Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2013, 01:17   #81
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waar er nog één "woorddienst" per week in de sacristie wordt opgedragen is het kerkgebouw ook nog in gebruik, hoor.

Gebedsdiensten klinkt minder idioot dan woorddiensten, maar het komt allebei op hetzelfde neer. Het is armoe troef wat de klok slaat, dan mogen de piskoppen nog in hoogst eigen persoon "voorgaan".
In de "kerkgebouwen" wordt de kerk zelf steeds minder gebruikt, bij gebrek aan priesters én goedgelovigen.

Er worden al kerken opgekocht voor allerlei doeleinden, maar niet om er missen in op te dragen of om er vervangende woorddiensten in te houden. Er worden in kerken die door privépersonen werden opgekocht o.a. etentjes georganiseerd. Onder het toeziend oog van tv-camera's wordt er champagne gedronken inplaats van goedkope wijn. Er komen dure zeevruchten op tafel inplaats van wonderbaarlijk vermenigvuldigde vissen. En last but no least, de gasten doen zich aan dierlijk vlees te goed inplaats van aan het lichaam van Christus. Als de sfeer er inzit komen niet alleen de tongen los, (neen, niet de vurige tongen van Pinksteren) maar ook de beentjes. Wat nog allemaal gebeurt nadat de camera's verdwenen zijn komen we niet te weten, maar er zullen zeker geen misdienaartjes "gepakt" worden in de sacristie.

Volgend weekend, als Martens onder de zoden gaat, zal de kerk wel vol zitten. Martens' derde vrouw en de kinderen van zijn twee vorige vrouwen zullen op de eerste rij aan de ene kant zitten. Aan de ander kant zitten zijn vrienden, maar ook zijn politieke vijanden.

Over de jassendraaier die in zijn laatste vraaggesprek nog beweerde dat hij altijd een flamingant is gebleven, maar die tegelijkertijd B-plusser was, zal hardop niets dan goeds verteld worden. De minder fraaie, maar daarom niet minder w�*re gedachten worden stil-gezwegen. Toch terwijl de kerkelijke show goes on. Eens die goed en wel voorbij is wordt zowel vriend als vijand weer zijn eigen zelve.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 11 oktober 2013 om 01:24.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 07:33   #82
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Spartelen? Hoezo?

Ik herhaal even en zeg me dan even waar er gesparteld wordt en wat u ertegen inbrengt:

a. De meeste parochiekerken zijn eigendom van de gemeenten;
b. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van hun eigendommen;
c. Volgens het nieuwe decreet moeten de kerkfabriek voor een vastgesteld gedeelte bijdragen in de onderhoudskosten;
d. De meeste parochiekerken zijn in wekelijks gebruik: zondagsdiensten, sacramentele vieringen en begrafenissen.
Spartelen ??? De kerken zitten vol met diep-gelovigen !!!
Bijgevoegde afbeelding(e)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 07:44   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Waar er nog één "woorddienst" per week in de sacristie wordt opgedragen is het kerkgebouw ook nog in gebruik, hoor.
Alleen heb ik niet geschreven wat u ervan maakt. Ik sprak over de weekmis die niet zelden wordt opgedragen in een zijkapel of de sacristie, juist omwille van de verwarming. De zondagsdiensten gaan daar niet door, maar in de kerk zelf. Of op zaterdag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 07:46   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gebedsdiensten klinkt minder idioot dan woorddiensten, maar het komt allebei op hetzelfde neer.
Wat is er idioot aan "woorddienst"? Het woord staat zelfs vermeld in Van Dale en in het Groene Boekje.
Oud 11 oktober 2013, 07:49   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er worden al kerken opgekocht voor allerlei doeleinden, maar niet om er missen in op te dragen of om er vervangende woorddiensten in te houden.
Jawel, de Priesterbroederschap Sint-Pius X kocht enige tijd geleden een vrij grote kerk in Brussel.

