![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als je al een concept hebt van iets bewezen door een of meerdere bewijzen, dan kan je onbewogen beweger gebruiken voor het te bevestigen. Fysica en materie zijn begrippen die theorie wetenschappelijk gebonden zijn en daarom ook dynamisch. Je kan een huidig concept van materie gebruiken om een theoritische godsbewijs te formuleren. 2. Tegenstrijdigheid komt er tevoorschijn omdat je het bewijs niet begrijpt. Deze entiteit mag ook gecreëerd zijn, alleen kan je niet oneindig gaan omdat (oneindig + 1 = oneindig) en dit wil zeggen dat er niets kan bestaan. Dus er moet iets zijn dat boven de causaliteit staan. Dit heet logica, geen theorie. En het moet omdat er iets (jij bijvoorbeeld) bestaat. (in de taal van kinderen) Piero is gebaard door zijn moeder, deze moeder door haar moeder, en deze ook door haar moeder en zo oneindig voortgaan = Piero kan niet bestaan. 3. De materie en concept ervan is een empirische kennis (theorie), Thomas en alle andere logisch denkende mensen doen hierbij beroep op rationele kennis (zekerheid). Probeer eerst a.u.b dit kalaam bewijs te begrijpen want zo kunnen we niet verder discussieren. Voor jouw opmerking i.v.m "moderne fysica" lees je beter mijn reactie #72. 4. Eerst het bewijs proberen te begrijpen a.u.b! Met rationeel en logisch denken kan ik bewijzen dat achter deze reactie op het forum een denkende entiteit met wil staat zonder geen enkele vorm van interesse voor elektriciteit, elektronica en informatica. Dit heet rationeel en logisch denken, verbeelding bestaat slechts in jouw verbeelding. Laatst gewijzigd door porpo : 12 juli 2011 om 11:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De meeste onderzoeken waar u naar verwijst werden gedaan in de USA waar het (fundamentalistisch) christendom diep in de maatschappij zit ingeworteld en waar er wordt neergekeken op atheïsten. Dat is zeker één van de factoren die meespeelden bij de negatieve antwoorden van atheïsten op de enquête. Als we kijken naar landen waar (fundamentalistisch) christendom enorm verzwakt is, waar het godsgeloof steeds abstracter wordt (god = een kracht, liefde, natuur etc.) en waar atheïsme aanvaard is dan zien we dat die landen bij de gelukkigste in de wereld horen. Waarbij Amerika nog niet eens in de top 10 staat. Verder is Pascal's wager een belachelijke weddenschap, de kans is groter dat je 100 keer na elkaar de grote pot wint bij euromillions. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#83 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja, geen probleem. Je kan het ook sociaal bekijken hoor, daar komt de vraag hoe die sociale manifestaties mogelijk zijn geworden, en het antwoord heb je zelf aangehaald. Je moet dat allemaal natuurlijk plaatsen in de context waarin ik het heb gezegd, anders ga je misschien denken dat "gelukkig(er) zijn" een argument is voor het geloof of zoiets.
![]() Met geloof hier bedoel ik niet geloof van atheisten, deisten en andere niet-theistische en polytheistische religies, maar geloof in God-Openbaring-Hiernamaals (G-O-H). Pascal's (al-Juwayni's) wager: * Wat indien het allemaal waar is die beweringen van de profeten? Dan is er in het hiernamaals beloning en straf. De niet-gelovigen verliezen. * Wat indien het allemaal niet waar is? De gelovige verliest niets, integendeel, hij leeft gelukkiger (door geloof in G-O-H of door de sociale omgeving mede mogelijk gemkaat door geloof in G-O-H). Ik bedoelde dat een gewone mens geen bewijs nodig heeft om in G-O-H te geloven. Pascal's wager is meer dan voldoende, en dat ook om andere redenen: de filosofische, logische en rationele bewijzen en argumenten zijn vaak hoog gegrepen (dit herkennen we hier aan een heleboel van stopop's). /*/*/ Het geldt voor iedereen die een vraag heeft over zelfdoding. ![]() Laatst gewijzigd door porpo : 12 juli 2011 om 12:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
P.S. zoals al eerder gezegd de gelovige leeft gelukkiger in een maatschappij vol gelovigen, in maatschappijen waar geloof geen 'big deal' is zijn atheïsten en agnosten even gelukkig als alle anderen. Meer nog zo'n maatschappijen behoren tot de gelukkigste in de wereld.
