Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2005, 23:28   #81
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
sinds vorige week vrijdag heb ik mijn nieuw moederbord: een Asus P5AD2-E Premium: naast dual G-lan heeft het ook 54 Mbps WLAN onboard, toegegeven, het is een duurder moederbord, maar je kan meteen draadloos werken en heeft jouw moederbord geen WLAN onboard heb je voor een goeie 30€ al een WIFI-kaart voor een PCI-slot..
en hoe "goed" werkt het? Ik denk dat david bedoeld dat het bij Mac veel makkelijker is om de boel aan de praat te krijgen, minder configureren en dergelijk. Voor mij maakt dat in se niet veel uit, maar voor sommige mensen zou dat een wereld van verschil zijn.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2005, 23:50   #82
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door david36
5. Tijd voor nog een vooroordeel : de Mac is DUUR. Juist en fout.
De "kale winkelprijs" van een Mac ziet er vaak hoger uit dan van een "vergelijkbaar" PC model. En cijfers liegen niet : duurder is duurder. Maar je moet de vergelijking wel juist maken : Apple is een A-merk, een groot merk dat hoge kwaliteit onderdelen gebruikt. Je kan 't dus best vergelijken met HP, Compaq, ..., en niet met de "samengeraapte onderdelen van om de hoek"-PC.
Maar er is meer ... bij de Mac krijg je een aantal programmas meegeleverd. Geen waslijst, wel een selectie eigen Apple programmas die echt subliem zijn voor de huis-tuin-keuken computergebruiker. Een goed emailprogramma, een goed fotosorteer/presenteer programma (beperkte bewerkkapaciteiten), een goed kalenderprogramma, een goede browser, een goed videobewerkingsprogramma, een goed DVDaanmaaprogramma, een goed chatprogramma, een zéér goed muziekprogramma, ... Je hebt bij wijze van spreken niks anders nodig. En al die programmas zijn met elkaar geïntegreerd.
En tenslotte nog een punt : zelfs als het systeem iets duurder in aanschaf zou zijn, maar je hebt beduidend minder tijd (en dus ook geld) nodig voor het herstellen / voorkomen van virusschade, spyware en allerhande andere problemen. Met andere woorden ... de aanschafprijs kan iets hoger zijn, maar de "total cost of ownership" zoals men zegt is lager.
als je een Mac koopt, koop je meestal een volledig systeem: case+scherm+muis+toetsenbord en +operating system

bij pc's ligt dat vaak anders: mensen kopen tegenwoordig meestal enkel een case (of toch de onderdelen ervan) en hergebruiken de rest van hun hardware. zonder de systeemkast zelf, een scherm en operating system die erbij worden gekocht zit je uiteraard rap aan een lagere prijs..

afhankelijk van je wensen koop je dan een low-end of een high-end systeem..

2 voorbeeldjes (telkens enkel de essentials: dus case, voeding, moederbord, processor, videokaart en geheugen - harde schijven, controllers, optische stations e.d. buiten beschouwing gelaten):

vb 1:
Tybotech Darkline Miditower + 300W voeding: € 41,10
Asrock 775S61 (video onboard): € 52,40
Intel Celeron D 335J 2.93GHz: € 122,40
1GB DDR PC3200: € 109,90
totaal: € 329,40

vb 2:
Thermaltake Shark (zonder voeding): € 156,80
Thermaltake Black Xaser 480W: € 94,70
Asus P5AD2-E Premium: € 247,20
Intel P4 560 3.6GHz: € 435,80
Asus Radeon X800 Pro 256MB DDR3: € 568,20
4GB DDR2 533 PC4300: € 890,80
totaal: € 2393,50