Daarnaast worden er in België bitterweinig voormalige parochiekerken verkocht. Uitzonderlijke gebeurtenissen die vaak leiden tot de nodige ophef binnen de gemeenschap waar dat gebouw zich bevindt.
Oud 11 oktober 2013, 07:54   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er worden in kerken die door privépersonen werden opgekocht o.a. etentjes georganiseerd.
Ik denk dan aan de voormalige Jezuïetenkerk in Brugge. Aangekocht indertijd door een investeringsgroep die er een evenementenhal van maakte. De kerk was sedert de jaren zeventig niet meer in gebruik en stond al vele jaren te koop.
Oud 11 oktober 2013, 07:55   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgend weekend, als Martens onder de zoden gaat, zal de kerk wel vol zitten. Martens' derde vrouw en de kinderen van zijn twee vorige vrouwen zullen op de eerste rij aan de ene kant zitten. Aan de ander kant zitten zijn vrienden, maar ook zijn politieke vijanden.

Over de jassendraaier die in zijn laatste vraaggesprek nog beweerde dat hij altijd een flamingant is gebleven, maar die tegelijkertijd B-plusser was, zal hardop niets dan goeds verteld worden. De minder fraaie, maar daarom niet minder w�*re gedachten worden stil-gezwegen. Toch terwijl de kerkelijke show goes on. Eens die goed en wel voorbij is wordt zowel vriend als vijand weer zijn eigen zelve.
Bij een seculiere uitvaart zou dat niet anders zijn...
Oud 11 oktober 2013, 18:48   #88
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Religie is een hobby en daar hoort de overheid niet in tussen te komen, wat betreft de rituelen en andere cinema.

Wat betreft het religieuze patrimonium, daar ben ik nog niet uit.
Als het de overheid meer opbrengt aan toerisme, dan het aan onderhoud kost, dan heb ik er misschien geen probleem mee dat het in overheidsbezit blijft.
Zoniet: te koop stellen en aan particulier initiatief (al dan niet religieus) overlaten.
Oud 11 oktober 2013, 21:20   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Wat betreft het religieuze patrimonium, daar ben ik nog niet uit.
Als het de overheid meer opbrengt aan toerisme, dan het aan onderhoud kost, dan heb ik er misschien geen probleem mee dat het in overheidsbezit blijft.
Zoniet: te koop stellen en aan particulier initiatief (al dan niet religieus) overlaten.
Wat verstaat u dan onder "toerisme"? De opbrengsten van de kaartjes, brochures, prullaria e.d. in het museum? Dan denkt u dat we zo goed als alle musea zullen moeten sluiten.
Oud 11 oktober 2013, 21:59   #90
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat verstaat u dan onder "toerisme"? De opbrengsten van de kaartjes, brochures, prullaria e.d. in het museum? Dan denkt u dat we zo goed als alle musea zullen moeten sluiten.
Maak de kosten-baten-analyse en hou open of sluit naargelang ze uitvalt.
Maakt mij niet uit, zelfs al sluiten ze het mooiste museum op aarde.
Oud 11 oktober 2013, 22:07   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maak de kosten-baten-analyse en hou open of sluit naargelang ze uitvalt.
Maakt mij niet uit, zelfs al sluiten ze het mooiste museum op aarde.
Hoezo, "dat maakt mij niets uit"? U vindt het dus maar best dat we bijvoorbeeld de werken van onze grote schilders verkopen om die voortaan te laten verdwijnen in private verzamelingen? Schilderijen vragen immers een voortdurende zorg. Voor oudere schilderijen staan er soms restauraties gepland waarvan de kostprijs gewoonweg nooit kan worden terugverdiend.
Oud 11 oktober 2013, 22:41   #92
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vooreerst klopt ook dat niet. Door het gebrek aan priesters wordt in een aantal parochies inderdaad geen mis opgedragen, maar gelovigen komen er wel samen voor een woorddienst.

U haalt in deze overduidelijk geen feiten aan, maar u fantaseert het een en ander bij elkaar op basis van slechts een beperkt palet aan informatie.
Wel uiteindelijk moeten we het wel even over efficientie hebben. Men kan niet alle kerken blijven onderhouden voor een handvol gelovigen. Deze zullen zich iets verder moeten verplaatsen zodanig dat een voldoende grote kritische massa bestaat.

Qua monumentenzorg is er een punt, maar ook daar is er een bedenking. Niet elk dorp moet zijn monument hebben dat eigenlijk hetzelfde is als het eerste beste naburige dorp.

