![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister-President
|
![]() Ik schrijf telkens ik een taalfout opmerk!! Ook naar "de redactie," want in de onderschriften van bv het journaal, staan ook heel dikwijls dt-fouten. Gisteren nog stond verzand in de derde persoon zonder t!!
Een krantenartikel waarop je kan reageren , geeft ook de mogelijkheden om een reactie op de schrijffouten te geven. Meestal worden die dan in de online-versie veranderd en klinkt je tussenkomst een beetje belachelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar het is geen Nederlands. Dit zou in principe in geen enkel krant mogen staan. Voor ze Frans leerden, wisten mijn kinderen niet wat een sacoche of een sjakeus was. Zij spraken (en spreken nog steeds zoals de meesten van hun leeftijdgenoten) over een handtas.
![]() |
![]() |
#83 |
Minister-President
|
![]() Ik heb al zowat in alle Vlaamse provincies gewoond en saccoche komt overal voor in het dialect. In Antwerpen spreekt men van " 't is in de saccoche""
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Europees Commissaris
|
![]() Flauw. Ik heb ook gemerkt dat kinderen tegenwoordig beter nederlands praten. Heeft enkel met de opvoeding en de alomtegenwoordige media te maken, het dialect verdwijnt.
In mijn tijd spraken we altijd over een "vlo" als we een fiets bedoelden. Het heeft lange geduurd voor ik datw as afgeleerd, en ik doe het nu nog van tijd. De kinderen van mijn zus spreken gewoon over een "fiets", altijd gedaan. Lijkt me een goeie zaak trouwens. Dialect is charmant, maar alleen als je de keuze hebt tussen het wel of niet spreken. Als je alleen dialect kan praten, dan ben je eerder zielig.
![]() |
#87 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Alleen op posts met een inhoud wil ik wel reageren. En ivm dat dialect : ook ik ben met 'ne vlo' opgegroeid en niet met 'een fiets'. Maar ondertussen is het jaren geleden dat ik dat woord 'vlo' nog gebruikt heb. We spreken altijd over 'fiets'.
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Jongeren gebruiken dus een taaltje zoals bijvoorbeeld: 'kundegijda'. Dat stoort mij op zich niet, maar wat mij stoort is dat ze denken dat ze ABN spreken. Dat is niet zo, ze spreken geen dialect en ook geen korrekt ABN. Nu we toch over taal bezig zijn: merken jullie ook op dat men tegenwoordig blijkbaar zelfs het verschil tussen 'die' en 'dat' niet meer kent? Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() Die en dat worden dooreen gebruikt, zowel door ons (meer) als door Nederlanders (minder) als door de media, die dat (die en dat) ook dooreen gebruiken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het kind dat... De man die... Het heeft te maken met het geslacht: mannelijk/vrouwelijk= de-die. Onzijdig= het-dat. Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 30 september 2011 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Minister-President
|
![]() Dat kunnen ook verkeerd aangeslagen toetsen zijn, zonder dat er sprake is van onvoldoende taalkennis.
![]() |
#95 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
SPELLINGSCHECKERS EN MANIAKALE correctoren zijn daar eigenlijk trollen. Professionele media zoals kranten zouden hun internet-fora moeten corrigeren, maar dat vinden ze te duur natuurlijk. Laatst gewijzigd door eno2 : 30 september 2011 om 17:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Minister-President
|
![]() GVA en HBVL doen tenminste nog de moeite om de gemeentenaam van het Belga-bericht om te zetten naar het Nederlands.
Maar HLN doet zelfs die moeite niet meer, en neemt klakkeloos berichten over, zonder ze eerst te toetsen aan het Nederlands. Ik heb nog nooit gehoord van de gemeente 'Amblève', wel over 'Amel', de naam die ook in het Nederlands steevast voor deze gemeente gebruikt wordt. 'Het dorp Stephanshof, een deelgemeente van Amblève, is een spookdorp.'
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 24 oktober 2011 om 08:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Staatssecretaris
|
![]() De Amblève is een rivier.
![]() Fred. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Minister-President
|
![]() Deze rivier ontspringt als 'Amel' in Honsfeld in de gemeente Büllingen. En gaf haar naam aan het dorp 'Amel'. Pas als de rivier de Oostkantons verlaat, wordt ze 'Amblève' genoemd.
![]() |
#100 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |