![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waarom geen 900 biljoen? En wil jij rechtvaardigheid scheppen op basis van de koran? Gelijkheid tussen gelovigen en ongelovigen, tussen mannen en vrouwen? Of bedoelde je juist ongelijkheid, slavernij, discriminatie? Moeilijk hè, als je boekje het omgekeerde aanbeveelt van wat je eigenlijk wil, en je toch je boekje maar niet in de vuilnisbak wil kieperen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als arm wat minder zou geloven en vechten ipv werken zou er geen kloof zijn. Waar ga je die 900 miljard stoppen? In laagjes boven op elkaar?
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven. "The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor Laatst gewijzigd door rikbe : 16 augustus 2009 om 19:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik kan zonder veel woorden verklaren waarom ik atheïst ben, maar ik kan niet vatten waarom iemand gelovig is.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Sorry maar dit is bullshit.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
|
![]() Ok, geen big bang, wat dan wel?
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
|
![]() Citaat:
De mens is namelijk een kuddedier, in het prille begin zal de kudde er niet veel complexer uitgezien hebben dan een kudde gorilla's of chimpansees nu, maar een kudde met een gemeenschappelijk "geloof" staat sterker dan een kudde zonder, je kan mensen zover krijgen dat ze voor hun geloof (en dus indirect voor hun kudde) zelfs hun eigen leven gaan wegwerpen, denk maar aan de medicijnmannen van primitieve stammen, deze hebben een zeer grote invloed op hun samenleving, vaak zelfs groter dan het stamhoofd (de alpha male), met de tijd is dit verder uitgegroeid tot religie, maar het is dus wél een evolutief gegeven, enfin, in mijn opinie toch. Niet iedere mens heeft echter deze neiging (ik niet in ieder geval, ik kan geloof echt niet vatten), en het is ook niet zeker dat heden ten dage geloof nog steeds een voordeel levert aan het organisme (de mens). Uw argument tegen toeval met het voorbeeld van een kind slaat wel nergens op, sorry.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Ik kan verwoorden waarom ik atheïst ben, ik zie geloof niet als een gevoel, als het echter wél een gevoel is, een emotie, dan is het een die ik kan ervaren.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Amon_Re, welk logisch argument heeft U (als overtuigd atheïst) om te stellen dat uitgerekend U het bij het juiste einde hebt met de veronderstelling dat er géén enkele God of Opperwezen bestaat? En dan zonder in circulaire redeneringen te vervallen. En dan niet komen met de opmerking "heb God nog nooit gezien, dus bestaat ie ook niet". Met dat argument zou Uw moeder ook nooit bestaan hebben, want die heb ik ook nog nooit gezien. Ik geloof desondanks erg sterk dat Uw moeder bestaat of bestaan heeft, ik kan dit echter niet bewijzen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De originele = fruitcake
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In dat geval zijn horoscopen De Enige Ware Geschriften en is madame soleil de Grote Profeet.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik geloof in het zijn. En het zijn kan niet ontkend worden zolang ik ben.
![]() |
#94 | |||
|
![]() Citaat:
Stellen dat atheisme een levensovertuiging is vind ik eigenlijk wel iets absurds, wat is nu de levensovertuiging van een atheist? Citaat:
Persoonlijk geloof ik niet in een begin & einde, alles wat is heeft volgens mij altijd al bestaan, en zal altijd blijven bestaan, in één vorm of de andere, begin & einde, cause & effect, onze hersenen zijn zo geëvolueerd dat we constant in die termen denken, terwijl deze mogelijk niet op alles van toepassing zijn of kunnen zijn, een 'god' is de noodoplossing voor mensen die niet kunnen leven met "unknowns", mensen die de realiteit niet kunnen vatten dat wij eigenlijk maar stomme beesten zijn op één van de vélé duizenden planeten in een onmeetbaar groot universum en bijgevolg eigenlijk totaal onbelangrijk zijn. Om maar van de angst van de dood maar te zwijgen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
"... er wijst niets in de richting van het bestaan van God, dus God bestaat niet ...." " ....er bestaan schriften over God en mensen die beweren zeker te weten dat God bestaat... " en dan beweren dat dit niet objectief is, en dan beweren dat God dus niet bestaat. ![]() Dan is de volgende stelling ook waar: "... mij wijst niets in de richting van het bestaan van Uw moeder, dus Uw moeder bestaat niet ....". " ....er bestaan schriften over Uw moeder en mensen die beweren zeker te weten dat Uw moeder bestaat... ". Ik stel dan dat dit niet objectief is, en dat men dus kan stellen dat Uw moeder niet bestaat. Is net zo absurd. Citaat:
Aha, U hebt dus een bepaald geloof (die welliswaar niet religieus is). Citaat:
Anderen komen nog met aanwijzingen die hun bevestigd dat God/Allah/opperwezen bestaat. Maar U komt geen enkele keer met een aanwijzing die het niet-bestaan van een Opperwezen bevestigd (laat staan bewijst), alleen maar persoonlijke aannames. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Uw argument dat god misschien bestaat omdat er mensen zijn die overtuigd zijn hiervan is ook idioot, er zijn genoeg mensen die beweren dat Xenu bestaat, dat draken bestaan, dat het Lochness & de Yeti bestaan, om maar te zwijgen van ufo's, NWO, samenzweringen met buitenaardse wezens, E.T., dat Elvis & Micheal Jackson nog leven,... the list goes on & on & on.... als uw enig argument is dat er mensen zijn die overtuigd zijn van het bestaan van een niet-bewijsbaar iets, dan moet ge nogal veel dingen geloven! Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
2) Ik tracht te begrijpen waarom iemand iets irrationeel als een geloof aanhangt, als er door zulke vragen mensen twijfelen aan hun overtuiging kan ik dat alleen maar toejuichen, hoe meer de mens zijn grijze massa gebruikt, hoe beter Citaat:
Weet je waarom er in justitie een veronderstelling is van onschuld? Aan uw argumentatie te zien denk ik eigenlijk van niet. Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister
|
![]() Citaat:
(http://brucemhood.wordpress.com/about-supersense/) Zelf nog niet gelezen, maar staat op mijn todo lijstje.
