Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juli 2004, 09:49   #81
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Aspartaan bevat een chemische element methanol (methyl-acolohol). Methanol is een andere verbinding tussen koolstof en waterstof, maar het kan sterk vergeleken worden met ethanol (en dat laatste beestje lusten wij allemaal heel graag)

Maar er is wel een verschil, methanol is supergiftig. Met het innemen van 10 ml wordt je blind, bij hogere dosissen crepeer je. Eveneens is methanol een cummulatief gif. Dat wil zeggen dat het héél traag wordt afgebroken in je lichaam.

Gelukkig is methanol slechts een fractie in aspartaan, dus je hoeft zeker je cola light niet ervoor te laten staan en zal, als er schade zou zijn, dit pas op lange termijn zich gaan uiten. In het leven zijn er heus wel schadelijkere zaken te bedenken, zoals fast-food & uitlaatgassen van wagens en dergerlijke, dus die 100 jaar ga je toch niet halen
Oud 19 juli 2004, 09:53   #82
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ha, daar heb je een punt! Zeker, dit is zo!
Nochtans is dat ook geen groot geheim. Ik titreer al jarenlang cola (zowel fosforzuur als koolzuur) als practicum voor het vak analytische chemie...
Oud 20 juli 2004, 14:36   #83
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Superinteressante sites. Ik ben vast overtuigd dat aspartaam, net als bv. fluoride, goorlapperij is - industriëel afval dat verwerkt wordt in 'voeding' of zelfs in pilletjes.

Zelf ben ik sinds een paar maanden nogal vaak 'suikervrije kauwgum' gaan gebruiken en kreeg plots aanvallen van koppijn, had ik vroeger nooit. Hoppa, weg ermee met die 'light' zoetigheden.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2004, 14:53   #84
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect
Superinteressante sites. Ik ben vast overtuigd dat aspartaam, net als bv. fluoride, goorlapperij is - industriëel afval dat verwerkt wordt in 'voeding' of zelfs in pilletjes.
Compost is ook afval, maar dat belet me niet het te gebruiken in mijn moestuintje.

Iemand die trouwens zo onbedachtzaam omspringt met chemische termen als uzelve, die zou beter eens wat meer info tot zich nemen, in plaats van holderdebolder wat conclusies neer te pennen.

Citaat:
Zelf ben ik sinds een paar maanden nogal vaak 'suikervrije kauwgum' gaan gebruiken en kreeg plots aanvallen van koppijn, had ik vroeger nooit. Hoppa, weg ermee met die 'light' zoetigheden.
Ik ken ook mensen die allergisch zijn aan zuivelproducten. Wat vertelt u dat over de machines die die producten maken (ook beter gekend onder de merknaam "koebeesten")?
Oud 20 juli 2004, 15:06   #85
PollyCorrect

Standaard

Dat vertelt mij, Turk, dat koemelk bepaalde stoffen bevat die door een groot deel van de menselijke organismen (de meesten onder ons zijn geen kalveren) niet verteerd kunnen worden - kwestie van enzymen.

Waarom wilt u zo graag aspartaam verdedigen, net zoals vroeger die mensen met fluortabletten - waarvan nu ook bewezen is, na veertig jaar, dat het rotzooi is en levensgevaarlijk? Eigenlijk wisten veel mensen ook al tientallen jaren eerder dat fluor gif is in hoge dosissen, maar was er een fikse industrie mee gemoeid die belangrijker was.

PS: ga gerust door met uw ColaLight. We zien u over een jaar of tien wel weer terug. Dat u nu koemelk met aspartaam gaat mengen toont slechts aan dat u een prima chemicus bent, maar een vreemd soort mens.

http://www.dorway.com/jcohen.html

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 20 juli 2004 om 15:11.
Oud 20 juli 2004, 16:27   #86
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat vertelt mij, Turk, dat koemelk bepaalde stoffen bevat die door een groot deel van de menselijke organismen (de meesten onder ons zijn geen kalveren) niet verteerd kunnen worden - kwestie van enzymen.

Waarom wilt u zo graag aspartaam verdedigen, net zoals vroeger die mensen met fluortabletten - waarvan nu ook bewezen is, na veertig jaar, dat het rotzooi is en levensgevaarlijk? Eigenlijk wisten veel mensen ook al tientallen jaren eerder dat fluor gif is in hoge dosissen, maar was er een fikse industrie mee gemoeid die belangrijker was.

PS: ga gerust door met uw ColaLight. We zien u over een jaar of tien wel weer terug. Dat u nu koemelk met aspartaam gaat mengen toont slechts aan dat u een prima chemicus bent, maar een vreemd soort mens.
1. Eerste regel van de toxicologie : ALLES is gif, zolang je maar de dosis hoog genoeg maakt. Ik kan u ook doden met gewoon water, moest je het nog niet weten (en niet door de verdrinkingsdood, maar gewoon door u megaveel water te laten drinken). Tot zover dus het nonsens argument dat men bepaalde producten moet verbieden omdat die in hoge dosis schadelijk zijn.

2. De reden waarom ik aspartaam verdedig, is omdat normaal gebruik ervan geen schade toebrengt (behalve als u specifiek gevoelig bent, zoals die mensen die allergisch zijn aan koeiemelk). Indien u enorme hoeveelheden aspartaam zou slikken, en u zou dat vervangen door zijn natuurlijke vervanger (suiker), dan bent u gewoonweg even ongezond bezig. Met andere woorden: drinkt u maar gerust 5 liter gewone coke per dag, we zien elkaar wel over 10 jaar terug: u onder de zoden en ik erboven.

3. Voor het gebruik van fluor verwijs ik naar de berichten van Tantist, die daar ongetwijfeld (nog) meer van afweet als ik.

Conclusie: met mate gebruiken is mijns inziens de enige juiste manier om met eten en voedsel om te gaan.
Oud 20 juli 2004, 19:53   #87
PollyCorrect

Standaard

Danku voor de goede zorgen. Ik drink geen coke en onthoud me ook van suikerloze kauwgum of lightdrankjes. Hopelijk u hetzelfde.

Alleen gaat uw vergelijking water/aspartaam totaal niet op en wel om de volgende ERG EENVOUDIGE redenen:

1) zonder water kan men niet leven; zonder aspartaam leeft men beter;

2) water vanaf de bron is zuiver en onbewerkt, net als de beste voedingsmiddelen; aspartaam echter is zodanig gedenatureerd, geraffineerd en bewerkt, dat het gros van de bevolking er, net als met MSG, eigenlijk allergisch aan is. De eerste die allergisch is aan water moet ik nog tegenkomen. Maar ik ken een vrouw die voor haar 40ste kaal wordt door veelvuldig gebruik van aspartaamzoetjes.

Bon appétit.

Polly

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 20 juli 2004 om 22:41.
Oud 20 juli 2004, 22:35   #88
PollyCorrect

Standaard

PS: en uw vergelijking tussen 'aspartaam', 'fluoride' (een chemische afvalstof uit de aluminiumindustrie, jarenlang in vorm van pilletjes verkocht en nu gelukkig VERBODEN om gezondheidsredenen) en COMPOST... tja die gaat ook niet op. Compost vreet men niet, compost is het tegenovergestelde van een chemisch geraffineerd middel, en ik ken niemand die allergisch is aan compost.

Ik voorzie dat men - om commerciële redenen - aspartaam en andere nepzoetjes met o.a. het giftige kalium - eerst nog zo'n dertig jaar zal dulden totdat er zoveel medische bewijzen komen van giftigheid dat het ook verboden zal worden, net als orale toediening van fluoride.

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 21 juli 2004 om 10:03.
Oud 21 juli 2004, 15:14   #89
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Ik heb nog maar één van de teksten gelezen, maar...... Schokkend!!
En te weten dat het juist diezelfde leugenaars zijn, die al jaren de media proberen te overtuigen dat cannabis slecht is.
Het wordt tijd voor DE WAARHEID omtrent cannabis!!!!
En voor de ontmaskering van dat hele DEA gedoe in de VS!
Cannabis is vernietigend, evenzeer als XTC en Speed. Ik ken gebruikers van hennep die nu in de psychiatrie zitten wegens het ontwikkelen van een pyschose oorzaak, overdreven hennep-gebruik.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2004, 16:18   #90
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
PS: en uw vergelijking tussen 'aspartaam', 'fluoride' (een chemische afvalstof uit de aluminiumindustrie, jarenlang in vorm van pilletjes verkocht en nu gelukkig VERBODEN om gezondheidsredenen) en COMPOST... tja die gaat ook niet op. Compost vreet men niet, compost is het tegenovergestelde van een chemisch geraffineerd middel, en ik ken niemand die allergisch is aan compost.

