Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juli 2010, 07:50   #81
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
kan je ook zeggen waarom je dat tweede een rotslecht idee vindt ?
Dat is toch logisch ...

Ge verschuift het probleem gewoon...

Daar moet ge toch geen waterbouwkundig ingenieur voor zijn om dat te begrijpen...

Vraag dat aan de eerste de beste boer uit de polder en die gaat u exact hetzelfde zeggen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 07:52   #82
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat is toch logisch ...

Daar moet ge toch geen waterbouwkundig ingenieur voor zijn om dat te begrijpen...

Vraag dat aan de eerste de beste boer uit de polder en die gaat u exact hetzelfde zeggen.
wat ook de hele bedoeling is.

bovendien, afhankelijk van de vorm dat die eilanden gegeven wordt ... hebben die eilanden zelf ... geen probleem.

ik zie hier vooral : onbekend, onbemind ... ook gebruikelijk voor die eerste de beste boer uit de polder.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 07:57   #83
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
er staat 'om tegen overstromingen te beschermen', jij maakt daar een stijging van de zeespiegel van ... ik heb dat nergens gelezen

mij lijkt het perfect mogelijk een 'stormvloed kerende functie' te combineren met eilanden die wel gebruikt kunnen worden, dat hangt van de vorm van het eiland af

en het is logisch dat net gebruik van die eilanden de rendabiliteit ervan maken of kraken

dat hoeft niet met schapbouwelijke ruimtelijke ordening gepaard te gaan.

als je dat als argument neemt, dan kan je best in Vlaanderen niks meer laten bouwen, 'want ze hebben al zoveel lelijke dingen gezet' ...
Ge spuit dus grond op om een eiland te maken , om de kustlijn te beschermen...

Maw, een goedkope (relatief goedkoop) oplossing om uw bestaande kustlijn te beschermen, niet tegen stijgende zeespiegel, maar tegen het beuken van zware stormen op de kustlijn... vergelijk het gewoon met het aanleggen van golfbrekers dieper in zee.

Dat is op zich dus niet slecht, de eilanden vallen de klappen op, en tussen eiland en kust ontstaat een luwere zone, zodat het waardevolle strand, dijk, jachthaven etc... beter beschermd is.

Als je nu die eilanden die daar dus liggen om het achterland te beschermen wil gaan comercieel uitbaten, wil dat dus zeggen dat ge die ook moet berschermen tegen stormen, ... ge verschuift dus gewoon het probleem...

en dat allemaal om de vriendjes projectonwikkelaars ter wille te zijn... nu mocht ik hier een valies met 200 000 000 euro onder mijnen bureau hebben, geen haar op mijne kop dat er aan zou denken op zo een eiland iets te gaan kopen. Dat is even debiel als uw poepsjieke villa buitendijks in een overstromingsgebied gaan bouwen, ... iets wat een hoop idiooten trouwens ook al gedaan hebben. Waarna ze gaan lullen dat ze het rampenfonds vandoen hebben als de modder kniehoog in hun living staat.
Oud 6 juli 2010, 08:04   #84
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat ook de hele bedoeling is.

bovendien, afhankelijk van de vorm dat die eilanden gegeven wordt ... hebben die eilanden zelf ... geen probleem.

ik zie hier vooral : onbekend, onbemind ... ook gebruikelijk voor die eerste de beste boer uit de polder.
We hebben het hier over serieuze stormen, gecombineerd met springtij etc...

Ge moet ook rekening houden met de stromingen die veranderen, enz... uw eiland kan afkalven, maar ook de schelde monding zou bvb kunnen verzanden...

zomaar wat baggerslib gaan dumpen, om wat eilandjes te bouwen, om de vriendjes ter wille te zijn, is geen goed idee.

Daar moet serieus over nagedacht worden, en als je ze dan toch bouwt, wel geef ze dan aan de natuur. Buiten het plaatsen van windmolens of eventueel een vliegveld, (moeten ze niet meer zagen over geluidsoverlast.) Maar het bouwen van nog meer appartementen, en recreatietoestanden lijkt mij geen goed idee.
Oud 6 juli 2010, 12:47   #85
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Ik vind het vooral vreemd dat het belangrijkste officiële argument 'een storm die zich eens in de 1000 jaar voordoet' is.
Ik wil best geloven dat zo'n zware storm een gigantische schade zou aanrichten. Maar ik geloof ook dat er heel wat andere situaties zijn die veel regelmatiger dan eens op de 1000 jaar voorkomen, en die - gerekend over een periode van 1000 jaar - meer schade aanrichten dan die storm.
Het zou dus logischer zijn om eerst al die andere mogelijke rampen aan te pakken.

Laatst gewijzigd door gertc : 6 juli 2010 om 12:47.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 12:49   #86
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge spuit dus grond op om een eiland te maken , om de kustlijn te beschermen...

Maw, een goedkope (relatief goedkoop) oplossing om uw bestaande kustlijn te beschermen, niet tegen stijgende zeespiegel, maar tegen het beuken van zware stormen op de kustlijn... vergelijk het gewoon met het aanleggen van golfbrekers dieper in zee.

Dat is op zich dus niet slecht, de eilanden vallen de klappen op, en tussen eiland en kust ontstaat een luwere zone, zodat het waardevolle strand, dijk, jachthaven etc... beter beschermd is.

Als je nu die eilanden die daar dus liggen om het achterland te beschermen wil gaan comercieel uitbaten, wil dat dus zeggen dat ge die ook moet berschermen tegen stormen, ... ge verschuift dus gewoon het probleem...

en dat allemaal om de vriendjes projectonwikkelaars ter wille te zijn... nu mocht ik hier een valies met 200 000 000 euro onder mijnen bureau hebben, geen haar op mijne kop dat er aan zou denken op zo een eiland iets te gaan kopen. Dat is even debiel als uw poepsjieke villa buitendijks in een overstromingsgebied gaan bouwen, ... iets wat een hoop idiooten trouwens ook al gedaan hebben. Waarna ze gaan lullen dat ze het rampenfonds vandoen hebben als de modder kniehoog in hun living staat.
tenzij ge die eilanden zo ontwerpt (ik denk dan met een giga lang 'strand' ) dat de klappen natuurlijk opvangt aan ene kant, voorzieningen aan de andere kant ... ik denk dat dat gewoon te voorkomen valt, de problemen die gij opsomt ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 15:47   #87
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bron ? in het artikel staat nl 'tegen overstromingen' ... nu moet ik eerlijk toegeven, ik heb ook geen herinnering aan de laatste overstroming aan de kust hoor
Nu, dat journalisten geen kaas hebben gegeten van juiste citaten schrijven is reeds lang geweten.
In het nieuws heeft die van Deme anders heel duidelijk gezegd dat het over het beschermen van de kustlijn tegen het wegspoelen van het zand is dat men de eilanden wil aanleggen.

De baggerbredrijven ontvangen nu jaarlijks meer dan 100 miljoen Euro om de stranden terug op te spuiten in de winter.

Het voorstel van Deme is dus schadelijk voor zijn eigen sector.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 15:51   #88
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is toch logisch ...

Die eilanden moeten helemaal geen last hebben van golfslag.

De kant van de open zee bescherm je namelijk met betonblokken en maak je niet uit zandstranden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 15:57   #89
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Zowel VTM als VRT pakten er nog maar eens mee uit: baggerfirma Deme zou dolgraag mega-eilanden �* la Dubai opspuiten voor onze kust. "Om het Vlaamse land tegen overstromingen te beschermen", luidt het officieel. Dat schaamlapje voor ongebreidelde baggerwoede wordt nu zelfs ook rondgetoeterd door Hilde Crevits, die zich blijkbaar door de ervaren lobbyisten van de zandzuigclan heeft laten overtuigen. Het meest absurde is dan nog dat er telkens schetsen van de kust voor Knokke-Heist worden getoond, waar een enorm eiland, compleet met een nieuwe Atlantikwall van hoogbouw en megahotels uit de zee moet verrijzen. Net dat stuk kust is echter al op natuurlijke wijze beschermd tegen duizendjarige stormen, en heeft dus helemaal geen extra zeewering nodig. Of: hoe big business nog altijd de politiek bepaalt... Benieuwd wat de opvolger van Crevits hier zal van vinden.
Toch ongelooflijk dat de mensen die op de kap zitten van grote bedrijven als ze er mee willen kappen eveneens op diezelfde kap gaan zitten als ze willen werken.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 16:13   #90
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Toch ongelooflijk dat de mensen die op de kap zitten van grote bedrijven als ze er mee willen kappen eveneens op diezelfde kap gaan zitten als ze willen werken.

Alsof er nergens anders iets te baggeren valt fox?
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 17:01   #91
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeet niet dat de macht van de verspillende partijen reeds een eerste maal gebroken is in Vlaanderen.
Waar haal je dat ? Als ik me niet vergis is er beslist dat de Oosterweel zou gebouwd worden, net nadat was aangetoond dat het economisch saldo van die operatie negatief zal zijn. Het (voorlopige) toppunt inzake verspilling, met lichtjaren voorsprong op de scheepslift van Strépy !
Oud 6 juli 2010, 17:23   #92
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Zowel VTM als VRT pakten er nog maar eens mee uit: baggerfirma Deme zou dolgraag mega-eilanden �* la Dubai opspuiten voor onze kust. "Om het Vlaamse land tegen overstromingen te beschermen", luidt het officieel. Dat schaamlapje voor ongebreidelde baggerwoede wordt nu zelfs ook rondgetoeterd door Hilde Crevits, die zich blijkbaar door de ervaren lobbyisten van de zandzuigclan heeft laten overtuigen. Het meest absurde is dan nog dat er telkens schetsen van de kust voor Knokke-Heist worden getoond, waar een enorm eiland, compleet met een nieuwe Atlantikwall van hoogbouw en megahotels uit de zee moet verrijzen. Net dat stuk kust is echter al op natuurlijke wijze beschermd tegen duizendjarige stormen, en heeft dus helemaal geen extra zeewering nodig. Of: hoe big business nog altijd de politiek bepaalt... Benieuwd wat de opvolger van Crevits hier zal van vinden.
Ach, in het lelijke, gebetonneerde, zielloze België mag dat. Laten we Noord-Europa gerust Dubaïseren en debiliseren. Het is toch al te laat.

Alle debielen op deze planeet hebben recht op hun vierkante meter lelijkheid.

Maar als ze die gehad hebben moeten ze wel de rest van de mensheid met rust laten.

Trouwens, Dubai en gelijksoortige rommel verdwijnt toch van zodra de olie iets duurder wordt en opraakt. Da's dus heel binnenkort.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 17:43   #93
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen, mocht het nuttig en goedkoop blijken, in eilanden laten investeren, en Wallonië in Congo.

Het gevaar bestaat wel dat alle Congolezen asiel zullen aanvragen in België en uiteindelijk op die eilandjes terechtkomen.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 6 juli 2010 om 17:43.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 17:45   #94
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Ach, in het lelijke, gebetonneerde, zielloze België mag dat. Laten we Noord-Europa gerust Dubaïseren en debiliseren. Het is toch al te laat.

Alle debielen op deze planeet hebben recht op hun vierkante meter lelijkheid.

Maar als ze die gehad hebben moeten ze wel de rest van de mensheid met rust laten.

Trouwens, Dubai en gelijksoortige rommel verdwijnt toch van zodra de olie iets duurder wordt en opraakt. Da's dus heel binnenkort.
Het is een mooi initiatief, iets waar vlaanderen niet echt van overloopt op dit moment.
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 18:37   #95
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Das Vaterland muss grosser sein !
Wat zit gij hier te zeveren. Vlaanderen wordt er geen milimeter groter mee. Er wordt gebaggerd in onze territoriale wateren en dat gebied is al van ons. Wij leggen geen claim op iemand ander zijn grondgebied, dit in tegenstelling tot ons francophone vrienden die steeds op zoek zijn naar nieuwe "koloniën" , "wingewesten" en "Lebensraum"
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 20:52   #96
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Alsof er nergens anders iets te baggeren valt fox?
Ik weet het, een bedrijf dat op zoek gaat naar nieuwe opportuniteiten is iets vies. Not done!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 22:56   #97
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Eilanden voor onze kust? Ja of neen?

Welke voordelen kan dit bieden?
1° Meer leefruimte voor de mensen.
2° Tijdelijk grotere werkgelegenheid vanwege het bebouwen van de eilanden.
3° De bewoners van de kuststreken vangen de schok van een natuurramp niet op.

Bij die 'voordelen' heb ik echter mijn bedenkingen.
1° Meer leefruimte voor de mensen draagt niets bij aan de welvaart van de mensheid. Wat wel bijdraagt aan de welvaart van de mensheid is meer leefruimte per persoon. Dat laatste kan je op andere manieren bereiken zoals een beperking van de wereldpopulatie. Meer leefruimte creëren zorgt ervoor dat mensen in de waan blijven dat de populatie van de mensen vrolijk kan blijven groeien.
2° Ook grotere werkgelegenheid draagt niet per se bij aan de gemiddelde welvaart van de mensen. Niet elk werkje draagt bij aan de welvaart. We mogen niet werken om te werken.
3° De aard van de gemiddelde mens kennende zullen die eilanden snel volgepropt worden met mensen. Het zijn dan enkel andere mensen die de schok opvangen.

Wat ik daarnaast nog een zeer groot nadeel vind, is dat het leven dat oorspronkelijk op die plaatsen voorkwam alweer zal moeten inboeten. Dat komt de totale welvaart van al het leven op aarde niet ten goede.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 23:14   #98
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik weet het, een bedrijf dat op zoek gaat naar nieuwe opportuniteiten is iets vies. Not done!
Haha, ik versta wel wat je bedoelt.
Het bedrijf heeft gelijk maar bescheiden als ik ben: het zijn die "onnozelaars" die
hun goedkeuring geven en de facteur betalen met ons geld.
Oud 7 juli 2010, 00:18   #99
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Tja het is duidelijk dat de baggermaffia nu Dubai op zwart zaad zit andere oorden wil opzoeken. Ik vind het vreemd dat het zo lang heeft geduurd. Zeker met een figuur als Lippens aan de kust. De ironie vind ik dat de man tegen windmolens is vlak voor de kust omdat dit het zicht zou bederven.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 01:14   #100
Tejokus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Haha, ik versta wel wat je bedoelt.
Het bedrijf heeft gelijk maar bescheiden als ik ben: het zijn die "onnozelaars" die
hun goedkeuring geven en de factuur betalen met ons geld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be