![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister
|
![]() Natuurlijk. Waarom zouden vreemdheid en onbegrijpelijkheid van iemands opvattingen criteria moeten zijn voor het al of niet respecteren van die persoon? Dat is onlogisch.
![]() |
#82 | |
Minister
|
![]() Citaat:
2 Om jezelf te parafraseren: ik respecteer hen als mens, maar hun mening vind ik idioot. Zoals ik eerder echter zei is geloof in kabouters totaal anders en veel idioter dan geloof in God. Persoonlijk vind ik in het algemeen de visies van atheïsten of agnosten of theïsten trouwens helemaal niet idioot. Nadenken over de fundamentele vragen van de mens (zin v/h leven, oorzaak universum, ...) vind ik nooit idioot. 3 Zie 1. Ik voeg niets toe aan definities, ik gebruik de meest gebruikte definitie onder theïsten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
God is niet anders dan kabouters, hij heeft gewoon meer eigenschappen. De bron blijft dezelfde, de menselijke fantasie. 2. In principe is de mening van theisten niet idoter dan die van atheisten, ik begrijp perfect wat je wil zeggen. Echter om die mening vol te kunnen houden, moeten bestaande bewijzen verworpen worden,en daar begint het idiote. Iemand als jij, die de bijbel niet letterlijk neemt, en de bevindingen van de wetenschap aanvaard, kan best nog gerespecteerd worden. Jij gelooft in een "god of the gaps". Het enige dat ik jou kan verwijten is dat je niet inziet dat die gaps altijd kleiner worden en jouw definitie van een god dus eigelijk bepaald wordt door het tijdstip waarop je geboren wordt. 3. Ik wil niet zeggen dat jij die definitie hebt verzonnen, alleen dat je ze hanteert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Europees Commissaris
|
![]() Helemaal niet. Als iemand foute redenaties maakt tijdens een examen wiskunde, wordt hij gebuisd, niet gerespecteerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En wie bepaalt welk denken gevaarlijk is en welk denken niet? De meerderheid? Je opent de deuren wagenwijd open voor een totalitair systeem (al dan niet op democratisch gekozen.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Minister
|
![]() Natuurlijk wel. Voor het buizen op dat examen wiskunde (of voor het geloven in kabouters) als daad moet hij natuurlijk geen respect krijgen, maar je gaat toch niet stoppen met iemand respecteren omdat hij foute redenaties maakt op een examen wiskunde?
![]() |
#93 | |
Minister
|
![]() Citaat:
2. Mja, de gaps worden misschien nog steeds kleiner, maar ik denk in mijn beperkte kennis ook wel dat de wetenschap aan zijn limiet gaat komen. Ik denk niet dat men ooit echt zal weten waarom er iets is en niet niets, waarom de natuurwetten afgesteld zijn zoals ze zijn. Met de evolutietheorie wist men de traditionele godsdiensten zware schade toe te brengen, maar de oerknaltheorie zette dan weer de kier voor God open. Traditioneel dachten de meeste atheïsten dat het universum geen begin kende en eeuwig was, want anders zou het geschapen zijn, maar de oerknaltheorie heeft dat idee teniet gedaan. Gewoonlijk gaat het echter inderdaad niet die richting uit Laatst gewijzigd door respublica : 16 augustus 2010 om 19:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. wetenschap heeft geen limiet volgens mij, maar de mens wel, we zullen nooit alles weten en er gaan inderdaad vragen overblijven. Ik zeg alleen liever "ik weet het niet" dan "een onzichtbare, bovennatuurlijke, onbegrijpbare entiteit deed het". Het eerste lijkt me verstandig, het tweede eerder kinderachtig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Antithesen zijn 1) er zijn meerdere goden en meerdere scheppers 2) de kosmos en alle dingen bestaan eeuwig en de soorten ontstaan door evolutie. Kunt u deze twee thesis en hun argumenten weerleggen? Zo niet, dan is uw these wel erg zwak. Met extra argumenten zou het bestaan van God wellicht plausibel zijn. Er zijn ooit meer argumenten voor uw these geopperd. Zoals: als het bliksemt gooit Wodan/Jupiter zijn speer. Of, om een voorbeeld uit de bijbel te nemen, God bestaat want hij heeft de zon een etmaal laten stil staan (Rechteren), of God spreekt tot mensen. Die argumenten zijn onbewijsbaar en verworpen. Als u geen andere argumenten heeft dan lijkt mij uw these niet erg zinvol. Door het onderzoeken van een effect, zoals de kosmos, kunnen wij niets met zekerheid vaststellen over de oorzaak. Dat neemt niet weg dat ik uw geloof en godsdiensten in het algemeen respecteer, vooropgesteld dat ik er niet al te veel door wordt gehinderd. Het staat ons vrij te denken wat wij willen en onze eigen keuzes te maken. Laatst gewijzigd door Piero : 16 augustus 2010 om 19:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mar goed, begin anders met de door mij genoemde boeken te lezen, die maken meer duidelijk dan ik hier zo maar neer kan pennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Banneling
|
![]() hoe kan dat nou? Dat is volgens mij totaal niet zo!
Wiskunde is gebouwd op axioma's en de Steling van Godel laat zien dat binnen de axioma's niet alles bewijsbaar is. Laatst gewijzigd door InfiniteLoveIsAll : 16 augustus 2010 om 20:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik ben niet op de hoogte van de stelling van Godel, maar het klopt dat wiskunde niet een 100% exacte wetenschap is, maar dan nog zijn het appels en peren.
Laatst gewijzigd door xrc : 17 augustus 2010 om 02:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Tip voor iedereen; believer en non-believer:
The God Delusion Mijn persoonlijke mening is dat we te zacht zijn tov godsdiensten. Een godsdienst is een sekte van zeer grote orde, meer niet. We spreken van scheiding van kerk en staat, maar de staat betaalt onze kerk. Hoog tijd dat... a) we omschakelen naar een model waar enkel de gelovigen betalen voor hun eigen godsdienst b) de staat een pakket minimum regels gaat opleggen aan godsdiensten die zich wensen te "profileren", en dus ook godsdiensten verbiedt indien niet aan deze regels is voldaan. Wat zeker in die regels moet, is het onderkennen van de vrijheid van godsdienst, de gelijkheid van de vrouw, enz c) we godsdiensten verbieden om mensen jonger dan 18 op te nemen in hun rangen, en hen eveneens verbieden enige godsdienstige leer te verkondigen aan individuen jonger dan 18 (zij het via school of andere). Welke partij durft dit in zijn programma opnemen? ![]() Laatst gewijzigd door pixelpower : 17 augustus 2010 om 08:24. |
![]() |
![]() |