Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 21 november 2012, 14:15   #81
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Hoezo postje bij?
Welke bevoegdheden heeft Karim Van Overmeire naast Vlaamse aangelegenheden nog misschien ?
Scherven A. Mok is offline  
Oud 21 november 2012, 14:21   #82
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Welke bevoegdheden heeft Karim Van Overmeire naast Vlaamse aangelegenheden nog misschien ?
Integratie.
Koenraad Noël is offline  
Oud 21 november 2012, 14:25   #83
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Overijse is een mooi voorbeeld, met Dirk Brankaer (CD&V) als burgemeester. Brankaer is trouwens op een overtuigende wijze herverkozen als burgemeester. (zijn lijst haalt net geen absolute meerderheid)
Mario Van Rossum was schepen voor Vlaamse aangelegenheden in Tervuren voor de CD&V.
fonne is offline  
Oud 21 november 2012, 15:18   #84
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van Overmeire heeft ook nog de bevoegdheden van integratie, bibliotheken, onderwijs en burgerlijke stand.
stropdrager is offline  
Oud 21 november 2012, 15:39   #85
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Je zou er nochtans van verschieten wanneer je zou zien welk effect een vrijblijvende vraag om meer Nederlands te gebruiken kan hebben, hoor. Bij vele mensen is het immers geen zaak van onwil of kwaad opzet, maar uit een soort van gewoonte of gemakzucht, of omdat ze daar voordien nog nooit echt over nagedacht of bij stilgestaan hebben.
Mij niet gelaten, hoor, ik blijf gewoon verbaasd hoe belangrijk dit blijkbaar is terwijl er niks "wettelijks" voor voorzien is. Zoals ik altijd zeg, als dit een prioriteit is, dan moet het daar onwaarschijnlijk goed leven zijn...
Dat ik dit niet begrijp zal te maken hebben met het feit dat ik absoluut niet "Vlaamsvoelend" ben.
Oud 21 november 2012, 17:03   #86
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die werden hier dus reeds aangegeven. Maar de vraag was welk postje bijgemaakt werd. Gaan er in de nieuwe legislatuur meer schepenambten zijn of niet? Indien nee, welk postje werd er dan bijgemaakt?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 21 november 2012, 19:00   #87
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schepen van Vlaamse zaken en aangelegenheden. Weer een postje bij ... Voka steigert al.
Kan moeilijk. Het aantal schepenen waar een gemeente recht op heeft is wettelijk vastgelegd. Je raaskalt weer maar wat aan.
fonne is offline  
Oud 22 november 2012, 00:02   #88
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Integratie.
integratie van VBers in N-VA
jogo is offline  
Oud 22 november 2012, 08:28   #89
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Mij niet gelaten, hoor, ik blijf gewoon verbaasd hoe belangrijk dit blijkbaar is terwijl er niks "wettelijks" voor voorzien is. Zoals ik altijd zeg, als dit een prioriteit is, dan moet het daar onwaarschijnlijk goed leven zijn...
Dat ik dit niet begrijp zal te maken hebben met het feit dat ik absoluut niet "Vlaamsvoelend" ben.
je hoeft daarom niet Vlaamsvoelend zijn, je hoeft gewoon te beseffen dat het Nederlands in Vlaanderen nog steeds niet evident is.

Veel Vlamingen voelen dat zo aan omdat er enkele, belangrijke, stappen zijn genomen. Het onderwijs is volledig in het Nederlands, het Nederlands wordt aanzien als de officiële taal.

Maar je hebt langs de ene kant nog steeds aan Franstalige kant het gevoel dat in België het Frans toch nog altijd belangrijker is en langs de andere kant de gemiddelde Vlaming liever toont dat hij een andere taal spreekt dan zijn eigen taal te spreken.

Dat maakt dat vooral Franstaligen zich niet zo gemakkelijk gaan integreren in Vlaanderen en blijven absurde eisen stellen zoals Franstalige rechters in Vlaanderen. Dat maakt ook dat er nog steeds Nederlandstalige partijen gevonden worden die in dit verhaal willen meestappen.
Oud 22 november 2012, 09:05   #90
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je hoeft daarom niet Vlaamsvoelend zijn, je hoeft gewoon te beseffen dat het Nederlands in Vlaanderen nog steeds niet evident is.

Veel Vlamingen voelen dat zo aan omdat er enkele, belangrijke, stappen zijn genomen. Het onderwijs is volledig in het Nederlands, het Nederlands wordt aanzien als de officiële taal.

Maar je hebt langs de ene kant nog steeds aan Franstalige kant het gevoel dat in België het Frans toch nog altijd belangrijker is en langs de andere kant de gemiddelde Vlaming liever toont dat hij een andere taal spreekt dan zijn eigen taal te spreken.

Dat maakt dat vooral Franstaligen zich niet zo gemakkelijk gaan integreren in Vlaanderen en blijven absurde eisen stellen zoals Franstalige rechters in Vlaanderen. Dat maakt ook dat er nog steeds Nederlandstalige partijen gevonden worden die in dit verhaal willen meestappen.
Ik zal het echt nooit begrijpen...
Oud 23 november 2012, 10:03   #91
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een makkelijk voorbeeld om dit duidelijk te maken. Hiervoor hoef je niet vlaamsvoelend te zijn, enkel in staatskundige termen te denken.

Stel, ge gaat naar Zürich (Duitstalig Zwitserland), maakt een auto-ongeluk en komt voor de rechter. Welke taal zal de rechter spreken?

Stel, ge gaat naar Amsterdam (Nederland), maakt een auto-ongeluk en komt voor de rechter. Welke taal zal de rechter spreken?

Stel, ge gaat naar Granada (Spanje), maakt een auto-ongeluk en komt voor de rechter. Welke taal zal de rechter spreken?

Stel, ge gaat naar Halle (Vlaanderen), maakt een auto-ongeluk en komt voor de rechter. Welke taal zal de rechter spreken?

Tsja... ge kunt een paard naar het water leiden. Aan u om te drinken. Ik ben nu niet bepaald duitsvoelend maar als ik hier voor de rechter kom zal die gast toch zijn oordeel in het duits vellen, ongeacht hoeveel ik om een franstalige rechter mekker.

Laatst gewijzigd door Effect : 23 november 2012 om 10:07.
Effect is offline  
Oud 23 november 2012, 11:09   #92
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Stel, ge gaat naar Amsterdam (Nederland), maakt een auto-ongeluk en komt voor de rechter. Welke taal zal de rechter spreken?
Waarschijnlijk Nederlands. Maar als ik de wetgeving in Nederland vluchtig bekijk* zou het best kunnen dat iemand uit Friesland recht heeft op een tolk. Ook buiten Friesland. Omdat Fries een officiële landstaal is.

*Ik ben nog niet 100%.
pajoske is offline  
Oud 23 november 2012, 12:22   #93
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waarschijnlijk Nederlands. Maar als ik de wetgeving in Nederland vluchtig bekijk* zou het best kunnen dat iemand uit Friesland recht heeft op een tolk. Ook buiten Friesland. Omdat Fries een officiële landstaal is.

*Ik ben nog niet 100%.
Dat was niet de vraag, eender waar hebt ge sowieso recht op een tolk (mensenrechten enzo, nog zo'n vodje). De vraag was welke taal de rechter zal spreken. Is het een legitieme eis om in een duitstalig gebied een franstalige rechter te eisen, idem voor een nederlands taalgebied zoals Nederland of *shock* Vlaanderen?
Effect is offline  
Oud 23 november 2012, 17:43   #94
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Een makkelijk voorbeeld om dit duidelijk te maken. Hiervoor hoef je niet vlaamsvoelend te zijn, enkel in staatskundige termen te denken.

Stel, ge gaat naar Zürich (Duitstalig Zwitserland), maakt een auto-ongeluk en komt voor de rechter. Welke taal zal de rechter spreken?

Stel, ge gaat naar Granada (Spanje), maakt een auto-ongeluk en komt voor de rechter. Welke taal zal de rechter spreken?

Stel, ge gaat naar Halle (Vlaanderen), maakt een auto-ongeluk en komt voor de rechter. Welke taal zal de rechter spreken?

Tsja... ge kunt een paard naar het water leiden. Aan u om te drinken. Ik ben nu niet bepaald duitsvoelend maar als ik hier voor de rechter kom zal die gast toch zijn oordeel in het duits vellen, ongeacht hoeveel ik om een franstalige rechter mekker.
Mij moet je eens uitleggen wat dit met Temse te maken heeft... Als je dar een auto-ongeluk hebt, in welke taal zal je dan voor de rechter komen?

Neen, hier gaat het om straatnaamborden (in het Nederlands), beelden (veel anderstalige zullen daar niet tussen zitten, en zelfs dan...) en opschriften (oei oei oei, den Italiaan en de Chinees zullen kontent zijn). Waaaw zeg, wat een super-prioriteit!

Maar ik herhaal het, als het gemeentebestuur van Temse dit superbelangrijk vindt, is dat haar goed recht, wie ben ik om daarover te oordelen?
Oud 24 november 2012, 00:30   #95
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Mij moet je eens uitleggen wat dit met Temse te maken heeft... Als je dar een auto-ongeluk hebt, in welke taal zal je dan voor de rechter komen?

Neen, hier gaat het om straatnaamborden (in het Nederlands), beelden (veel anderstalige zullen daar niet tussen zitten, en zelfs dan...) en opschriften (oei oei oei, den Italiaan en de Chinees zullen kontent zijn). Waaaw zeg, wat een super-prioriteit!

Maar ik herhaal het, als het gemeentebestuur van Temse dit superbelangrijk vindt, is dat haar goed recht, wie ben ik om daarover te oordelen?
N-VA Temse kruipt al. Een schepen voor vlaamse zaken komt er al niet. De haat van Werner Maerevoet tov alles wat Frans is, pakt geen verf.
DucDEnghien is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be