Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2009, 13:20   #81
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Denk je echt dat de Godfather-trilogie even populair is als de twee andere trilogieên ?
Ik weet het wel zeker, zowel onder critici als onder het grote publiek. Star Wars heeft een grotere groep hard core fans, maar daar blijft het bij. Ik ben er zelf geen fan van, maar qua populariteit veegt de godfather de lord of the rings van chter het behang onder het tapijt. Minder lucratief, dat zeker, maar een veel grotere houdbaarheid.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 3 september 2009 om 13:25.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 13:23   #82
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat is bijna steeds dat mensen zeggen dat het boek beter is. Ik hecht niet veel belang aan zo'n uitspraken, want wat wil dat eigenlijk zeggen op de keper beschouwd dat het boek 'beter' is in het geval van twee zo verscheiden media. Heb je liever van Gogh of Kubrick? Even onzinnig toch?
In mijn ervaring is het boek vooral beter als je eerst het boek hebt gelezen en daarna de film ziet, da's net zoals dat sequels en remakes vaak harder tegenvallen als je het origineel kent, zowel bij films als bij games.
Oud 3 september 2009, 13:40   #83
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
In mijn ervaring is het boek vooral beter als je eerst het boek hebt gelezen en daarna de film ziet, da's net zoals dat sequels en remakes vaak harder tegenvallen als je het origineel kent, zowel bij films als bij games.
De vervolgen van vele Japanse games zijn vaak beter dan eerdere afleveringen. Mischien iets minder commercieel geredeneerd (50 % gaat naar een vervolg kijken, of koopt het, dat kan dus een veilige investering zijn, ondanks kwaliteitsproblemen)?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 15:16   #84
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet het wel zeker, zowel onder critici als onder het grote publiek. Star Wars heeft een grotere groep hard core fans, maar daar blijft het bij. Ik ben er zelf geen fan van, maar qua populariteit veegt de godfather de lord of the rings van chter het behang onder het tapijt. Minder lucratief, dat zeker, maar een veel grotere houdbaarheid.
In de Ban van de Ring is een vertaling van het boek The Lord of the Rings (letterlijk: De Heer van de Ringen) geschreven door J.R.R. Tolkien. De Engelse versie verscheen in 1954, de Nederlandse vertaling (door Max Schuchart) verscheen in 1957.
die houdbaarheid lijkt mij toch ook niet slecht.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 17:48   #85
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga akkoord met het feit dat sommige critici The Godfather trilogie prefereren, geen probleem hier, ieder zijn mening per slot van rekening.

Qua algemene populariteit echter laat The Lord of the Rings en Star Wars The Godfather alle hoeken van de kamer zien.

Beiden hebben immers een uitgebreide, die hard fanclub, terwijl The Godfather een dergelijk troef niet heeft.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 17:54   #86
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Dan moet ge wat meer tussen de lijntjes lezen.
Hoe kan iemand tussen de lijntjes lezen als er niets te lezen valt ?

Noch The Lord of the Rings noch Star Wars hebben een dubbele bodem, of metaforen, of om het even wat, die verwijzen naar "pure dictatoriale propaganda voor rechtse regimes".

Je beschuldigingen raken kant noch wal, en kunnen op geen enkele manier gestaafd worden.
Oud 3 september 2009, 18:05   #87
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

bij star wars is 'the empire' toch wel duidelijk geïnspireerd op de nazis.
star wars is een mix van fantasy en science fiction.
star wars voert je naar een wereld waar alle grenzen vervagen. waar voertuigen over de grond zweven en duizelingwekkende snelheid, waar lichtzwaarden zoemen en laserstralen flitsen, waar de vreemdse creaturen elkaar ontmoeten en het volgende zonnestelsel slechts een druk op de hyperspeedknop verwijderd is.
en toch zit er verhaal in, toch houdt alles met alles verband.
het knappe star wars is dat al die fantasy wezens geloofwaardig overkomen.
ze zijn niet gewoon poppetjes, maar komen tot leven en hebben karakter.
je kan je in elke situatie voorstellen hoe C3PO zou reageren, maar bij een hobbit zou ik er geen idee van hebben.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 18:20   #88
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De filosofie, de wereldvisie, achter die films is juist een van de interessante aspecten m.i. Blijkbaar denken er meer mensen zo over.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 3 september 2009, 18:27   #89
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