Ik voorzie dat men - om commerciële redenen - aspartaam en andere nepzoetjes met o.a. het giftige kalium - eerst nog zo'n dertig jaar zal dulden totdat er zoveel medische bewijzen komen van giftigheid dat het ook verboden zal worden, net als orale toediening van fluoride.
ff opmerken, t'is niet omdat iets "natuurlijks" is dat je er daarom per definitie niet allergisch kan aan zijn. Mensen kunnen allergisch zijn aan bijna alles.

Ja, ook allergische reacties op water is mogelijk. Zeker als je er langdurig mee in contact komt, bijvoorbeeld op je huid. Daarom zijn duikpakken een noodzaak.

Ook kunnen baby's allergisch zijn aan moedermelk, en een natuurlijker voedingsmiddel eigen aan de mens als dat kan ik mij niet bedenken.

Gelieve dan ook het "allergisch-zijn" argument iets voorzichter te gebruiken.
Oud 21 juli 2004, 20:11   #91
PollyCorrect

Standaard

ok Raven. MSG en aspartaam zijn per definitie zeer geraffineerde producten, ik zou ze zelfs gedenatureerd noemen, resp als smaakversterker (zgn. zout?) en zoetmiddel (suiker?). Ik geloof dat veel mensen daar allergisch op reageren en dat deze producten in die zin erg gevaarlijk kunnen zijn in relatief erg lage dosissen. Maar allergie is niet de enige reactie. Er is volgens mij sprake van een veel bredere intolerantie. Tegenover water (drinkwater) heb ik zoiets nog nooit gehoord. Duikwater of course is een fantastisch argument om aspartaam goed te spreken ! LOL
Oud 21 juli 2004, 20:31   #92
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ok Raven. MSG en aspartaam zijn per definitie zeer geraffineerde producten, ik zou ze zelfs gedenatureerd noemen, resp als smaakversterker (zgn. zout?) en zoetmiddel (suiker?). Ik geloof dat veel mensen daar allergisch op reageren en dat deze producten in die zin erg gevaarlijk kunnen zijn in relatief erg lage dosissen. Maar allergie is niet de enige reactie. Er is volgens mij sprake van een veel bredere intolerantie. Tegenover water (drinkwater) heb ik zoiets nog nooit gehoord. Duikwater of course is een fantastisch argument om aspartaam goed te spreken ! LOL
Alles wat chemisch is, is per definitie slecht, en te mijden als de pest. Ik ben zelf ingenieur en dat is het eerste wat mijn prof chemie tegen ons vertelde.

Maar gelieve wat relativisme aan de dag te leggen. Denkt u nu echt dat natuurlijk zout en suiker uit bieten gezonder voor je is? Natuurlijk zout, zelfs in kleine hoeveelheden, is zeer schadelijk voor je lichaam. Onlangs heeft men zelfs nog een verband ontdekt tussen het afsterven van hersencellen en zout. Ook bietensuiker is niet zo onschuldig. Teveel suiker zal zorgen voor overgewicht, waardoor je op praktisch gedoemd bent diabetisch (types 2) te ontwikkelen op middelbare leeftijd.

Wat dan met bier wat een zéér natuurlijk product is? Iets slechter voor dat "buikje" bestaat er bijna niet, vermits alcohol bijna volledig omgezet wordt in buikvet. Aspartaam is idd ook niet gezond omwille van sommige stoffen waaruit aspartaam bestaat. (moest je denken dat aspartaam een enkelvoudige stof op zichzelf is). Niemand op dit forum heeft dit volgens mij ontkent, zolang je het met mate gebruikt.

Gebruiken als sigaretten roekn, zitten in de file op een autosnelweg, wonen in een straal van 50 kilometer tijdens de brand in de voormalige cokesfabriek Marly is ontelbare keren meer schadelijker, dan al die cola-lightjes samen.
Oud 21 juli 2004, 20:49   #93
PollyCorrect

Standaard

Wel Raven dat is een hele opluchting. Alleen gebruik ik aspartaam nooit meer sinds die plotse hoofdpijn- en bijnaflauwvalaanvallen, net zomin als pilletjes fluoride of MSG (monosodium glutamaat). Geraffineerde suiker en -zout zijn idd ook niet zo goed, maar nog niet zo slecht als kunstmatige zoetstoffen. Het is gewoon logisch wanneer men beide voetjes op de grond heeft, toch?

