Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Jij en Esperanto
Ik ken/studeer reeds Esperanto 3 12,00%
Ik zou Esperanto willen studeren (maar nu nog niet) 8 32,00%
Ik zou niet weten waarom ik me ermee zou bezig houden. 14 56,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2010, 21:53   #81
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Het probleem is dat de taal zo verspreid is. Om met mensen dieik al ken te kunnen praten heb ik geen esperanto nodig, en om eender waar heen te gaan en mijn weg daar te kunnen vinden kan ik esperanto niet gebruiken. Want waar ik mijn bestemming ook kies, ik zal nooit constant vanzelf tegen esperantisten aanlopen. Als die taalzesduizend sprekers heeft zijn dat er een in de miljoen, je kan er dus alleen mee uit de voeten op esperantomeetings.
Dat klopt, niemand ontkent dat (behalve dan dat er wel meer dan zesduizend Esperantisten zijn). Maar dat geldt voor het gros der talen in de wereld. Waarom zou iemand IJslands of Noors of Roemeens leren? Je zal nooit constant vanzelf tegen Ijslanders, Noren of Roemenen aanlopen. Tenzij je specifiek naar hen op zoek gaat. Is het leren van IJslands, Noors of Roemeens dan een vorm van masochisme? Ze gaan het ginder graag horen. Je moest eens weten hoeveel deuren open gaan door net zo'n kleine taal te leren in plaats van steeds maar hetzelfde Engels of Spaans, waar je eigenlijk niet verder mee komt dan de balie van het hotel.
Dankzij Esperanto kan je trouwens ongeveer gratis de wereld rond.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 07:13   #82
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat klopt, niemand ontkent dat (behalve dan dat er wel meer dan zesduizend Esperantisten zijn). Maar dat geldt voor het gros der talen in de wereld. Waarom zou iemand IJslands of Noors of Roemeens leren? Je zal nooit constant vanzelf tegen Ijslanders, Noren of Roemenen aanlopen.
Wel als je naar IJsland, Noorwegen of Roemenië toe gaat, daar is de sprekersoncentratie hoog genoeg voor de taal om nut te hebben. Esperantisten zijn overal ter wereld naalden in een hooiberg. Ik geloof graag dat je er de wereld mee rond kan reizen, maar dan moet je wel overal me esperantisten afspreken. Het is niet de taal die je rond de wereld helpt, maar het netwerk van esperantofanatiekelingen. Met het netwerk van coachsurfers kom je de wereld ook rond, en daar hoef je een taal voor te leren.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 13 oktober 2010 om 07:13.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 09:08   #83
Bovenbuur

Standaard

coach=couch natuurlijk. [/stop de tijd]
Oud 13 oktober 2010, 09:19   #84
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel als je naar IJsland, Noorwegen of Roemenië toe gaat, daar is de sprekersoncentratie hoog genoeg voor de taal om nut te hebben. Esperantisten zijn overal ter wereld naalden in een hooiberg. Ik geloof graag dat je er de wereld mee rond kan reizen, maar dan moet je wel overal me esperantisten afspreken.
Dat zijn steeds lokale mensen. Die heel wat deuren doen open gaan.

Citaat:
Het is niet de taal die je rond de wereld helpt, maar het netwerk van esperantofanatiekelingen.
Dat is hetzelfde, de taal bestaat bij gratie van de gebruikers. Het is ook niet "het Engels" dat je de wereld rond helpt.

Citaat:
Met het netwerk van coachsurfers kom je de wereld ook rond, en daar hoef je een taal voor te leren.
Daar hoef je inderdaad ook een taal voor te leren, waar je veel langer over doet.
Oud 13 oktober 2010, 09:29   #85
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Daar hoef je inderdaad ook een taal voor te leren, waar je veel langer over doet.
Volgens mij heb jij mijn g gejat. Hoe dan ook moet ik helaas in de dagelijkse wereld toch al Engels leren voor bijvoorbeeld mijn opleiding. Esperanto zou best nuttig kunnen zijn als wereldtaal, maar is dat momenteel niet. Tegen de tijd dat ik naar een willekeurig land kan reizen en daar in het esperanto acht bier en een cola kan bestellen en een praatje met een schone local kan maken leer ik de taal graag, echt waar. De realiteit is dat je daar beter Engels, Frans of Spaans voor kan leren, of voor specifieke delen van de wereld Mandarijn, Hindi, Swahili, Portugees, Maleis, Arabisch, Russisch, Duits etc etc.
En ja, dat kost veel meer tijd. Bovendien is het idee van Esperanto leren natuurlijk dat jij jezelf toevoegt aan de taalgemeenschap, jij maakt de taal een beetje meer waard door deze te leren. Uiteindelijk zal ze dan wel nuttig zijn. Vervelend feit is alleen dat de taal ten tijde van de volkerenbond op haar hoogtepunt was. Op deze maniet gaat het niet meer gebeuren. Het is niet gebeurd in de internationaal georienteerde tweede helft van de vorige eeuw, en het gaat zeker nu niet meer gebeuren. Jammer ja, maar helaas.
Oud 13 oktober 2010, 10:53   #86
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Esperantisten : wie zijn ze & waarom ?
Inderdaad, daar staat niet
esperantisten, wie zijn jullie en waarom ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 11:02   #87
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens ben ik wel eens benieuwd wat je precies wil doen als je "er vierkant tegen" bent. Het verbieden?
Waarom in hemelsnaam denk je dat ik iets wil doen ?

Ben jij zo rap bang ? Of dicht je mij bovennatuurlijke krachten toe ?

Iets doen ? Ja, mocht er nu één kat zijn die eraan zou denken om dat geval te voorzien in het programma van een gesubsidieerde avondschool of zo.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 13 oktober 2010, 11:08   #88
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Esperanto is totaal achterhaald. De taal is ooit een modetrend geweest. Niemand die ooit overtuigd het belang ervan kon verdedigen. Esperanto is vooral iets wat door intelligente schoolmeesters werd verdedigd. Kwestie van te weten waarover gepraat. De vrouw van de schoolmeester luisterde en vond dat het goed was.
Ik zie dus niet in waarom een student daar zijn/haar tijd zou aan verspillen. Voel je maar eens als twintiger geroepen een kunstmatige taal aan te leren.
Schilderen op kunstzijde, is ook zo iets dat door intelligente schoolmeesters werd verdedigd. Ook hun vrouwen vonden die kunstwerkjes mooi ...

Als je begrijpt (of wil begrijpen) wat ik bedoel ...

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 13 oktober 2010 om 11:08.
Oud 13 oktober 2010, 11:10   #89
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het aantal mensen dat Engels of Spaans leert is inderdaad groter, maar wat dan nog? Is het omdat "iedereen" op Windows werkt dat alternatieven als Mac of Linux dan maar moeten opgedoekt worden?
Met Esperanto ben je wel degelijk iets trouwens, alleen is dat voor bepaalde specifieke doelen geschikt.
Kan je die nog eens opsommen a.u.b. ?

Oud 13 oktober 2010, 11:11   #90
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Esperanto zit in de top honderd van meest gebruikte talen, op de zesduizend. Er is dus wel op z'n minst 'iemand' die de taal begrijpt. Ze wordt in de praktijk ook gebruikt, ook als huis- tuin en keukentaal.
Dat lijkt me nu niet direct een motivator om aan de studie ervan te beginnen ...

Oud 13 oktober 2010, 11:12   #91
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Is not English the Global Language
Oud 13 oktober 2010, 11:23   #92
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Iets doen ? Ja, mocht er nu één kat zijn die eraan zou denken om dat geval te voorzien in het programma van een gesubsidieerde avondschool of zo.
Dat is jaren effectief zo geweest en de kans is niet klein dat dat er weer komt.
Oud 13 oktober 2010, 11:23   #93
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me nu niet direct een motivator om aan de studie ervan te beginnen ...
Ik vraag toch niet dat jij er aan begint?
Oud 13 oktober 2010, 15:51   #94
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Is not English the Global Language
Nope, that is it not. But Esperanto is that even less.
Oud 15 oktober 2010, 09:20   #95
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nope, that is it not. But Esperanto is that even less.
English might become ... esperanto never will be more then ...

Oud 15 oktober 2010, 12:41   #96
Amontillada
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik vind het een nutteloze taal, maar dat zijn alle geconstrueerde talen eigenlijk. Interlingua is voor mij veel verstaanbaarder. Wikipedialink in die taal.

Maar al die talen zijn nutteloos en overbodig. Waarom een nieuwe taal maken als er al zo vele talen zijn? Kunnen we niet beter Engels en Frans gebruiken om te communiceren, die worden gesproken door een groot aantal mensen doorheen de hele wereld.
Interlingua is verstaanbaar, maar leest voor mij toch wel erg romaans geïnspireerd, niet? Het zo geëxtraheerd zijn uit 16 europese talen, las ik, maar ik herken toch heel weinig van het germaanse/scandinavische erin. Of vergis ik mij?

Verder compleet eens met de engels-stelling, eigenlijk is dat nu toch al het geval.

Maar als denkoefening is zo'n nieuwe taal wel eens lollig.
Amontillada is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 14:14   #97
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vroeg me zo af:
betwist er iemand nog dat het Engels de mondiale wetenschapstaal (taal voor wetenschappelijke uitwisseling; niet zoals hier vroeger, waar men overtuigd was dat fatsoenlijk onderwijs in het Nederlands onmogelijk was) is ?

Denkt er iemand dat het Chinees daar ooit naast kan komen te staan ?

Oud 15 oktober 2010, 14:19   #98
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Ik vroeg me zo af:
betwist er iemand nog dat het Engels de mondiale wetenschapstaal (taal voor wetenschappelijke uitwisseling; niet zoals hier vroeger, waar men overtuigd was dat fatsoenlijk onderwijs in het Nederlands onmogelijk was) is ?

Denkt er iemand dat het Chinees daar ooit naast kan komen te staan ?
Ik zou het niet weten. Ik weet wel dat de internationale wetenschapstaal in het verleden vaak zat gewisseld is. Latijn, Duits, Frans, allemaal hebben ze wel hun bloeiperiode gehad. Het is dus echt niet zo dat Engels nu wel voor altijd de belangrijkste taal zal blijven "omdat er al zoveel in geschreven is". Dikke kans dus dat een andere taal hier binnen zeg een of twee eeuwen niet alleen naast maar ook ruim boven komt te staan. Of dat dan Chinees, Arabisch, Swahili, Rusparanto, Eurolanguage of Verkavelingsvlaams is kan ik niet zeggen.
Oud 15 oktober 2010, 14:30   #99
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Misschien terug Latijn. Zelfs dát is mogelijk.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 16:51   #100
Albrecht
Banneling

Standaard

http://en.wikipedia.org/wiki/Latino_sine_flexione
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be