dit is nu wel extreem gemaakt, maar het toont aan dat je in pc's van "spotgoedkoop" tot peperduur kunt gaan..
Oud 15 maart 2005, 23:55   #83
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door david36
7. Connectiviteit
Je hebt "gewone" en "snelle" verbindingen met randapparatuur nodig. Op Mac heb je altijd minstens firewire en usb en ethernet (zelfs Gigabit ethernet op de Powermacs). Geen probleem dus, en ook bij andere merken heb je tegenwoordig al wat je wil, en met goedkope hubs verbind je wat je wil. Heel wat randapparatuur werkt ook op de Mac. Door de "rendez-vous" technologie heb je vaak géén drivers of zo nodig : het "werkt gewoon" onmiddellijk na aansluiten.
op mijn moederbord heb ik 8 USB-poorten (4 extern, 4 intern die ik doorverwijs naar front-panel), ook 3 firewire-poorten (1 extern, 2 intern waarvan ik 1 doorverwijs naar front-panel)

op datzelfde moederbord zit dual Glan: eerste RJ45-connectie zit op I/O-panel zelf, 2e connector kan ik desgewenst gebruiken als ik een pci-slot opoffer. ook veel randapparatuur is plug and play, hoewel het vaak aan te raden is vooraf de drivers en software te installeren
Oud 15 maart 2005, 23:57   #84
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
We hebben dezelfde muis

Heb je die ook veel te veel betaald? Ik heb die €50 betaald en ik zag hem eergisteren op www.steelpad.be staan aan €37
heb die bij Rodcad (Sint-Andries, Brugge) gekocht voor € 42,50..

heb die vorige week ook zien liggen in de Makro voor € 45......
Oud 16 maart 2005, 00:02   #85
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Maar tegenwoordig bij XP maakt dit idd niet meer al te veel uit en is het effectief gebaseerd op gewoonte. Ivm dagelijks gebruik toch, van zodra men begint met hardware klooien etc kan het anders zijn (maar dat weet ik niet zeker).
ben zelf geen gebruiker van MacIntosh, maar heb wel al een paar kennissen er zien mee werken.. qua interface lijken ze ietwat op mekaar, maar veel details ken ik niet hoor (interesseert me ook niet 100%)

van prutsen met hardware ken ik meer: heb intussen 4 harde schijven (waarvan 1 externe m.b.v. enclosure) en een stuk of 6-7 cdrw/dvd/dvdrw-stations gestoken (waarvan 1 externe m.b.v. enclosure), pci-kaarten gestoken, grafische kaart vervangen, heb al 2 kapotte voedingen moeten vervangen en nog wel wat en ben nu bezig met een heel nieuw systeem in mekaar te steken
Oud 16 maart 2005, 00:05   #86
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
en hoe "goed" werkt het? Ik denk dat david bedoeld dat het bij Mac veel makkelijker is om de boel aan de praat te krijgen, minder configureren en dergelijk. Voor mij maakt dat in se niet veel uit, maar voor sommige mensen zou dat een wereld van verschil zijn.
mja, wie wat van pc's kent, kan al gauw een pc zelf in mekaar steken om al meteen op installatiekosten te besparen, hardware-leken kunnen altijd hun wensen doorgeven aan de winkelier die dan zelf de geschikte onderdelen kiest, de pc in mekaar knutselt en Windows installeert. eenmaal thuisgekomen hoeft de gebruiker enkel de verschillende kabeltjes goed te verbinden en je kan beginnen werken
Oud 16 maart 2005, 00:18   #87
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ben zelf geen gebruiker van MacIntosh, maar heb wel al een paar kennissen er zien mee werken.. qua interface lijken ze ietwat op mekaar, maar veel details ken ik niet hoor (interesseert me ook niet 100%)

van prutsen met hardware ken ik meer: heb intussen 4 harde schijven (waarvan 1 externe m.b.v. enclosure) en een stuk of 6-7 cdrw/dvd/dvdrw-stations gestoken (waarvan 1 externe m.b.v. enclosure), pci-kaarten gestoken, grafische kaart vervangen, heb al 2 kapotte voedingen moeten vervangen en nog wel wat en ben nu bezig met een heel nieuw systeem in mekaar te steken
Hieruit blijkt alleen maar dat jij er veel van kent. Maar het zal je misschien verbazen, er zijn mensen daarbuiten die er de ballen van snappen. En voor die mensen kan een Macintosh een verademing zijn.

