Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2004, 15:36   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
... maar wat is het verschil tussen "open" en "halfopen" bebouwing precies?
Belgisch-Nederlands...

Halfopen bebouwing:

Open bebouwing:

Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 15:38   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
en aan wie lag dat?
Aan de centrale overheid die geen algemeen richtplan had opgesteld. Pas later zal de H. Geest neerdalen en zal men op het hoogste niveau inzien dat er iets hoorde gedaan te worden. Toen is men de gewestplannen begonnen uitwerken. Had de landelijke overheid dat vroeger gedaan dan was er al veel onheil vermeden.
Oud 14 augustus 2004, 15:39   #83
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
U vergeet blijkbaar hoezeer België heeft afgezien in WO I.
Inderdaad, nadat het neutrale Nederland tienduizenden Belgische vluchtelingen had opgevangen was die eis van annexatie natuurlijk helemaal terecht.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 15:42   #84
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Belgisch-Nederlands...

Halfopen bebouwing:

Open bebouwing:

Aha, 'halfopen' is dus hetzelfde als 'halfvrijstaand', of eigenlijk gewoon twee-onder-één-kap. Ze moeten w�*t doen om het aantrekkelijk te laten klinken.
Oud 14 augustus 2004, 15:43   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb een nieuwsbericht gevonden van enkele weken geleden waarin wordt gemeld dat de gemiddelde huizenprijs in Vlaanderen 100.000 euro bedraagt en in Wallonië zelfs maar 80.000 euro. Alleen de prijzen in Brussel zijn "dubbel zo hoog" als in Vlaanderen, dus 200.000 euro. Volgens de NVM (Nederlandse Vereniging van Makelaars) is de gemiddelde huizenprijs in Nederland momenteel - niet schrikken - 210.000 euro.
Voor het bedrag van 100.000 euro zul je niet echt een mooie en goede woning hebben, hoor. Hoogstens een goed opgeknapt voormalig arbeidershuisje in een van de wat achtergestelde buurten van Groot-Gent bijvoorbeeld. Voor een minder exemplaar betaal je ongetwijfeld wel wat minder.

Een degelijke, voor ons Vlamingen als ruim beschouwde woning kost toch al vlug 150.000 euro.
Oud 14 augustus 2004, 15:44   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens heeft men het bij grote huizen hier over "kasTen van huizen".
In het plaatselijke dialect is een "kast" hier een "k�*sse". Vandaar...
Oud 14 augustus 2004, 15:45   #87
Dimitri

Standaard

Citaat:
Voor het bedrag van 100.000 euro zul je niet echt een mooie en goede woning hebben, hoor. Hoogstens een goed opgeknapt voormalig arbeidershuisje in een van de wat achtergestelde buurten van Groot-Gent bijvoorbeeld. Voor een minder exemplaar betaal je ongetwijfeld wel wat minder.

Een degelijke, voor ons Vlamingen als ruim beschouwde woning kost toch al vlug 150.000 euro.
Ik vond het ook al zo laag. Ik vraag me af hoe de gemiddelde prijs dan 100.000 euro kan zijn. Misschien heeft men de prijzen van bouwkavels meegerekend?
Oud 14 augustus 2004, 15:45   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aha, 'halfopen' is dus hetzelfde als 'halfvrijstaand', of eigenlijk gewoon twee-onder-één-kap. Ze moeten w�*t doen om het aantrekkelijk te laten klinken.
De wijn smaakt altijd beter als de fles nog halfvol is, nietwaar!
Oud 14 augustus 2004, 15:50   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De wet op de ruimtelijke ordening dateert van 1966 als ik me niet vergis, dat is misschien wat te laat, maar wel 15 jaar vóór de splitsing. Er werden door het unitaire België reeds inspanningen gedaan om de situatie te verbeteren en niets zegt dat die tendens na 1980 niet zou zijn verdergezet.
Dat eerste heb ik gezegd: het verzuim van de landelijke overheid zorgde voor de wildgroei. Toen zichtbaar werd welke puinhoop het zo stilaan werd, heeft men gewestplannen beginnen opstellen. In een eerder bericht al uiteengezet.

