![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Negatie Armeense genocide strafbaar maken ? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
9 | 37,50% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
12 | 50,00% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
3 | 12,50% |
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Banneling
|
![]() Om iets een genocide te mogen noemen moet het voldoen aan een aantal specifieke voorwaarden. De meeste gevallen komen daar niet voor in aanmerking, die noemen we gewoon oorlogen of massamoorden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#84 |
Banneling
|
![]() Van een 'westerse' beschaving had men meer mogen verwachten, maar dat de natives een moordlustig zwaar verdeeld (racistisch) volk waren, heeft ook niet geholpen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard niet.
Een genocide ontkennen zou sowieso niet strafbaar mogen zijn. Loutere achterlijkheid moet niet worden bestraft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 april 2021 om 08:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Genocide heeft niets te maken met aantallen. Ik kan duizend mensen doden en een genocide aan het plegen zijn. Ik kan een miljoen mensen doden en geen genocide aan het plegen zijn. De intentie is cruciaal om het onderscheid te maken met massamoord. Om te bepalen of iets genocide is of niet, moet u dus kijken naar het gewenste doel van de moorden en niet naar het aantal slachtoffers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Genocide (of volkerenmoord of volkenmoord) is een misdrijf in het internationale recht dat door de Ald) is een misdrijf in het internationale recht dat door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in Resolutie 96(1) omschreven werd als 'de ontzegging van het recht van bestaan van een gehele menselijke groep.' En dat is precies wat er met de Amerikaanse indianen is gebeurd. Men vermoordde hen en/of ontzegde hen hun bestaan zoals ze dat gewoon waren. Soms gingen de kolonisten zelfs op 'indianenjacht'. En ondertussen maar -als diepgelovigen- christelijke psalmen zingen in hun kerken ter ere van hun christelijke god van naastenliefde. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 april 2021 om 08:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zal nog niet zijn. U kunt toch Nederlands lezen. Blijkbaar niet heel goed dan. Genocide is ook synoniem van volkerenmoord.
genocide (zn): groepsuitroeiing, volkerenmoord, soortmoord. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 april 2021 om 08:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als men miljoenen mensen doodt zonder de intentie te hebben een bepaalde bevolkingsgroep/ras/... te vernietigen, begaat men geen genocide. Dan is het gewoon massamoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ondertussen zijn de schattingen van 20 miljoen dode congolezen ook erkend als een (zwaar misgelopen) gokje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of met andere woorden: de Amerikanen en Biden moeten niet te veel de zedenmeester spelen op dit vlak. Heel hun maatschappij werd pas mogelijk door de uitroeiing van de oorspronkelijke bewoners. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 april 2021 om 08:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En in de VS is men zich véél meer bewust van hun daden in het verleden dan bijvoorbeeld in Turkije. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 26 april 2021 om 08:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Rwanda bijvoorbeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zowel de VS als Turkije hebben deze volkerenmoord heel lang weggemoffeld. Zelfs de Westerns nog in de jaren '50 en begin jaren '60 gaven dikwijls een beeld van de indianen als de 'slechten' en de 'blauw kostuums' (het Amerikaans leger) als de 'goeden'. Het is pas heel langzaam dat de Amerikaanse indianen in die films werden (op)gewaardeerd. En dat was dan vooral te danken aan wat geëngageerde, wat progressief denkende regisseurs.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 april 2021 om 09:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Men weet dat door de volkstelling van 1500 in Noord-Amerika.
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik sprak natuurlijk over de recente periode. Pakweg de laatste 20-30 jaar. Turkije blijft in het denkbeeld zitten dat enkel zij de goeden kunnen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk, stel ik ben Leopold II. Ik wens Congo vrij te maken van volk, omdat ik de resources daarvan wil. Dan heb ik als intentie enkel maar om een stuk land te bekomen zonder zeveraars, en de enige manier om die daar weg te krijgen, is van die uit te moorden, maar dat is niet gericht tegen een volk, dat is gewoon omdat die in de weg lopen he. Maar stel dat ik een racist ben die negers niet kan uitstaan. Dan doe ik hetzelfde, *omdat ze zwart zijn*. Dan is het een genocide ? Als ge mensen doodt, is dat altijd met de intentie van die dood te hebben, maar dat kan gewoon een pad zijn naar een ander doel, he. En hoe ga je onderscheiden of ik niet denk "twee vliegen in ene klap" ? |
|
![]() |
![]() |