![]() |
![]() |
#85 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 12 juli 2011 om 14:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een voorbeeld? Zonder een rijbewijs rijden is strafbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Europees Commissaris
|
![]() @Dionysus
Gelukkig(er) leven heeft in deze discussie absoluut geen nut als je het buiten context van rationeel beslissing nemen op basis van Pascal's wager probeert te behandelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
|
![]() Blaise Pascal was zeer begaafd. Ik reken hem niet tot de gewone mensen. Hij kon geen touw vastknopen aan de zogenaamde godsbewijzen en de woorden van profeten maar hij had wel verstand van kansberekening. En je stelt hem als voorbeeld ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Probeer eerst a.u.b een beetje te lezen over de filosofie van Pascal voordat je eraan begint om een commentaar te geven over zijn begaafdheid en of hij al dan niet een "gewone" mens is. We zijn in zekere zin van het woord allemaal, zonder een uitzondering, gewone mensen. Hij heeft zijn eigen redenen voor zijn "wager", Al-Juwayni heeft daarvoor zijn eigen onderbouwing, en ik kijk naar wat de mensen gemeenschappelijk in de praktijk delen en ik zie dat wij in ons handelen (beslissing nemen om iets als waar/goed/.. te nemen) geen bewijs nodig hebben. Pascal maakt een zekere onderscheiding tussen argumenten die rede aanspreken en argumenten die het bestaan van de mens aanspreken, en hij wijst de godsbewijzen af op basis van die onderscheiding, en niet omdat ze al dan niet rationeel logisch zijn. Ik zeg het nog een keer: aantal logische, filosofische en rationele bewijzen en argumenten die wij treffen in bergboeken van kalaam, filosofie en logica zijn ontelbaar en men kan/kon nog geen enkel argumentje aahalen tegen één van die bewijzen; om maar te benadrukken dat wetenschappelijke (inductie) theoritische bewijzen (zoals ontwerp, bewustheid en doel) en die van mystiek niet meegerekend zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Dat geldt vooral voor zogenaamde wetenschappelijke inductie bewijzen. Die zijn al geen bewijzen omdat ze niet door waarnemingen kunnen worden bewezen. En bewijzen voor het tegendeel, namelijk mechanismen in de natuur en eigenschappen van DNA die zijn aangetoond, worden gemakshalve genegeerd. Die bewijzen tonen juist aan dat er in levensvormen geen sprake is van ontwerp, bewustheid en doel en zeker niet van mystiek. Maar met haat in je ogen kan je ook geen heldere blik hebben porpo, Laatst gewijzigd door Piero : 13 juli 2011 om 08:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Deze mensen au sérieux nemen is voor mij een teken van irrationaliteit, en bovendien kunnen ze wetenschappelijke theoritische bewijzen ook niet weerleggen (wat jij hieronder probeert ![]() Je mag anders een paar voorbeelden (stopop-vrij) aanhalen hoor. Eerste oorzaak: Piero is gebaard door zijn moeder, deze moeder door haar moeder, en deze ook en zo oneindig voortgaan = Piero kan