Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 15 oktober 2012, 20:09   #81
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zenit Bekijk bericht
Voor a+b+c+d
Ik denk dus hetzelfde, en ja van mij mag Vlaanderen onafhankelijk worden ook al is de helft van mijn familie franstalig.
Als ik het vragen mag, hoe reageert die helft van uw familie daarover?
Everytime is offline  
Oud 15 oktober 2012, 20:12   #82
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Dit:

Laatst gewijzigd door porpo : 15 oktober 2012 om 20:14.
porpo is offline  
Oud 15 oktober 2012, 20:17   #83
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat is een andere discussie. Hier gaat het er over dat veel NVA-kiezers totaal geen idee hebben van wat de gevolgen van hun keuze zal zijn.
Ze hebben misschien een idee wat er zal volgen als ze steeds terug op dezelfde traditionele partijen blijven stemmen, en raken hierdoor gedegouteerd.
Het Verzet is offline  
Oud 16 oktober 2012, 12:04   #84
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 Bekijk bericht
Simpel 'de kracht van verandering'.

Serieus: ik denk dat de meeste gewoon op N-VA gestemt hebben omdat dat nu eenmaal de gehypte partij is. De meeste van die kiezers zullen vrij ontevreden en mogelijks verzuurd zijn en ervoor op het Vlaams Belang stemmen.

Het is ook ironisch dat aan de meeste van de punten die u opnoemt de N-VA niets kan doen op gemeentelijk vlak.
'gehypte partij', tja een deel misschien wel. En een deel VB-kiezers, ook.
Maar moet je een VB-er zijn om het steekspel tussen Franstaligen en Vlamingen beu te zijn? Er kruipt heel veel tijd en energie in; ik heb het niet eens over de financies want daar heb ik geen zicht op.

En laat me er nog eens aan toevoegen de logge communicatie tussen de Vlaamse gemeenschap en de federale regering. Op sommige vlakken lijken ze zoals ik het begrijp zelfs van houding te verschillen. Die structuur doet de economie stagneren, roept een soort fatalisme in het leven en ontmoedigt mensen om ondernemend te zijn. Dossiers voor vernieuwing slepen maanden en jaren aan.

Dat gemeentelijke oude coalities behouden blijven ondanks verlies, kan ik wel begrijpen. Maar er zijn ook N-VA ontwijk-coalities.
In gemeenten waar N-VA wel in coalitie kan zetelen, kan ze volgens mij wel een stempel drukken in de kleine dingen. Natuurlijk niet op structureel gebied.
Twee jaar zijn vlug voorbij.
parsprototem is offline  
Oud 16 oktober 2012, 12:16   #85
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Geen enkele van de zaken die je opnoemt

Voor de gemeenteraad: meer aandacht voor randgemeenten i.p.v. alleen het stadscentrum

Voor de provincieraad: bevoegdheden overhevelen, hetzij naar het Vlaamse, hetzijn naar het gemeentelijke niveau

Voor Gent: meer groen (omdat Groen er blijkbaar niet in slaagt om te lobbyen voor zelfs wat bloembakken of grasperkjes )
Je hebt dan toch voor een beetje meer autonomie gestemd, lees ik. Ik herinner me nog de fusie van de gemeenten. Ik heb er nog altijd mijn twijfels bij. Er is in dat centralisatie-manoeuvre iets waardevol verloren gegaan.

Ach, Groen (ook al vaak voor gestemd). Ik noem het politiek 'dood vlees'. Goed om coalities mee te vormen, meer niet.
parsprototem is offline  
Oud 16 oktober 2012, 12:23   #86
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Ik denk dat je de drang naar vlaamse eigenheid/behoud onderschat.
Ik zit ook op dat spoor. En de traditionele partijen ontwijken en negeren die groeiende behoefte van de bevolking.
Hebben we niet allemaal lessen ontvangen dat daar best niet over gepraat kon worden? Met die campagnes destijds over multiculturele maatschappij was de toon gezet.
parsprototem is offline  
Oud 16 oktober 2012, 12:39   #87
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Wij leven in een land met een duitstalige en franstalige minderheid, dat zal zo zijn in België, in Groot-Nederland of in Vlaanderen.

wij leven in een land dat systematisch en uit noodzaak steeds meer bevoegdheden overlaat aan de EU en andere supra-nationale instellingen, dat is zo in België en zal ook in een "onafhankelijk Vlaanderen" zo zijn.

wij leven in een land dat voor zijn economische welvaart afhankelijk is van buitenlandse investeringen, dat is in België zo en zal zeker zo zijn in een onafhankelijk Vlaanderen.
Voor het "onafhankelijke Vlaanderen" moeten we wel bedenken dat de ruimte om nieuwe industrieën op te richten inmiddels in een razende snelheid naar het nulpunt neigt. Hoe langer hoe meer vlamingen zullen derhalve werk vinden in de waalse nieuwe industrie...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 16 oktober 2012, 12:40   #88
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Dat is zo voor elke stem. Ook de SPa kiezers hebben niet allemaal dezelfde motivatie.