IDD Johan, sommige wouden zelfs The Jedi als geloof erkend zien.
Die vlieger is echter wel niet opgegaan
Oud 3 september 2009, 18:34   #90
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Eerlijk gezegd vond ik TLotR als boek ook al niet zo goed. Tikje 'overgewaardeerd'' zullen we maar zeggen. Niet slecht hoor, daar niet van, maar ik heb betere boeken gelezen in het genre.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 18:35   #91
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
bij star wars is 'the empire' toch wel duidelijk geïnspireerd op de nazis.
Misschien.

Dat is echter nog lichtjaren verwijderd van de bewering dat Star Wars (of LOTR) reclame maakt voor dictatoriale regimes, zoals hotschizodiscocop beweert.
Oud 3 september 2009, 18:36   #92
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe kan iemand tussen de lijntjes lezen als er niets te lezen valt ?

Noch The Lord of the Rings noch Star Wars hebben een dubbele bodem, of metaforen, of om het even wat, die verwijzen naar "pure dictatoriale propaganda voor rechtse regimes".

Je beschuldigingen raken kant noch wal, en kunnen op geen enkele manier gestaafd worden.
Toch minstens een discussie waard lijkt me.
Citaat:
About the very deepest matters they were very deeply agreed. They both believed that the Middle Ages were a far more humane and civilized time than our own, and that its class hierarchy was not evil. Tolkien argued, in good medieval fashion, that each person ought to belong to a specific "estate," whether high or low. Knowing one's station in life frees one from false ambition. Tolkien himself was liberated from all social and intellectual conceit. As a monarchist he voted a straight Tory ticket, and yet he got on well with the college servants at Oxford--unlike some of their alleged political allies--always seeking better wages for them. Yet he opposed democracy as an attempt to mechanize and formalize equality. He feared that modern egalitarianism results not in universalizing humility but in materialistic slavery. Though there was a good deal of historical nostalgia Tolkien's reverence for the old feudal and hierarchical society, he also believed that respect for one's superiors is spiritually bracing: "Touching your cap to the Squire may be damn bad for the Squire, but it's damn good for you." This love for ancient patriarchal cultures caused Tolkien to share Lewis's passion for Norse mythology and Icelandic sagas as well as the early literature of England. It inspired them to create a similar literature of their own.
Biography of
J. R. R. Tolkien (1892-1973)
By Professor Ralph C. Wood

Die filosofie, zoals hierboven beschreven, komt duidelijk tot uiting in LOTR. Hotschizodiscocop heeft dat niet verkeerd aangevoeld.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 september 2009 om 18:38.
Oud 3 september 2009, 18:37   #93
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Eerlijk gezegd vond ik TLotR als boek ook al niet zo goed. Tikje 'overgewaardeerd'' zullen we maar zeggen. Niet slecht hoor, daar niet van, maar ik heb betere boeken gelezen in het genre.
Het zit knap in elkaar en is goed geschreven, en de invloed ervan kan nauwelijks overschat worden.

Maar een grensverleggend meesterwerk vond ik het eigenlijk ook niet.
Oud 3 september 2009, 18:47   #94
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het zit knap in elkaar en is goed geschreven, en de invloed ervan kan nauwelijks overschat worden.

Maar een grensverleggend meesterwerk vond ik het eigenlijk ook niet.
Als fantasy je gerne is, is het een meesterwerk. De schrijfstijl is ongeevenaard overigens.

Ik bezit hem int Engels. Lees dat boek aub in de taal van de schrijver !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 18:53   #95
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch minstens een discussie waard lijkt me.