Nuja, vroeger toch. Sinds XP zijn die dingen wel degelijk aan elkaar gewaagd volgens mij.
Oud 16 maart 2005, 00:20   #88
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
mja, wie wat van pc's kent, kan al gauw een pc zelf in mekaar steken om al meteen op installatiekosten te besparen, hardware-leken kunnen altijd hun wensen doorgeven aan de winkelier die dan zelf de geschikte onderdelen kiest, de pc in mekaar knutselt en Windows installeert. eenmaal thuisgekomen hoeft de gebruiker enkel de verschillende kabeltjes goed te verbinden en je kan beginnen werken
En zelfs met die kabeltjes zijn er die problemen hebben. Terwijl de Mac aansluiten even simpel is als een tv-toestel.
Oud 16 maart 2005, 01:02   #89
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En zelfs met die kabeltjes zijn er die problemen hebben. Terwijl de Mac aansluiten even simpel is als een tv-toestel.
vroeger waren er veel mensen die muis en toetsenbord in de verkeerde connector staken of die misten tussen de micro, line-in en line-out, maar door met kleurtjes te werken zijn veel vroegere "probleemaansluitingen" intussen de baan uit: zo zijn aansluitingen voor een toetsenbord paars en voor een muis groen en hebben de audio-connectoren ook elk hun eigen kleur gekregen (roze, groen en blauw)..

de voedingskabels voor scherm en case kan je ook moeilijk verkeerd steken (voeding voor scherm hangt trouwens vaak vast aan scherm zelf), de blauwe VGA-aansluiting kan je ook onmogelijk verkeerd steken, idem voor de (tegenwoordig meestal donkerrode) parallelle poorten, usb-poorten, enz.

al zijn er wat kabels meer bij een pc dan bij een mac, wie een beetje logisch kan nadenken kan elke pc correct aansluiten en laten werken; het lastigste is nog om geen kabeltjes te vergeten
Oud 16 maart 2005, 14:17   #90
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
vroeger waren er veel mensen die muis en toetsenbord in de verkeerde connector staken of die misten tussen de micro, line-in en line-out, maar door met kleurtjes te werken zijn veel vroegere "probleemaansluitingen" intussen de baan uit: zo zijn aansluitingen voor een toetsenbord paars en voor een muis groen en hebben de audio-connectoren ook elk hun eigen kleur gekregen (roze, groen en blauw)..

de voedingskabels voor scherm en case kan je ook moeilijk verkeerd steken (voeding voor scherm hangt trouwens vaak vast aan scherm zelf), de blauwe VGA-aansluiting kan je ook onmogelijk verkeerd steken, idem voor de (tegenwoordig meestal donkerrode) parallelle poorten, usb-poorten, enz.

al zijn er wat kabels meer bij een pc dan bij een mac, wie een beetje logisch kan nadenken kan elke pc correct aansluiten en laten werken; het lastigste is nog om geen kabeltjes te vergeten
En laat nu juist dat zijn waar ik het over had.
Oud 16 maart 2005, 18:32   #91
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Hebben die mannen een website?
Is trouwens wel grappig, je zegt dat er vervangers zijn en je somt er enkele op. Wat blijkt nu dat je niet eens weet wat unigraphics is, wel grappig hoe je dan met vol vertrouwen enkele vervangers opsomde.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 18:58   #92
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Is trouwens wel grappig, je zegt dat er vervangers zijn en je somt er enkele op. Wat blijkt nu dat je niet eens weet wat unigraphics is, wel grappig hoe je dan met vol vertrouwen enkele vervangers opsomde.
Jongen toch,
Ik had best wel al gezien dat Solid Edge van Unigraphics was.
Enkel : ik vond het bizar dat Unigraphics geen "eigen"corporate
website heeft.
Ik kon dat eerst zelfs niet geloven en dacht dat ik fout zat.
Niet dus.

