![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Tussen haakjes: Maria is nooit christen geweest. Zij was joods, net zoals de Heer Jezus Christus Zélf. Citaat:
Citaat:
Laat dat bijwoord "oneindig" hier dus maar achterwege. Alleen God kan op dit bijwoord aanspraak maken, want Hij is oneindig veel beter, barmhartiger dan welke sterveling dan ook: oneindig veel beter dan Calvijn, oneindig veel beter dan Luther, oneindig veel beter dan de paus, en zelfs oneindig veel beter dan een Nelson Mandela, een Mahatma Gandhi, een pater Damiaan of een Franciscus van Assisi. Alleen m.b.t. God kan je dus gerechtvaardigd stellen dat het "oneindig veel beter" Hem te volgen dan wie anders dan ook. Je totaal misplaatste gebruik van het woordje "oneindig" riekt anders sterk naar het met voeten treden van het Tweede Gebod: Gij zult Gods naam niet ijdel gebruiken. Maar ik vrees dat dit te moeilijk is voor jou... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand hoeft inderdaad een bijbel bij te hebben in een mis, om de eenvoudige reden dat er meermaals in de vieringen juist voorgelezen wordt uit de bijbel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dit is wel een verschil tussen de katholieke en (bepaalde) protestantse kerken denk ik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niets. Om het met Paulus te zeggen: al kent men heel de bijbel uit het hoofd, als men de liefde niet heeft... enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit eigen ervaring trouwens heb ik niet de indruk dat ik een bijbel of ander liturgisch boek bij me moet hebben om de teksten te begrijpen en opdat ze me bijblijven. Concentratie staat los van het papiertje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Banneling
|
![]() Misschien mag een bibliotheek met louter religeuze boeken wel. Maar dan wel met boeken over de 'ware' godsdienst.
Laatst gewijzigd door system : 29 december 2008 om 09:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=jeVxrBDptrw
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Faut le faire... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik weet niet wat u leest als u ziet staan "de eerste dag" maar dan lees ik dat er staat "de eerste dag" zoals in een periode van 24 uur zoals we dat nu kennen. Ik garandeer u dat als u aan kinderen van 7 jaar genesis 1 laat lezen en hen vraagt wat er staat dat zal blijken dat ze beter kunnen lezen dan u. Of misschien moet ik het anders formuleren ze zijn nog niet zo geconditioneerd door het systeem. U weigert trouwens manifest in te gaan op mijn vragen rond genesis al van in het begin. Ik zal het nog maar eens proberen ... gelooft u dat Adam en Eva echte historische personen waren of niet ? Trouwens als genesis 1 niet is wat er staat maar dat men moet gaan herinterpreteren hoe weet u dan zeker dat Jezus wel is verrezen 3 dagen na de kruisiging ? Misschien gaat hij wel verrijzen binnen 3 miljard jaar of zoiets ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Triouwens u weet toch dat de officiële leer van de katholieke kerk is dat je eerst naar het vagevuur gaat en dan pas naar de hemel ? Dat is een ernstige dwaling want die plaats bestaat nl niet en dat is een grote belediging voor Jezus Christus want daarmee zegt de kerk dat zijn dood en verrijzenis niet voldoende was om ons te redden. Ik heb geen idee wat de kerk daar nog denkt te moeten aan toevoegen. Laatst gewijzigd door dirk001 : 29 december 2008 om 19:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Blijkbaar nog nooit in een echte christelijke kerk geweest zeker ? En over die "andere liturgische boeken" ... ik dacht toch echt dat we enkel de bijbel hadden als christenen, maar ja ook daar heeft de katholieke kerk wat aan toegevoegd zeker ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Best wel vet, die interchristelijke dialoog.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Had God ons niet met fantasie begiftigd, dan hadden we het bvb. zonder Mozarts Toverfluit moeten stellen. Of ga je nu beweren - jij, gelovige - dat Mozarts talent niét van godswege kwam? En zo gebruik ook ik mijn fantasie, geschenk van God, in alles wat ik onderneem. Ook in het lezen van de Bijbel. Méér zelfs: ik ervaar die fantasie als de inspiratie vanwege de Ene Zélf. Daarom acht ik mijn fantasie nog niet "beter" of "waarlijker" dan andermans hoor, want ook andermans fantasie wordt gevoed van godswege. Maar een activiteit, wars van zelfs maar één milligram fantasie - jouw letterlijke bijbelinterpretatie - lijkt me een aanfluiting van de erkenning van één van Gods mooiste giften aan de mens: onze fantasie. Citaat:
Mijn fantasie deed bij me de vraag rijzen waarom elke scheppingsdag opnieuw begint met de woorden: "God sprak". Maar jouw gebrek aan fantasie maakt je blind voor de realiteit van het scheppende Woord. En dat scheppende Woord is een véél ongrijpbaarder en universeler waarheid dan een dag die 24 uur duurt. Overigens is het wetenschappelijk aangetoond dat de dagen steeds langer worden: dat onze aarde m.a.w. steeds trager roteert. Er zijn dus tijden geweest waarin een dag niet eens 24 uur duurde. En er komen tijden dat 1 aardrotatie een veertigtal huidige dagen zal duren. De natuurkundige berekeningen - o.a. de interactie van onze planeet met naburige hemellichamen zoals vooral de Maan en de Zon - zal ik je maar besparen. Citaat:
Maar vanaf mijn puberteit kwam dat geloof in conflict met mijn interesse in de wetenschap. Als jonge puber reeds verslond ik ook heel wat wetenschappelijke lectuur; vooral astronomie en geologie was toen één van mijn grootste stokpaardjes. Maar in tegenstelling tot jij, ben ik kennelijk van jongsafaan reeds begiftigd met enige fantasie, zoals de meeste mensen overigens. En met die fantasie ben ik erin geslaagd dat conflict tussen een letterlijke interpretatie van de Bijbel enerzijds, en de wetenschap anderzijds op te lossen. Precies daardoor liet dat Scheppingsverhaal de veel diepere waarheid los van het scheppende Woord, iets waarvan ik jou nog niet heb horen reppen. Ik ben God nog alle dagen dankbaar voor die fantasie. En laat nu precies fantasie een produkt zijn van de... kindertijd. Als jij hier kinderen als te volgen voorbeeld opvoert, dan zou ik me toch maar wat meer spiegelen aan hun vermogen, hun bekwaamheid om hun fantasie naar hartelust te botvieren en te "trainen". Soms bekruipt me de indruk dat jouw kindertijd héél erg fantasieloos moet zijn geweest, dat je in zoiets vanzelfsprekends maar niet lijkt te slagen. Een mens zou bijna medelijden met je krijgen... Citaat:
Maar één ding hebben kinderen nog niet geleerd: Hoe hou je je fantasie onder controle? Hoe zorg je ervoor dat je fantasie je het zicht op de realiteit niet ontneemt? Kinderen hoeven nog niet te worden lastiggevallen met die zorg, want kinderen hebben het recht kind te zijn, en hun kind-zijn tenvolle te beleven. Maar opgroeiende jongeren worden stilaan en geleidelijk meer en meer met de realiteit geconfronteerd. Een gezonde en getrainde fantasie leert hen die realiteit te aanvaarden, hoe confronterend ook, zonder er het zicht op te verliezen, of zonder ze te willen verdrukken. Aangezien de overgrote meerderheid van de mensen hiertoe voorbestemd is, werkt de "conditionering van het systeem" - om het met jouw woorden te zeggen - blijkbaar toch wel héél erg efficiënt. Té efficiënt om dat "systeem" zomaar af te wijzen en er negatief over te lopen zeuren. Volwassen worden betekent je fantasie leren botvieren - net zoals kinderen - doch ditmaal binnen een te respecteren kader. Als kind speelde ik zomaar wat deuntjes op de piano, zonder dat ik het ABC van de muziek kende. Maar als jongeling leerde ik muziek beluisteren met een analytisch oor, kreeg ik lessen harmonieleer, en leerde ik om binnen een paar seconden een welluidende begeleiding uit de piano - of in mijn geval: het orgel - te laten lopen. Ik verzorg het orgelspel in een paar kleine parochiekerken hier in de buurt, en soms vallen de dienstdoende zangers me "lastig" met een lied ergens uit één of andere oude doos, dat me totaal onbekend is, en waarvan soms niet ééns een partituur voorhanden is. Dan moet ik 10 minuten vóór de mis nog snelsnel één van de (betere) zangers vragen me de melodie even voor te neurieën, en op die éne muzikale lijn moet ik dan binnen de kortste keren - in de orde van een paar tientallen seconden - nog 3 tot 4 stemmen zien bij te fantaseren, echter mét respect voor het ABC van de muziek. Weinig mensen die beseffen hoeveel talent en fantasie daarvoor eigenlijk nodig zijn. En dat staat los van de speeltechniek zelf, die in mijn geval nooit werd doorontwikkeld. Maar voor de kerkgangers die (met wisselend succes) meezingen is dat allemaal héél normaal: van een organist wordt nu eenmaal verwacht dat die maar zijn plan moet trekken. Jazeker, ik durf fantasie en talent in één adem noemen, mijn waarde. Er is weliswaar een verschil, doch in het kader van deze discussie lijkt dat verschil me triviaal. Ben jij het daarmee niet eens, dan hoorde ik graag van je waarom niet. Citaat:
