Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2015, 20:31   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Opeisen?
Sinds wanneer is opeisen een goeie zet in het verkeer?
Ik zie niet in waarom de fietser geen volwaardige deelnemer aan het verkeer zou kunnen zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2015, 20:36   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Als zo'n vrachtwagen je overrijdt, zelfs al stond jij al aan een rood licht te wachten, simpelweg omdat jij je plaats wil opeisen in het verkeer, dan is dat je eigen domme fout.
Neen, dat is geen fout van de fietser. De vrachtwagen zal in het ongelijk worden gesteld. Als je op een fietspad voor het rood licht staat samen met een vrachtwagen op de rijbaan, dan heb jij als fietser voorrang als je rechtdoor gaat en de vrachtwagen rechtsaf wil.

Ik begrijp wel dat de vrachtwagenbestuurder het niet altijd gemakkelijk heeft om de fietser te zien, daarom ook ga ik in zulke situatie altijd enkele meters voor de vrachtwagen staan. Ik zoek altijd ook oogcontact. Dat helpt.

Alleen heb ik al meerdere malen moeten vaststellen dat vele automobilisten de verkeersregels hier niet kennen en menen dat zij voorrang hebben in zo'n situatie.
Oud 5 oktober 2015, 20:39   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wereldvreemde oplossingen volgens de gedachtegang van een verstokte, Belgische automobiliste.
De visie van dromedaris steunt heel sterk op een rangorde die bepaald wordt door grootte en gewicht. Als fietser moet je dus maar steeds een tweede plaats innemen tegenover ieder gemotoriseerd verkeer. Dat is evenwel een visie die ondertussen al lang achterhaald is.
Oud 5 oktober 2015, 21:00   #84
SanderK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De visie van dromedaris steunt heel sterk op een rangorde die bepaald wordt door grootte en gewicht. Als fietser moet je dus maar steeds een tweede plaats innemen tegenover ieder gemotoriseerd verkeer. Dat is evenwel een visie die ondertussen al lang achterhaald is.
Zullen we anders eens naar de voorrangsregels in de scheepvaart kijken? Dit kan ook nog eens verhelderend zijn
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2015, 21:04   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
En nog eentje: hoe vaak geven auto's/vrachtwagens/bussen je de reglementaire één meter ruimte wanneer ze je inhalen in de stad? Dat gebeurt zelden of nooit! Hoe kan jij als fietser in hemelsnaam voor die veilige afstand zorgen dan?
Vooral als je op een van die beruchte "zelfmoordstrookjes" rijdt, word je als fietser vaak ingehaald zonder dat die wettelijke afstand ook maar enigszins gerespecteerd wordt.
Oud 5 oktober 2015, 21:46   #86
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat is geen fout van de fietser. De vrachtwagen zal in het ongelijk worden gesteld. Als je op een fietspad voor het rood licht staat samen met een vrachtwagen op de rijbaan, dan heb jij als fietser voorrang als je rechtdoor gaat en de vrachtwagen rechtsaf wil.

Ik begrijp wel dat de vrachtwagenbestuurder het niet altijd gemakkelijk heeft om de fietser te zien, daarom ook ga ik in zulke situatie altijd enkele meters voor de vrachtwagen staan. Ik zoek altijd ook oogcontact. Dat helpt.

Alleen heb ik al meerdere malen moeten vaststellen dat vele automobilisten de verkeersregels hier niet kennen en menen dat zij voorrang hebben in zo'n situatie.
Die hebben tenminste ooit hun kennis moeten bewijzen op een theoretisch examen (tenminste ongeveer iedereen jonger dan 65). Er zijn nog veel meer fietsers die de reglementering niet kennen dan autochauffeurs !

Ik geef gerust toe dat ik zelf ook zo was, toen ik als jonge snaak fietste, deed ik ook maar op, ik besefte het gevaar niet en was van vele regels zelfs niet op de hoogte. Pas toen ik voor mijn rijbewijs ben gegaan, begon ik dat te beseffen en ben ik ook als fietser voorzichtiger geworden. En ik denk dat het bij velen zo is. Die twee uurtjes in de lagere school met oefening in een artificieel verkeerspark veranderen daar weinig of niets aan.

Laatst gewijzigd door freespirit : 5 oktober 2015 om 21:47.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2015, 22:00   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Die hebben tenminste ooit hun kennis moeten bewijzen op een theoretisch examen (tenminste ongeveer iedereen jonger dan 65). Er zijn nog veel meer fietsers die de reglementering niet kennen dan autochauffeurs !
Volwassen fietsers?
Oud 5 oktober 2015, 22:03   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geef gerust toe dat ik zelf ook zo was, toen ik als jonge snaak fietste, deed ik ook maar op, ik besefte het gevaar niet en was van vele regels zelfs niet op de hoogte. Pas toen ik voor mijn rijbewijs ben gegaan, begon ik dat te beseffen en ben ik ook als fietser voorzichtiger geworden. En ik denk dat het bij velen zo is. Die twee uurtjes in de lagere school met oefening in een artificieel verkeerspark veranderen daar weinig of niets aan.
U wil verkeersopvoeding op school dus afschaffen?
Oud 6 oktober 2015, 07:29   #89
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom de fietser geen volwaardige deelnemer aan het verkeer zou kunnen zijn.
Mooi zo; had je ook een antwoord op de vraag?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2015, 07:30   #90
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:

