Het is terecht én gevaarlijk. Terecht, want er gebeuren nog altijd buitengewone genezingen. Gevaarlijk ook, want Lourdes mag geen valse hoop wekken en de genade van Lourdes is voor iedereen bedoeld. De zieken vinden hier kracht en hoop, ook als ze niet van hun ziekte worden genezen. De genezing kent vele vormen… Laatst gewijzigd door system : 28 oktober 2008 om 20:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Sommigen hier projecteren hun eigengelegde verband tussen enerzijds "genezing" en anderzijds "mirakel" op (een meerderheid van) de zieke Lourdesbedevaarders. Op basis waarvan? Is me nog steeds een raadsel... De twee laatste zinnetjes ondersteunen overigens perfect het hele betoog dat ik hier al een paar dagen aan het voeren ben. Lees desnoods maar eens terug, mocht je het niet geloven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 oktober 2008 om 21:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En een onverwachte genezing na een bezoek in Lourdes is een altijd mirakel in de ogen van de desbetreffende. En daarover gaat het in essentie. Dat is zelfs de essentie van de hele discussie over Lourdes. Laatst gewijzigd door system : 28 oktober 2008 om 22:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 28 oktober 2008 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik vind jouw visie op je geloof over het algemeen erg sterk. Maar net als je doorsnee broeders probeer je de zaken die niet stroken met je overtuiging te negeren.
![]() |
![]() |
#94 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Het enige wat je me zou kunnen aanwrijven is dat ik die deelverzameling naar haar ware proporties terugbreng; dat het m.a.w. over een miniem deel van de Lourdesbedevaarders gaat, en dat de overgrote meerderheid van hen niét in die deelverzameling thuishoort. Citaat:
Welke "zaken"? Aannames vanwege niet-gelovigen die nog nooit met iemand over zijn beweegredenen hebben gesproken om op bedevaart te gaan, naar Lourdes of naar elders? Je lijkt het als een feit naar voren te schuiven dat die deelverzameling, waarvan hierboven sprake, representatief is voor de overgrote meerderheid van de bedevaarders. Wel, je hoeft niet eens van me aan te nemen dat dit niet zo is, en je hebt uiteraard alle recht om mijn ervaring terzake voor vals aan te nemen. Of anders gezegd: je hebt het recht om ervaringen die niet met JOUW overtuiging stroken te negeren. In het allerbeste geval ben je dus zélf ziek in het bedje waarin je mij wil leggen. Overigens sans rancune, |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
|
![]() Denkt hier echt iemand dat de eenvoudige zielen van de doelgroep die reclameteksten wiskundig aanpakken, ontleden op "verzamelingen" enzo?
![]() |
#96 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het klopt wel wat je zegt, mijn opmerking over jouw ontkennen is niet correct, ik zat nog met die "geen enkele" in mijn kop en zie bij het nalezen nu dat je het hebt over jouw persoonlijke ervaringen. Dus, ik neem dat terug. Je ontkent het bestaan van mirakelgelovers niet, je minimaliseert het alleen. Nu blijft de vraag, is dat terecht? Zouden het er niet meer kunnen zijn dan jij denkt? Misschien minder dan ik denk, dat kan ook, en is even waarschijnlijk, maar laat ons het op jouw visie houden voorlopig. Even een paar feiten. Een van de waarden van jouw godsdienst, is nederigheid, nog het best verwoord in het mantra "heer ik ben niet waardig dat ge tot mij komt maar spreek en ik zal gezond worden." Ik hoor je al zeggen dat dit een symbolische uitspraak is, maar is ze dat voor iedereen? Mijn punt is, als je dit echt gelooft, dan moet je je uiterste best doen om niet te laten blijken, zelfs niet voor jezelf, dat je een mirakel verwacht, want dan ga je het zeker niet krijgen. Een beetje zoals je de wens niet mag verklappen die je doet als je je kaarjes uitblaast op je verjaardag. Kan dat jouw beeld niet vertekenen? Een ander aspect, veel gelovigen zijn fier op het feit dat ze gelovig zijn, maar willen niet voor goedgelovig versleten worden (jij bent daar een mooi voorbeeld van) Zou het kunnen dat ze om die reden slechts stiekem op een mirakel hopen? Nog een ander aspect. En het belangrijkste: Als je naar Lourdes gaat, zie je dat een veel groter percentage van de reizigers ziek zijn, dan het percentage zieke gelovige tout court. En dat is de reden waarom ik denk dat veel mensen op een mirakel hopen. Graag uw visie hierover. En btw, ik weet dat je niet rancuneus bent hoor, ga gerust volluit, ik ben dat ook niet.
