Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2015, 11:03   #81
lupus
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Waarom MOET dat?
Waar haalt gij dat??

Leg mij eerst eens uit wat een wereldburger is.

En waar haalt gij dat woord 'luchtwortel'?? Hebben jullie hier allemaal een cursus wollig taalgebruik gevolgd bij de CVP?
Het is allemaal beeldspraak, weet je.
luchtwortel: bijwortel die zich in de lucht ontwikkelt en dan de aarde of wel een steunsel zoekt
http://www.encyclo.nl/begrip/luchtwortel
Een wortel die dus niet vast zit in zijn geboortegrond.

En het verschil tussen 'moeten' en 'moeten' is jou al eens uitgelegd door Patrickve (als ik mij niet vergis) in een andere draad.

Hier is een definitie volgens: http://www.woorden.org/woord/wereldburger
Citaat:
iemand die zich overal ter wereld thuis voelt en niet zo gehecht is aan zijn geboortegrond.
Iemand dus die zijn wortels kan loslaten.

Laatst gewijzigd door lupus : 3 oktober 2015 om 11:09.
lupus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2015, 11:04   #82
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Sinds wanneer moet men zich doodschamen omdat men de diepste roerselen van zijn gedachten uitdrukt???
Als dat belachelijk is , moet men zich daarvoor schamen. Ik doe dat ook als ik iets belachelijk doe.
Citaat:
En het toppunt is dat er hier meer waarheid wordt verteld
Waarheid? Dat mensen wortels en takken hebben?
Citaat:
dan in jouw mantra van de Vlamingen bestaan niet, niet als volk, niet als individu... Hoe vindt je het wanneer ik zou zeggen dat de francofonie niet bestaat; of de Indiërs; of de Russen, of de Chinezen... Want als jij hier zo mooit komt beweren dat de Vlamingen niet bestaan bestaan al die andere ook niet.
Heel goed gezien! Ge hebt toch iets begrepen van alles wat ik hier vertel.
Proficiat en een bank vooruit.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2015, 11:11   #83
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lupus Bekijk bericht
Het is allemaal beeldspraak, weet je.
Dat had ik wel door. Kunt ge het niet concreter uitleggen ? Hebt gij zelf geen afkeer van wollig taalgebruik?
Citaat:
En het verschil tussen 'moeten' en 'moeten'
Ik vraag u waarom dat het moet, en uw antwoord is dat er een verschil is tussen moeten en moeten. Als dit niet het wereldrecord 'vragen ontwijken' is, dan weet ik het niet meer. Gaat ge nu echt JvdB nadoen en consequent vragen ontwijken?
Citaat:
is jou al eens uitgelegd door Patrickve (als ik mij niet vergis) in een andere draad.
Het was een andere ultra liberaal, en er werd mij niet uitgelegd wat het verschil is tussen moeten en moeten, maar dat 'niet echt moeten werd bedoeld'. Yeah right!
Citaat:

Hier is een definitie volgens: http://www.woorden.org/woord/wereldburger
Ik vraag het aan u! Wat is uw definitie van een wereldburger.
Citaat:

Iemand dus die zijn wortels kan loslaten.
Hoe doet ge dat?
En dan zijt ge het oneens met JvdB, want die stelt dat ge uw wortels niet moogt vergeten!

Laatst gewijzigd door geertvdb : 3 oktober 2015 om 11:12.
Oud 3 oktober 2015, 11:23   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Roots of je wortels zijn niets meer dan de jarenlange conditionering van je omgeving. Om een wereldburger te zijn moet je dat in de eerste plaats begrijpen en die wortels moet je kunnen loslaten om vervolgens over te schakelen op luchtwortels die overal probleemloos gedijen zonder oordeel.
Aristoteles heeft meer dan eens diepe waarheden verwoord die steunden op zijn bijzonder scherp inzicht in de werkelijkheid. "De mens is een sociaal dier." U gaat uit van de totale maakbaarheid van ieder individu los van een gemeenschap, wat natuurlijk nu eenmaal niet klopt met de werkelijkheid. Ieder mens leeft binnen een gemeenschap waar bepaalde afspraken, waarden, normen, enzovoort gelden. Om andere waarden en normen te begrijpen, dus van andere volkeren en culturen, moet men de eigen normering niet aan de kant zetten. Wel integendeel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2015, 11:31   #85
lupus
Schepen