niet bestaan, dus er moet, in zwanger worden, een eerste moeder bestaan omdat Piero is en kan niet anders. Onbewogen beweger: Piero beweegt omdat hij "A" aanbidt en "A" hier staat voor "(willen) gaan werken", A beweegt omdat het B aanbidt, B beweegt omdat het C aanbidt, C beweegt omdat het D aanbidt en zo oneindig voortgaan = Piero beweegt niet, dus er moet, in wat betreft werken, een onbewogen beweger zijn (markt, economie of winst maken bijvoorbeeld) omdat Piero beweegt en kan niet anders. Denk je echt dat er iemand is die tenminste deze twee logische bewijzen kan weerleggen (geen sofisten hé ![]() Citaat:
Citaat:
Laten we veronderstellen dat er geen ontwerp, bewustheid en doel is. Oké, en hier moet ik een paar vragen stellen: 1) Ken jij "ontwerp", "bewustheid" en "doel" of ken je die niet? - Indien je ze kent, hoe heb jij deze kennis opgedaan? ![]() - Indien je ze niet kent, dan moet ik u toch niet serieus nemen, en dan is uw bewering dat er in DNA geen ontwerp aanwezig is gelijk aan "in DNA is er geen 4sd84sd5q4ws54sfd4s5fsq4fsq4fq4fqsfsq54". ![]() 2) Is deze reactie van u ontworpen en doelbewust gemaakt, niet of jij weet het niet? Citaat:
Ik zeg dat ik in discussie stopop en onwetendheid haat en niet degene die met stopop en onwetendheid in een discussie afkomt, anders zou ik mezelf ook moeten haten, en dat dat ik niet in staat ben om te gaan beweren dat ik foutloos ben. Laatst gewijzigd door porpo : 13 juli 2011 om 14:11. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
Verder sprak ik over het bewijzen van 'het bestaan van God' en niet over 'bezig zijn "God" te bewijzen'. Het lijkt mij overigens uitgesloten dat zij 'er mee bezig zijn', d.w.z., dat zij "God" hebben waargenomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen sofisme (en gelijkaardige filosofieen) die de basis van wetenschap (elementaire rationele kennis) verwaarlozen. Citaat:
Dat is pas een discussie, op de man spelen brengt niets op. Het hindert de discussie gewoon. Citaat:
Dat klopt niet, dezelfde elementaire kennis waarop de wetenschap is gebaseerd, wordt en werd gebruikt in argumenten en bewijzen voor God (ongeacht concept). En wetenschap van theorieen en inductie vertrekt vanuit wat we zien, doen we voor biologie, doen wij ook voor absolute oorzaak van alles. Dezelfde basis. Bestaat ((o)) omdat we het zien of we zien ((o)) dus het bestaat? Moet wat we zien bestaan of mag het gewoon? etc etc .. Deze vragen worden niet beantwoord door de wetenschap. Weet u dat? Citaat:
Heb jij ooit van argumentum ad ignorantiam gehoord? Zo is het met een ex-voetballer van FC tin87 ook. Laatst gewijzigd door porpo : 14 juli 2011 om 00:06. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |||||
|
![]() Uit deze merkwaardige set woorden maak ik op dat je wilt zeggen dat mijn zinsbouw niet klopt. Je hebt het mis. De zin waar het op slaat is grammaticaal volkomen correct.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Europees Commissaris
|
![]() Grammaticaal? Denk je echt dat ik hier naar uw taalgebruik kijk?
Je zegt ((Dit lijkt mij een absurde simplificatie en, omdat je Piero als voorbeeld neemt..)). Dit lijkt mij een .. (mening) .. omdat .. (rechtvaardigen of beargumenteren) .. En ik weet het echt niet waarom jij aangesproken voelt? Bepaalden namen in logica en taal gebruiken is algemeen bekend. Ik neem hier Piero en kan ook Jan zijn, of ben jij de enigste die in deze wereld Piero heet? Piero is een Belg Alle Belgen zijn dat. -- Piero is dat. In plaats van in "dat" gebruik ik hier Piero in causaliteit en beweging. Piero is gebaard door zijn moeder (+1 in deze wereld) , deze moeder is gebaard door haar moeder en deze door haar moeder en zo oneindig voortgaan (∞). ∞ + 1 = ∞ ∞ - 1 = ∞ Vaar verwar ik hypothesen met dit en filosofie met dat? Graag een voorbeeld + verduidelijking. Weet je niet wat fundamentele rationele kennis is? Causaliteit is een voorbeeld Doelbewustheid a = a De wet van non contradictie - (a en -a) Piero (voet+kop+hand) is groter dan een deel van Piero (hand) ![]() .. Goed, ik wacht nog steeds op een voorbeeld van een niet-sofist die er maar één argumentje heeft tegen de bewijzen en argumenten voor God. En ik wacht op uw antwoord op mijn 2 vragen ivm doel, ontwerp en bewustheid. Laatst gewijzigd door porpo : 14 juli 2011 om 22:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
|
![]() Citaat:
De tussenzin "omdat je Piero tot voorbeeld neemt" staat tussen komma's en heeft geen betrekking op het eerste deel van de zin, hetwelk jij citeert. De tussenzin slaat op het derde deel van de zin, het deel dat jij niet citeert. Ik heb dus twee zinsdelen gekoppeld met het voegwoord 'en' ik heb een tussenzin geplaatst. Ik zal de zin nu voor je ontleden in twee losse zinnen die gekoppeld waren door 'en'. 1) Dit lijkt mij een absurde simplificatie. 2) Dit lijkt mij, omdat je Piero als voorbeeld neemt, een kinderlijke poging om mij voor gek te zetten. Wat de rest van je post betreft, we verschillen fundamenteel van mening over de betekenis van causaliteit en argumentum ad ignorantiam. Ik had al bezwaar tegen je uiteenzetting in de hier onder gedeeltelijk gequote post van 10 december 2010, maar het leek mij onbegonnen werk om je dat duidelijk te maken. Causaliteit heeft betrekking op gebeurtenissen die met natuurwetten kunnen worden verklaard. Het wordt door biologen en psychologen niet gezien als verklaring voor dierlijk gedrag en menselijk handelen. De mens is geen machine. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Oorzakelijkheid Zie http://www.csun.edu/~dgw61315/fallacies.html Ik moet overigens toegeven dat je in onderstaand citaat 'theoretisch' goed hebt gespeld - voor het laatst in dit forum. Dus mijn bewering 'nog nooit' neem ik terug. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Europees Commissaris
|
![]() Er was inderdaad geen "omdat" (rechtvaardiging of beargumentering), daarom vroeg ik erom. U gaat het natuurlijk niet omzeilen met 1), 2) door "en" te verwijderen.
Er is een groot verschil tussen (a ^ b) en (a → b) bijvoorbeeld. Je kan geen causaliteit (en andere principes in elementaire kennis) in de algemene ervaringen en/of natuurlijke verschijnselen zoeken. Het is een rationele (geen empirische) kennis. En zo gaat het dan verder, en straks zijn we bezig over Audi. Heb jij ondertussen al een voorbeeld? Antwoord op "doel", "bewust" en "ontwerp"? Opfrissing: Vergeet "Piero is gebaard door zijn moeder .." en "Piero beweegt" want deze twee logische rationele bewijzen ga je absoluut niet kunnen weerleggen zonder daarbij beroep te doen op één van de sofistische argumenten van degenen die rede verwaarlozen. Laten we daarom concenteren op wetenschappelijke argumenten (ervaringen/waarneming ): Ontwerp: ontwerper ![]() Piero: En bewijzen voor het tegendeel, namelijk mechanismen in de natuur en eigenschappen van DNA die zijn aangetoond, worden gemakshalve genegeerd. Die bewijzen tonen juist aan dat er in levensvormen geen sprake is van ontwerp, bewustheid en doelVolgens mij probeer je de observaties te ontkennen. !! Porpo: Ik zie overal ontwerp zelfs in chaos. |
![]() |
![]() |