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 21 juli 2004 om 20:50.
Oud 22 juli 2004, 10:02   #94
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Danku voor de goede zorgen. Ik drink geen coke en onthoud me ook van suikerloze kauwgum of lightdrankjes. Hopelijk u hetzelfde.
Ik drink meestal water of wijn

Citaat:
Alleen gaat uw vergelijking water/aspartaam totaal niet op en wel om de volgende ERG EENVOUDIGE redenen:

1) zonder water kan men niet leven; zonder aspartaam leeft men beter;
Dat doet er nu eens echt NIETS toe.

Selenium bvb. is een erg sterk gif. Een mens zonder selenium echter is zwaar ziek. Vele zaken in de natuur zijn zowel nodig (in bepaalde concentraties) als giftig (in bepaalde concentraties). De toxicologie maakt hiervan abstractie -> daarom ook dat alle stoffen giftig zijn VANAF BEPAALDE CONCENTRATIES. Verder doet dat er niets toe.

Om het met een boutade te zeggen: zonder deodorant kan men ook leven, maar vele van de mensen waarmee u leeft gaan dat niet zo interpreteren

Citaat:
2) water vanaf de bron is zuiver en onbewerkt, net als de beste voedingsmiddelen;
Wat een gelul. Leef maar eens op zuiver oceaanwater. Veel geluk !

Citaat:
aspartaam echter is zodanig gedenatureerd, geraffineerd en bewerkt, dat het gros van de bevolking er, net als met MSG, eigenlijk allergisch aan is.

Pollen, huisstofmijt, ... : allemaal zodanig natuurlijke producten dat massa's mensen daaraan allergisch zijn. Uw theorietjes kloppen echt niet hoor.

Anderzijds: u drinkt uw water waarschijnlijk, zoals het gros van de mensen, uit zeer geraffineerde plastieken flessen. Bent u nu ook allergisch aan water?

Citaat:
Maar ik ken een vrouw die voor haar 40ste kaal wordt door veelvuldig gebruik van aspartaamzoetjes.
Tja, en ik ken een man die zijn leven gered is door het overschakelen van suiker op aspartaam.

Wat zeggen zo'n individuele gevallen? NIETS !
Oud 22 juli 2004, 10:14   #95
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
'fluoride' (een chemische afvalstof uit de aluminiumindustrie, jarenlang in vorm van pilletjes verkocht en nu gelukkig VERBODEN om gezondheidsredenen)
U moet toch eens DRINGEND onderscheid beginnen maken tussen bepaalde zaken. Ten eerste bestaan er MILJOENEN varianten van chemische stoffen waar fluoride inzit. Vele daarvan gebruikt u dagdagelijks (zelfs zonder dat u het beseft), anderen zijn zeer giftig. Zolang u echter ALLE producten op één hoop gooit, zult u nooit snappen waarover deze discussie draait. Ten tweede DOET HET ER NIET TOE of een product voor de ene industrie een afvalstof is, terwijl het voor een andere industrie een grondstof is. Ik zie niet in waarom u dat hier aanhaalt als "argument". Nogmaals: er zijn waarschijnlijk DUIZENDEN producten die zo gebruikt worden.

Citaat:
en COMPOST... tja die gaat ook niet op. Compost vreet men niet, compost is het tegenovergestelde van een chemisch geraffineerd middel, en ik ken niemand die allergisch is aan compost.
Als u denkt dat bij de aanmaak van compost geen chemische spitstechnologie aan te pas komt, dan is het wel eens dringend tijd dat u een bezoek brengt aan bvb. Interleuven : hun composthal is te zien vanaf de E314 en na een bezoekje aldaar zult u hopelijk wel doorhebben dat procesvoering (net zoals bij elke andere chemische fabriek) uiterst belangrijk is.

Ik ken wel iemand die allergisch is aan compost. (om maar te zeggen dat zo'n argument totaal geen zin heeft).