Standaard

Citaat:
Dat had ik wel door. Kunt ge het niet concreter uitleggen ? Hebt gij zelf geen afkeer van wollig taalgebruik?
Ik vraag u waarom dat het moet, en uw antwoord is dat er een verschil is tussen moeten en moeten. Als dit niet het wereldrecord 'vragen ontwijken' is, dan weet ik het niet meer. Gaat ge nu echt JvdB nadoen en consequent vragen ontwijken? Het was een andere ultra liberaal, en er werd mij niet uitgelegd wat het verschil is tussen moeten en moeten, maar dat 'niet echt moeten werd bedoeld'. Yeah right!
Ik vraag het aan u! Wat is uw definitie van een wereldburger.
Hoe doet ge dat?
En dan zijt ge het oneens met JvdB, want die stelt dat ge uw wortels niet moogt vergeten!
Is het niet logisch dat ik definities of citaten aanhaal waar ik achtersta ?
Verder heb ik alles reeds verteld, het laat mij koud als je het niet begrijpt.
Oud 3 oktober 2015, 11:35   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"Wereldburger" is wellicht de meest warrige en wollige term van de voorbije decennia. Het is een vlagje dat typisch is voor de aanhangers van de "weg-met-ons" filosofie.
Ik vraag me trouwens af waar een "wereldburger" dan eigenlijk voor staat, als hij afstand doet van zijn eigen cultuur. Welke cultuur hangt hij dan aan? Die van een ander volk, van een andere cultuur- of taalgemeenschap? Of is het inderdaad, zoals u stelt, gewoon een uiting van "weg met ons", waardoor men liever rondloopt met een Afrikaans gewaad dan nog een westerse broek aan te trekken...
Oud 3 oktober 2015, 11:47   #87
lupus
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aristoteles heeft meer dan eens diepe waarheden verwoord die steunden op zijn bijzonder scherp inzicht in de werkelijkheid. "De mens is een sociaal dier." U gaat uit van de totale maakbaarheid van ieder individu los van een gemeenschap, wat natuurlijk nu eenmaal niet klopt met de werkelijkheid. Ieder mens leeft binnen een gemeenschap waar bepaalde afspraken, waarden, normen, enzovoort gelden. Om andere waarden en normen te begrijpen, dus van andere volkeren en culturen, moet men de eigen normering niet aan de kant zetten. Wel integendeel.
Het aan de kant zetten van, is helemaal niet hetzelfde als het loslaten van de wortels.
Loslaten wil dus niet zeggen: weggooien van de wortels, maar zien voor wat ze werkelijk zijn: jarenlange conditionering van de omgeving (de gemeenschap etc...)

Het hele citaat van de man is trouwens:
Citaat:
De mens is een sociaal dier, hij is niet gemaakt om alleen te leven.
Ik weet niet wat -de mate waarin iets gerealiseerd kan worden door het individu los van de gemeenschap- met de discussie heeft te maken.

Laatst gewijzigd door lupus : 3 oktober 2015 om 11:53.
Oud 3 oktober 2015, 16:39   #88
geertvdb

Standaard

Citaat:
Is het niet logisch dat ik definities of citaten aanhaal waar ik achtersta ?
Verder heb ik alles reeds verteld, het laat mij koud als je het niet begrijpt.
Maak u niet ongerust, ik begrijp het heel goed. Alleen denk ik niet dat ge het zelf begrijpt.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 3 oktober 2015 om 16:39.
Oud 3 oktober 2015, 16:50   #89
geertvdb

Standaard

Citaat:
Ik vraag me trouwens af waar een "wereldburger" dan eigenlijk voor staat, als hij afstand doet van zijn eigen cultuur. Welke cultuur hangt hij dan aan? Die van een ander volk, van een andere cultuur- of taalgemeenschap? Of is het inderdaad, zoals u stelt, gewoon een uiting van "weg met ons", waardoor men liever rondloopt met een Afrikaans gewaad dan nog een westerse broek aan te trekken...
Wat een vreemde redeneringen weer! Afstand doen van zijn eigen cultuur, wat betekent dat? Is dat voor u als Westerling geen Westerse kleding meer dragen?

Hoeveel keer moet ik nu nog uitleggen dat cultuur een leeg begrip is. Wat u als cultuur verstaat zal uw buurman mogelijk als decadentie beschouwen en omgekeerd. Wie heeft er gelijk? Niemand.
Doe ik afstand van mijn cultuur als ik vanaf nu geen frieten niet meer eet? NEE!