Ik weet niet wat de kerk ons kost maar ik vind wel dat de gelovigen moeten instaan voor hun eigen kosten, dit geldt voor elke religie.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 22:44   #93
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Ge kunt met een poco establishment 99% zeker van zijn dat wanneer dat geld niet meer naar de Kerk gaat, dat geld slechter gaat besteed worden.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2013, 23:10   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wel uiteindelijk moeten we het wel even over efficientie hebben. Men kan niet alle kerken blijven onderhouden voor een handvol gelovigen. Deze zullen zich iets verder moeten verplaatsen zodanig dat een voldoende grote kritische massa bestaat.

Qua monumentenzorg is er een punt, maar ook daar is er een bedenking. Niet elk dorp moet zijn monument hebben dat eigenlijk hetzelfde is als het eerste beste naburige dorp.

Ik weet niet wat de kerk ons kost maar ik vind wel dat de gelovigen moeten instaan voor hun eigen kosten, dit geldt voor elke religie.
Nogmaals: die kerken behoren niet de Kerk toe. In België is het allergrootste deel van de parochiekerken en kathedralen eigendom van de overheid.

Ik begrijp trouwens uw stelling "niet elk dorp moet zijn monument hebben" niet. Gaan we dan monumenten vernietigen omdat er een zekere spreiding bestaat? Als in dorp A een kerk staat uit de 14e eeuw en in het dorp ernaast een uit de 17e eeuw, gaat u er dan een afbreken? Op basis van welke criteria?
Oud 11 oktober 2013, 23:11   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Natuurlijk, daarom ben ik al sedert jaar en dag voorstander van het systeem zoals we dat in Duitsland en in sommige Zwitserse kantons kennen.
Oud 12 oktober 2013, 01:00   #96
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Awel Jan , akkoord !!

Citaat:
Tenzij het extreem geloofsgelovige criminelen & terroristen betreft !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2013, 06:51   #97
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo, "dat maakt mij niets uit"? U vindt het dus maar best dat we bijvoorbeeld de werken van onze grote schilders verkopen om die voortaan te laten verdwijnen in private verzamelingen?
Jazeker.
Dat is nu trouwens ook het geval.
Kunst is niet per definitie een publiek bezit.
De kunst die ik maak of koop, daar heeft niemand afdragens mee, zo ik dat wens.
Veel van onze kunst is al in handen van binnen- en buitenlandse privee-personen.
Trouwens, de mooiste tentoonstellingen die ik mocht meemaken, waren door private verzamelaars (gratis!!!) ingericht.

Citaat:
Schilderijen vragen immers een voortdurende zorg. Voor oudere schilderijen staan er soms restauraties gepland waarvan de kostprijs gewoonweg nooit kan worden terugverdiend.
Mij om het even.
Daar moet de burger niet via afgedwongen belastingen voor opdraaien.
Oud 12 oktober 2013, 06:52   #98
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander Bekijk bericht
Ge kunt met een poco establishment 99% zeker van zijn dat wanneer dat geld niet meer naar de Kerk gaat, dat geld slechter gaat besteed worden.
Dat is dan ook weeral een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
Maar het geld hoeft helemaal niet geïnd te worden.
Het dient in handen van de burger te blijven, die het naar eigen believen aan de onzin van zijn keuze besteedt of helemaal niet besteedt.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 12 oktober 2013 om 06:53.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2013, 06:56   #99
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dan aan de voormalige Jezuïetenkerk in Brugge. Aangekocht indertijd door een investeringsgroep die er een evenementenhal van maakte. De kerk was sedert de jaren zeventig niet meer in gebruik en stond al vele jaren te koop.
De mooiste boekenwinkel ter wereld is een dominicanerkerk in Maastricht.
Why not.
Het patrimonium wordt onderhouden, door een particulier of particuliere groep, en wie er klant zijnde toe bijdraagt, doet dit uit vrije wil.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 12 oktober 2013 om 06:56.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2013, 07:22   #100
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niet gek lang meer en de kerken hoeven niet eens meer verkocht te worden. Er wordt dan met geweld beslag op gelegd.
Het resultaat daarvan is te bewonderen in Istanbul en Cordoba.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be