![]() |
![]() |
#98 | |||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
ik schrijf bijvoorbeeld: Citaat:
ik illustreer bovenstaande opvatting van mezelf overigens ook met een metafoor over een roman, een metafoor die ik zelf uitvond. is dat dan volgens jou ook een cirkelredenering? baseer ik me misschien op een metafoor? volgens mij zijn al mijn andere verwijzingen naar de heilige qur'an op dezelfde manier niet meer dan een illustratie van mijn redenering. misschien is het een goed idee om, voor je mij de les probeert te spellen over cirkelredeneringen, zelf te onderzoeken op welke verschillende manieren een betoog door citaten kan worden ondersteund. Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#99 |
Parlementslid
|
![]() Iedere 'geloofsvorm' welk vrede, rust en harmonieus leven en laten leven proneert, is bij uistek een goed geloof.
Een 'Schepper' ,van alles wat er in het 'heelal' bestaat, is er in ieder geval maar één. Eigenlijk is er maar een 'Overheersende kracht', welke op verschillende en verscheidene manieren aan de behoeftige kandidaat gelovige word aangekondigd. Dit zijn de 'Religies'. Deze, welke liefde, vrede en harmonie vooropstellen zijn een 'zegen' voor diegene die er hebben voor gekozen en er voor gaan. Deze welke blindelings haat en verdelg aansporende religies ondersteunen, zijn gedoemd om (de dag van het laatste oordeel), de uitzichtloze 'hel' te ontdekken. Haat en spoed zijn zelden goed en eerlijk duurt het langst! Er bestaan echter wel 2 soorten gelovigen: deze die na lange afslovende bezinningen tot het geloof werden geleid en deze die gewoon blindelings de 'Dogma' en de voorschriften uitvoeren, zonder ooit door het "ware geloof' geraakt te worden. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Mijn achtergrond: ik was vele decennia lang een atheïst, en vroeger minstens zo overtuigd als U op dit moment. Ik heb echter mijn visie moeten herzien. Tegenwoordig ben ik agnost, dus "iemand die niet weet of er een God bestaat of niet", vanwege de beperktheid van de kennis die de mensheid op dit ogenblik bezit. http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme Duizend jaar geleden kon een europeaan ook niet weten of Amerika bestond; hij had namelijk de kennis en/of intelligentie niet om hier een zinvol standpunt over in te nemen. Op dit moment kan ik geen zinvol standpunt innemen over het bestaan van een opperwezen. Ik vermoed zelfs dat geen enkele wereldburger (ook de paus niet en ook U niet) dit kan wegens het ontbreken van informatie en/of intelligentie. Citaat:
2) Ik begrijp enigzins waarom U atheïst bent. Voor mij is atheïsme echter één van de visies A, B, C, D, .... Z. Gebruik a.u.b. Uw grijze massa, wees iets bescheidener wat betreft Uw alomvattende kennis (over bv. Jupiter en zo), ontdoe U van circulaire redeneringen en bekeer U tot de harde waarheid. Citaat:
Mijn stelling is daarintegen ijzersterk: "Ik was nog nooit op Jupiter. Ik weet niet of er een koffiepot op Jupiter bestaat." Ik zal dus niet met stelligheid beweren dat er een koffiepot op Jupiter bestaat en ik zal ook niet met stelligheid beweren dat er géén koffiepot op Jupiter bestaat. Met mijn stellingname doe ik de waarheid met zekerheid geen geweld aan. PS: Opvallend dat U hier over een koffiepot begint en niet over een theepot: ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Russells_theepot http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster Citaat:
Kortom: heb nu wel een pintje verdient. |
||||
![]() |
![]() |