Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2011, 11:30   #81
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
http://www.tegenkanker.be/content/gedwongen-meeroken

Nu, als ge googeld op +meeroken +kanker, gaat ge op het internet honderden artikels vinden.
Artikels genoeg, een onderzoek waarin een causaal verband tussen meeroken en pakweg longkanker wordt aangetroffen ontbreekt echter nog steeds.
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 11:33   #82
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Tiens dat is zeer eigenaardig, als ik de rokers mag geloven vertikken ze het nog om op café te gaan enkel en alleen omdat ze er niet meer mogen roken.
Je gaat niet veel geld meer uitgeven om vervolgens iets niet te mogen. Ik ga ook geen 50 euro meer uitgeven om vervolgens op een stoep te gaan staan. Dan kan ik evengoed mijn eigen bier meebrengen, of op mijn stoep thuis gaan staan.
Oud 7 juli 2011, 11:56   #83
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ga nog eens de moeite doen om te vertellen over dat wereldcongres van hartchirurgen, enkele jaren terug, in Barcelona.

Over passief roken.

Hartchirurgen: geen jongens die je kan bedriegen door wat pep-talk. Wie daar het woord voert over een bepaald item, die wordt gefileerd als hij ook maar één detail één jota uit zijn nek lult.

Een aantal onderzoekers bracht verslag uit over de vaststellingen van percentages hartfalen, die schommelden per land, naargelang dat land een rookverbod had ingevoerd waarmee passief roken erg ingeperkt werd.

Eerste vaststelling: de cijfers in die 'strenge' landen waren sinds de invoering van het verbod dermate spectaculair verbeterd, dat ze het zelf bijna niet geloofden. Maar toch: meerdere landen: zelfde tendens van enorme verbetering.

Tweede vaststelling: kon men die verbetering danken aan andere maatregelen ? Neen! Wat men ook statistisch onderzocht, men vond niks.

Besluit: niemand van de verslaggevers betwistte bijgevolg dat de verbetering te danken was aan de strenge wetgeving; en tegelijk: niemand van de verslaggeving kon fatsoenlijk duiden hoe dat dan wel wetenschappelijk te verklaren was. Maar het feit werd erkend: het kon niet anders zijn, dan dat de strengere reglementering de cijfers bijna ongeloofwaardig verbeterden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 12:09   #84
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ga nog eens de moeite doen om te vertellen over dat wereldcongres van hartchirurgen, enkele jaren terug, in Barcelona.

Over passief roken.

Hartchirurgen: geen jongens die je kan bedriegen door wat pep-talk. Wie daar het woord voert over een bepaald item, die wordt gefileerd als hij ook maar één detail één jota uit zijn nek lult.

Een aantal onderzoekers bracht verslag uit over de vaststellingen van percentages hartfalen, die schommelden per land, naargelang dat land een rookverbod had ingevoerd waarmee passief roken erg ingeperkt werd.

Eerste vaststelling: de cijfers in die 'strenge' landen waren sinds de invoering van het verbod dermate spectaculair verbeterd, dat ze het zelf bijna niet geloofden. Maar toch: meerdere landen: zelfde tendens van enorme verbetering.

Tweede vaststelling: kon men die verbetering danken aan andere maatregelen ? Neen! Wat men ook statistisch onderzocht, men vond niks.

Besluit: niemand van de verslaggevers betwistte bijgevolg dat de verbetering te danken was aan de strenge wetgeving; en tegelijk: niemand van de verslaggeving kon fatsoenlijk duiden hoe dat dan wel wetenschappelijk te verklaren was. Maar het feit werd erkend: het kon niet anders zijn, dan dat de strengere reglementering de cijfers bijna ongeloofwaardig verbeterden.
Die techniek heet 'extrapoleren' en is zeker niet onweerlegbaar....

De daling van het aantal hartfalens kan ook komen door het gewijzigd rookgedrag/gewijzigd drankgebruik/vermindering aantal rokers, en zegt niets duidelijks over het verband passief roken en hartfalen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 12:18   #85
Francientje
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht

De daling van het aantal hartfalens kan ook komen door het gewijzigd rookgedrag/gewijzigd drankgebruik/vermindering aantal rokers, en zegt niets duidelijks over het verband passief roken en hartfalen..
Perso ga ik toch liever van 'hartfalen' dan van de een of andere vorm van
dementie.
Maar goed... ieder kiest voor zichzelf, niet.
Alleen niet vergeten: doodgaan doen we op een mooie dag allemaal.
Francientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 16:45   #86
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht

Hear hear. Bovendien hebben hartchirurgen zelf geen onderzoek verricht naar de gezondheidsschade van passief roken, dus die kunnen het niet weten. Zij nemen het ook maar gewoon voor waar aan.
Oud 7 juli 2011, 17:30   #87
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francientje Bekijk bericht
dementie.
De rokers zijn erg creatief in het verzinnen van dit soort dingen om hun rookgedrag te rechtvaardigen.
Ik weet dat, ik was er zelf ooit een.

Jammer overigens dat deze discussie weer eens over 'kosten' gaat (hoe Vlaams: 'wie gaat dat betalen?').
Het is gewoon ontzettend leuk om niet meer te hoeven roken.
Verrassend overigens hoeveel mysterieuze pijnen en onverklaarbare steken er opeens verdwijnen nadat je gestopt bent met roken.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 17:37   #88
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Het is gewoon ontzettend leuk om niet meer te hoeven roken.
Maar vindt je het zelf niet een beetje egocentrisch om die persoonlijke ontwikkeling van je door te willen trekken over heel de maatschappij? Of zie ik het verkeerd?
Oud 7 juli 2011, 17:55   #89
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Maar vindt je het zelf niet een beetje egocentrisch om die persoonlijke ontwikkeling van je door te willen trekken over heel de maatschappij?
Waaruit besluit je dat ik dat wil doortrekken naar de hele maatschappij?