Biography of
J. R. R. Tolkien (1892-1973)
By Professor Ralph C. Wood

Die filosofie, zoals hier beschreven komt duidelijk tot uiting in LOTR. Hotschizodiscocop heeft dat niet verkeerd aangevoeld.
En dat is propaganda voor rechtse regimes ? Daar stel ik me toch andere zaken voor hoor.

De thema's van Tolkien - als die er al waren - behandelden vooral:

: respect voor iedereen, en iedereen in zijn waarde laten, want iedereen is op zijn manier belangrijk
: respect voor andere culturen, door samen te werken sta je sterker
: respect voor de natuur
: vriendschap, trouw en zelfopoffering
: minachting voor industrialisatie
: het verlangen naar het eeuwig leven en de prijs die hiervoor betaald wordt

Dat zijn de thema's.

Dat Tolkien koningsgezind was, betekent niet dat hij propaganda maakte voor rechtse regimes. Verre van. Vergeet niet dat TLOTR in de eerste plaats een sprookje is, sprookjes hebben simplistische visies op leiders en koningen, die zijn ofwel goed, ofwel slecht.

In de wereld van een sprookje heb ik er bijgevolg geen problemen mee dat een goede koning uit de lucht komt vallen. Of moest misschien Aragorn eerst verkozen worden via een 2/3de meerderheid ?
Oud 3 september 2009, 19:02   #96
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als fantasy je gerne is, is het een meesterwerk. De schrijfstijl is ongeevenaard overigens.
Neh!
Oud 3 september 2009, 19:10   #97
Tavek
Banneling

Standaard

Koningen in LOTR zijn nog steeds heren die leven en sterven voor hun volk, en voorop staan bij oorlog. Die alles er aan doen om hun volk te beschermen en dat zien als een missie, een levensdoel. Een romantische visie, maar wel een die aanslaat. Dit is in feite stiekem iets wat onderbewust wordt gezien als de ideale manier van staatsinrichting.

De huidige koningen teren nog een beetje op dat ideaal maar beantwoorden er lang niet meer aan. Het zijn een beetje overbodige figuren geworden.

Mijn mening is een beetje simpel: tolkien verwoordt utopia: een wereld waarin we de connectie met de natuur niet zijn verloren, maar toch met uitdagingen en altijd nieuwe dingen om te ontdekken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2009, 19:22   #98
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat is propaganda voor rechtse regimes ?
Het is het woordje 'rechts' is waarover je valt blijkbaar. Een van de redenen waarom ik die links-rechts lijn niet graag gebruik is omdat die begrippen zo ruim en geladen zijn.

Tolkien propageert een hierarchische maatschappij. Een democraat zou daar vragen bij hebben. Het gaat hier om meer dan een algemeen kenmerk van sprookjes.

Ik wil niet zeggen dat die andere kenmerken die je geeft niet in Tolkiens werk zitten.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 september 2009 om 19:25.
Oud 3 september 2009, 19:28   #99
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is het woordje 'rechts' is waarover je valt blijkbaar. Een van de redenen waarom ik die links-rechts lijn niet graag gebruik is omdat die begrippen zo ruim en geladen zijn. Tolkien propageert een hierarchische maatschappij. Een democraat zou daar vragen bij hebben. Het gaat hier om meer dan een algemeen kenmerk van sprookjes.
De fout die je mi.i begaat, is het kapot analyseren van een sprookje - want dat is In de Ban van de Ring - en het politieke stelsel van Midden-Aarde te proberen te ontleden en dit naar de dag van vandaag te brengen.

Laat LOTR in zijn waarde, en laat het voor wat het is: een leuk, goed geschreven tijdloos verhaal. Allegorieën hoef je er niet in te zoeken (woorden van Tolkien zelf trouwens).

Laatst gewijzigd door kiko : 3 september 2009 om 19:29.
Oud 3 september 2009, 19:31   #100
Hertog van Gelre

Standaard

De held is niet eens 'de held'' van het verhaal.
De anti-held is degene die verlossing brengt, de schlemiel, de bediende, de trouwe goeie lobbes van een vriend.
Lijkt niet echt op persoonsverheerlijking waar (extreem-) rechts zo'n voorstander van is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be