![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Feit blijft dat u ethiek niet consequent is. Iemand doden is toegestaan wanneer het doden zelf zo abstract gemaakt wordt dat de link niet meer met de echte daad wordt gelegd. Nl. ik dood toch niemand, ik haal gewoon een hendel over waardoor 1 persoon sterft door mijn toedoen. Maar eens het doden zelf concreter wordt, dan is het niet meer toegestaan. Je aanvaard het principe dat je de ene persoon mag doden om de andere te redden, maar enkel wanneer het verborgen blijft dat je eigenlijk iemand zijn leven ontneemt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Banneling
|
![]() Het Categorische Imperatief van Kant is voldoende als enige ethische leiddraad
http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorische_imperatief je moet handelen op de manier waarvan je zou willen dat iedereen zo zou handelen. Een andere formulering is dat men zelf of via anderen de mensheid nooit slechts als middel maar tegelijkertijd altijd als doel moet beschouwen. Laatst gewijzigd door eno2 : 16 november 2010 om 10:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
kun je zeggen hoe het komt dat ik niet meer gestoord moet worden door jou argumenten als ik je in een vakje stop? En wat voor vakje dan nog... Ik stop namelijk mezelf ook in een vakje (ik behoor tot die groep van "half-deontologen", zeg maar), dus wil dat nu zeggen? Dat ik niet meer gestoord moet worden door mijn eigen argumenten? En wat wil dat dan precies zeggen? dat mijn argumenten fout zijn? Is je stelling dat als je iemand (inclusief jezelf) in een vakje stopt, dat die persoon dan fout is? Bon, ik snap er niks van... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar het punt is dat het goed is de wissel over te halen omdat 1) er netto meer mensen worden gered en 2) aan de voorwaarde van respect voor het basisrecht is voldaan (dus niemands basisrecht wordt geschonden)
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 16 november 2010 om 10:55. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
En dan heb je nog die empathie, waar je eerder over sprak, dat is weer nog iets anders.
![]() |
![]() |
#86 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En ik ben dus ook niet de ideale mens. Maar ik kan het dus wel...
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat jij zegt dat je wil, dat is dat niet. Laatst gewijzigd door eno2 : 16 november 2010 om 11:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() zie mijn reactie op Loki hierboven. Misschien wil dat zeggen dat ik geen utopist ben, en dat mijn ethisch systeem geen utopie is...
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 16 november 2010 om 11:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Banneling
|
![]() Uw ethiek is onduidelijk uitgedrukt, complex en dus oninzichtelijk. De onderdelen overlappen. Kortom het is een doolhof.
Beter je beperken tot één of een paar heldere principes. Ikzelf heb daaraan al meer dan werk en inspanningen genoeg om ze voor de geest te houden en op te volgen. Empathie bv volgt ook uit de innerlijke zedelijk gesteldheid. Dat is geen afzonderlijke ethische pilaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Jij vindt van jezelf dat je wel het recht hebt mensen te doden. Wanneer stop je met dat recht consequent door te trekken. Zou je iemand op de sporen duwen moest het 4 man redden? Zou je iemand wurgen? Zou je iemand die rustig op de andere kan van de wereld in zijn tuintje zit, op een vliegtuig zetten naar die spoorlijn en hem daarop vastbinden moest het 4 man redden? Je ethiek is in essentie dictatoriaal. Er is geen plaats voor het individu. Die heeft geen absolute rechten, maar wordt onderworpen aan willekeurige en onduidelijke regels. Net datgene waar een dictator behoefte aan heeft. Ik zou eigenlijk ook kunnen betwisten dat door iemand op te offeren je hem wel degelijk als middel gebruikt, maar ik vind het onderscheid tussen doden mag wel als de ander geen middel is nu helemaal niet relevant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En ethiek is complex, ja; sterk context gebonden enzo. Ik vind het al straf dat ik het naar 8 principes kan terugbrengen (en principes 2, 3 en 4 zijn eigenlijk drie variaties van eenzelfde achterliggende filsoofie) En ik kan ook aangeven dat principes 3 en 4 vaak principe 1 overtroeven. Ik heb er 10 jaar over gedaan, nadenken over ethiek, om nu toch wel ee vrij scherp beeld te hebben van de basisprincipes en hoe die zich tot elkaar verhouden en wat eruit volgt.
