Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2021, 05:35   #81
Eurosceptic
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat is iederdaad zo.
Daar is men nu dan ook mee bezig.
Ik ben een zorgverlener, een dertiger, en word langs alle kanten onder druk gezet door mijn huisdokter. Nochtans iemand waar ik al 15 jaar goed contact mee had. Ze zei dat ze teleurgesteld in me is. Dat ik de info over Astra Zeneca had moeten opzoeken en dan wel zeker wist dat er “geen ernstige bijwerkingen” waren. Dat ze nooit haar eigen kind zou vaccineren als ze niet dacht dat het veilig was. Maar het gaat niet om wat zij denkt, het gaat om MIJN mening. Tot slot zei ze dat ze nooit een patiënt zou doorsturen naar een zorgverlener waarvan ze wist dat deze niet gevaccineerd is. Wat regelrechte chantage is. Ook het aanpraten van schuldgevoelens op basis van de leugen dat ik met een vaccin andere mensen zou beschermen, wat aantoonbaar niet het geval is. Anders zou een gevaccineerde zijn masker af mogen laten. Om van te kotsen.

Ik heb een hekel aan dit soort pretentie en ik kom er niet meer.
Ik hoop dat binnen 3-4 maanden alle ouderen (70+) in onze maatschappij gevaccineerd zijn en dat de druk op zorgverleners dan afzwakt.
Oud 13 maart 2021, 05:47   #82
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
... en hopen dat je het overleeft.
Ik vraag mij af hoeveel er uw standpunt delen.
Ik zou hopen, iedereen, maar ik weet dat er zijn die zo niet denken.

Citaat:
Weinig, volgens mij.
Wat is uiteindelijk uw bedoeling. Choqueren ?
Een beetje realiteitszin terugbrengen bij mijn lezer. Een voorstel voor een terugkeer naar een normale band met de natuur.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 05:51   #83
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Tot ze doodvallen.
Ah, wat is dat toch heerlijk

Sorry. Liet mij even gaan.

Kijk: zeggen dat iemand die voor zijn leven *afhankelijk* is van anderen, dat die geen eisen te stellen heeft, en gewoon maar dankbaar moet zijn dat die anderen dat willen doen, en nemen wat hij krijgt en zijn bakkes houden, ik vind dat normaal. Als het U niet aanstaat om afhankelijk te zijn, wel, trek dan uw conclusies en maak er een einde aan, of probeer niet afhankelijk te zijn. En als je het wel bent, wel, besef uw positie, dat je op geleende tijd zit, en leg geen strobreed in de weg voor die goei zielen waar ge van afhankelijk zijt he.

Ik vind het choquerend dat dat niet evident is.
Oud 13 maart 2021, 06:51   #84
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar hebben we het al meermaals over gehad.
Ik blijf er pertinent van overtuigd dat je die ouderen niet kunt isoleren. Er zijn altijd contacten met jongeren, of het nu voor verzorging is of levering van om het even wat. Heel wat weten niet eens hoe ze eten moeten bestellen, en niet iedereen woont in een stad waar kan geleverd worden.
Neen, sorry, ik ben niet overtuigd.
Wat voor nut kan een lockdown dan hebben als we de zwakste niet eens kunnen afschermen? Ze hebben het nochtans geprobeerd door ze op te sluiten in hun kamers.
Al wat zo'n lockdown doet is wat verplaatsen in tijd en de besmettingsmomenten verminderen. Maar of je nu besmet wordt door 10 of 1 mens, het resultaat blijft hetzelfde.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 07:25   #85
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
Hij is gewoon vleesgeworden rationaliteit. Ik snap het volledig dat de tere zieltjes en emotionele redevoerders telkens in hun ballen gesjot voelen bij elke post van Patrick telkens wanneer z'n rede die niet strookt met de hoogsensitieve moraliteit van de ontvanger.

