![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Dient men kinderen op school het gebruik van het woord 'plezant' af te leren? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
5 | 11,11% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
39 | 86,67% |
weet niet / geen mening / andere mening |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,22% |
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat." ![]() Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944) In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik krijg het persoonlijk op de heupen van dit soort tussentaal, zeker wanneer mensen ook nog eens zo gaan beginnen schrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Minister
|
![]() Tja AN is nodig om elkaar te kunnen begrijpen, maar locale tendensen in de taal zal niemand ooit helemaal tegenhouden. Cultuursgewijs is het toch een verrijking dat we zoveel "kleur" in onze taal hebben. Daar mag men wel aandacht voor hebben. Trouwens ik herinner me de introductie van een paar typisch Vlaamse woorden in de Van Dale, een paar jaar terug, waar nogal wat Nederlanders zot van liepen (in de goeie zin). "Foefelen" was zo'n woord dacht ik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten bestaat er niet zoiets als een taalpolitie. Zuid-Nederlandse woorden behoren ook tot de Nederlandse taal. Iedereen staat vrij om ze te gebruiken. En 'plezant' zal men zonder twijfel ook wel verstaan in Nederland. En of we hier de Zuid-Nederlandse uitdrukking 'er is geen kat' gebruiken, dan verstaat de Nederlander ook wel dat we 'er is geen kip' mee bedoelen, zoals zij het zeggen. Al diegenen die nu streven om typische Zuid-Nederlandse woorden of uitdrukkingen te verheffen tot 'het Vlaams' beliegen zichzelf. Het is geen 'Vlaams', het is gewoon 'Nederlands'.
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Is elk Nederlands woord dat we bijleren net geen verrijking ? Een verrijking die bijdraagt tot een nog mooiere en uitgebreidere Nederlandse taal. Mooi toch. Is het niet eerder hoe je omgaat met de taal ? Wijst het op een beperking tot de moedertaalwoorden ? Of net een verruiming met nieuwe Nederlandse woorden tot buiten de moedertaalwoorden ? Sluit je nieuwe woorden uit ? Omdat ze nieuw zijn ? Omdat ze uit Nederland komen ? Omarm je nieuwe woorden ? Verrijk je je woordenschat ? Hoe ga je er mee om ? Er is niets zo levendig als de (Nederlandse) taal. Het Nederlands is zo een rijke taal...
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg niet dat je plat dialect moet spreken, ... maar als je nu met nen Antwerpenaar spreekt, ja die spreekt aantwaarps en hij zal mijn oost-vlaams dat ondertussen ook een mengvorm geworden is van verschillende andere streken maar moeten verstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
'Rap' en 'snel' worden hier evenveel gebruikt, is mijn indruk, waarbij 'rap' inderdaad als sterker gezien wordt. Naast, 'rap', 'snel' en 'fluks' is er natuurlijk ook nog de keuze tussen 'ras' en 'gezwind'. Overigens lijken 'leuk' en 'leut(e)' zoveel op elkaar, dat het waarschijnlijk gewoon variaties van hetzelfde woord zijn. Och ja, agge mar leut hèt. Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 10 maart 2011 om 14:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ze zijn hier erg, pardon 'ferm' kleinzielig bezig die taalpuristen van de Taalunie en sommige Vlaams-nationalisten. Het is alweer van dat. Daarom luistert daar ook niemand meer naar. Laatst gewijzigd door system : 10 maart 2011 om 15:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Cursus Haags, deel 2 Van alle Hollandse dialecten is het Haags het besmettelijkste dialect, al is het maar voor de leut. Van dat nasale zeikerige, zagende Amsterdams krijg ik altijd spontaan een linkerteelbalverzakking. Uiteraard mijn eigen, zéér subjectieve mening. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() 'Leuk' is bij ons ook onbekend. Wij zeggen hier 'plezant'. Plezant is helemaal geen dialect. 'Plezant' is Algemeen Nederlands. En zeker in het Zuiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De discussie in deze draad is verloren moeite. Deze contreien (de rest van Europa ook trouwens) staan op het punt onder de beschermende vleugels van de Turken te komen. Dus schrap 'plezant' en 'leuk' maar en begin maar te wennen aan 'hoş'.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 10 maart 2011 om 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 10 maart 2011 om 15:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=hEflp-tZI_0
![]() |
![]() |
#95 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 10 maart 2011 om 15:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
#98 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu ja, er is volgens mij geen enkele klank in het Nederlands (en daarbuiten ook) die zoveel verschillende uitspraaksvarianten heeft als de /r/. Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 10 maart 2011 om 15:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Europees Commissaris
|
![]() Leiden is een stad die veel Vlaamse (echte betekenis) en Waalse getto's kende in de 17de eeuw, en daarvan schijnt die gekke uitspraak te komen. Spijtig dat ik geen voorbeeld van mooi Leids kan geven (nu ja, AN met een licht Leids accent).