PS
Let ook op hoe ik in mijn argumentatie geen begrippen uit de fauna en flora gebruik als beeldspraak; dus geen wollige loze begrippen. Gelieve hetzelfde te doen. Dat geldt voor iedereen hier. Zo niet: kletsen op de poep!
Oud 3 oktober 2015, 16:59   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een vreemde redeneringen weer! Afstand doen van zijn eigen cultuur, wat betekent dat? Is dat voor u als Westerling geen Westerse kleding meer dragen?
Ik hoop dat u nog steeds begrijpt wat een voorbeeld inhoudt. Daarom ging ik ervan uit dat uw begripsvermogen nog steeds dermate is dat u inziet dat een cultuur een veelheid van factoren is, waaronder ook wel kleding. Of draagt u bij ons op straat een djellaba soms?
Oud 3 oktober 2015, 17:00   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel keer moet ik nu nog uitleggen dat cultuur een leeg begrip is. Wat u als cultuur verstaat zal uw buurman mogelijk als decadentie beschouwen en omgekeerd. Wie heeft er gelijk? Niemand.
Doe ik afstand van mijn cultuur als ik vanaf nu geen frieten niet meer eet? NEE!
Cultuur is helemaal geen leeg begrip. Het is beschrijfbaar en vormt ook het onderwerp van een wetenschap. Etnografie.
Oud 3 oktober 2015, 17:14   #92
lupus
Schepen

Standaard

Citaat:
Maak u niet ongerust, ik begrijp het heel goed. Alleen denk ik niet dat ge het zelf begrijpt.
Hier is nog een leuk artikel voor jou:

Megamoeilijk, die beeldspraak?
http://www.vrt.be/taal/megamoeilijk-die-beeldspraak

Citaat:
“Je zit als een rat in de val”, zegt Zwarte Mega Mindy tegen Mega Mindy. Begrijpen de jonge kijkers echter wat er met Mega Mindy gebeurt?
Is Mega Mindy een rat geworden of wordt ze enkel vergeleken met een rat?
Voor volwassenen lijkt de interpretatie van zo’n uitdrukking evident, maar voor de doelgroep van het programma (vier- tot negenjarigen) is dat niet altijd het geval.

Laatst gewijzigd door lupus : 3 oktober 2015 om 17:14.
Oud 3 oktober 2015, 17:36   #93
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Treden wereldburgers La Belgique broederlijk en niet onthoofd tegemoet ?
De vraag zou moeten zijn: treedt la Belgique Vlaanderen broederlijk en niet oorlogzuchtig tegemoet???
Gezien Bruxelles volledig verfranst, de nu nog verder met vernieuwde en verenigde krachten doorgevoerde en vanuit la Belgique steeds weer gesteunde verfransing van Vlaams Brabant, de miljarden onrechtvaardige geldstromen van Vlaanderen naar het franstalig deel van het land zonder de minste controle, zonder de minste voorwaarden eraan verbonden; de vele anti-Vlaamse grendelwetten in de Belgische grondwetten...; de franstalige mantra dat men van hen niet mag verwachten dat ze Nederlands zouden leren in een land waar de meerderheid van de bevolking Nederlandstalig is...
Moet ik nog verder gaan???

Heel duidelijk dat die zogezegde grote franstalige kultuur niets, maar dan ook niets van doen heeft met het wereldburgerschap maar alles met bekrompen, egoïstische, nepotistische, en steeds weer meer last verkopende veroveringszucht...
Hoeveel tijd geeft ge Vlaanderen nog om, eerst economische en waarschijnlijk daarna ook kultureel volledig van de kaart geveegd te worden???
In ieder geval de franstaligen zijn, gesteund door de zesde staatsmisvorming waar ze Vlaanderen een paar bijkomende en fatale wonden hebben toegebracht met volle moed en met verenigde krachten aan het eindoffensief begonnen...
Nu nog maar heel veel immigranten (80%) richting noorden sturen, elke bijkomende euro aan Vlaanderen weigeren, want er is geen geld meer en Wallonië moet zijn reconversie met Vlaams geld betalen en de karwei wordt met de dag duidelijker en waarschijnlijk ook onafwenbaarder...

Maar Pandabeertje in al zijn sossengelijk weet beter...
Al hoewel het sossenveraad aan Vlaanderen steeds minder en minder onder stoelen en banken kan gestoken worden... Oei, ik was het vergeten; het is de fout van de NVa...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2015, 17:37   #94
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat een flauwe kul. EN weer dat hopeloos wollig taalgebruik! Voor een tsjeven hater hebt gij wel het CVP jargon goed onder de knie.

Geef mij eens 1 voorbeeld van een persoon die 'uitdroogt en afsterft'?

En waarom kan die dan geen wereldburger zijn? Wie bepaalt die modaliteiten?
Brussel is uitgedroog en afgestorven; ze hebben er een verloederde franstalige stad Bruxelles van gemaakt en ze zijn nu bezig met verenigde krachten om Vlaams Brabant hetzelfde lot te laten ondergaan...
Oud 3 oktober 2015, 17:41   #95
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
LEES wat ik vraag! Ik vraag naar een NORM.