Als diep rood-blauwe persoonlijkheid hou ik er wel van om dit schouwspel te aanzien.
Wat bedoelt u met "diep rood-blauwe persoonlijkheid"?
Oud 13 maart 2021, 07:52   #86
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Wat voor nut kan een lockdown dan hebben als we de zwakste niet eens kunnen afschermen? Ze hebben het nochtans geprobeerd door ze op te sluiten in hun kamers.
Al wat zo'n lockdown doet is wat verplaatsen in tijd en de besmettingsmomenten verminderen. Maar of je nu besmet wordt door 10 of 1 mens, het resultaat blijft hetzelfde.
Inderdaad, het "tegenargument" dat er ook besmetten zouden vallen bij een laat-maar-waaien is er geen. De vraag is hoeveel meer of minder besmetten er zouden vallen onder de bejaarden, als je moet kiezen tussen "een wereld waarin gedurende 3 weken veel volk besmet rondloopt" of "een wereld waar gedurende een jaar een kleinere fractie besmet volk rondloopt".
Oud 13 maart 2021, 08:03   #87
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad, het "tegenargument" dat er ook besmetten zouden vallen bij een laat-maar-waaien is er geen. De vraag is hoeveel meer of minder besmetten er zouden vallen onder de bejaarden, als je moet kiezen tussen "een wereld waarin gedurende 3 weken veel volk besmet rondloopt" of "een wereld waar gedurende een jaar een kleinere fractie besmet volk rondloopt".
Ja, en het wil maar niet doordringen, als er meer besmettingen zijn bij mensen in de zorg en onder bejaarden dan in de gewone bevolking dan heeft de strategie duidelijk niet gewerkt.
Oud 13 maart 2021, 08:27   #88
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik ben een zorgverlener, een dertiger, en word langs alle kanten onder druk gezet door mijn huisdokter. Nochtans iemand waar ik al 15 jaar goed contact mee had. Ze zei dat ze teleurgesteld in me is. Dat ik de info over Astra Zeneca had moeten opzoeken en dan wel zeker wist dat er “geen ernstige bijwerkingen” waren. Dat ze nooit haar eigen kind zou vaccineren als ze niet dacht dat het veilig was. Maar het gaat niet om wat zij denkt, het gaat om MIJN mening. Tot slot zei ze dat ze nooit een patiënt zou doorsturen naar een zorgverlener waarvan ze wist dat deze niet gevaccineerd is. Wat regelrechte chantage is. Ook het aanpraten van schuldgevoelens op basis van de leugen dat ik met een vaccin andere mensen zou beschermen, wat aantoonbaar niet het geval is. Anders zou een gevaccineerde zijn masker af mogen laten. Om van te kotsen.

Ik heb een hekel aan dit soort pretentie en ik kom er niet meer.
Ik hoop dat binnen 3-4 maanden alle ouderen (70+) in onze maatschappij gevaccineerd zijn en dat de druk op zorgverleners dan afzwakt.
Iedereen heeft zijn mening, niet alle artsen denken het zelfde.

Maar je geeft hier een mooi voorbeeld van hoe er op sommige een sociale druk word gelegd om dingen tegen hun zin te doen.
Hoe men mensen valse schuldgevoelens aanpraat.
Ik vraag mij trouwens af hoe die haar eigen kind al gevaccineerd kan hebben.
Want de huisartsen beschikken niet over het vaccin en de -75ers zijn nog niet aan de beurt geweest.

Daarnaast zijn veel zorgverleners niet met A.Z. gevaccineerd, daar vele al hun vaccin hadden voor A.Z. een goedkeuring had.

En gevaccineerd zijn wil niet zeggen dat je het virus niet kan inademen en daarna doorgeven aan derde.
Het wil zelfs niet zeggen dat je er niet ziek kan worden van een besmetting.
De vaccinatie zorgt enkel dat je lichaam antistoffen heeft en dus sneller reageerd bij een besmetting zodat het virus zich minder kan reproduceren in jou lichaam.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 08:35   #89
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en het wil maar niet doordringen, als er meer besmettingen zijn bij mensen in de zorg en onder bejaarden dan in de gewone bevolking dan heeft de strategie duidelijk niet gewerkt.
Er zijn niet meer besmettingen in de zorg en onder de bejaarden, dan bij de rest van de bevolking.
Er zijn wel meer ziekenhuisopnames en overlijdens onder de bejaarden.