Ik heb voor N-VA gestemd omdat zij in een coalitie zitten met de huidige burgemeester die volgens mij goed werk leverde. dat is één reden. Ik wou de N-VA ook versterken opdat het meer zou kunnen wegen op federaal vlak. Dat is een tweede reden.

Dat is misschien de beste interpretatie van wat er gisteren is gebeurd : de kiezer heeft lokaal gestemd, maar tegelijkertijd ook een federaal signaal gegeven.

Ik zie de verkiezing als een laatste waarschuwing aan het adres van de traditionele partijen en meer bepaald CD&V en OVLD. Het is nu duidelijk dat zeker die twee partijen (maar in mindere mate ook de SPa) zelfmoord aan het plegen zijn door deel te nemen aan een federale regering die de kiezer niet steunt.

Een democratische partij moet in eerste instantie de wil van de kiezer vertolken en dat doen die twee partijen duidelijk niet voor het ogenblik. Zij weten al jaren niet meer wat doen maar weigeren een stap opzij te zetten. "Verantwoordelijk opnemen" klint mooi maar je moet er ook iets mee doen. De Belgische boel kost wat kost bij elkaar houden kan geen doelstelling op zich zijn. Change or die in 2014 is de boodschap !
Ik heb het zo gesteld omdat in de debatten metde voorzitters van de partijen meer dan één keer geponeerd werd dat VB zoveel verloren heeft omdat die kiezer naar N-VA gegaan is. Alsof iedereen die voor N-VA gestemd heeft, racistische buien heeft.
Dat een kiezer kan stemmen voor een verandering van structuur, komt niet bij hen op.
Ook Miet Smet maakte zich zorgen dat er nu zoveel 'rechtse extremisten' in de N-VA zaten.
Afin, de demonisering van N-VA is begonnen.
In het debat gisterenavond kreeg ik de indruk dat de traditionele partijen een zeer lage dunk hebben van de burger als kiezer. Ze kunnen het zich niet inbeelden dat mensen nadenken. Ik snap niet dat zij niet schijnen te begrijpen waarom zoveel mensen voor N-VA hebben gestemd.
Ik schrijf 'schijnen' omdat ze het misschien wel heel goed weten maar het op TV zo niet durven zeggen.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 16 oktober 2012 om 12:42.
parsprototem is offline  
Oud 16 oktober 2012, 12:48   #89
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Ik zit ook op dat spoor. En de traditionele partijen ontwijken en negeren die groeiende behoefte van de bevolking.
Hebben we niet allemaal lessen ontvangen dat daar best niet over gepraat kon worden? Met die campagnes destijds over multiculturele maatschappij was de toon gezet.
En zo creëer je een etterbuil...shit WILL hit the fan....
Maori is offline  
Oud 16 oktober 2012, 13:00   #90
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 Bekijk bericht
Mensen worden nu éénmaal bespeeld door de pers en daar is BDW nu éénmaal een meester in. Vele mensen stemmen nu éénmaal tegenwoordig niet meer op inhoud. Om de simpele reden dat ze niet meer geïnteresseerd zijn in politiek. Doet mij echt denken aan Amerikaanse presidentsverkiezingen... Dat de mensen iets anders willen, kan ik best aannemen en dat is de weloverwogen keuze. Echter vraag ik mij af of ze nog zo blij gaan zijn als de N-VA hun ECHTE programma wil uitvoeren... Is dat arrogant van mij om hierbij vraagtekens te plaatsen?

Van N-VA heb ik die zeker nog niet gehoord...
Wablieft? Mensen stemmen niet meer op inhoud? Onder welk volk loop jij rond als PVDA'er? Onder volk dat niet geïnteresseerd is in politiek omdat ze zichzelf gemarginaliseerd hebben en de aai over de kop graag hebben? En gewoon zijn? En speelt de PVDA daar niet graag op in?
Ik vraag het maar.