Of er een inspanning werd gedaan? Er werden plannen opgesteld en er werd met die plannen onder unitair bestuur nog flink "gefoefeld". Er kwamen wijzigingen en later wijzigingen op de wijzigingen. Gemeentebesturen wisten op de centrale studiebureaus nog hun politieke vrienden aan te spreken, waardoor zones die aanvankelijk als landbouwgebied waren ingekleurd plotseling veranderden in woongebied. Enzovoort.

Gelukkig is de regionalisering er dan aangekomen. Het is een goede zaak gebleken.
Oud 14 augustus 2004, 15:53   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In 1830 wel geloof ik. België heeft dat niet gedaan tegenover Frankrijk omdat de Fransen ons geholpen hebben een einde te maken aan de Hollandse bezetting. Het is dan ook logisch dat je van hen geen gebieden gaat opeisen.
De Hollandse bezetting... Daar zijn we weer met de belgicistische mythes.

Maar inderdaad, zonder Frankrijk had koning Willem I heel dat janhagel dat het Belgisch leger moest voorstellen vakkundig samengeveegd en op het stort van de geschiedenis gegooid.

Maar zonder het VK was België een onverbrekelijk deel van de Franse Republiek geworden. Dat vergeet u blijkbaar ook. De "vaderen" van België waren immes allemaal rattachisten (op een enkele na, geloof ik). Dat hun plan uiteindelijk niet doorging, was doordat het VK zich niet in een vergroting van Frankrijks macht kon vinden.
Oud 14 augustus 2004, 15:55   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat zo verwonderlijk? Welke gebieden hebben Frankrijk en Rusland niet geëist en verkregen?
Humhumhum... Ja, zeg mij eens: welke gebieden heeft Rusland gekregen?
Oud 14 augustus 2004, 17:13   #92
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeeuws-Vlaanderen was net zoals Nederlands Limburg en Luxemburg een door België betwist gebied in 1830 omdat ze vroeger tot de Zuidelijke Nederlanden behoorden, het België in wording. Vandaar dat mijn uitspraak dat het gebied historisch gezien tot België behoort correct is. Ik heb niet gezegd dat het tot de Belgische staat heeft behoord.
Dit is wel bijzonder selectief, van die Belgen: Zeeuws-Vlaanderen eisen ze op, terwijl Axel en Terneuzen (1586), Sluis (1604) en Hulst (1645) al bijzonder lang 'Nederlands' zijn, anderzijds zwijgen ze dan wel over Noord-Brabant met 's-Hertogenbosch (1629) of Breda (definitief 1637)... Kijk, die 'historische piste' wat die opeisingen betreft is onzin: Zeeuws-Vlaanderen werd opgeëist omdat het strategisch zo belangrijk was als linker-Schelde-oever, en Limburg gold toen als één provincie, waarvan een groot gedeelte van het oosten (Roermond en Venlo wel, maar het omringende platteland en Sittard waren Pruisisch) steeds Zuid-Nederlands was geweest (Maastricht niet meer sinds 1632), en daar gaat de geschiedenis dus slechts ten dele op... Luxemburg heeft zichzelf steeds als een afzonderlijk hertogdom beschouwd, dat geen deel uitmaakte van de (Zuidelijke-)Nederlanden, een gebied met dezelfde status �* part als de Franche-Comté. Ook onder het VKN was het een zelfstandig gedeelte en dus hebben de vroegere Luxemburgerse historici in de grond van de zaak gelijk wanneer ze stelden dat België het grootste deel van hun grondgebied geannexeerd heeft.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 17:18   #93
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgisch-Nederlands...