En je moet dan nog eens in rekening brengen dat vele verzwakte ziekelijke bejaarden bij elkaar verzameld leven.
Je hebt dus een snellere en makkelijkere versprijding binnen de WZC, omdat ze daar op elkaar geprakt leven.
Oud 13 maart 2021, 08:50   #90
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn niet meer besmettingen in de zorg en onder de bejaarden, dan bij de rest van de bevolking.
Bij een tests in juli bleek dat ziekenhuis personeel veel meer besmet was dan de rest van de bevolking. 13% antistoffen in vergelijking met 5% bij de bevolking toen, als je logisch nadenkt kan de bevolking hier niet de motor zijn.

https://www.mumc.nl/actueel/nieuws/h...nhuispersoneel

Bij 13 procent van de onderzochte medewerkers van het Maastricht UMC+ die eerder negatief getest waren op besmetting met het coronavirus, zijn antistoffen aangetroffen. Dat is een hoog percentage, vergeleken met het gemeten landelijk gemiddelde (5,5 procent), en een bijzondere constatering als het gaat om een inschatting van de opbouw van immuniteit.

Bij een grote test in april vorig jaar bleek dat het gelijk was met de bevolking maar toen waren er nog geen maatregelen. 6,4%
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05...ismedewerkers/

In mei (na het invoeren van maatregelen) was dat gestegen tot 8,4% tegenover 4,3% bij de bevolking
https://www.itg.be/N/Artikel/covid-1...gen-sars-cov-2

Dus, het lijkt wel hoe meer maatregelen hoe meer het zorgpersoneel besmet wordt.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 13 maart 2021 om 08:50.
Oud 13 maart 2021, 12:54   #91
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij een tests in juli bleek dat ziekenhuis personeel veel meer besmet was dan de rest van de bevolking. 13% antistoffen in vergelijking met 5% bij de bevolking toen, als je logisch nadenkt kan de bevolking hier niet de motor zijn.

https://www.mumc.nl/actueel/nieuws/h...nhuispersoneel

Bij 13 procent van de onderzochte medewerkers van het Maastricht UMC+ die eerder negatief getest waren op besmetting met het coronavirus, zijn antistoffen aangetroffen. Dat is een hoog percentage, vergeleken met het gemeten landelijk gemiddelde (5,5 procent), en een bijzondere constatering als het gaat om een inschatting van de opbouw van immuniteit.

Bij een grote test in april vorig jaar bleek dat het gelijk was met de bevolking maar toen waren er nog geen maatregelen. 6,4%
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05...ismedewerkers/

In mei (na het invoeren van maatregelen) was dat gestegen tot 8,4% tegenover 4,3% bij de bevolking
https://www.itg.be/N/Artikel/covid-1...gen-sars-cov-2

Dus, het lijkt wel hoe meer maatregelen hoe meer het zorgpersoneel besmet wordt.
Normaal.
Men test enkel als er een bevestigde besmetting binnen de eigen directe omgeving is, in het begin werd er zelfs enkel getest als je in direct contact was geweest met een besmette en/of zelf syntomen vertoonde.
Op de aanwezigheid van anti-stoffen word zelfs nog steeds zeer beperkt onderzoek gedaan.
Van vele weet men dus niet eens of ze besmet zijn geweest.
Oud 13 maart 2021, 13:31   #92
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Normaal.
Men test enkel als er een bevestigde besmetting binnen de eigen directe omgeving is, in het begin werd er zelfs enkel getest als je in direct contact was geweest met een besmette en/of zelf syntomen vertoonde.
Op de aanwezigheid van anti-stoffen word zelfs nog steeds zeer beperkt onderzoek gedaan.
Van vele weet men dus niet eens of ze besmet zijn geweest.
Niet echt, het gaat om algemene waarden bij het personeel die ze testen. Zorgpersoneel is meer besmet dan de bevolking, dan lijkt de zorg meer de motor van de besmettingen en niet deze die ze opsluiten via maatregelen.

----
In die eerste link ging het inderdaad over personeel die eerder negatief getest had, wel 624 bij Maastricht UMC+ alleen, dus meer dan enkel de besmettingshaarden. Al het ziekenhuis-personeel wordt daar regelmatig getest. Die 13% was dus bij personeel die nooit positief getest hebben! Deze die postief hadden getest was het 93%.

In de 2e link ging het over willekeurig 3.056 medewerkers en personeel die op vrijwillige basis werden getest, dus niet uitgezocht naar besmettingshaarden.

In de 3e link ging het over een representatieve selectie om de algemene graad van antistoffen te kunnen meten en vergelijken, dus niet enkel bij besmettingshaarden.

Citaat:
Tussen 6 en 10 mei werden 785 bloedstalen genomen van een representatief aantal gezondheidswerkers in Belgische ziekenhuizen.
Oud 13 maart 2021, 13:50   #93
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen probleem. J&J heeft vandaag groen licht gekregen.
Ge zegt daar al iets...
Naar het schijnt zouden in de VS er nog een 20 miljoen vaccins van AZ in de diepvries zitten.

