![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Kan u de voorstanders van de herinvoering van de doodstraf begrijpen? | |||
Ik kan ze helemaal begrijpen |
![]() ![]() ![]() |
26 | 36,62% |
ik kan ze gedeeltelijk begrijpen |
![]() ![]() ![]() |
22 | 30,99% |
ik kan ze helemaal niet begrijpen |
![]() ![]() ![]() |
23 | 32,39% |
Aantal stemmers: 71. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Niet loslaten. Geen Strafvermindering, maar effectieve straf.
![]() |
![]() |
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 27 juni 2011 om 17:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Burgemeester
|
![]() Ik kan ze zeker begrijpen. Ik ben zelf niet tegen de doodstraf maar vind eigenlijk wel dat iemand die moord eigenlijk zijn recht op leven verliest..
Probleem is natuurlijk dat je wel onomstotelijk bewijs moet hebben want een executie kan niet meer teruggedraaid worden.. Ik was vroeger een fel voorstander van de doodstraf maar ik zit nu eigenlijk tussen voor en tegen in, toch ben ik iets meer voor. Als hij echt schuldig is en hij heeft iets heel ergs gedaan, dan ben ik wel blij dat zo'n iemand definitief uit de samenleving verwijderd is, en vind ik het eigenlijk een opluchting als zo'n iemand dood is. Aan de andere lijdt zo'n persoon meer in een klein celletje zonder enige luxe voor de rest van zijn leven, zo wordt hij niet verlost uit zijn lijden en kan hij constant nadenken over zijn misdaden, aangezien hij toch niks anders te doen heeft. Ja, de doodstraf is een moeilijke kwestie.... Waar ik trouwens wel op tegen ben is dat de EU heeft beslist dat geen enkel EU-land meer de doodstraf mag invoeren. Ik vind niet dat het aan de EU is om dat te beslissen, maar aan de landen zelf. Laatst gewijzigd door St Germain Tourist : 27 juni 2011 om 21:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het echte probleem is hoe men die afschaffing invult. Zo heeft mijn verkoop-manager (een karate-deskundige) in Tenerife als veroordeeld moordenaar de Belgische gevangenis na zeven jaar mogen verlaten, hij had zijn partner omgebracht. Ik heb zijn nieuw lief heelhuids mogen helpen ontsnappen toen ze hem in paniek verliet... Laatst gewijzigd door eno2 : 28 juni 2011 om 12:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Beter 10 onschuldigen tegen de muur, dan één dader laten lopen." Gelukkig bestaan er tegenwoordig hulpmiddelen, om de maatschappij te beschermen tegen dergelijk heerschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan voorstanders van de doodstraf ergens wel "begrijpen". Maar ik ben zelf tegen. Niet omdat ik het "onmenselijk" of zo zou vinden, maar omwille van het irreversiebele van de affaire.
Ik denk aan 2 punten: - gerechtelijke dwalingen. We stellen vaak vast dat mensen nu na 10 jaar of zo plots onschuldig bevonden worden, omdat er nieuw bewijsmateriaal is (DNA...), of omdat iemand over is gegaan tot bekentenissen of dergelijke. OK, 10 jaar van uw leven kwijt, dat is ook irreversiebel, maar er is nog een "kansje om het gedeeltelijk goed te maken". Dood is dood. - het verdwijnen van "bewijsmateriaal". Kriminelen die in de gevangenis zitten, kunnen nog steeds getuigen in andere zaken. Als ze dood zijn kan dat niet meer. Stel dat we Dutroux ter dood hadden veroordeeld, en dat er nadien nog meiskes zouden gevonden zijn. We kunnen het hem zelfs niet meer vragen. Er kan geen "rechtspraak" meer zijn voor die gevallen. Er is trouwens nog een ander, veel erger, punt met de doodstraf. In de handen van een corrupte staat is de doodstraf het ideale middel om tegenstanders irreversiebel en voorgoed aan de kant te zetten op een "officiele" manier. Eens de doodstraf er is, weet je nooit in welke gevallen ze kan aangewend worden. Bijvoorbeeld voor "on-amerikaanse aktiviteiten" of zo ? Bij gevangenis straf kan je nog altijd hopen dat als het regime zal veranderen, de politieke gevangenen vrij kunnen komen. In het geval van doodstraf is dat natuurlijk onmogelijk. Nee, doodstraf is een te grote arbitaire en irreversiebele macht in de handen van een onbetrouwbaar staatsapparaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Banneling
|
![]() Begrijpen is niet goedkeuren , dat is waar, maar het is wel erkennen dat ze argumenten hebben
Nog geen 30% hier heeft geen begrip voor de voorstanders van doodstraf eN DAT I S DE SCHULD VAN Justitie zelf |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar natuurlijk is het een valabel argument om een stuk krapuul dat met de glimlach afgrijnselijke misdaden heeft begaan en verschillende onschuldige mensen in lijden en onnoemelijk verdriet heeft gestort, gelijk een schurftige hond willen af te maken. Ik kan dat gevoel ook snappen. Maar het is te gevaarlijk. Het kan veel te gemakkelijk (gewild of ongewild) verkeerd aangewend worden. Vooral met een gerecht en een staat waar ge wat twijfels over kunt hebben, niewaar.
Laatst gewijzigd door patrickve : 28 juni 2011 om 14:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Banneling
|
![]() Vandaar dat de rede altijd de bovenhand moet halen van de emotie.
Emotie is het gevaarlijkste wapen die bestaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat nu? Aan de andere kant ben ik op louter rationele gronden tegen. Dat haalt de overhand. Ik bedoel daarmee ethische gronden. Voor zover die toch ook niet deels emotioneel bepaald zijn. Maar ik wil niet dat justitie er zo'n potje van maakt, van de afschaffing van de doodstraf, en de moordenaars gewoon na een of twee decennia terug op de maatschappij loslaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
En stel je voor dat een premier, minister of een ander hooggeplaatste politicus alleen al in het openbaar zou zeggen dat hij niet tegen de doodstraf is, dan krijgt hij heel de politiek-correcte garde over zich heen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Gouverneur
|
![]() U heeft gelijk het is artikel 3 van de universele verklaring van de mens. Het recht op leven staat ook wel in het EVRM geloof ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Burgemeester
|
![]() Allemaal goed en wel, maar ik begrijp niet waarom ze het in de VS aan de staten toelaten, terwijl de EU vindt dat de doodstraf voor iedereen verboden is. Ik ben het niet met het Europees verbod op de doodstraf eens, en tegen dit EVRM artikel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Gouverneur
|
![]() Ik weet niet of er een europees verbod bestaat. Ik heb het EVRM er even bijgenomen en dat laat ruimte voor de doodstraf. Waar staat dat Europese verbod? Wat wel zo is is dat veel landen geen uitleveringen doen naar andere landen waar de doodstraf bestaat.
|
![]() |
![]() |