Halfopen bebouwing:

Open bebouwing:

ik ben geen kenner, maar dit is oerlelijk vind ik
van waar komt dit?
Oud 14 augustus 2004, 17:19   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Luxemburg heeft zichzelf steeds als een afzonderlijk hertogdom beschouwd, dat geen deel uitmaakte van de (Zuidelijke-)Nederlanden, een gebied met dezelfde status �* part als de Franche-Comté. Ook onder het VKN was het een zelfstandig gedeelte en dus hebben de vroegere Luxemburgerse historici in de grond van de zaak gelijk wanneer ze stelden dat België het grootste deel van hun grondgebied geannexeerd heeft.
Inderdaad. Indertijd heeft men mij dat ook aangeleerd: het hertogdom Luxemburg behoorde staatsrechtelijk niet tot het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, maar was in de hand van Willem I met dit koninkrijk verenigd. Dit verklaart ook waarom het hertogdom ook onder Willem I deel uitmaakte van de Duitse Bond, wat niet het geval was met het Verenigd Koninkrijk zelf.
Oud 14 augustus 2004, 17:21   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Kijk, die 'historische piste' wat die opeisingen betreft is onzin: Zeeuws-Vlaanderen werd opgeëist omdat het strategisch zo belangrijk was als linker-Schelde-oever ...
De irredentistische wolf probeert zich altijd te vermommen onder de schaapsvacht van de (al dan niet vervalste) geschiedschrijving!
Oud 14 augustus 2004, 17:22   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik ben geen kenner, maar dit is oerlelijk vind ik
van waar komt dit?
Is ook mijn smaak niet. Liever een huis in pastoriestijl, of een oude Vlaamse hoeve. Een oud herenhuis weet ik ook te smaken. En een oude Brugse arbeiderswoning blijft bekoren.

Bron:
http://www.bik.be/NL/home_nl.asp
Oud 14 augustus 2004, 17:36   #97
jandeman
Vreemdeling

Standaard

Ik sluit me aan bij Jan vd Berghe, we voelen ons inderdaad halve belgen, maar dat is nog niet hetzelfde als een hele belg, en met die lui van de overkant? tja tenzij je diehard gereformeerd bent zul je je niet zosnel thuisvoelen in sommige van die dorpjes daar, maar ze hebben er wel prachtige stadjes zoals middelburg, goes en de kustplaats Domburg, de enige badplaats in nl met enige allure.
jandeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2004, 17:38   #98
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is ook mijn smaak niet. Liever een huis in pastoriestijl, of een oude Vlaamse hoeve. Een oud herenhuis weet ik ook te smaken. En een oude Brugse arbeiderswoning blijft bekoren.

Bron:
http://www.bik.be/NL/home_nl.asp
mijn favoriete stijl blijft de statige herenhuizen van brussel (hoewel er al niet zo veel meer overblijven )
Oud 14 augustus 2004, 20:13   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jandeman
Ik sluit me aan bij Jan vd Berghe, we voelen ons inderdaad halve belgen, maar dat is nog niet hetzelfde als een hele belg, en met die lui van de overkant? tja tenzij je diehard gereformeerd bent zul je je niet zosnel thuisvoelen in sommige van die dorpjes daar, maar ze hebben er wel prachtige stadjes zoals middelburg, goes en de kustplaats Domburg, de enige badplaats in nl met enige allure.
En niet alleen prachtige stadjes! Op de markt van Middelburg is er een visrestaurant waar het overheeeeerlijk tafelen is. Iedere keer als ik in Middelburg ben, kan ik het niet nalaten er te gaan eten. We zijn er, gelukkig, nog ver van de Hollandse "kroket uit de muur".

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 14 augustus 2004 om 20:17.
Oud 14 augustus 2004, 20:16   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mijn favoriete stijl blijft de statige herenhuizen van brussel (hoewel er al niet zo veel meer overblijven )
In de jaren zeventig heeft men Brussel kapot gemaakt. De era Van den Boeynanst heeft verschrikkelijke betonsporen in Brussel nagelaten. Als je oude postkaarten van Brussel bekijkt, dan zie hoe prachtig het moet geweest zijn met al die schitterende herenhuizen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be