Ik zou der niet van verschieten, moest men die plots naar Europa sturen. in 'ruil' of plaats van het J&J vaccin.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 16:55   #94
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet echt, het gaat om algemene waarden bij het personeel die ze testen. Zorgpersoneel is meer besmet dan de bevolking, dan lijkt de zorg meer de motor van de besmettingen en niet deze die ze opsluiten via maatregelen.

----
In die eerste link ging het inderdaad over personeel die eerder negatief getest had, wel 624 bij Maastricht UMC+ alleen, dus meer dan enkel de besmettingshaarden. Al het ziekenhuis-personeel wordt daar regelmatig getest. Die 13% was dus bij personeel die nooit positief getest hebben! Deze die postief hadden getest was het 93%.

In de 2e link ging het over willekeurig 3.056 medewerkers en personeel die op vrijwillige basis werden getest, dus niet uitgezocht naar besmettingshaarden.

In de 3e link ging het over een representatieve selectie om de algemene graad van antistoffen te kunnen meten en vergelijken, dus niet enkel bij besmettingshaarden.
Ziekenhuispersoneel zit allemaal in broeihaarden.
En de testen zijn gedaan in steden en met bloed dat om andere medische reden is afgenomen geweest.
Het is alsof je gaat vergelijken in de verkeersdrukte tussen een landweg in Wallonië in de winteren een snelweg naar de kust in de zomer.
Oud 13 maart 2021, 17:08   #95
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik ben een zorgverlener, een dertiger, en word langs alle kanten onder druk gezet door mijn huisdokter.
...
Ik vind dat ik als patiënt het recht moet hebben om te opteren voor een zorgkundige (maar ook arts, paramedicus, ... ziekenhuis, bejaardenhuis ...) die gevaccineerd is, met uitzondering voor de zorgkundigen die een medische of private (kandidaat zwanger) reden hebben.
Of er zo'n reden is, dat zou ik niet mogen weten.

Daarom opteer ik voor de simpelste vorm die de privacy respecteert: alle zorgverleners en zorgverlenende instellingen die gesponsord worden met belastingsgeld, al dan niet via riziv, verplichte vaccinatie, met uitzondering zoals gesteld voor de gerechtvaardigde redenen.

Idem dito voor soortgelijke contactberoepen: onderwijs, flikken, ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 17:15   #96
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XenApp Bekijk bericht
Hij is gewoon vleesgeworden rationaliteit. Ik snap het volledig dat de tere zieltjes en emotionele redevoerders telkens in hun ballen gesjot voelen bij elke post van Patrick telkens wanneer z'n rede die niet strookt met de hoogsensitieve moraliteit van de ontvanger.

Als diep rood-blauwe persoonlijkheid hou ik er wel van om dit schouwspel te aanzien.
Een normaal mens is rationeel maar ook emotioneel.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 17:19   #97
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Ge zegt daar al iets...
Naar het schijnt zouden in de VS er nog een 20 miljoen vaccins van AZ in de diepvries zitten.

Ik zou der niet van verschieten, moest men die plots naar Europa sturen. in 'ruil' of plaats van het J&J vaccin.
America first ! Anders gezegd: eigen volk eerst.
Biden houdt die in reserve.
Oud 13 maart 2021, 17:21   #98
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind dat ik als patiënt het recht moet hebben om te opteren voor een zorgkundige (maar ook arts, paramedicus, ... ziekenhuis, bejaardenhuis ...) die gevaccineerd is
Waarom ?

In welke mate is dat verschillend van een vrouw die enkel maar door een moslim dokter wil onderzocht worden ?
Oud 13 maart 2021, 17:23   #99
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Een normaal mens is rationeel maar ook emotioneel.
https://citaten.net/zoeken/henri_poi...ogma-noch.html

Citaat:
Het denken mag zich nooit onderwerpen, noch aan een dogma, noch aan een partij, noch aan een passie, noch aan een belang, noch aan een vooringenomen idee, noch aan wat het ook mag zijn, behalve aan de feiten zelf, omdat, voor het denken, onderwerping zou betekenen ophouden te zijn.
Emoties zitten daar ook tussen.
Oud 13 maart 2021, 17:25   #100
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je citaat is erg theoretisch.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be