Wel, je bent zo'n gelovig geval, dus ga dat dan maar uitleggen aan Sinte Pieter. Veel ga je er niet meer aan hebben dan .
Oud 6 oktober 2015, 07:35   #91
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Voor je eigen zelfbehoud is dat sowieso geen slechte ingesteldheid .
De wetten van de fysica hebben compleet lak aan wat deze of gene wet zegt over voorrang. Jij mag dat achterhaald vinden, maar tenzij je een Titanium skelet hebt is het domweg idioot om op basis van voorrangsregels je geluk te beproeven. Physics bepalen gewoon dat jij als zwakke weggebruiker altijd het onderspit zal delven als je je krachten meent te moeten meten met een wagen/vrachtwagen. Wie dat niet inziet, is gewoon een gevaar voor zichzelf.
Oud 6 oktober 2015, 07:45   #92
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderK Bekijk bericht
Zullen we anders eens naar de voorrangsregels in de scheepvaart kijken? Dit kan ook nog eens verhelderend zijn
Ik zal je eens wat verklappen: Op zee bestaat het concept "voorrang" niet eens.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2015, 07:51   #93
Zwitser

Standaard

Citaat:
De volgende keer dat je in Zwitserland bent moet je eens opletten. Je ziet heer steeds vaker spiegels die onder de verkeerslichten gemonteerd zijn. Die dienen om het makkelijker te maken voor een vrachtwagenchafeur om een fietser die net als hem voor het rode licht wacht te zien. Een goedkope maatregel die echt de veiligheid verhoogd.
... repeat ...
Oud 6 oktober 2015, 11:06   #94
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik zal je eens wat verklappen: Op zee bestaat het concept "voorrang" niet eens.
Totaal OT, maar weeral onzin: op internationale wateren wordt "voorrang" ("give-way" en "stand-on") bepaald volgens het COLREG verdrag...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2015, 11:38   #95
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Totaal OT, maar weeral onzin: op internationale wateren wordt "voorrang" ("give-way" en "stand-on") bepaald volgens het COLREG verdrag...
OT inderdaad. Maar je strikt genomen geen gelijk. "Stand On" is niet hetzelfde als "Right of Way". Het grote verschil tussen het verkeersreglement zoals dat op land geld, en de COLREGS is dat deze laatste geen "voorrangsregels" zijn, maar "regels ter verkoming van aanvaringen".

De COLREGs bepalen wie er bij een dreigende aanvaring eerst moet manouevreren ("give way"), en wie er zijn koers moet houden ("stand on"). Echter de verplichting van koers te houden mag expliciet niet gezien worden als "voorrang hebben". Het feit dat A moet uitwijken voor B wil niet zeggen dat B voorrang heeft. Als B vaststelt dat A toch niet uitwijkt moet B uitwijken. Als het toch tot een aanvaring komt zijn beide schippers in de fout.

Het is allemaal best logisch als je er over nadenkt. Ik zeil zelf, en was ook ooit een week een vrachtschip op het kanaal. Ik vroeg de schipper toen wat hij van mij verwachte als ik met mijn kleine zeilbootje hem zou kruisen. Het antwoord: Jij bent het "stand on" schip, dus je moet koers houden, en dat doe je dan ook best. Ik ga wel om je heen.

Overigens, het is SanderK die hier over begonnen is, en ik heb de indruk dat die de regels zeker niet kent...
... repeat ...
Oud 6 oktober 2015, 17:44   #96
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
U wil verkeersopvoeding op school dus afschaffen?
Neen, net efficiënt maken !
Oud 6 oktober 2015, 17:45   #97
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Volwassen fietsers?
Zowel volwassenen, kinderen als jongeren lappen de regels massaal aan hun laars. Er is dus overal nog werk aan de winkel.
Oud 6 oktober 2015, 20:07   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zowel volwassenen, ...
Merkwaardig toch, als we ervan uitgaan dat de meesten toch ook automobilist zijn op andere gelegenheden.
Oud 30 oktober 2015, 16:56   #99
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Tsja, daarstraks weer op de spoorwegbrug. Langs beide zijden een prachtig fietspad met daarnaast nog een apart voetpad, volledig met betonnen reling afgescheiden van de rijweg.
En dan zijn er nog fietsers die op de rijbaan gaan rijden met als gevolg dat de auto's een paar honderd meter aan een slakkegangetje moeten rijden of anders de volle witte streep moeten overrijden (en dus een verkeersovertreding begaan).

Zo zoek je het natuurlijk zelf. En dan maar verrast dat de autobestuurders geirriteerd geraken.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 30 oktober 2015 om 16:57.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2015, 17:09   #100
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Strafpunten ook voor voetgangers en fietsers, natuurlijk ook voor dronken voetgangers op de openbare weg.

D geeft het voorbeeld. Bron: https://www.bussgeldkatalog.org/punkte-flensburg/

Hebben ze nog geen rijbewijs dan krijgen ze maar enkele maanden/jaren later hun rijbewijs... als ze het nog krijgen of willen...

Laatst gewijzigd door Micele : 30 oktober 2015 om 17:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be