![]() |
![]() |
#97 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Vele zieken die voor het eerst naar Lourdes gaan krijgen bvb. te horen dat het water van Lourdes in het geheel niet geneeskrachtig is. Elke groep wordt begeleid door priesters en helpers die maar al te vertrouwd zijn met hysterische toestanden, en die efficiënt reageren mocht een lid van hun groep zich onverhoopt plots hysterisch gaan gedragen. Zo iemand wordt - soms zelfs manu militari - snel en discreet van de groep afgezonderd, en onder toezicht mag hij zijn hysterische bui uitreageren in één van de vele ziekenkamers daar vlakbij het heiligdom. Overigens zijn ook hysterische buien niet echt alledaagse kost. In de meer dan 12 keer - over 15 jaar - dat ik naar Lourdes trek, heb ik maar heel weinig van dergelijke hysterie gezien, en dan nog niet eens in de groep waarmee ik samenreis. Die keren kan je op de vingers van één hand tellen - en dit is géén overdrijving. Dus: het gevaar is zeker niet denkbeelding. Maar die enkele keer dat het de kop opsteekt, wordt er adekwaat op gereageerd, opdat massahysterie geen kans krijgt. Dit gepaard aan de geestelijke begeleiding van de pelgrims - waarbij het begrip "mirakel" wordt uitgelegd als iets dat wars is van elke spectaculaire inhoudt - doet me sterk vermoeden dat het met de geestesgesteldheid van verreweg de meeste pelgrims daar niet slechter gesteld is dan met de jouwe of de mijne. M.a.w: ook zij zijn véél realistischer dan in deze discussie nogal eens wordt gesuggereerd. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Maar er is uiteraard hoop en hoop: hoop kan ook egoïstisch zijn. En dan komt de nederigheid wél om het hoekje kijken. Overal waar mensen hopen op méér voordeel voor zichzelf moet een appél aan de nederigheid worden gedaan. Zeker wanneer dat voordeel ten koste zou zijn van anderen. En de christelijke hoop-beleving is veel vrijblijvender. Een zieke kan bvb. best hopen op genezing. Maar... hij legt - Jezus indachtig, Die evenzeer Zijn lot in de handen van Zijn Vader legde - zijn lot in Gods handen. En als God hem anderszins helpt - bvb. door hem moed te geven om zijn ziekte beter te kunnen dragen - dan is zijn hoop toch ingewilligd, al is het dan niet op de manier zoals hij eerst dacht. Die vrijblijvendheid is een vorm van nederigheid. Een niet-nederige hoop zou immers een eis worden. En God stoort Zich niet aan eisen. Citaat:
Er klopt dus iets niet met je redenering hé. De enige wijze om ze te doen kloppen is... aannemen dat zo'n stiekeme hoop op een mirakel niet bestaat, of althans niet bij het overgrote deel van de bedevaarders. Citaat:
Ik raak er niet goed uit. Kan je je vraag eens anders stellen? |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je koppelt die sterke vertegenwoordiging aan de hoop op een mirakel. Is het niet even simpel om die sterke vertegenwoordiging gewoon te koppelen aan de hoop op sterkte, om de ziekte beter te kunnen dragen? Want zelfs ingeval er geen god zou zijn, dan nog blijft het een waarheid als een koe dat overal waar lotgenoten talrijk samenkomen, zij mekaar tot steun zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar in je andere post schrijf je toch iets opmerkelijks. Citaat:
![]() |
![]() |
#100 | |
|
![]() Citaat:
De mensen gaan naar Lourdes op BEDEVAART = Bede -bidden, Vaart - gang. De meeste gaan daar bidden voor anderen. De mensen die daar naartoe gaan om te genezen zijn echt een zeer kleine minderheid. In Lourdes zijn er mirakels gebeurt, die echt wel zwaar onderzocht zijn door allerlei instanties om als mirakel erkend te worden. Het grootste percentage van de mensen is echter wel oud met de bijkomende kwaaltjes, maar die gaan echt niet om van hun kwaaltjes genezen te worden, als u dat denkt begrijpt u er niets van. Als u denkt dat alleen simpele mensen daar naar toe gaan bent u weer verkeerd, simpele denkers zijn diegenen die alles wat met geloof te maken heeft verwerpen. Alle bewijzen met een kwinkslag wegwerpen is geen teken van een groot denkvermogen, iets aannemen en gaan onderzoeken , u informeren enz. dat is slim denken. |
|
![]() |
![]() |