Ik geloof niet - ik herhaal: niet - dat Adam en Eva historische personen waren. De simpele reden daarvoor is dat het verhaal van Adam en Eva géén geschiedschrijving behelst. Jouw gebrek aan fantasie belet je om verscheidene litteraire genres te onderscheiden. Maar Genesis 2 lijkt mij - ik kan me vergissen - vooral een verhaal met moraliserende inhoud. Het maakt Genesis 2 er niet minder waarlijk om hoor... Tevreden met dit antwoord? Of is het niet duidelijk genoeg? Of gaat het je gewoon je petje te boven? Citaat:
Ook heb ik duidelijk gesteld dat het verschil tussen kind en volwassene niet de fantasie is, doch wel het leren beleven van die fantasie binnen het kader dat ons door de realiteit nu eenmaal wordt opgedrongen. Een kind heeft de vrijheid een zonnetje te tekenen met twee ogen, een neus en een mond. Maar wanneer de leerkracht een al wat groter kind vraagt om "realistisch" te tekenen, dan zal de opmerking van die leerkracht, wanneer dat kind zo'n "menselijke" zon tekent niet méér dan terecht zijn, me dunkt. En anders doet die leerkracht niet waarvoor hij wordt betaald. Dat wil daarom nog niet zeggen dat die leerling zijn fantasie niet mag gebruiken: bvb. in de kleurkeuze van die zon. Kleurt hij die helgeel in, zoals een middagzon, of roodoranje, zoals bij zonsondergang? Tekent hij ze groot of klein? Of maakt hij er gewoon een waterzonnetje van? Dus zeker: herinterpretatie is gewis en zeker op zijn plaats, maar binnen de grenzen ons door de realiteit opgedrongen. Laat kinderen van 7 jaar dus rustig zonder die grenzen fantaseren. Laat hen geloven dat God letterlijk in 6 dagen tijd (van 24 uur, jawel) de wereld geschapen heeft. Maar vergeet hen niet, wanneer ze groter worden, leren het kader van de realiteit te respecteren. Anders wordt fantasie (of "herinterpretatie") gelijk aan zelfbedrog. En een afwezigheid van herinterpretatie, van fantasie, lijkt me - ik herhaal het - een regelrechte aanfluiting van het geloof in één van de mooiste geschenken waarmee onze Schepper ons heeft bedacht. Tenslotte: ik zal nooit bij leven "zeker weten" dat Christus drie dagen na Zijn kruisdood verrees. Ik gelóóf het. Maar "zeker weten", neen dat niet. Hopelijk kan je "geloven" tenminste onderscheiden van "zeker weten". Zoniet, dan heb ik - eerlijk waar - héél veel medelijden met je. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En ik zie niet in hoe een eventuele menselijke dwaling een belediging zou kunnen inhouden voor onze Heer Jezus Christus. Onze Schepper schiep ons met onze beperkingen; dus mét de mogelijkheid ons te vergissen en te dwalen. Onmogelijk dat Hij dit dan als een belediging zou zien. Ben je nu niet jezelf een beetje in de plaats van God aan het stellen. Komaan zeg: claimen te weten wat Hem beledigt, en wat niet?!! Eigenlijk ben je wel zéér pretentieus hoor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Die mensen voeren het discours wel héél anders dan jij hoor. Of zouden dat geen "echte" protestanten, of geen "echte" evangelische christenen zijn? Allez, een protestant die het goed kan vinden met een katholiek, dat kán toch geen "echte" christen zijn? Of vergis ik me hier? Zeg het maar, hoor. Citaat:
Evengoed openbaart God Zich in de kunst: na al die jaren orgelspelen raak ik nog altijd ontroerd bij het spelen van - of het luisteren naar - het bijzonder meditatieve Prière van de - toch wel wat miskende - César Franck, of naar diens des te onstuimiger Pièce Héroïque, dat elk zichzelf respecterend organist wel min of meer uit het hoofd kent, en waarmee hij een orgel kan transformeren in een soort van éénmansorkest. En God openbaart Zich in nog zovéél meer. Ik heb medelijden met die Sola-Scripturafundamentalisten, die al dat moois zomaar aan zich laten voorbijgaan...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie... ![]() Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 29 december 2008 om 21:04. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Sola Scriptura" blijft trouwens een in de mist zwevend geheel zonder enig fundament. Als er immers enkel de Schrift is, losgekoppeld van enige traditie, wie of wat zal dan in staat zijn te bepalen welke boeken tot de Schrift behoren? Er is geen interne toetsing in de bijbel zelf om dit te bepalen. Enkel de traditie van de christelijke gemeenschap, geleid door Gods Geest, heeft dit weten vast te leggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe die schepping gebeurde, is uiteindelijk van veel minder belang en overstijgt trouwens de discussie over de vraag op welke wijze we een scheppingsverhaal moeten lezen dat tenslotte werd geschreven voor een tijd met toen begrijpbare beelden en opvattingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |