Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2010, 16:48   #81
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Een vandaag : 18-03-2010
http://player.omroep.nl/?aflID=10751300
Overbevolking grootste bedreiging voor de wereld. Bij de klimaattop in Kopenhagen is één belangrijke vraag niet gesteld: hoe zit het met de verwachte overbevolking van de aarde? Naar schatting is in 2050 de wereldbevolking met 40 procent gestegen, tot 9,1 miljard mensen. Hoe moeten we al die mensen in de toekomst voeden, van schoon drinkwater voorzien en fatsoenlijk huisvesten?

Niet dat dit veel zal helpen een boodschap die mensen niet wil horen is onmogelijk te verkopen.
Het kleinste kind weet al jaren dat overbevolking het probleem van de toekomst is. Etienne Vermeersch vertelt daarmee niets nieuws. Wat mij wel stoort is zijn politiek correcte oplossing: vrijwillige geboortebeperking. Het probleem is immers niet dat er te veel kinderen geboren worden, maar eerder dat te veel mensen veel te lang leven. In samenlevingen waar het collectief voor het individu komt (zoals bijv. Japan) plegen ouderen en masse zelfmoord. Niet uit egoïstische redenen, maar in het belang van de groep (zie ook Durkheim). Volgens mij is het perfect mogelijk uit te rekenen hoe oud mensen mogen worden en hoeveel kinderen ze mogen krijgen om een demografisch evenwicht te bekomen. Maar ik maak me weinig illusies: het ligt in de menselijke natuur zo lang mogelijk vast te klampen aan het leven.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 16:56   #82
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie bedoelt U op die anderen die ons beletten van schoon drinkwater en fatsoenlijke huisvesting ?
Moesten wij alleen zijn, zou er geen probleem zijn, he. Zolang wij schoon drinkwater genoeg hebben, en goed gehuisvest kunnen zijn, is er dus ook geen probleem.

Als er nu anderen zijn die niet genoeg drinkwater hebben, is dat hun probleem, niet het onze. Maar als de anderen, in hun streven naar schoon drinkwater en goeie huisvesting, de onze in gedrang komen brengen, dan IS er een probleem.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 16:57   #83
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Volgens mij is het perfect mogelijk uit te rekenen hoe oud mensen mogen worden en hoeveel kinderen ze mogen krijgen om een demografisch evenwicht te bekomen. Maar ik maak me weinig illusies: het ligt in de menselijke natuur zo lang mogelijk vast te klampen aan het leven.
Ik heb die berekening net gemaakt. Het volstaat dat alle Afrikanen, Chinezen en Indiers aan de leeftijd van 5 jaar collectief zelfmoord plegen.
Oud 20 maart 2010, 17:07   #84
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb die berekening net gemaakt. Het volstaat dat alle Afrikanen, Chinezen en Indiers aan de leeftijd van 5 jaar collectief zelfmoord plegen.
Sorry, mijn rechtvaardigheidsgevoel verhindert me dat op die eurocentrische manier te berekenen.
Oud 20 maart 2010, 17:29   #85
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moesten wij alleen zijn, zou er geen probleem zijn, he. Zolang wij schoon drinkwater genoeg hebben, en goed gehuisvest kunnen zijn, is er dus ook geen probleem.

Als er nu anderen zijn die niet genoeg drinkwater hebben, is dat hun probleem, niet het onze. Maar als de anderen, in hun streven naar schoon drinkwater en goeie huisvesting, de onze in gedrang komen brengen, dan IS er een probleem.
U bent niet alleen, en die andere zullen er altijd zijn, om die reden is uw vraagstelling niet beter maar onrealistisch.
Oud 20 maart 2010, 17:47   #86
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het kleinste kind weet al jaren dat overbevolking het probleem van de toekomst is. Etienne Vermeersch vertelt daarmee niets nieuws. Wat mij wel stoort is zijn politiek correcte oplossing: vrijwillige geboortebeperking. Het probleem is immers niet dat er te veel kinderen geboren worden, maar eerder dat te veel mensen veel te lang leven. In samenlevingen waar het collectief voor het individu komt (zoals bijv. Japan) plegen ouderen en masse zelfmoord. Niet uit egoïstische redenen, maar in het belang van de groep (zie ook Durkheim). Volgens mij is het perfect mogelijk uit te rekenen hoe oud mensen mogen worden en hoeveel kinderen ze mogen krijgen om een demografisch evenwicht te bekomen. Maar ik maak me weinig illusies: het ligt in de menselijke natuur zo lang mogelijk vast te klampen aan het leven.
De mensen leven langer dan vroeger dat is juist maar de kindersterfte was vroeger enorm en hoeveel vrouwen stierven er niet in het kraambed. Men kan zeggen de voornaamste schuldige van de overbevolking is de medische wetenschap, kennis van hygiëne van bacteriën van het effectief bestrijden van epidemieën. Het bestrijden van ziekten en epidemieën is toch een van de menselijke doelstellingen en verworvenheden dat wilt men toch niet terugdraaien. Maar dit succes vraagt van de mens ook een andere houding tegenover zijn reproductie ijver en gewoonte. Daar wringt het schoentje.
Oud 20 maart 2010, 18:29   #87
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik dat hier zo lees Steve, gaat gij u op tijd laten vergassen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2010, 18:36   #88
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry, mijn rechtvaardigheidsgevoel verhindert me dat op die eurocentrische manier te berekenen.
Dan hebt ge juist gevonden waar het probleem hem zit !
Oud 20 maart 2010, 18:37   #89
thefishdoesntthink
Gouverneur

thefishdoesntthink's schermafbeelding

Standaard

De Beweging ter Vrijwillig Uitsterven van de Mensheid
http://www.vhemt.org/nindex.htm
Oud 20 maart 2010, 18:38   #90
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent niet alleen, en die andere zullen er altijd zijn, om die reden is uw vraagstelling niet beter maar onrealistisch.
Wat ik wil zeggen is dat ONZE handelswijze en ONS streven niet in functie moet zijn van het oplossen van ANDERMANS problemen.
Oud 20 maart 2010, 18:39   #91
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink Bekijk bericht
De Beweging ter Vrijwillig Uitsterven van de Mensheid
http://www.vhemt.org/nindex.htm
't schijnt dat die site niet meer up-to-date is want de webmeester heeft zelfmoord gepleegd ...
Oud 20 maart 2010, 18:46   #92
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Wat ik wil zeggen is dat ONZE handelswijze en ONS streven niet in functie moet zijn van het oplossen van ANDERMANS problemen.
²
Oud 20 maart 2010, 18:57   #93
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Als ik dat hier zo lees Steve, gaat gij u op tijd laten vergassen.
Ik ben in ieder geval niet van plan de planeet en mijn omgeving 100 jaar met mij opgescheept te laten zitten, dat heb je zeer juist ingeschat
Oud 20 maart 2010, 18:59   #94
Steve_M

Standaard

Citaat:
Nochtans zouden die ANDERMANS problemen wel eens sneller ONZE problemen kunnen worden dan we zelf beseffen.
Oud 20 maart 2010, 20:01   #95
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit is een globaal en mondiaal probleem en treft iedereen. Dat het andermans probleem is kunt je alleen maar zeggen als je op een ander planeet woont.
Oud 21 maart 2010, 06:50   #96
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nochtans zouden die ANDERMANS problemen wel eens sneller ONZE problemen kunnen worden dan we zelf beseffen.
Juist. Maar de aanpak is dan anders, he

Wat ik wil zeggen is dat ik niet goed zie waarom WIJ (die een redelijk stabiele bevolking hebben) ergens in de verste verte zouden moeten overwegen om bijvoorbeeld minder kinnekes te maken gewoon omdat er anderen zijn die in de toekomst waarschijnlijk meer confort gaan willen en we ergens omwille van een soort erfzonde-schuldgevoel-complex dus vinden dat zij dat moeten kunnen hebben en wij dus moeten opschorten.

Maar je hebt wel gelijk dat die anderen onze mening niet zullen vragen in hun streven naar confort en daar moeten we dus rekening mee houden (zoals bijvoorbeeld eens nadenken over ons militair potentieel...). We moeten dus ook goed nadenken over de akkoorden die we sluiten en zo, dat dat uiteindelijk niet dik in ons nadeel uitdraait.

Waar we het allebei over eens zijn is natuurlijk dat hoe minder kinnekes de ANDEREN gaan maken, hoe beter het voor ons is (en voor hun ook misschien, maar dat is hier niet onze zaak).

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 maart 2010 om 06:52.
Oud 21 maart 2010, 06:53   #97
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben in ieder geval niet van plan de planeet en mijn omgeving 100 jaar met mij opgescheept te laten zitten, dat heb je zeer juist ingeschat
Leef dan minder gezond, profiteer er goed van
Oud 21 maart 2010, 22:11   #98
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Toch even op wijzen dat er water genoeg is voor iedereen, en dat de energie nodig om water te ontzilten niet van die aard is dat er ook maar iemand op aarde van proper drinkwater verstoken zou moeten blijven (in feite is een kerncentrale van 1GW al genoeg, als je voldoende water recycleert!).
Het gaat er gewoon om het water daar te krijgen waar het nodig is. En dat is een organisatorisch probleem dat perfect op te lossen is, mits goede wil. De laatste drie woorden geven aan wat het probleem is: niet dat er teveel mensen zijn op aarde, wel de slechte wil van sommigen om in vrede en broederlijkheid samen te leven en gebruik te maken van de mogelijkheden die de technologie ons geeft.
En bij die mensen reken ik ook het soort verdwaasde ecologisten dat elke praktische oplossing blokkeert (GGO, Kerncentrales, pijpleidingen, ...), en dan vertelt dat alle problemen ONZE schuld zijn en tussendoor in de derde wereld ook nog slechte wil tegenover het westen aankweekt.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2010, 23:05   #99
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Toch even op wijzen dat er water genoeg is voor iedereen, en dat de energie nodig om water te ontzilten niet van die aard is dat er ook maar iemand op aarde van proper drinkwater verstoken zou moeten blijven (in feite is een kerncentrale van 1GW al genoeg, als je voldoende water recycleert!).
Maar als we op de oceanen rekenen om onze toekomstige behoefte aan water in te vullen, hebben we minstens 30.000 terawattuur extra energie nodig - dat komt neer op een verdubbeling van de huidige elektriciteitsproductie.http://www.lowtechmagazine.be/2007/1...vreet-ene.html
Oud 22 maart 2010, 15:50   #100
Steve_M

Standaard

Citaat:
Leef dan minder gezond, profiteer er goed van
Dat is in mijn familie een traditie
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be