![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Hoeveel procent van de bevolking gaat opkomen? | |||
Gelijk vroeger: ongeveer 90 % |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,85% |
Amper minder: ongeveer 80 % |
![]() ![]() ![]() |
6 | 23,08% |
Allez kom, drie kwart zal opdagen ongeveer |
![]() ![]() ![]() |
5 | 19,23% |
Nope, twee derde. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 11,54% |
Slechts 50 % |
![]() ![]() ![]() |
4 | 15,38% |
Katastroof: minder dan 50 % |
![]() ![]() ![]() |
7 | 26,92% |
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De kiezers zijn dus onbekwaam om zelf een programma op te stellen? Of zijn ze te lui? Waarom hebben kiezers politici nodig? Omdat ze zich zelf niet openlijk willen afficheren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
***Spoiler Alert*** Het zijn de partijen die de programma's opstellen, niet de kiezers...
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 22 juni 2021 om 21:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Franse régionales indachtig zie ik de opkomst uiteindelijk rond 1/3 uitkomen.
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een blanco stem telt mee als een uitgebrachte stem. V.B. In een gemeente zijn 20 zetels te verdelen en er zijn 20 000 kiesgerechtigden. Daarvan brengen er 15 000 hun stem uit, gebeurd de zetelverdeling op basis van die 15 000 uitgebrachte stemmen. Als er van die 15 000 uitgebrachte stemmen dan 1 000 blanco of ongeldig zijn, worden eerst de geldige stemmen getelt. Om 50% ( 10 zetels) te halen moet men dus 7 500 stemmen halen, 25% (5 zetels) moet men 3 750 stemmen halen en geen 10 000 (50% van de stemgerechtigden) of 5 000 ( 25% van de stemgerechtigden) De 1 000 blanco/ongeldige stemmen vertegenwoordigen 1, 1/3 zetel en niet slechts 1 zetel De blanco/ongeldige stemmen worden daarna verdeeld volgens de % die de partijen hebben behaald met de geldige stemmen, waardoor een partij net wel of net niet een zetel kan veroveren. Terwijl de niet uitgebrachte stemmen, geen invloed hebben op de zetelverdeling volgens de uitgebrachte stemmen. En de kiesdrempel van 5% ligt volgens het aantal kiesgerechtigden op 1 000 stemmen terwijl die met het aantal uitgebrachte stemmen slechts op 750 stemmen ligt. En BUB slaagt er in om zijn 760 aangesloten leden te motiveren om te gaan stemmen, terwijl het VB er niet in slaagt om zijn de 800 kiesgerechtigdenleden in rusthuizen te motiveren te stemmen per volmacht, verliest het VB een zetel aan BUB. Dit terwijl BUB niet de kiesdrempel van 5% van de stemgerechtigden heeft behaald, maar wel de 5% van de uitgebrachte stemmen. Zonder het stemrecht, maar met een stemplicht hadden die 760 uitgebrachte stemmen geen invloed gehad en hadden die 800 niet uitgebrachte stemmen, wel uitgebracht geweest. BUB was dus onder de kiesdrempel gebleven en het VB had een zetel meer gehad, misschien zelfs 2 zetels door de verdeling van de blanco/ongeldige stemmen volgens %. Daar die 760 stemmen van BUB bij de blanco/ongeldige stemmen worden geteld en er dus 1 760 niet tellende uitgebrachte stemmen zijn en geen 1 000. En neem nu Waals Brabant, BUB haalt daar 8 500 stemmen, 2 400 stemmen te weinig om in de provincieraad een zetel te veroveren volgens het aantal stemgerechtigden. Maar door het stemrecht, brengen er van de 404 300 inwoners van 300 000 stemgerechtigden hun stem uit. En BUB krijgt zijn 8 500 leden in Waals Brabant gemotiveerd om hun stem uit te brengen, terwijl de PS en de MR elke 50 000 van hun gewoonte stemmers niet gemotiveerd krijgen. BUB veroverd een zetel in de Waals-Brabantse provincieraad, terwijl PS en MR er samen 7 verliezen. Hoe gek het ook klinkt, door de afschaffing van de kiesplicht gaan de kleine partijen, die hun kiezers wel gemotiveerd krijgen, de kiesdrempel wel halen en wel zetels