![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() Waarom? Omdat het leven misschien enkel een radertje is in een groter geheel en als dusdanig moet gezien worden.
Laatst gewijzigd door marie daenen : 15 februari 2014 om 13:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als het is om mijn boekhouding te doen dan heb ik een probleem met inferieure vrouwen, zwart of wit.
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb hier nooit mijn persoonlijke leven ter discussie aangeboden.
Ik heb heel generaliserend de verschillende mogelijkheden opgesomd.
![]() |
![]() |
#84 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En een paar termen vervangen helpt niet echt.. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Hoe dan ook, in de eerste plaats is de (h)erkenning van dit menselijke ontwikkelingspotentieel aan de orde opdat we het in een kader kunnen zetten en er mee leren omgaan. Vandaag zijn we nog ver af van dit punt, het is eerder andersom waardoor depressie gecultiveerd wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenzij je een grote bijdrage levert aan de mensheid. (Einstein, Hawking, tal van andere wetenschappers die voor een doorbraak zorgen op verschillende gebieden kan je moeilijk als "zinloos" beschouwen). Het gros van het voetvolk is uiteraard totaal vervangbaar en dus per definitie zinloos als individu. So what?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Europees Commissaris
|
![]() Een universeel doel van het mensdom bestaat m.i. niet en ik geloof ook niet in leven na de dood.
Welke zin kan men dan aan het leven geven? Ten eerste is het niet zo dat wij als mensen op deze aarde komen met een volwassen bewustzijn waarbij we existentiële vragen gaan stellen en ons gaan bezinnen over ons doel in het leven. Vooraleer we ons deze vraag gaan stellen zijn we allang geen onbeschreven blad meer, we hebben dus reeds een geschiedenis en een plaats in de realiteit. Een deel van deze realiteit zijn de relaties die we hebben met de mensen rondom ons en onze cognitieve eigenschappen. De zingeving vertrekt dus vanuit deze realiteit. Aangezien de realiteit zich aanpast kan ook onze zingeving evolueren in tijd. Toen ik jong was bvb. was het mijn ultiem doel om ingenieur te worden. Eénmaal mijn diploma bekomen was mijn doel het vinden van een job. Nadien wilde ik vooral een carrière en een gezin uitbouwen. Het was pas als alle kaarten min of meer op tafel lagen, carrière en gezin gekend, dat ik me de vraag stelde 'wat nu?'. Iemand die gelooft in leven na de dood kan zijn leven verder zinvol invullen, hij kan bepaalde zaken opofferen om zijn karma te verbeteren, voor een ongelovige is dit niet relevant. Maar zoals reeds eerder gesteld, men vertrekt niet vanuit een nul-positie. Men kan enkel stellen 'ik ben er nu en dit is mijn situatie' en vanuit dit vertrekpunt verder redeneren. Veronderstel dat men geen doel in het leven vindt. Men zou dan evengoed zelfmoord kunnen plegen. Echter, dan laat men mensen achter met verdriet en twijfel, mensen waarvan men houdt. De gedachte om deze mensen verdriet aan te doen kan iemand weerhouden om deze zelfdoding uit te voeren. Op deze manier ben ik, voor mezelf, tot de conclusie gekomen dat de zin van het leven erin bestaat een balans te vinden in verschillende aspecten. Deze balans probeer ik te vinden in het werken, het genieten, de gezondheid, mijn relaties tot mijn naasten, mijn relatie tot de maatschappij enz... Ik wens dit ook te doen op zodanige manier dat ik op elk moment afscheid van deze wereld kan nemen met de gedachte dat ik het goed vond geleefd te hebben. Langs de ene kant zou ik graag zo lang mogelijk leven om het potentieel verdriet van mijn heengaan zoveel mogelijk te beperken, langs de andere kant besef ik dat lang leven ook een risico is waar ik rekening mee moet houden. Ik moet iets langer werken om mijn balans te kunnen onderhouden, vandaar dat één van mijn slogans is dat men moet leren leven met het risico dat men lang leeft. In elk geval, de tol voor het langer leven mag niet te hoog zijn. Indien ik door het toeval zwaar ziek zou worden en het genot de pijn niet meer compenseert mag men er einde aan maken. Ik reken daarvoor op het begrip van mijn naasten net zoals ik hen ook zou begrijpen. Voil�*, dit is in een nutshell hoe ik er tegenaan kijk. Dit kan onderworpen worden aan het verder verfijnen of uitdiepen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat uw moeten betreft; niets moet; op dit ogenblik moeten we enkel nog allemaal sterven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een half literke krokodilletranen, en een paar bakken trappist verder is het voor de nabestaanden van een zogezegde onmisbare weer business as usual. Citaat:
Doet het de ene niet, dan doet een andere het later wel. Trouwens reizen met de snelheid van het licht lijkt steeds verder weg: de files verergeren alleen maar. Citaat:
Als de zin in ons geprogrammeerd was, dan was het zo mogelijk nog zinlozer, want dan waren we automaten met zin en bedoeling die strikt moest gevolgd worden. Nu hebben we de optie om in vrijheid al dan niet zin aan ons leven te geven, of de llusie van zin na te jagen.
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
U zegt dat er veel modellen zijn die het menselijke ontwikkelingsproces beschrijven. Wat bedoelt u daarmee? Gaat het bijvoorbeeld om kennis, of verstandelijke, emotionele, empathische, culturele of karakter-ontwikkeling? Als er vele verschillende modellen bestaan dan zijn ze niet met elkaar in overeenstemming. Waarom zou dan de bekendste, van Maslow, betrouwbaar zijn? Heeft u de bewering dat psychische depressie in alle fasen van "het menselijke ontwikkelingsproces voor komt van Maslow, en zo ja, wordt dit bevestigd door de "vele andere modellen"? U vergat nog te verklaren waarom depressie" goed kan zijn voor het BNP. Dat was eigenlijk waar het mij met mijn vraag om te doen was! Citaat:
Mag ik concluderen dat volgens u het leven an sich geen zin heeft, en dat zelfs mensen die zich op de hoogste trap van de piramide van Maslow bevinden er niet in slagen hun leven zin te geven 'want ze worden door de maatschappij als het ware naar beneden gezogen'? Eh, dus ze staan niet echt op de hoogste trap? Staat er dan niemand op de hoogste trap, inclusief uzelf? Hoe weten we dan dat die hoogste trap bestaat? Laatst gewijzigd door Piero : 15 februari 2014 om 14:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het schijnt dat achteruitgang van het intellect een zeer normaal verschijnsel is. Allen op weg naar onze laatste ziekte: DMC (Dement Maar Content)
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.bol.com/nl/p/integrale-ps...08666875091-10 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 15 februari 2014 om 14:26. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door tandem : 15 februari 2014 om 14:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat wordt er eigenlijk bedoeld met 'zin'? Een doel dat buiten dit leven zelf ligt? Waarom kan het leven zoals we het kennen niet voldoende doel op zich zijn? Indien er een god zou bestaan, zou die een houding waarbij de mens meer verlangt dan dat wat hij kent niet een ondankbare houding vinden? Zoals in "Dit geschenk is niet voldoende Mr. God", of "Ik wil weten wat erin zit, anders hoef ik het niet". Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 februari 2014 om 14:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door tandem : 15 februari 2014 om 14:41. |
|||
![]() |