En wat is het echte programma van de N-VA volgens jou? Dat zou ik graag willen weten.
parsprototem is offline  
Oud 16 oktober 2012, 13:15   #91
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 Bekijk bericht
Ik zeg ook niet dat iedereen om die reden ervoor gestemd hebben en het programma angstaanjagend vinden. Je gaat mij nu toch niet wijsmaken dat al die stemmen komen van overtuigde mensen die het ganse programma kennen. Dat wordt hier precies verkondigd. Als je ziet hoeveel VB verliest en hoeveel N-VA wint. Iedereen was het erover eens dat de meeste stemmen voor VB proteststemmen zijn en die zitten nu grotendeels bij de N-VA. Is dat geen realiteit misschien? Is dat arrogant om te stellen?
Och ja, en al de verliezen van VLD, CD-NV en SP heel vaak in één en dezelfde gemeente, die hebben dan allemaal voor Groen gestemd zeker?
Wie A zegt (uitsluitend wegloop ui VB), moet ook B zeggen. En dat gebeurt niet in het openbaar. Nog zoiets waar een mens zich aan ergert. Ze onderschatten de burger.

Als politici spreken over proteststemmen, is dat meestal een manier om de realiteit in het openbaar te verbloemen, en zelfs te ontwijken. Heb je dat nog niet door?
De oude partijen denken dat ze nog altijd met de oude truukjes politiek kunnen bedrijven. Ze maken zichzelf nog steeds wijs dat de burger naïef is, meer nog; dat willen ze de burger ook wijsmaken.
Ach ja, internet bestaat niet, en we verstaan geen Frans en geen Engels. En politics.be bestaat ook niet. En we kijken met z'n allen uitsluitend naar 'Thuis' en 'Familie'.

De traditionele partijen doen alsof er geen communicatie revolutie heeft plaatsgevonden en nog steeds plaatsvindt. Dat is enerzijds grappig, langs de andere kant ook weer niet.
parsprototem is offline  
Oud 16 oktober 2012, 13:18   #92
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Bij het VB zaten ook veel stemmen van mensen die nooit 100% achter het VB programma stonden maar geen enkel alternatief vonden in het politieke landschap. Die mensen stemmen volgens mij vol overtuiging voor de NVA.
Ja, het is dus inderdaad arrogant om dat te stellen.

Het blijft fout het VB met de NVA te vergelijken. Het is een pathetische poging om de kiezers van de NVA te trivialiseren.
Volledig mee eens.
parsprototem is offline  
Oud 16 oktober 2012, 13:22   #93
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Wij leven in een land met een duitstalige en franstalige minderheid, dat zal zo zijn in België, in Groot-Nederland of in Vlaanderen.

wij leven in een land dat systematisch en uit noodzaak steeds meer bevoegdheden overlaat aan de EU en andere supra-nationale instellingen, dat is zo in België en zal ook in een "onafhankelijk Vlaanderen" zo zijn.

wij leven in een land dat voor zijn economische welvaart afhankelijk is van buitenlandse investeringen, dat is in België zo en zal zeker zo zijn in een onafhankelijk Vlaanderen.
Voor het "onafhankelijke Vlaanderen" moeten we wel bedenken dat de ruimte om nieuwe industrieën op te richten inmiddels in een razende snelheid naar het nulpunt neigt. Hoe langer hoe meer vlamingen zullen derhalve werk vinden in de waalse nieuwe industrie...
Het gekke is dat buitenlandse investeerders meer vertrouwen hebben in ons land dan ons eigen overvloedig kapitaal. Dit is door iedereen geweten sinds de raid door Benedetti op de Generale Maatschappij. Net zoals iedereen nu weet dat België de grootste aandeelhouder is van de grootste Europese bank.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 16 oktober 2012, 13:22   #94
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Om dan even terug te komen op de commentaar dat de NVA een eenmanspartij is: ja, BDW is DE politieker in de spotlights. Maar een Sminate en een Jambon zullen het in de komende maanden moeten overnemen. De NVA zal groeien in de breedte en politica zullen naam en faam vergaren. De NVA hebben echt wel bekwame mensen, ze zijn alleen nog niet zo bekend.
Met het volgen van deze verkiezingen heb ik kennis kunnen maken met andere N-VA politici en daar houd ik een goede indruk aan over. Bekwaam zeker.
parsprototem is offline  
Oud 16 oktober 2012, 13:24   #95
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar heeft de N-VA stemmer voor gestemd?

a) meer vrijheid en ruimte om te manoevreren zonder altijd rekening te moeten houden met Wallonië en Brussel.

b) tegen de verfransing rondom Brussel, en in 'verfransing' zit begrepen allochtonen.

c) tegen de laksheid van de traditionele partijen in de federale regering op gebied van migratie en andere ijkele zaken?

d) voor separatie met Wallonië vanwege de centen?

Ik vraag het me af, omdat ik vermoed dat al die mensen niet voor één en dezelfde reden op N-VA hebben gestemd.

Ik bijt de spits af: ik heb voor N-VA gestemd vooral omdat ik niet wil dat Leuven Brussel wordt, en verder vond ik dat record 'zonder regering' er teveel aan. Verspilling van energie en tijd. Voor mij mag Vlaanderen onafhankelijk worden ook al was mijn grootmoeder een Waalse.