Citaat:
Ik voorzie dat men - om commerciële redenen - aspartaam en andere nepzoetjes met o.a. het giftige kalium
Wat een grap, nu is kalium dus ook al slecht in alle gevallen blijkbaar.

Wist u trouwens dat mensen die geen keukenzout (oftewel NaCl - natrium chloride) meer mogen eten om gezondheidsredenen, dat product kunnen vervangen door KCl (kalium chloride)? Wist u dat er in groenten, vlees, vis, ... overal kalium zit? Wist u zelfs dat er in uw onovertroffen bronwater kalium aanwezig is (kijk maar eens op het etiket van uw favoriete merk).

Hopelijk ziet u nu in dat de wereld niet zo zwart-wit is als u dacht.

Citaat:
- eerst nog zo'n dertig jaar zal dulden totdat er zoveel medische bewijzen komen van giftigheid dat het ook verboden zal worden, net als orale toediening van fluoride.
Veel geluk met de bewijsvoering. Medici en toxicologen weten echter al veel langer dan vandaag dat ALLE producten giftig zijn, als ze maar in voldoende hoge concentratie worden genomen (en zo zijn we weer bij het begin aanbeland).
Oud 22 juli 2004, 15:12   #96
grinsom
Vreemdeling

grinsom's schermafbeelding

Standaard

aspartaam....inderdaad een vettig goedje dat niet legaal zou mogen zijn, evenals nicotine en alcohol. dat canabis slecht is een gedane discussie, het is slecht maar veroorzaakt minder sociale problemen dan nicotine of alcohol maar dat is niet belangrijk, wat telt is de hype. canabis wordt afgedaan als ENKEL een drug terwijl het eigenlijk een wonderlijk plantje is en zelfs voor lange tijd een product van eigen bodem is geweest (let op het wapenschild van Hamme) ma bon, daarover ging deze thread niet.
back on topic: dat die aspartaam zo wordt stil gezwegen is schrikwekkend, als het met die vuiligheid kan....wat krijgen we dan nog meer binnen?
als je hoort wat sommige mensen bij veevoer kappen, zou je bijna overgaan op water en brood. maar dan ben je nog niet zeker wat je juist in je lichaam propt.
grote zaken, winstmarges.......alles voor de poen!
en wij noemen ons beschaafd...
Oud 22 juli 2004, 15:51   #97
PollyCorrect

Standaard

Grinsom inderdaad. Het gifeffect van die kleine pilletjes "zymafluor", dat wisten velen al jaren van te voren, maar pas NU is het tot de politiek doorgedrongen en is die rommel, om redenen van volksgezondheid, uit de handel gehaald. Fluor, ook zoiets dat in piepkleine dosissen goed is, maar in pil- en druppelvorm nog eens extra erbij puur gif. Ik ben ervan overtuigd, wanneer ik zie hoe mensen om me heen (haaruitval, koppijn, diarree, zoetlustaanvallen, duizelingen...) reageren op die kunstzoetjes, dat die over een tig aantal jaar ook om GOEDE redenen uit de handel gehaald zullen worden. Want die dosissen chemicalien zoals in nepsnoep, kauwgom, lightdrankjes, enz., zijn véél te hoog.
Oud 22 juli 2004, 17:07   #98
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Lezen jullie eigenlijk wel wat andere - Turkje met name - schrijven?!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 17:55   #99
PollyCorrect

Standaard

Dat gedoe over duikwater, oceaanwater en composthopen? Ach ik heb het gelezen maar het houdt geen steek en gaat totaal niet over waar ik dacht dat de topic over ging. Maar leuke spelletjes zijn het wel, voor de dialectiek.

Mijn info zoek ik verder hier:

http://www.vitaminespray.com/aspartaam.htm
http://www.aspartaam.nl/
http://www.daretobe.com/aspartaam.htm
http://slankenfit.homestead.com/Aspartaam.html
http://www.orthoeurope.com/addfmv220698aspartaam.htm

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 22 juli 2004 om 18:04.
Oud 22 juli 2004, 19:48   #100
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Lezen jullie eigenlijk wel wat andere - Turkje met name - schrijven?!
Jawel.

Wat Turkje schrijft, lijkt me ook het enige zinnige over gans de aspartaamkwestie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be