Ik zie geen enkele reden waarom er geen open souce 3-D modelling
pakket zou kunnen uitgebracht worden met Gnu GPL licence.
Jij weet dat blijkbaar ook niet.

Laatst gewijzigd door parcifal : 16 maart 2005 om 18:58.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 21:11   #93
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jongen toch,
Ik had best wel al gezien dat Solid Edge van Unigraphics was.
Enkel : ik vond het bizar dat Unigraphics geen "eigen"corporate
website heeft.
Ik kon dat eerst zelfs niet geloven en dacht dat ik fout zat.
Niet dus.

Ik zie geen enkele reden waarom er geen open souce 3-D modelling
pakket zou kunnen uitgebracht worden met Gnu GPL licence.
Jij weet dat blijkbaar ook niet.

Gotcha zeveraar, mooiprater. Het is niet eens Unigraphics, maar unigraphicSolutions.
Jaja, je wist het allemaal...tuurlijk. Als je wist wat unigraphics was dan had je zeker geweten wat solid edge was. Trouwens, als je wist dat solid edge van UGS was, hoe komt het dan dat je zat te prutsen met UG in te geven in google en niets kon vinden?

Waar is dan de vervanger? Of mag ik nog steeds uit je vorige lijstje kiezen? lol

En dan je laatste puntje. SE is wel heeeeel wat meer dan alleen wat 3d modelling alleen hé kerel. Nog niet alles goed gelezen zo te zien.

En dan nog iets...je zat dus wel degelijk fout! http://www.ugs.com

Laatst gewijzigd door illwill : 16 maart 2005 om 21:20.
Oud 17 maart 2005, 10:18   #94
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Beste kleuter,
Ik ben geen grafisch ontwerper en dat heb ik ook nooit beweerd.
Wel heb ik -enige- ervaring met cad-pakketten als E-plan en
pro-engineer.
Solid-Edge ken ik uit de boekskes maar da's ook al en
Unigraphics ken ik inderdaad helemaal niet. (net als 95% van de programeurs
neem ik aan)

Jouw arrogantie en domheid is werkelijk onvoorstelbaar.
Je ontwijkt systematisch de vraag waar het hier om draait en die
ik nu al voor de x-de keer zal stellen (zonder veel hoop op antwoord overigens) :

Waarom kan er geen open souce 3-D modelling
pakket uitgebracht worden met Gnu GPL licence
dat evenwaardig is aan commericiele pakketten?

Want dat was exact wat jij beweert hebt.

Maarja je zal het wel weer niet verstaan zeker.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2005, 11:43   #95
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
We hebben dezelfde muis

Heb je die ook veel te veel betaald? Ik heb die €50 betaald en ik zag hem eergisteren op www.steelpad.be staan aan €37
hah, MX1000 jongens
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2005, 18:35   #96
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beste kleuter,
pro-engineer.
neem ik aan)

ik nu al voor de x-de keer zal stellen (zonder veel hoop op antwoord overigens) :

Waar zeg ik dat jij beweerd dat je een grafisch ontwerper bent? (rond de pot draaien)
Wat heeft jou enige ervaring met die paketten met heel de zaak te maken? Dit heeft nm niets met solid edge te maken. (rond de pot draaien)
Dankjewel dat je zelf uiteindelijk tenminste toegeeft dat je solid edge niet kent. Vandaar dat je dus ook helemaal niet kon zeggen dat er wel degelijk vervangers bestonden. Zo ver zijn we toch al.

Arrogantie? Omdat ik zeg dat je niets van UGS en SE afweet? Sorry, geef dan in het vervolg gewoon meteen toe dat je er niets van af kent. Hoeveel postings heeft dit geduurd?

Men kan geen vervanger voor SE ontwikkelen omdat men dit gewoonweg niet gratis kan. Hoe ga je al de nodige ontwikkelaars bij elkaar krijgen die dergelijke software gratis gaan ontwikkelen?
En waarom geef je de vervanger dan niet? Hoeveel keer moet ik het dan nog vragen? Maak mij dan belachelijk en laat iedereen weten dat je gelijk had, waar is de vervanger die ik gratis onder linux kan laten draaien en waarmee ik evenveel kan als met SE....ik wacht...

Laatst gewijzigd door illwill : 17 maart 2005 om 18:37.
Oud 17 maart 2005, 21:28   #97
DenMathias
Schepen

Standaard

Citaat:
Beste kleuter,
pro-engineer.
neem ik aan)

Maya: http://www.alias.com/eng/products-se...ya/index.shtml
Het is niet open-source, maar dat hoeft ook niet. Ook commerciële producten kunnen op Linux gebruikt worden, weet je wel

Blender: http://www.blender3d.org/cms/Home.2.0.html
Open-source en beschikbaar op Windows, Linux, Mac OS X, BSD en anderen.

---

En nog even vermelden: PhotoShop is perfect te gebruiken onder Linux, mits het gebruik van de emulator Wine.
DenMathias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2005, 22:52   #98
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
hah, MX1000 jongens
Zoveel geld heb ik niet over voor een muis. Welke meerwaarde biedt die muis mij? Waarom laser en niet optisch? Omdat hij dan 1 nanometer nauwkeuriger werkt?

Ik heb optisch gekozen omdat ik het beu ben dat bolleke schoon te maken en de nadelen die er aan verbonden zijn (een muis die opeens "verspringt" tijdens het gebruik).
Oud 17 maart 2005, 23:18   #99
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoveel geld heb ik niet over voor een muis. Welke meerwaarde biedt die muis mij? Waarom laser en niet optisch? Omdat hij dan 1 nanometer nauwkeuriger werkt?

Ik heb optisch gekozen omdat ik het beu ben dat bolleke schoon te maken en de nadelen die er aan verbonden zijn (een muis die opeens "verspringt" tijdens het gebruik).
Het zal wel aan mij liggen, maar de optische muis hier durft ook wel opeens verspringen. En ver, he...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2005, 11:01   #100
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathiasdm
Maya: http://www.alias.com/eng/products-se...ya/index.shtml
Het is niet open-source, maar dat hoeft ook niet. Ook commerciële producten kunnen op Linux gebruikt worden, weet je wel

Blender: http://www.blender3d.org/cms/Home.2.0.html
Open-source en beschikbaar op Windows, Linux, Mac OS X, BSD en anderen.

---

En nog even vermelden: PhotoShop is perfect te gebruiken onder Linux, mits het gebruik van de emulator Wine.
1) Ik weet niet hoe ik jullie kan aansporen om eerst eens goed te informeren wat solid edge precies is. Jullie zien 3D staan en denken dat dit meteen om dezelfde toepassing gaat. De 2 bovenstaande paketten zijn enkel en alleen om mooie plaatjes te maken in 3D. Dit is bij SE maar het begin ok. Nogmaals, bekijk eerst eens goed wat SE is vooralleer je afkomt en denkt een vervanger te hebben gevonden.

2) Je moet het allemaal maar weten. Het gaat dan misschien de goeie kant op indien ze moeite doen om gewone software onder linux te laten draaien. Ik vraag me wel af waarom ze dit niet standaart aan linux toevoegen en het zo dus gebruiksvriendelijk maakt. Men beweerd toch dat linux beter en betrouwbaarder is dan windows...ik vraag me af wanneer ze deze linux dan openstelt aan het publiek.

Laatst gewijzigd door illwill : 18 maart 2005 om 11:01.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be