veroveren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe dan ook, ik hoop dat ik het nog mag meemaken dat het afschaffen van de opkomstplicht wordt uitgebreid tot de federale en deelstaat verkiezingen. Zolang ik mobiel ben zal ik gemotiveerd blijven stemmen. Maar dan wel als iemand die vrij en bewust gebruik maakt van het stemRECHT en niet als iemand die door een bevoogdende overheid in het stemhok geduwd wordt ingevolge een opkomstPLICHT. Een recht is slechts de naam “recht” waard wanneer ze in volle individuele vrijheid naar keuze van de burger al of niet kan worden uitgeoefend.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 23 juni 2021 om 07:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zaken moeten niet goedkoop zijn. Wat vooral moet gebeuren, is dat sukkelaars eraan gaan van ontbering. Ik zie de maatschappij als een arena waar iedereen het tegen iedereen opneemt, en waar men eventueel tijdelijke pacten kan sluiten. Waar de fundamentele bezigheid is van uzelf fun te bezorgen en anderen zo veel mogelijk doen te sterven. Overheidsdiensten verhinderen die confrontatie, en vervalsen de strijd en de mogelijkheid om anderen te laten sterven. En waar het mogelijk is, in de mate dat dat in het bovenstaande kader zinvol is, om inderdaad in grotere groepen wat pacten te sluiten om eigen fun te vergroten, en anderen beter af te maken of te laten creperen: zo een groep noem ik "een volk". Laatst gewijzigd door patrickve : 23 juni 2021 om 08:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die hebben ze niet nodig. Dat is gans het punt. Er moeten geen "programma's" zijn. Dit is gewoon een opgedrongen business van de politieke wereld, maar niemand - behalve de politieke wereld zelf - heeft daar enige baat aan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn eerste kleinkind word immers pas in november 2021 verwacht. En mijn jongste kind is er al 25, de oudste 30. Voor mijn achter achter achterkleinkind is het dus nog 30(achterkleinkind)+30(achter achterkleinkind)+18 jaar(achter achter achterkleinkind)= 78 jaar wachten voor die stemgerechtigd is, als ze mij en mijn kinderen achterna doen en wachten tot hun 30 om aan kinderen te beginnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed punt: partijen zijn momenteel goed inwisselbaar.
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu, mijn job ook hoor. Ik zou waarschijnlijk meer moeten werken mocht men geen geld stelen bij de burger om aan mij te geven. Maar wat ik doe zou evengoed prive kunnen. Het is altijd leuk om te krijgen wat anderen voor jou gaan stelen, dat dient gezegd. Laatst gewijzigd door patrickve : 23 juni 2021 om 10:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Banneling
|
![]() Over een eenvoudig ding als dit durven beweren dat het nog 3 generaties gaat duren voor het er is. Dat is de meest ongefundeerde gatachtterlijke bewering die je kan maken. Heeft u een glazen bol misschien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zal wel wat vlugger gaan Dear Henry. In Europa (Luxemburg even buiten beschouwing gelaten) is er slechts één staat waar die stiefmoederlijke opkomstplicht bestaat: Griekenland… Vind jij dat een ernstige referentie? Zijn al de overige Europese staten dan per definitie “minder democratisch”? Dergelijk soort lichtzinnige beweringen zijn niet ernstig te nemen.
![]() |
#99 |
Europees Commissaris
|
![]() En precies de naïviteit hiervan - tevens een bewijs van hoe zeer rationele mensen toch compleet krankzinnige idee-fixen kunnen hebben - maakt verdere beschouwing overbodig.
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is, in deze, wel: hoe meer mensen gaan stemmen, hoe democratischer. Het gebruik van dat beetje dwang verzinkt in het niet tegenover het belang van de democratie.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |