Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2014, 14:42   #81
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Oh en de faciliteitengemeenten ook maar dat kan niet vrees ik: Vlamingen hebben ze "verkocht" (ik vermoed dat de Vlaamse gewest grondwettelijk verplicht is om de grenzen van de faciliteitsgemeenten niet aan te raken
Ik denk dat er geen probleem is om faciliteitengemeenten onderling te fusioneren, maar dan beperkt de opportuniteit zich enkel tot een fusie Linkebeek/Drogenbos/Sint-Genesius-Rode enerzijds en Kraainem/Wezembeek-Oppem anderzijds. Alle andere faciliteitengemeenten (Ronse, Bever, Wemmel, Herstappe, Spierre-Helkijn, Voeren en Mesen) zijn "stand alone" gemeenten die aan geen andere Vlaamse faciliteitengemeente grenzen.

Het fusioneren van een faciliteitengemeente met een niet-faciliteitengemeente geeft - voor zover dit juridisch überhaupt al mogelijk is - enkel juridische en maatschappelijke problemen: je kan faciliteiten immers niet beperken tot een deel van een gemeente.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2014, 14:43   #82
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN

Eduard Khil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Anderzijds kan je met recht en reden de vraag stellen of gemeentes tot 7000-10.000 inwoners wel alle taken en verplichtingen die aan de gemeenten worden toebedeeld volwaardig kunnen uitvoeren.
ik denk dat eigenlijk wel. Als ik de kleintjes in mijn buurt bekijk, die draaien wel behoorlijk goed hoor. Dikwijls zelfs beter dan de grote steden. Maar ideaal is zijn steden van 25 a 40000 inwoners denk ik. Groot genoeg om zelfstandig alles te doen, niet te groot om onbestuurbaar te worden.
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2014, 14:51   #83
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dit zijn faciliteitengemeenten, die fuseren met andere gemeenten is de faciliteiten uitbreiden.
Een beter voorbeeld is dan Horebeke met een goede 2000 inwoners, Vleteren met 3700 inwoners of Alveringem met 5000 inwoners
En dat is geen faciliteitengemeente
Oud 14 april 2014, 14:54   #84
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Anderzijds kan je met recht en reden de vraag stellen of gemeentes tot 7000-10.000 inwoners wel alle taken en verplichtingen die aan de gemeenten worden toebedeeld volwaardig kunnen uitvoeren.
Dat kunnen ze zeker, misschien zelfs efficiënter dan in de grotere gemeenten waar de helft van de ambtenaren met hun vingers zitten te draaien.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2014, 14:58   #85
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
ik denk dat eigenlijk wel. Als ik de kleintjes in mijn buurt bekijk, die draaien wel behoorlijk goed hoor. Dikwijls zelfs beter dan de grote steden. Maar ideaal is zijn steden van 25 a 40000 inwoners denk ik. Groot genoeg om zelfstandig alles te doen, niet te groot om onbestuurbaar te worden.
Het heeft m.i. inderdaad geen zin om zoals in Denemarken. De basis voor de Deense hervorming werd gelegd in de jaren ’70. Voor 1970 bestond Denemarken uit 86 boroughs (regio) en 1300 gemeenten binnen 25 provincies. Het aantal regio’s werd toen teruggebracht van 86 naar 14 en het aantal gemeentes van 1300 naar 275. Sinds die fusieoperatie is de graad van decentralisatie in Denemarken toegenomen, waarbij de lokale en regionale besturen een steeds grotere autonomie kregen met als hoogtepunt de hervorming van 2007, waarbij via gedwongen fusies gegaan is naar nog 98 gemeenten, waar de mediaan qua inwoners aantal op 50.000-100.000 zit.

Dat is m.i. te grootshalig. Maar het heeft in de Vlaamse contet wel zin om naburige kleine gemeentes te fusioneren tot polen van 15.000-25.000 inwoners: fusioneer bijvoorbeeld Maarkedal (2000), Horebeke (6400) en Zwalm (8000) en je hebt nog steeds geen 20.000 inwoners.
Oud 18 april 2014, 10:57   #86
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

In Frankrijk kiest men voor een andere oplossing. Geen fusie, maar een (gedwongen) samenwerking. Gemeenten met soms maar een 100 inwoners blijven zo bestaan, maar zo goed als alle gemeentelijke taken gebeuren door een soort van intercommunales, communautés urbaines of communautés de communes. In Duitsland en veel Angelsaksische landen wordt de lokale verankerin van de vertegenwoordiging verzekerd door verkiezingen per stadsdeel. Het kan als inspiratie dienen.
Massafusies lijken me niet gezond, de band tussen lokaal bestuur en inwoners is net de grote sterkte van dat niveau. Vrijwillige fusies moeten natuurlijk wel mogelijk zijn, maar over het algemeen voel ik wel iets voor een getrapt systeem �* la française.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be