![]() |
![]() |
#93 | ||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is niet het recht om niet gedood te worden (dat noemen we het recht op leven). De persoon op het zijspoor wordt niet gebruikt als louter middel om die 5 mensen te redden. Want je moet je afvragen: zou je plan (om de 5 te redden door de wissel over te halen) nog werken als die persoon op het zijspoor er niet zou zijn? Het antwoord is ja, dus de aanwezigheid van dat slachtoffer is niet noodzakelijk. Citaat:
Citaat:
![]() Er is nog een ander verschil tussen het wisseldilemma en het brugdilemma: de trein afsturen naar het slachtoffer (zoals bij de wissel) is niet hetzelfde als het slachtoffer afsturen naar de trein (zoals bij de brug). Dus de locus van interventie (de plaats waar je ingrijpt in de causale keten), kan ook van tel zijn. Citaat:
Citaat:
![]() niet dus: schending van basisrecht Citaat:
Citaat:
Citaat:
de regel is alvast niet onduidelijk: je moet gewoon vragen of de aanwezighed van het potentiele slachtoffer noodzakelijk is om anderen te redden Citaat:
Als je een hamer nodig hebt om spijkers te kloppen, en als je spijkers klopt met de hamer, dan wordt die hamer gebruikt als middel. Maar als je nu met je eigen hand die spijker in de muur zou duwen, en de hamer blijft op de grond liggen en hoefde er zelfs niet te liggen, dan wordt de hamer niet gebruikt als middel. Zelfs al hou je de hamer in je andere hand vast, zelfs al zwaai je met de hamer, zelfs al valt hij op de grond, zolang de hamer niet nodig is om de spijker in de muur te duwen, wordt ie niet gebruikt. Enfin, lange uitleg voor simpel idee... Citaat:
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Natuurlijk zou je graag hebben dat iedereen JOUW doelfunctie maximaliseert, en meewerkt aan die ideale oplossing daarvan. Ik ook trouwens, ik zou graag hebben dat iedereen meewerkt om MIJN doelfunctie te maximaliseren, en MIJN "ethische principes" zijn ook niks anders dan de beschrijving van de ideale optimum oplossing voor MIJN doelfunctie. Het verschil tussen ons twee is dat ik besef dat "mijn ethiek" enkel maar geldt voor "mijn doelfunctie" en dat de doelfunctie van een ander, en dus diene zijn "ethiek" er anders zal uitzien. Ik ga dus niet beginnen zagen over de universaliteit van mijn ethiek want ik ben er mij 100% van bewust dat ze enkel maar voor mijn plezier is. Jij denkt dat jouw doelfunctie optimiseren een universele opgave zou moeten zijn voor iedereen, gewoon omdat jouw doelfunctie nu eenmaal "snoeziger" is dan de mijne op 't eerste gezicht. Maar je bent in de grond niks anders aan het doen dan je eigen verlangens trachten te bevredigen net zoals ik. En daar blijft het bij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus dat is nog een verschil met jouw doelfunctie die verwijst naar jouw plezier in het algemeen. Om het nog anders te zeggen: als ik een goed gevoel krijg door het naleven van mijn doelfunctie, is dat goed gevoel niet het doel, maar is een leuke en noodzakelijke bijkomstigheid die ervoor zorgt dat ik me gemotiveerd blijf voelen. Vergelijk het met vriendschap. Niemand zou hier zeggen dat men een vriend wil zien om hem te gebruike om een goed gevoel te krijgen. Nee, men ziet graag die vriend graag, en daarmee basta. En zelfs al is de ware achterliggende reden van vriendschap ons eigen goed gevoel, dan nog mogen we dat niet zomaar uitspreken. Niemand zou tegen zijn lief zeggen: "schat, jij bent niets meer dan een middel om mij een goed gevoel te geven." Citaat:
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 17 november 2010 om 01:24. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() hoezo weet jij dat?
Wat is dat nu voor een rare reactie. Ik zeg dat ik een stelling van Bebob niet snap, en jij zegt daarop dat je dat weet? Ja, natuurlijk, ik heb het net gezegd! Maar wist je dat ook op voorhand dat ik die stelling van Bebob niet zou snappen? Ben jij helderziend? Ik denk van niet (ik ben scepticus). Maar achteraf is het wel gemakkelijk te zeggen dat je iets van me weet als ik het zelf gezegd heb. Dus het is toch belachelijk om dat dan nog eens te zeggen? Ik ga toch ook niet nog eens zeggen dat ik weet dat jij het weet, omdat ik je dat heb horen zeggen? Enfin, je snapt het wel, en ik weet wat je eigenlijk wou doen: mijn zin uit zijn context rukken en daarmee aangeven dat ik niets snap. Maar ja, dat is gewoon een strategie van op de man spelen, dat je doet omdat je geen gewone argumenten hebt. Dus je geeft hierbij eigenlijk je zwakte toe.
![]() |
#100 |
Burgemeester
|
![]() 's Nachts achter een pc wat zitten tokkelen om mensen te overtuigen die je toch niet kan overtuigen is ook een luxebehoefte.
|
![]() |
![]() |