En bespaar me uw gejammer een geklaag. Ik weeeeeeet dat ge u zelf een 'slachtoffer' voelt. Ge hebt het al duizend keer herhaald.
Kunt gij nu echt niet over iets anders schrijven? Verveelt gij u eigen daar niet mee?
Over iets anders schrijven??? Het is de dagelijkse lucht dat la Belgique ons doet inademen... Ik wil mijzelf nog niet van kant maken hoor...
Oud 3 oktober 2015, 17:42   #96
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Roots of je wortels zijn niets meer dan de jarenlange conditionering van je omgeving. Om een wereldburger te zijn moet je dat in de eerste plaats begrijpen en die wortels moet je kunnen loslaten om vervolgens over te schakelen op luchtwortels die overal probleemloos gedijen zonder oordeel.
Conditionering zijn geen roots of wortels; conditionering is wat de machtigen met de minder machtigen willen doen en daar moet men inderdaad doorheen kijken en dat moet men inderdaad van zich afschudden...
Oud 3 oktober 2015, 17:44   #97
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oei, dat is hard. Dus JvdB en Marie Daenen zijn aanhangers van de "weg-met-ons" filosofie?? Dat zullen die niet graag horen!
Oei en ik die dacht dat het onze linkiewinkies waren die zo opliepen met het wereldburgerschap, multikul is er een andere term voor, waar Vlaanderen niet toe kwam zodat ze het maar liever helemaal de nek omwringen en beginnen met er een vies woord van te maken...
Oud 3 oktober 2015, 17:50   #98
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:

PS
Let ook op hoe ik in mijn argumentatie geen begrippen uit de fauna en flora gebruik als beeldspraak; dus geen wollige loze begrippen. Gelieve hetzelfde te doen. Dat geldt voor iedereen hier. Zo niet: kletsen op de poep!
Ha, kultuur is een leeg begrip... Natuurlijk het eerst uithollen door alleen de volkskultuur te zien, daarna over fritten eten te beginnen spreken... Wow, inderdaad niet wollig er blijft zelfs niets meer over... Leven het nihilisme...
Maar oh wee als we durven de moslims aanvallen omdat ze te veel eisen stellen... Waarom doen ze dat??? Is dat kultuur, want wat is Godsdienst anders dan een kultuur gebonden beleving...
En dan zeggen dat kultuur niet bestaat en een leeg begrip is...
Oud 3 oktober 2015, 18:18   #99
lupus
Schepen

Standaard

Citaat:
Conditionering zijn geen roots of wortels; conditionering is wat de machtigen met de minder machtigen willen doen en daar moet men inderdaad doorheen kijken en dat moet men inderdaad van zich afschudden...
Deze 3 onderstaande definities zijn diegene die het best verwoorden naar waar ik verwijs.

Citaat:
Zo wordt onder "geconditioneerd gedrag" verstaan dat gedrag dat is aangeleerd, dat onder bepaalde condities tot stand komt en gewoonte wordt.
Citaat:
Mentale- en gedrags-beinvloeding door systematische inprogrammering met een bepaalde informatie; alles wat we in ons leven leren betekent uiteindelijk ook een zekere conditionering.
Citaat:
De lichamelijke, psychologische en sociale factoren en mechanismen die bij een levend wezen een onbewuste associatie tussen een prikkel en een handeling veroorzaken;
http://www.encyclo.nl/begrip/conditionering

En ik zeg niet dat iemand's wortels gelijk is aan conditionering, wel zeg ik dat iemand zijn roots worden gevormd of uiteindelijk het resultaat zijn van de jarenlange conditionering door zijn omgeving.

Laatst gewijzigd door lupus : 3 oktober 2015 om 18:35.
Oud 3 oktober 2015, 18:24   #100
geertvdb

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat u nog steeds begrijpt wat een voorbeeld inhoudt. Daarom ging ik ervan uit dat uw begripsvermogen nog steeds dermate is dat u inziet dat een cultuur een veelheid van factoren is, waaronder ook wel kleding. Of draagt u bij ons op straat een djellaba soms?
Wederom antwoordt u op mijn vraag met een vraag. U bent afgekomen met het voorbeeld van de kleding. Niet ik.
En als daar dan verder op inga ontwijkt u de vraag met een non argument als 'veelheid van factoren'.
Cultuur is helemaal geen veelheid van factoren. Cultuur is wat u subjectief denkt dat cultuur is. Als een wielerliefhebber vindt dat enkel veldrijden cultuur is, wel, dan is voor die persoon alleen veldrijden cultuur. En die heeft evenveel gelijk of ongelijk als u met uw 'veelheid van factoren'.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be