'Vind je' is zonder t, trouwens.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 17:56   #90
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Artikels genoeg, een onderzoek waarin een causaal verband tussen meeroken en pakweg longkanker wordt aangetroffen ontbreekt echter nog steeds.
Het is nu eenmaal geen exacte wetenschap, maar de onderzoeken zijn toch te veelvuldig, te verscheiden, vanuit teveel uiteenlopende bron... om manipulatie te vermoeden.
Trouwens ook tussen meeroken en kans ophartziekten bestaan er studies.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 17:58   #91
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dementie.
Nu, als ge roken als ne vorm van euthanasie beschouwd...
Oud 7 juli 2011, 18:08   #92
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dementie.
Uhu... stoere praat, tot het zover is uiteraard.

Vergeet vooral niet dat rokers veel meer kans hebben om dement te worden dan niet-rokers, of wat had je nu eigenlijk gedacht ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 18:48   #93
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Uhu... stoere praat, tot het zover is uiteraard.

Vergeet vooral niet dat rokers veel meer kans hebben om dement te worden dan niet-rokers, of wat had je nu eigenlijk gedacht ?

Stoere praat ? ja en nee, iedereen die een aftakeling van dichtbij heeft meegemaakt wenst voor zichzelf een korte strijd..
Helaas garandeert roken geen kort lijden..integendeel..

Bij de oorzaken voor dementie staat roken nergens geklasseerd...iig is de overgrote meerderheid van dementerende mensen erfelijk belast of lijden zij aan aandoeningen die niets met roken te maken hebben..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 18:52   #94
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
dementie.
Het heeft er alle schijn van eg dat U van dementie zult gaan...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2011, 19:42   #95
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Eigenlijk is het net andersom, maar soit.
Oud 7 juli 2011, 19:45   #96
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Het is nu eenmaal geen exacte wetenschap, maar de onderzoeken zijn toch te veelvuldig, te verscheiden, vanuit teveel uiteenlopende bron... om manipulatie te vermoeden.
Trouwens ook tussen meeroken en kans ophartziekten bestaan er studies.
Dat is ook nog zoiets. Waarom worden er zoveel onderzoeken gedaan?
Oud 7 juli 2011, 19:48   #97
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk is het net andersom, maar soit.
Jij gelooft ook alleen maar wetenschappelijke artikels als het in je kraam past, niet ?
Oud 7 juli 2011, 19:56   #98
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ook nog zoiets. Waarom worden er zoveel onderzoeken gedaan?
En zoveel tegenonderzoeken, om het tegengestelde te bewijzen.
Oud 7 juli 2011, 19:56   #99
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Jij gelooft ook alleen maar wetenschappelijke artikels als het in je kraam past, niet ?

Ik geloof vooral in oudere onderzoeken, voornamelijk omdat die toen nog werden uitgevoerd om echt iets te weten te komen ipv de valse boodschap er nogmaals in te rammen bij het publiek.

Er is lang geleden een heel eenvoudig onderzoek naar gedaan, en daaruit bleek dat rokers veel minder kans hadden op alzheimer, ook als ze net zo oud werden. Die uitkomst beviel de gezondheidsindustrie natuurlijk niet, dus toen was er ineens geld voor een ingewikkeld samenstel van deelonderzoekjes, waarbij dan biomedisch onderzoek op celniveau met proefdieren wordt gecombineerd met gegoochel met statistieken en er ineens wel de gewenste oneliner uitrolt die de media in kan worden geslingerd: "Roken leidt tot een verhoogde kans op alzheimer." Niemand die het onderzoek wat kan schelen en zich erin verdiept, het gaat om het persbericht.
Oud 7 juli 2011, 20:10   #100
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof vooral in oudere onderzoeken, voornamelijk omdat die toen nog werden uitgevoerd om echt iets te weten te komen ipv de valse boodschap er nogmaals in te rammen bij het publiek.

Er is lang geleden een heel eenvoudig onderzoek naar gedaan, en daaruit bleek dat rokers veel minder kans hadden op alzheimer, ook als ze net zo oud werden. Die uitkomst beviel de gezondheidsindustrie natuurlijk niet, dus toen was er ineens geld voor een ingewikkeld samenstel van deelonderzoekjes, waarbij dan biomedisch onderzoek op celniveau met proefdieren wordt gecombineerd met gegoochel met statistieken en er ineens wel de gewenste oneliner uitrolt die de media in kan worden geslingerd: "Roken leidt tot een verhoogde kans op alzheimer." Niemand die het onderzoek wat kan schelen en zich erin verdiept, het gaat om het persbericht.
Jij pikt gewoon de onderzoeken eruit die in je kraam passen, de rest - de meest recente - laat je gewoon links liggen.

Als excuus kom je met iets af dat naar een complottheorie ruikt, en als klap op de vuurpijl beweer je dan nog eens met een uitgestreken gezicht dat "'vroeger de onderzoeken toch wel beter en objectiever waren."

Tja, tegen zoveel onwil kan ik uiteraard niet opboksen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be