En ja, de Walen mogen van mijn part Brussel hebben. Het pijltje voor de allochtonen staat dan naar het zuiden. Dat zij dan tussen pot en pint gaan lameren over die of die islampartij die gaat meedingen in de toekomst.

Voor welke reden, denken jullie, dat zoveel mensen voor N-VA hebben gestemd?
Het is veel eenvoudiger:
1)De Wever is nen symapthieke type die altijd in den Dag Allemaal staat.
2)Ze hebben het gevoel hiermee de andere partijen te "kloten". Hoewel een meerderheid, niet politici wel burgers(zijzelf dus), zal lijden onder het rechts beleid van de NVA.
3) Het is crisis, we hebben dus een vijand nodig, het is vandaag allemaal de schuld van de Waal, binnen 10 jaar wie weet, de Polen?
Oud 16 oktober 2012, 13:24   #96
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met het volgen van deze verkiezingen heb ik kennis kunnen maken met andere N-VA politici en daar houd ik een goede indruk aan over. Bekwaam zeker.
Zoals?
Oud 16 oktober 2012, 13:24   #97
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Och ja, en al de verliezen van VLD, CD-NV en SP heel vaak in één en dezelfde gemeente, die hebben dan allemaal voor Groen gestemd zeker?
Wie A zegt (uitsluitend wegloop ui VB), moet ook B zeggen. En dat gebeurt niet in het openbaar. Nog zoiets waar een mens zich aan ergert. Ze onderschatten de burger.

Als politici spreken over proteststemmen, is dat meestal een manier om de realiteit in het openbaar te verbloemen, en zelfs te ontwijken. Heb je dat nog niet door?
De oude partijen denken dat ze nog altijd met de oude truukjes politiek kunnen bedrijven. Ze maken zichzelf nog steeds wijs dat de burger naïef is, meer nog; dat willen ze de burger ook wijsmaken.
Ach ja, internet bestaat niet, en we verstaan geen Frans en geen Engels. En politics.be bestaat ook niet. En we kijken met z'n allen uitsluitend naar 'Thuis' en 'Familie'.

De traditionele partijen doen alsof er geen communicatie revolutie heeft plaatsgevonden en nog steeds plaatsvindt. Dat is enerzijds grappig, langs de andere kant ook weer niet.
Het is ook geweldig irritant (en/of grappig, daar ben ik nog niet uit) als een partij die als zware verliezer uit de verkiezingsstrijd gekomen is, beweert dat ze 'het signaal van de kiezer begrepen hebben'.
Neen ge hebt het signaal niet begrepen als ge die zin laat volgen door iets als 'we gaan vanaf nu keihard werken om blah blah blah'. Moest ge het begrepen hebben, was je al heel lang afgedropen en liet je de macht aan de winnaars over!!
Maori is offline  
Oud 16 oktober 2012, 13:31   #98
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Het is veel eenvoudiger:
1)De Wever is nen symapthieke type die altijd in den Dag Allemaal staat.
2)Ze hebben het gevoel hiermee de andere partijen te "kloten". Hoewel een meerderheid, niet politici wel burgers(zijzelf dus), zal lijden onder het rechts beleid van de NVA.
3) Het is crisis, we hebben dus een vijand nodig, het is vandaag allemaal de schuld van de Waal, binnen 10 jaar wie weet, de Polen?
Citaat:
onderschatten
[regelmatig werkwoord]• slechter of moeilijker inschatten

ONDERSCHATTEN
1) Bagatelliseren 2) Miskennen 3) Onderwaarderen 4) Uitpoetsen
OF

Laatst gewijzigd door Maori : 16 oktober 2012 om 13:33.
Maori is offline  
Oud 16 oktober 2012, 13:35   #99
Stef007
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik heb nergens gezegd dat N-VA enkel stemmen van VB heeft afgesnoept. Ik heb gezegd "grotendeels". Ze hebben dat zeer zeker ook vooral van de CD&V en Open VLD gedaan. De kiezers van SP.a die gaan lopen zijn, zijn volgens mij eerder naar Groen en naar PvdA+ gegaan.

Er zijn veel mensen in deze samenleving die geen flauw benul hebben waarvoor de partijen staan. Dat moet je hen duidelijk maken. Alleen worden er zovele onwaarheden verspreid in het media landschap of veronderstellingen voor waar aangenomen. Bv. ik heb vorige week verschillende keren van N-VA'ers gehoord dat zij een "sociale partij" zijn. Dat kan ik dan toch niet opmaken uit hun partijstandpunten...
Stef007 is offline  
Oud 16 oktober 2012, 13:37   #100
Stef007
Partijlid

Standaard

Citaat:
En heb je die enkel bij N-VA gevonden?
Stef007 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be