![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het fusioneren van een faciliteitengemeente met een niet-faciliteitengemeente geeft - voor zover dit juridisch überhaupt al mogelijk is - enkel juridische en maatschappelijke problemen: je kan faciliteiten immers niet beperken tot een deel van een gemeente. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik denk dat eigenlijk wel. Als ik de kleintjes in mijn buurt bekijk, die draaien wel behoorlijk goed hoor. Dikwijls zelfs beter dan de grote steden. Maar ideaal is zijn steden van 25 a 40000 inwoners denk ik. Groot genoeg om zelfstandig alles te doen, niet te groot om onbestuurbaar te worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() En dat is geen faciliteitengemeente ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat kunnen ze zeker, misschien zelfs efficiënter dan in de grotere gemeenten waar de helft van de ambtenaren met hun vingers zitten te draaien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dat is m.i. te grootshalig. Maar het heeft in de Vlaamse contet wel zin om naburige kleine gemeentes te fusioneren tot polen van 15.000-25.000 inwoners: fusioneer bijvoorbeeld Maarkedal (2000), Horebeke (6400) en Zwalm (8000) en je hebt nog steeds geen 20.000 inwoners. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister-President
|
![]() In Frankrijk kiest men voor een andere oplossing. Geen fusie, maar een (gedwongen) samenwerking. Gemeenten met soms maar een 100 inwoners blijven zo bestaan, maar zo goed als alle gemeentelijke taken gebeuren door een soort van intercommunales, communautés urbaines of communautés de communes. In Duitsland en veel Angelsaksische landen wordt de lokale verankerin van de vertegenwoordiging verzekerd door verkiezingen per stadsdeel. Het kan als inspiratie dienen.
Massafusies lijken me niet gezond, de band tussen lokaal bestuur en inwoners is net de grote sterkte van dat niveau. Vrijwillige fusies moeten natuurlijk wel mogelijk zijn, maar over het algemeen voel ik wel iets voor een getrapt systeem �* la française.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |